Nationale Competitie 2013/2014

Post Reply
Nostradamus

Re: Nationale Competitie 2013/2014

Post by Nostradamus » Wed Dec 04, 2013 18:39

Ik heb even de discussie hier gevolgd van de afgelopen dagen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het over het algemeen aardig eens met je ben Guido.
Zoals bij veel instellingen, organisaties en sportbonden, is de overkoepelende bond (in ons geval dus de KNDB) de algemene organisatie die een aantal zaken regelt. De KNDB moet de dammers vertegenwoordigen, moet algemene regels ontwerpen en wedstrijdvoorwaarden en wedstrijdregels, competities opzetten en regelen, kampioenschappen regelen etc.
Ze moet dus organiseren en ook vooral faciliteren. Dat laatste is erg belangrijk.
Zijn er te weinig arbiters, dan is dat beslist niet de schuld van de KNDB.
Dat is juist een plicht van de dammers of de damclubs om daar genoeg mensen voor te vinden.
De KNDB moet juist faciliteren, die moet cursussen (en leraren) voor arbiters klaar hebben liggen en zo'n cursus organiseren als er voldoende aanmeldingen zijn. Maar de KNDB kan er niet zijn om dammers er met de haren bij te slepen om aanmeldingen te krijgen.
Het aanmelden van je opstelling op zaterdag.
Daarmee ben ik het eens met Piet, wat een onzin om dit nieuwe KNDB-systeem aan te schaffen.
We hebben immers al lang Toernooibase, en dat systeem werkt perfect.
De KNDB had dat zo over kunnen nemen en klaar is kees.
Even over het vooruitspelen dan.
Ik vind dat helemaal niks, wat mij betreft schaffen ze dat fenomeen totaal af. Een wedstrijd moet in zijn geheel op dezelfde dag verspeeld worden vind ik. Je speelt bij een club of je speelt er niet.
Kun je niet spelen op een bepaalde dag? Jammer dan, dan speelt er wel een reserve.
Ik zie spelers van Ajax of bij andere sporten al een dag vooruit spelen hahahahah.
Slotopmerking over het speeltempo.
Spelers bij onze damclub raken hier steeds meer aan gewend en ik hoor veel tevredenheid erover.
Ook bij onze tegenstander van afgelopen zaterdag weer. Van meerdere damclubs dit al gehoord.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed Dec 04, 2013 21:53

Zoals eerder gemeld houd ik mij binnen de wedstrijdcommissie niet bezig met de aanstelling van de arbiters. Van het mede-commissielid die dit wel doet, ontving ik de volgende reactie:
Martijn van Gortel: "Twee keer eerder thuis was de KNDB zo gemakzuchtig Dieter op te geven als arbiter. Hij speelt echter gewoon in ons 3e team - als basisspeler - en kon dus geen arbiter zijn. We hebben dat één keer opgelost met een spelersvrouw, en één keer met een begeleider van de tegenstanders die dag."

De werkelijkheid is dat de KNDB deze zomer aan alle clubs de vraag heeft gesteld: "Elke club wordt verzocht de naam van een persoon op te geven die bereid en in staat is om zo nodig bij een thuiswedstrijd van uw team als arbiter op te treden." CEMA/De Vaste Zet heeft hierop zelf geantwoord dat daarvoor zo nodig Dieter van Gortel of Martijn van der Hout beschikbaar zouden zijn! Van die toezegging heb ik (bij gebrek aan arbiters in Zuid-Limburg) bij de samenstelling van de arbitersindeling natuurlijk dankbaar gebruik gemaakt, ik kon niet anders..
En vooral de schuld blijven zoeken bij de KNDB in plaats van bij jezelf...

pieter

Post by pieter » Wed Dec 04, 2013 23:02

Ik vind dat helemaal niks, wat mij betreft schaffen ze dat fenomeen totaal af. Een wedstrijd moet in zijn geheel op dezelfde dag verspeeld worden vind ik. Je speelt bij een club of je speelt er niet.
Kun je niet spelen op een bepaalde dag? Jammer dan, dan speelt er wel een reserve.
Ik zie spelers van Ajax of bij andere sporten al een dag vooruit spelen hahahahah.
Prima dat je dat vooruitspelen niks vindt, kan ik goed inkomen. Maar als je met Ajax wilt vergelijken dan moet je ook constateren dat belangrijke wedstrijden niet tegelijkerijd met competitie wedstrijden gepland worden.(of ik moet me heel erg vergissen) Die problematiek speelt daar dus helemaal niet. (dit gaat dus puur om het vooruitspelen m.b.t. andere wedstrijden)

De laatste World Cup in Wageningen viel tegelijk met een competitie wedstrijd, toen is gemakshalve maar even heel de competitie ronde verschoven. Voor het eindtoernooi in China mag men vervolgens niet vooruit spelen, dat doet raar aan in mijn ogen.

Bert Aalberts

Post by Bert Aalberts » Thu Dec 05, 2013 10:46

pieter wrote:
Prima dat je dat vooruitspelen niks vindt, kan ik goed inkomen. Maar als je met Ajax wilt vergelijken dan moet je ook constateren dat belangrijke wedstrijden niet tegelijkerijd met competitie wedstrijden gepland worden.(of ik moet me heel erg vergissen) Die problematiek speelt daar dus helemaal niet. (dit gaat dus puur om het vooruitspelen m.b.t. andere wedstrijden)

De laatste World Cup in Wageningen viel tegelijk met een competitie wedstrijd, toen is gemakshalve maar even heel de competitie ronde verschoven. Voor het eindtoernooi in China mag men vervolgens niet vooruit spelen, dat doet raar aan in mijn ogen.
Een toernooi als de Afrika-Cup is een mooie vergelijking. Dit wordt ook tijdens de eredivisie gepland.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Dec 05, 2013 11:52

GuidoB wrote:Ik ben het nogal zat dat mensen steeds weer 'de KNDB' neerzetten als een almachtig orgaan dat van alles voor de consumerende dammers kan, nee zelfs MOET regelen. Waar hebben we 'ze' anders voor? Stel je eens de vraag: wie zijn 'ze'? De KNDB, dat zijn de dammers zelf. Dus ook Martijn van Gortel en ook Leo Aliar. We leven niet meer in de jaren '80, waarin er naast de topdammers (rating 1200+) nog een vrij brede onderlaag bestond die het leuk vond om van alles voor die wereld te betekenen. Probleem met de arbiters is dat niemand het wil doen. Daar kan 'de KNDB' niets aan doen, hoe graag 'ze' dat ook willen. Gevolg is dat je het als club zelf maar regelt als er in je buurt niemand is die arbiter wil spelen.

Is het bovenstaande grote onzin? Dat zal best, kom maar met een beter idee.
Veel potentiële arbiters zijn van goede wil, maar het probleem is natuurlijk dat ze allemaal zelf achter het bord zitten op het moment dat er arbiters nodig zijn. Een oplossing zou kunnen zijn om de arbiters hun wedstrijd vooruit te laten spelen :D En je kunt natuurlijk ook besluiten om de wedstrijden in de NC niet allemaal op dezelfde dag af te werken (maar dan beginnen er weer wat mensen te briesen over een paar tientjes extra zaalhuur voor clubs met meerdere teams...). Ik ben het met je eens dat de KNDB best een inspanning van de leden mag vragen, maar dan moet de bond het wel mogelijk maken die inspanning te leveren zonder dat je daarvoor je eigen wedstrijden op hoeft te offeren.

Overigens ben ik het wel eens met degenen die vinden dat we de wedstrijden prima zonder arbiter kunnen spelen. Alleen op het hoogste niveau lijkt een (neutrale) arbiter me echt wenselijk.

Dieter

Post by Dieter » Thu Dec 05, 2013 21:32

GuidoB wrote:Ik wil wel op de post van Pieter reageren door een en ander uit te leggen over de gang van zaken.

Wat betreft plusjes ben ik het helemaal met je eens dat hierover moet worden nagedacht door mensen met verstand van zaken en zicht op de ontwikkelingen in de (internationale) damwereld. Maar dit betekent niet dat zij hierover een besluit moeten kunnen nemen. Besluiten over de wedstrijdvoorwaarden van de nationale competitie worden genomen door de bondsraad. De reden is dat dit een dermate belangrijke activiteit is, dat het van groot belang is dat er een breed draagvlak is voor de condities waaronder wordt gespeeld. De bondsraad wordt beschouwd als een breed draagvlak en een kleine commissie niet. Let wel dat dit alleen gaat over de besluitvorming. De bondsraad moet zich zeker laten adviseren door mensen met verstand van zaken. De mening van deze experts moet te allen tijde een grote rol spelen in de besluitvorming.
.
Breed draagvlak voor het fischersysteem in de nationale competitie??? Guido wil toch naar ik hoop niet beweren dat er een breed draagvlak was voor de invoering van het Fischer systeem.

GuidoB

Post by GuidoB » Thu Dec 05, 2013 21:59

Waar heb je het nou weer over, Dieter? Ik schrijf toch duidelijk dat ik het over plusjes heb. Je haalt er weer eens van alles bij.

Maar vooruit, een reactie. Je weet net zo goed als ik dat het besluit over het speeltempo is genomen door de bondsraad. Hiervoor was het draagvlak breed genoeg, anders was het voorstel niet aangenomen. Dat betekent niet dat iedereen - bijvoorbeeld jij - het een goed idee moet vinden. Bedenk dat ik het ook geen goed idee vond. Ik heb destijds tegen gestemd.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Dec 06, 2013 17:24

MenO wrote:Een aardig fragment uit mijn partij tegen Dave Bleeker van zaterdag:

Image

Ik heb zojuist met wit 25.32-27 21x32 26.37x28 geruild om de voorpost te kunnen verdedigen.
Dave vervolgde met het standaardoffer 26..17-22 27.28x17 9-14. Op het logische 27..13-18? volgt 34-30! en 17-12x14+
Na 28.33-28 1-6 29.39-33! 7-12 30.28-23 12x21 31.23-19 enz. kreeg ik een goed eindspel, wat ik later op dramatische wijze nog wist te verliezen.

Wat beiden echter gemist hadden, was dat zwart met 28..14-19! een schijf had kunnen winnen. Op het geplande 29.17-11 19x30 30.11-6 volgt namelijk 13-19!!

Image

Wit kan nu niet ontsnappen aan de dreiging 19-23 7-11 8-12 2x44 en 30x42:
31.28-22 19-24+
31.29-23 19-24 32.23-18* en opnieuw 7-11 en 8-12
Een leuk fragment, gelukkig mag er soms ook nog even over het damspel gepraat worden op het forum. :shock:
In plaats van 28.33-28 kun je 28.41-37! spelen om 14-19 te verhinderen dor 34-30 en plakken.
Heaven is no location, but a state of mind

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Dec 07, 2013 16:58

Elementair standje blijkt uniek
Over de bondscompetitie
www.ericsdamsite.com
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Douwe Edelenbos

Post by Douwe Edelenbos » Mon Dec 16, 2013 17:00

Op verzoek van Paul Sier deze post:

"Bij de mededelingen van de afgelopen ronde in de Nationale Competitie zijn er weer boetes uitgekeerd aan de teams die met 9 man achter de borden verschenen.
Daar ontbreekt echter VST , die toch echt maar met 9 man naar Hijken afreisde.
Nu snap ik best dat je een half uur voor vertrek geen vervanger meer kunt regelen , maar dat is per saldo natuurlijk een probleem van de club. Want mogelijk gold dat ook voor de andere clubs die met 9 man achter de borden verschenen , maar wel een boete kregen.

Is ook hier weer sprake van klassen-justitie ? Of heeft de bondscoach de boete verscheurd , zoals ambtenaren dat bij justitie dat onlangs ook deden ?

Ik ben overigens geen voorstander van die onzin-boetes , maar als ze er dan toch zijn , dan gelijke monniken , gelijke kappen."

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 16, 2013 17:32

Ik ben er zaterdag niet bij geweest - zat in Wageningen het 2e aan een overwinning te helpen. Maar ik zie bij de uitslagen op de KNDB-site de naam van Kees Romijn staan. Wellicht heeft de teamleider van Van Stigt Thans 1 een opstelling met 10 spelers ingeleverd? Pas na 1:20 is de partij formeel beslist en daarvoor zijn de opstellingen al doorgegeven. De arbiter heeft - neem ik aan - op het formulier vermeld dat er een speler niet is opgekomen. Daarop volgt dan alsnog een boete.

Dus niks klasse justitie, zoals de bizar overtrokken mail van Paul Sier suggereert. Maar gewoon een gebruikelijke procedure bij niet opkomen. Het gebeurt met regelmaat van de klok dat pas in het bulletin van ronde x+1 een boete wordt vermeld uit ronde x. De reden is dat pas later bij de KNDB bekend is dat een speler niet is opgekomen.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Dec 16, 2013 21:15

Pretentieuze clubs als Apeldoorn en SNA publiceren de gespeelde partijen niet in Toernooibase. Jammer. Voor de PR van het dammen zou publicatie van de partijen toch vanzelfsprekend moeten zijn. Culemborg - Apeldoorn, één partij ingevoerd ... :shock:
Je wilt toch laten zien dat dammen de moeite waard is als spel? Ik hoop dat deze negatieve trend verandert.
Ik probeer er samen met Jan Algra voor te zorgen dat de partijen van De Oldehove ingevoerd worden. Zo kan elke club best iemand (of meerdere personen) aanwijzen die zorgt voor publicatie van de partijen. Ook voor schrijvers van damrubrieken nuttig.

Paul van de Veen

Post by Paul van de Veen » Tue Dec 17, 2013 00:14

Zo kan het ook.... http://www.enschedesedamclub.nl/2013-20 ... Ronde7.htm
Uitgebreide analyses met grafieken van Truus (voor wat het waard is..), een wedstrijdverslag van iemand die de spanning van de wedstrijd zelf mee heeft gemaakt, applets die het dankzij de Oerterp applet van Hendrik Veenstra op elk platform doen, pdn's om desgewenst alles nog eens in Tdam te analyseren.
Zaterdagavond partijtjes invoeren en upload naar Toernooibase = 1 uurtje, analyseren met Truus en volgende ochtend e.e.a. even op de website zetten. Als je het sjabloon eenmaal hebt is het fluitje van een cent.

Mike

Post by Mike » Wed Dec 18, 2013 15:13

Kosmos wrote:Pretentieuze clubs als Apeldoorn en SNA publiceren de gespeelde partijen niet in Toernooibase. Jammer. Voor de PR van het dammen zou publicatie van de partijen toch vanzelfsprekend moeten zijn. Culemborg - Apeldoorn, één partij ingevoerd ... :shock:
Hoe kom je erbij dat wij de partijen niet publiceren in Toernooibase? Bij elke thuiswedstrijd voer ik zelf diezelfde avond nog alle partijen in. Wij zijn daarmee vaak erg snel vergeleken met andere clubs. Ook met uitslagen zijn we vaak 1 van de eerste.
Alleen bij uitwedstrijden is dat lastiger omdat het dan moeilijker is om alle partijen bij elkaar te krijgen. Ook kun je je voorstellen dat je na een nederlaag en een autorit van 2 uur in de avond nog weinig zin hebt om alles in te voeren. Daarom missen bij ons alleen de partijen tegen Apeldoorn en Micone. Dit invoeren lijkt me veel meer een verantwoordelijkheid van de thuisspelende club.

En als je naar PR gaat kijken zijn de websites van de clubs ook belangrijk. Op onze website staat van elke wedstrijd een verslag (die nog weleens erg creatief kunnen zijn, kijk bijvoorbeeld naar het verslag van de wedstrijd MO&Z Volendam - SNA).
Daar kunnen een aantal teams uit de Ereklasse nog wat van leren. Sommige hebben niet eens een site...hebben een opmaak uit het jaar 2000 of zijn niet up to date. Dat lijkt uit PR oogpunt veel meer een gemiste kans.

Als er iets is wat ik niet vaak hoor, dan is het wel SNA zijn PR niet serieus neemt.

Kosmos

Post by Kosmos » Fri Dec 20, 2013 01:41

Mike wrote:
Kosmos wrote:Pretentieuze clubs als Apeldoorn en SNA publiceren de gespeelde partijen niet in Toernooibase. Jammer. Voor de PR van het dammen zou publicatie van de partijen toch vanzelfsprekend moeten zijn. Culemborg - Apeldoorn, één partij ingevoerd ... :shock:
Hoe kom je erbij dat wij de partijen niet publiceren in Toernooibase? Bij elke thuiswedstrijd voer ik zelf diezelfde avond nog alle partijen in. Wij zijn daarmee vaak erg snel vergeleken met andere clubs. Ook met uitslagen zijn we vaak 1 van de eerste.
Alleen bij uitwedstrijden is dat lastiger omdat het dan moeilijker is om alle partijen bij elkaar te krijgen. Ook kun je je voorstellen dat je na een nederlaag en een autorit van 2 uur in de avond nog weinig zin hebt om alles in te voeren. Daarom missen bij ons alleen de partijen tegen Apeldoorn en Micone. Dit invoeren lijkt me veel meer een verantwoordelijkheid van de thuisspelende club.

En als je naar PR gaat kijken zijn de websites van de clubs ook belangrijk. Op onze website staat van elke wedstrijd een verslag (die nog weleens erg creatief kunnen zijn, kijk bijvoorbeeld naar het verslag van de wedstrijd MO&Z Volendam - SNA).
Daar kunnen een aantal teams uit de Ereklasse nog wat van leren. Sommige hebben niet eens een site...hebben een opmaak uit het jaar 2000 of zijn niet up to date. Dat lijkt uit PR oogpunt veel meer een gemiste kans.

Als er iets is wat ik niet vaak hoor, dan is het wel SNA zijn PR niet serieus neemt.
Nou, hoe ik erbij kom, dat zit zo. Ik zag geen enkele partijnotatie bij de wedstrijd van SNA ...
Maar als alle thuisclubs de partijen invoeren dan is het probleem inderdaad uit de wereld.
Zet hier eens een linkje neer naar de site dan lok je wat mensen er naar toe, waaronder mij.

Post Reply