Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post Reply
Geb Kos

Re: Innovatie: vervanging notatiebiljet door tablet/I-Pad?

Post by Geb Kos » Thu Feb 06, 2014 09:27

Naar mijn mening zijn de baten bij de nationale competitie niet bijster hoog. De kosten in de vorm van een risico op vals spelen dienen daarom ook niet hoog te zijn. Helaas betekent dit juist een grote inspanning om het voor elkaar te krijgen, omdat elektronische invoer nog niet bepaald gemeengoed is in de damsport.
Grote winst lijkt me dat de partijen zijn ingevoerd en direct naspeelbaar i.p.v. 2 weken later. De partijen hoeven niet nog eens overgetypt te worden van notatiebiljet.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 06, 2014 10:11

Laat ik nog één poging wagen en het dreigement om te stoppen (als het dat nog is) eventjes negeren. Wat mij betreft staan we aan het begin van een discussie en is dat niet het moment de discussie te stoppen. Als je begint aan het live elektronisch registreren van dampartijen door de spelers, dan moet je nadenken over de risico's die hieraan zijn verbonden en hoe je daarmee om kan gaan. Het zal je misschien zijn opgevallen dat ik niet bijzonder deskundig ben op dit gebied. Ik schrijf al 15 jaar businessapplicaties voor Win32 (en ook Win64, jawel, we gaan met de tijd mee), heb tegenwoordig ook webapplicaties in mijn portefeuille, maar heb die nooit zelf ontwikkeld of over de architectuur nagedacht. Het zou erg fijn zijn als de mensen die van plan zijn om een applicatie voor de registratie van dampartijen te gaan maken (of zelfs al gemaakt hebben, ik weet niet eens exact wat de plannen van Piet zijn), zouden meedenken over het beperken van de risico's.

Als ik van een afstandje naar Toernooibase kijk, dan zie ik een aantal zeer sterke punten. De community zorgt voor input, correctie en snelheid. De hoeveelheid informatie is geweldig. Het is heel bijzonder dat we zoiets hebben in de damwereld. Alle respect dus, Piet. Alleen over zaken als beveiliging is niet heel goed nagedacht. Er is een eenvoudige registratie (sterk punt), veel mensen kunnen overal bij en regelmatig worden fouten gemaakt die anderen weer moeten herstellen. Dat is allemaal niet erg voor de toepassing die Toernooibase nu heeft. Maar als je Toernooibase gaat inzetten voor de dampartij zelf, worden zaken als beveiliging en afschermen van (delen van) de site in mijn ogen een stuk belangrijker.

Walter doet enkele suggesties in deze draad. Misschien heb je hier wel wat aan; ik vind dat lastig te beoordelen. Het liefst zou ik alles helemaal dichtspijkeren, maar dat komt ook voort uit een stukje onwetendheid.

Ja, ik ben lid van de wedstrijdcommissie en ja, ik vind het interessant wat je doet en wilt doen. Het zou jammer zijn als je door mijn reactie wordt geremd bij de ontwikkeling of de energie die je hebt hiervoor. Mijn doel is te komen tot een goede oplossing. Ik mis een stuk inzicht wat je nu precies zou willen en ik zou graag zien dat je meedenkt. Dat krijg ik op dit forum niet voor elkaar en dat vind ik jammer. Misschien kunnen we een andere manier zoeken om het over de plannen te hebben.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 06, 2014 10:16

Geb Kos wrote:
Naar mijn mening zijn de baten bij de nationale competitie niet bijster hoog. De kosten in de vorm van een risico op vals spelen dienen daarom ook niet hoog te zijn. Helaas betekent dit juist een grote inspanning om het voor elkaar te krijgen, omdat elektronische invoer nog niet bepaald gemeengoed is in de damsport.
Grote winst lijkt me dat de partijen zijn ingevoerd en direct naspeelbaar i.p.v. 2 weken later. De partijen hoeven niet nog eens overgetypt te worden van notatiebiljet.
Dat lijkt me een winst, maar geen grote winst. Het invoeren van een partij kost 3 minuten. Als elke speler dan de thuisclub zijn eigen partij invoert, ben je zo klaar. Als iemand de partijen verzamelt, is hij in een halfuur klaar. Dit is niet de reden om elektronisch te willen invoeren.

Overigens: als de notaties na de partij beschikbaar moeten zijn, dan zou je kunnen maken dat ze dit tijdens de partij niet zijn. Ben je gelijk van een aantal risico's af. Maar je bent ook af van de voordelen. Dit lijkt me niet de weg om te gaan.

Paul Wijninga

Post by Paul Wijninga » Thu Feb 06, 2014 10:18

Ik ben het helemaal met jou eens Piet dat er veel te moeilijk gedaan wordt. Vooral over de nationale competitie.
Het is toch geweldig dat je 's avonds thuis komt en meteen kan zien hoe jouw vrienden gespeeld hebben? Dat gebeurt nu ook wel (soms) maar voordat de partijen ingevoerd zijn ben je vaak toch al een dag verder.
Er zijn op dit moment al zo verschrikkelijk veel andere manieren om te frauderen, maar dat leidt nauwelijks tot problemen. Dan is het ook echt niet nodig om juist de invoer op een tablet zo zwaar dicht te timmeren. Zeker omdat zo'n ding open op tafel ligt is het niet zo heel makkelijk om daarmee te frauderen. En je kunt dat ook heel makkelijk dicht timmeren met een algemene regel in het reglement (vermoeden van misbruik melden bij de protest/tucht/wedstrijdcommissie).
Laten we het gewoon proberen en na een jaar kijken of het echt leidt tot misbruik.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat je bij NK (en halve finale) je in het reglement zet dat gewerkt moet worden met tablets van de KNDB/organisatie. Dan kun je op die manier de extra maatregelen die Walther op noemt van tevoren instellen. Maar dat soort technische zaken hoort gewoon niet thuis in een reglement.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Thu Feb 06, 2014 11:21

Piet,

Jammer dat wat kritiek gelijkt leidt tot dreigementen om er maar mee te stoppen. Misschien wordt er inderdaad te veel nadruk gelegd op het risico van fraude en sneeuwen de voordelen onder. Maar volgens mij wil iedereen die hier nu reacties geeft een goede oplossing voor het electronisch noteren. De meningen verschillen alleen enigzins over hoe.

Echter ik vind dat je de discussie wel zuiver en gescheiden moet houden. Het reglement waar we het hier over hebben gaat over notatie-applicaties en live weergave. Het gaat niet over een volledig e-doping reglement. Ik vind dat je de notatie-applicaties goed moet regelen. Dat er nu nog andere makkelijkere fraude mogelijkheden zijn doet daar weinig aan af. Die andere mogelijke moeten ook aangepakt worden, maar dat is een ander onderwerp.

De discussie gaat ook niet alleen over Toernooibase + Oerterp. Wat als er morgen iemand aan een toernooi mee willen doen met een eigen tablet en een eigen user interface in een taal die ik niet kan lezen en verbinding met een eigen live-weergave server. Ook al legt hij deze tablet open op tafel, dan zou ik als tegenstander toch wel graag iets meer weten. Als ik weet dat er een goed KNDB of FMJD reglement is en dat de ICT commissie de applicatie van deze persoon heeft beoordeeld en goedgekeurd, dan zou ik er geen probleem mee hebben. Zonder deze zaken zou ik zeggen dat de persoon maar gewoon pen en papier moet gebruiken.

Ook het argument dat de wedstrijden niet om veel geld gaan vind ik niet erg sterk. Het gaat ook om eer, rechtvaardigheid, en plezier voor de tegenstander. Als iemand op b.v. playdraughts voortdurend met een computerprogramma speelt is dat ook erg vervelend, ook al staat er geen enkele euro op het spel. Als het veelvuldig voorkomt kan het er zelfs toe leiden dat spelers weglopen. Dit geldt ook voor notatie-applicaties. Als de indruk gaat ontstaan dat er erg makkelijk en regelmatig mee gefraudeerd wordt, dan is het snel afgelopen.

Als je wilt dat dit snel en breed ingevoerd kan worden, dan moet je het gewoon goed regelen. Als je veel mensen op je lijst (mocht die er komen) wil die toestemming te geven, dan moet je ook zorgen dat deze mensen het gevoel hebben dat er goed over nagedacht is en dat er voorwaarden zijn geschapen die maken dat je je als speler er weinig zorgen over hoeft te maken. Dat de tablet open op tafel ligt, lijkt me niet voldoende.

Walter

Paul Wijninga

Post by Paul Wijninga » Thu Feb 06, 2014 12:10

Het punt is dat fraude op dit moment in de nationale competitie geen issue is. En waar dat wel gebeurt, gebeurt dat in het geniep. In de bar of op het toilet. Het gros van de wedstrijden spelen we zelfs zonder arbiter. En toch zijn er geen problemen. Wat maakt dat die nu wel zouden ontstaan door de tablet invoer? Ik zie dat echt niet.

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat de live-weergave thuis gebruikt wordt en dat de zetten die daar bedacht worden doorgegeven worden aan de speler als hij in de bar is. Zou me echt verbazen als dat ergens in de tweede klasse D gebeurt, maar goed. Zonder live weergave is elektronisch noteren ook al een grote vooruitgang.

Elektronisch noteren is een toevoeging die de nationale competitie leuker maakt. Waarom moeten we daar zo verschrikkelijk moeilijk over doen?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu Feb 06, 2014 12:11

We staan aan het begin van een experimentele fase. Laat dat duidelijk zijn. Sta het inderdaad toe voor een jaar. Zullen van allerlei gebruikersproblemen zijn in het eerste jaar zijn. Ervaring Heerhugowaard en Portugal geven al aan dat men pas na een drietal partijen men zich op zijn gemak voelt en het gevoel heeft dat men het onder de knie heeft.
Reglementering kan tussentijds aangepast worden aan de hand van ervaringen. Nu gaan we al in detail in op ip-adressen in routers, poorten open zetten en dicht zetten.
In Tivoli (Leeuwarden) mag ik echt niet aan die router komen hoor. Dus dan moet er weer een router tussen (investering). Uiteindelijk komen we tot de conclusie dat invoer van de partijen en hosting ten behoeve van weergave niet op dezelfde server kan. Hup maar weer een server huren (investering). Dan vindt iemand weer een verborgen optie, dat een push-notificatie (een mail) – ondanks dat je het uitgeschakeld heb - van een buitenstaander op de tablet kan binnenkomen.
Hup hele concept weg vanwege die mogelijkheid. Nee, jongens het concept is al dood omdat we het niet dicht kunnen timmeren. Ga maar voor een dedicated apparaat met achteraf invoer op wat voor site dan ook.

Ik sta buiten een sigaretje te roken met een teamgenoot. Niemand staat er verder bij. Ik zeg dat twee zetten later er mogelijk een mooie combinatie bij hem op het bord kan komen.
Dat persoonlijke mailbericht buiten wordt door niemand verder ontvangen. Dat is wel dichtgetimmerd.

Waar blijft het persoonlijke vertrouwen in de sportiviteit van de dammer c.q. mens?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Michel Stempher
Real name: Michel Stempher

Post by Michel Stempher » Thu Feb 06, 2014 14:28

Ik ben het helemaal eens met Piet. Echter, deze discussie is eerder al eens gevoerd met precies dezelfde standpunten van iedereen. De conclusie die ik uit de vorige discussie trok, was dat de meerderheid (zo niet iedereen) ervan overtuigd is dat het frauderen met een mobiel heel veel makkelijker is dan het frauderen met een tablet. Toch blijft iedereen maar hameren op de veiligheidsissues.

Nu nogmaals de vraag, die ik volgens mij destijds ook heb gesteld: hoe kan iemand ongezien frauderen met zijn tablet open en bloot op tafel? Grote pushberichten zijn onmiddellijk zichtbaar en kleine meldinkjes zijn alleen maar zichtbaar door geconcentreerd naar jouw tablet te kijken, hetgeen gaat opvallen.

Het risico op valsspelen is mijns inziens veel te klein om alles maar te willen dichttimmeren. Zoals anderen aangaven: bij titeltoernooien verdienen de E-boards sowieso nog de voorkeur.

Walter

Post by Walter » Thu Feb 06, 2014 18:16

Ik liep blijkbaar te ver vooruit. Ik was de experimentele fase na Portugal Open zelf al voorbij. Alles werkte daar technisch goed. Alleen het overtuigen van spelers (zeker de buitenlandse en de grootmeesters) was iedere ronde weer een flinke klus. Gelukkig beschikt Jordy over veel overtuigingskracht, want anders was er weinig van terecht gekomen. Mijn conclusie was daarom dat er een duidelijk regelement moest komen en dat ook in de toernooivoorwaarden vooraf het gebruik geregeld moet zijn.

Andrew heeft mij recentelijk gevraagd of ik ook voor Thailand Open voor tablets kon zorgen. Daar heb ik toen positief op gereageerd, maar nu er geen duidelijk regelement lijkt te komen twijfel ik er sterk aan. Ik verwacht zo veel discussies en gedoe, vooral met de delegaties uit Rusland, China e.d. dat ik er weinig zin in heb. Prijzengeld valt er bij het Thailand Open weinig te verdienen. Maar het is mij vorig jaar wel duidelijk geworden dat er voor sommige delegaties en deelnemers toch veel op het spel staat in de vorm van rating, normen, overheidsubsidies, uitreisvisa e.d. Met een duidelijk regelement en een certificering (liefst FMJD, maar KNDB zou al heel wat zijn) had je veel bezwaren kunnen wegnemen. Met als enige argumenten "de tablet ligt open op tafel" en "de tegenstander kan toch al frauderen met z'n smartphone" ga ik in ieder geval niemand proberen te overtuigen.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Feb 06, 2014 22:13

Het lijkt mie vrij duidelijk dat de tijd van experimenten voorbij is als je gaat reglementeren. Bij een goed reglement hoort ook een goede technische infrastructuur, die in elk geval beschermt tegen de meest basale problemen. Ik merk bij de makers van de infrastructuur nog weinig bereidheid om überhaupt na te denken over mogelijke problemen. Vertrouwen op de blauwe ogen van de tegenstander vind ik in elk geval niet heel sterk.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Feb 06, 2014 22:34

Beide partijen drammen maar door. De Titanic zinkt dieper en dieper. Piet stopt alle energie in de reparatie van het broodrooster en Guido eist eerst een onderhoudsbriefje. Stuurman Kosters pakte het reddingsvlot en Stempher staat nog te roep toeteren op het dek. Willen we dit gezelschap nog redden of laten we het verder maar zo?

Walter

Post by Walter » Thu Feb 06, 2014 23:01

GuidoB wrote:Het lijkt mie vrij duidelijk dat de tijd van experimenten voorbij is als je gaat reglementeren. Bij een goed reglement hoort ook een goede technische infrastructuur, die in elk geval beschermt tegen de meest basale problemen. Ik merk bij de makers van de infrastructuur nog weinig bereidheid om überhaupt na te denken over mogelijke problemen. Vertrouwen op de blauwe ogen van de tegenstander vind ik in elk geval niet heel sterk.
Dit keer ben ik het helemaal met je eens :D

Ik had ook gehoopt dat er meer interresse zou zijn om het goed te reglementeren en zo de adoptie te kunnen versnellen. Helaas blijkt er nu slechts een 'take it or leave it' houding te zijn. Voor Thailand Open slaat wat mij betreft de balans dan door naar 'leave it'. Ik hoop dat iemand anders er niet zo over denkt en Andrew voorziet van 10 tablets en de deelnemers weet over te halen er mee te spelen. Zijn geweldige toernooi verdient het in ieder geval om wereldwijd live te bewonderen te zijn.

Walter

Post by Walter » Thu Feb 06, 2014 23:31

Fred van Amersfoort wrote:Beide partijen drammen maar door. De Titanic zinkt dieper en dieper. Piet stopt alle energie in de reparatie van het broodrooster en Guido eist eerst een onderhoudsbriefje. Stuurman Kosters pakte het reddingsvlot en Stempher staat nog te roep toeteren op het dek. Willen we dit gezelschap nog redden of laten we het verder maar zo?
Gelukkig hoef ik me als liefhebber van toast niet veel zorgen te maken over de veiligheid van mijn broodrooster, want die heeft een KEMA keurmerk.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Feb 07, 2014 01:32

Walter wrote:
GuidoB wrote:Het lijkt mie vrij duidelijk dat de tijd van experimenten voorbij is als je gaat reglementeren. Bij een goed reglement hoort ook een goede technische infrastructuur, die in elk geval beschermt tegen de meest basale problemen. Ik merk bij de makers van de infrastructuur nog weinig bereidheid om überhaupt na te denken over mogelijke problemen. Vertrouwen op de blauwe ogen van de tegenstander vind ik in elk geval niet heel sterk.
Dit keer ben ik het helemaal met je eens :D

Ik had ook gehoopt dat er meer interresse zou zijn om het goed te reglementeren en zo de adoptie te kunnen versnellen. Helaas blijkt er nu slechts een 'take it or leave it' houding te zijn. Voor Thailand Open slaat wat mij betreft de balans dan door naar 'leave it'. Ik hoop dat iemand anders er niet zo over denkt en Andrew voorziet van 10 tablets en de deelnemers weet over te halen er mee te spelen. Zijn geweldige toernooi verdient het in ieder geval om wereldwijd live te bewonderen te zijn.
Heren,

Even wat feiten op een rijtje.

Voor de kloksimultaan Georgiev is er in september 2012 voornamelijk door Hendrik Veenstra een webapplicatie ontwikkeld, waarbij via een tablet (niet met een app, maar gewoon via Internet) een partij in Toernooibase kan worden ingevoerd en via de Oerterp-applet live kan worden weergegeven. Er wordt in december 2012 gedeeltelijk door spelers zelf ingevoerd en gedeeltelijk seriematig door mensen, die langs de borden lopen. Afgezien van Internetverbinding, experiment geslaagd.

Daarna is een en ander nog gebruiksvriendelijker gemaakt. Zo laagdrempelig mogelijk dat iedereen er heel makkelijk gebruik van kan maken. Volgens Walter werkt het technisch perfect (ik zie nog wel wat haken en ogen. Bijvoorbeeld het opslaan van de kloktijden bij het beëindigen van de partij. Dat gaat in elke tabletversie volgens mij verschillend).

In mei 2013 doe ik een verzoek bij de wedstrijdleider KNDB, die dit vervolgens ook bij wedstrijdcommissie neerlegt om te testen bij bekerwedstrijden en eventueel later ook in Nationale Competitie. Men ziet het nut er niet van in. Men is niet enthousiast, integendeel. Het mag niet volgens het wedstrijdreglement.

In juni 2013 komt dit in de bondsraad aan de orde, en bondsraad vraagt aan KNDB om spoedige reglementering. Dit wordt toegezegd door het bestuur.
Vervolgens Heerhugowaard Open met dedicated tablets. Er wordt een toernooireglement in elkaar geprutst. Er zijn geen noemenswaardige incidenten. Alles gebeurt op vrijwilligheid. Op een enquête door mij geïnitieerd, reageert 82% van degenen, die ingevuld hebben, dat men op deze wijze geen problemen ziet met invoer van een eigen tablet.

Inmiddels ook discussie in deze draad. Het vooruitzetten wordt als een probleem ervaren (je kunt kijken naar een stand in de toekomst, combinatie even uitvoeren etc.). Daarna weer terugzetten. Daarnaast vindt men het bezwaarlijk dat je in een tablet zomaar ergens naar kunt switchen. Hendrik gaat aan de slag en gaat een logmethode ontwikkelen, waarbij het vooruitzetten en weer terugzetten gedetecteerd wordt. Tevens wordt gedetecteerd wie dat doet (een eerste aanzet voor een arbitermode). Daarnaast geven we aan dat we mogelijkheden zien om het event van switchen in de tablet te detecteren en eveneens te loggen. Eveneens geven we aan dat er software is (makkelijk bij belangrijke toernooien), om via een netwerkje, net als in een computerlokaal te zien wat er bij iedereen/cursisten op de tablet staat. Dan is het multitasken ook niet mogelijk.
Ik kan me vergissen, maar ik heb op die zaken geen enkele reactie gezien. Dit was in onze ogen al redelijk de bezwaren tackelen.

In november 2013 is er opnieuw een Bondsraadvergadering waarbij de enquête voor kennisgeving wordt aangenomen. Het bestuur heeft geen voorstel voor het reglement. Zegt toe met een datum te komen, maar heeft tot dusver nog niet een datum genoemd.

In januari 2014 vindt er eindelijk (toegezegd tijdens NK 2013 en nog eens tijdens Heerhugowaard 2013) een afspraak met een delegatie van het bestuur plaats omtrent Toernooibase en de tabletinvoer. Het bestuur heeft geen voorstel tot een reglement. Inmiddels had ik dat wel (want ik ging er al vanuit dat er geen voortgang was, een groot gedeelte gebaseerd op Amerikaanse schaakreglementering omtrent de Monroe-applicatie) en heb ik hier gepubliceerd. Inhoudelijk is dit reglement niet besproken.
Het bestuur vindt het interessant gaat een en ander morgenavond bespreken in de bestuursvergadering maar doet geen enkele toezegging. Ik vond het heel opvallend dat de bestuursafvaardiging niet even vraagt hoe gaat die tabletinvoer. Laat eens zien. Volgens mij hebben ze ook niet meegekeken bij degenen, die in de toernooizaal de invoer doen. Ze geven ook aan dat de bondsraadsvergadering van maart niet doorgaat. Ik – maar ik kan het mis hebben – proef geen enthousiasme over de tabletinvoer. Wel over Toernooibase.

Walter komt met een hier met een aantal opmerkingen over het voorgestelde reglement. Ik ga daar eerst in mee. Het zijn nuttige aanvullingen.
Het protocol vastleggen zie ik niet zo zitten. Maar is in principe heel simpel. Er wordt met javascript php, Ajax en een mysql database gewerkt. De invoer worst in een tabel opgeslagen. Wedstrijdnr., Zetten volgens pdn 3.0 en degene die invoert. Deze tabel wordt weer uitgevraagd en wordt via de Oerterp-applet met Ajax op basis van pdn 3.0 gedisplayed. Allemaal http. Geen beveiligde verbinding. Een ander applicatie zal weer werken met asp, flash weet ik al niet meer. Is dat interessant?

Dan komt Guido in de discussie. Het gaat via internet en een webbrowser. Dat kan niet. Guido vindt het wel interessant. Maar Guido is niet enthousiast. Nationale Competitie heeft helemaal geen nut. Walter bedenkt iets. Ja, via de router kunnen we iets gaan regelen, alleen 1 extern ip-adres toestaan. We kunnen ook met poorten gaan stoeien.

Tja, dan valt de laagdrempeligheid weg. Geen enkele club c.q. toernooiorganisatie zal zoveel kennis in huis hebben. Ze moeten een extra router aanschaffen, men moet die gaan instellen met poorten. Er moet op server zaken veranderd worden.
En jongens de display live blijft via Internet. Dat valt altijd af te vangen. Internet is per definitie onveilig. Dat houden we ook met elektronische borden.

Dedicated tablets van een organisatie zijn bij belangrijke toernooien gewoon de oplossing. Er kan geen kwaardaardige software op staan, bijvoorbeeld Teamviewer, die vanuit een thuissituatie aangestuurd wordt, zodat iemand thuis de zetten van bijv. Maximus of Kingsrow invoert.
Het uitwisselen van eigen tablets bij teams is ook de oplossing, want als je tegenstander plotseling zetten ziet verschijnen, die hij moet spelen, zal hij achter zijn oren krabben.
En bij een belangrijk toernooi loopt er ook een arbiter rond. Hij zal toch wel kunnen constateren dat op het dambord in de tablet een zet extra staat ten opzichte van het bord….

En dan komt Guido met de uitsmijter. Bij WK en NK zou het wel kunnen, want daar zijn extra voorzieningen zoals een apart toilet en geen contact met publiek. Net alsof dat tegenhoudt dat je bijvoorbeeld Maximus in je onderbroek hebt zitten.

Walter wil certificeren bij de ICT commissie KNDB. Walter er is geen ICT-commissie KNDB.

Ik proef een enorme lauwheid bij functionarissen van de KNDB en geen enthousiasme.
Het KNDB-bestuur gaat het komende jaar het land in, om onder meer te praten over e-doping.
Dan zie ik het komende jaar geen KNDB-reglement komen rond tabletinvoer en e-doping.

En elke keer als ik hier reageer op bezwaren ten aanzien van fraude, zullen nieuwe argumenten komen. Uiteindelijk komen we uit op een app, die met een beveiligde ftp-verbinding met een heel identificatieprotocol dan de server mag voeden.
En vervolgens wordt live weergegeven, wat iedereen kan afvangen en met eigen mobieltjes of ander apparatuur (maar niet de app op een tablet) kan bevragen en kan manipuleren.

Organisaties, clubs kunnen niet uit de voeten met de tabletinvoer, omdat ze veel moeten gaan instellen, regelen. We zijn terug bij af. We hebben dan in plaats van een elektronisch bord dan een tablet, die exact dezelfde problemen geeft. Alleen – het is draadloos, geen draadjes meer.

Enfin, er ligt een voorstel bij het bestuur. Een ieder kan aanvullingen en suggesties aan het bestuur doen, want iedereen kan het hier lezen. Ook kan iedereen diezelfde aanvullingen en suggesties aan het bestuur doen.

Want eigenlijk is het toch krom – dat ontwerpers van applicatie moeten gaan bepalen hoe reglementen en een arbitersmode/handleiding er uit moet gaan zien?
En het is toch ook krom, dat als er sinds juni 2013 gevraagd wordt om een reglement in de Bondsraad, het bestuur geen enkele actie onderneemt?

Ja, er zwerft een FIDE-reglement rond voor een dedicated apparaatje, waar men in de schaakwereld. volgens mij als sinds 2008 over aan het steggelen is, en nog steeds niet aangenomen. Ik wil niet zes jaar wachten, dan stop ik er liever mee.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Feb 07, 2014 09:04

Wakker worden Piet. Het hele land staat onder water en alles waar jij oog voor hebt is jouw tablet Er zijn misschien wel 40/50 clubs met een clubavond van 6 man met een gemiddelde leeftijd van ver in de 60. Op die clubs praten ze onverstaanbaar dialect, roken ze het liefst een sigaar, snel een potje dammen, daarna klaverjassen en een borrel. Als jij begint over een "tablet" denken zij: "doe oelewapper denkt dat we ziek zijn en wil ons zonder recept een tablet geven" Het bestuur moet zich ook schamen. Hoezo niets te bespreken?

Post Reply