Misschien dat enkelen wel eens een blik op het Franse forum werpen. Daar is over Cannes Open een link te vinden naar de Franse site wikidames: http://wikidames.wikispaces.com/Encodage+Cannes+2014
Op deze pagina van die site wikidames heeft men alle notatieformulieren van het Cannes Open in PDF gescand en vrijgegeven. Men zet ze daar om in .pdn formaat (via bijv. DAM 2.2. van Harm Jetten), waarna het in veel damprogramma’s (zoals Entry Dambo van Wieger, maar ook Toernooibase) valt te importeren op applet.
Er zijn flink wat Franse vrijwilligers, die daaraan werken. Inmiddels zijn er ook een paar Fransen, die rechtstreeks in Toernooibase invoeren, terwijl ik van Andre Bercot heel veel in .pdn van het Cannes Open heb gekregen.
Daardoor staan vrijwel alle partijen van het Cannes Open in Toernooibase.
Michel Stempher heeft dit idee via e-mail dit ook al eens bij mij en het bondsburo gedropt. Met een goede kopieermachine, die seriegewijs kan scannen vallen alle partijen van Nationale Competitie (per klasse) te scannen en zouden deze PDF-bestanden op de KNDB-site vrijgegeven kunnen worden.
Een ieder zou dan deze PDF-bestanden naar pdn om kunnen zetten of rechtstreeks in Toernooibase invoeren (zou je zelfs afspraken over kunnen maken, wie dat voor welke klassen doet). Een aantal spelers/teams/clubs doet dat natuurlijk nu al rechtstreeks in Toernooibase.
In Toernooibase kan je van elke teamwedstrijd ook weer een .pdn-bestand opvragen, zodat dat bestand dan ook weer op KNDB-site geplaatst zou kunnen worden. Vele handen zouden licht werk maken (doet het nu ook al voor een gedeelte, maar zou beter kunnen).
Ook Klaas Bor (Turbodambase) is er volgens mij bij gebaat. (Volgens mij pakt hij al flink wat partijen uit Toernooibase).
Een stap verder is dan nog OCR-herkenning van de PDF-bestanden. In het verleden heb ik daar al eens met Klaas Bor en Marcel Kosters via mail over gefilosofeerd. Dat leek nog een brug te ver gezien de handschriften. (Wie de notatieformulieren van Schwarzman – Oudshoorn van Cannes Open heeft gezien, weet wat ik bedoel. Dan is op tablet noteren toch de volgende stap ).
Hendrik Veenstra is er kort geleden ook mee bezig geweest (OCR-herkenning) en dat zag er toch wel redelijk uit. Dus nu nog een brug te ver, maar misschien in de toekomst ook mogelijk.
Wat vinden we ervan? Notatieformulieren van Nationale Competitie in PDF scannen. Op KNDB-site publiceren. Vrijwilligers, die omzetten naar .pdn (of invoeren in Toernooibase), zodat we alle partijen snel in .pdn/op applet beschikbaar hebben?
En natuurlijk is dat ook bij andere toernooien mogelijk.
Notatieformulieren van Nationale Competitie in PDF scannen?
-
Notatieformulieren van Nationale Competitie in PDF scannen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Re: Notatieformulieren van Nationale Competitie in PDF scannen?
Afgelopen zaterdag de wedstrijd EDC-PSV.
10 partijen werden door John Folkers in minder dan een uur ingevoerd in Toernooibase.
Dat is bij een fatsoenlijke partij ook mijn gemiddelde, hooguit 5 minuten, soms veel korter.
Bij een slecht genoteerde partij zijn telefoontjes en mailtjes met een van de spelers nodig om te reconstrueren.
Of te wel:
Als het fatsoenlijk genoteerd is lijkt scannen me nauwelijks of geen tijd besparen. Bovendien, wie gaan er al die partijen invoeren als nu al zoveel mensen zelfs het invoeren van hun eigen partij al te veel werk vinden? ('t Wordt gelukkig steeds beter!)
Als het slecht genoteerd is: wie gaat er de noodzakelijke mailtjes en telefoontjes doen met die betreffende spelers?
Waarom niet de thuisspelende vereniging verplichten/erg dringend aansporen om te zorgen dat alle partijen ingevoerd worden?
Klein beloninkje er bij (korting op TurboDambase oid) voor de vereniging die aan het eind van seizoen alle thuiswedstrijden heeft ingevoerd?
10 partijen werden door John Folkers in minder dan een uur ingevoerd in Toernooibase.
Dat is bij een fatsoenlijke partij ook mijn gemiddelde, hooguit 5 minuten, soms veel korter.
Bij een slecht genoteerde partij zijn telefoontjes en mailtjes met een van de spelers nodig om te reconstrueren.
Of te wel:
Als het fatsoenlijk genoteerd is lijkt scannen me nauwelijks of geen tijd besparen. Bovendien, wie gaan er al die partijen invoeren als nu al zoveel mensen zelfs het invoeren van hun eigen partij al te veel werk vinden? ('t Wordt gelukkig steeds beter!)
Als het slecht genoteerd is: wie gaat er de noodzakelijke mailtjes en telefoontjes doen met die betreffende spelers?
Waarom niet de thuisspelende vereniging verplichten/erg dringend aansporen om te zorgen dat alle partijen ingevoerd worden?
Klein beloninkje er bij (korting op TurboDambase oid) voor de vereniging die aan het eind van seizoen alle thuiswedstrijden heeft ingevoerd?
-
Het lijkt me een zeer goed idee om notatie-biljetten te scannen en op een centrale plaats te bewaren. Het vergroot inderdaad de kans enorm dat deze door een vrijwilliger worden ingevoerd. Bovendien wordt het mogelijk om fouten te herstellen, omdat je het origineel er op na kunt slaan. De huidige database bevat duizenden zo niet tienduizenden fouten, en deze kunnen niet meer worden hersteld als de originelen zijn verdwenen.
sorry Paul, dit is al eens geopperd. Er voelt zich bijvoorbeeld bij ons niemand geroepen om de partijen in te voeren, en dat zal met een verplichting / erg dringend verzoek niet bepaald beter worden..... Verplichting is sowieso te zot voor woorden.Paul van de Veen wrote: Waarom niet de thuisspelende vereniging verplichten/erg dringend aansporen om te zorgen dat alle partijen ingevoerd worden?
-
Laten we er geen hot item/halszaak van maken.krammetje wrote:sorry Paul, dit is al eens geopperd. Er voelt zich bijvoorbeeld bij ons niemand geroepen om de partijen in te voeren, en dat zal met een verplichting / erg dringend verzoek niet bepaald beter worden..... Verplichting is sowieso te zot voor woorden.Paul van de Veen wrote: Waarom niet de thuisspelende vereniging verplichten/erg dringend aansporen om te zorgen dat alle partijen ingevoerd worden?
Bij een aantal teams/clubs zijn er vrijwilligers, die direct/zo snel mogelijk van eigen notatieformulieren partijen willen invoeren.
Maar er zullen - denk ik - ook vrijwilligers zijn, die nog ontbrekende partijen van bijvoorbeeld een hele klasse vanaf pdf willen invoeren in de loop van de week.
En de controlemogelijkheid - (sommigen voeren vanaf kopieen van eigen spelers in, en hebben geen controlemogelijkheid van het notatiebiljet van de tegenstander als er een notatiefoutje is gemaakt) is ook een toegevoegde waarde.
Dus een win/win situatie, waar iedereen (m.i.) voordeel bij heeft.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!
-
Goed idee.Piet Bouma wrote: Een stap verder is dan nog OCR-herkenning van de PDF-bestanden. In het verleden heb ik daar al eens met Klaas Bor en Marcel Kosters via mail over gefilosofeerd. Dat leek nog een brug te ver gezien de handschriften.
Volgens mij is ocr van notatie biljetten goed te doen, zelf met slechte handschriften en notatiefouten. Het aantal mogelijke zetten is namelijk beperkt, en het verdere partijverloop geeft ook informatie.
http://slagzet.com