Bron: De Ware Tijd, 23/8/13
Nationaal jeugddamkampioenschap
Bhagwandas en Salarbaks verstevigen koppositie
23/08/2013 - Ricky Wirjosentono
dWT foto / Claudio Barker - De twaalfjarige Arwien Bhagwandas gooit hoge ogen naar de U-20 damtitel. Hij voert de ranglijst samen aan met verdedigend kampioen Niaaz Salarbaks.-.
Paramaribo - Het heeft er veel van dat Arwien Bhagwandas of Niaaz Salarbaks met de eer strijkt in het nationaal jeugdkampioenschap van de Surinaamse Dambond. Met nog één ronde te gaan, hebben ze beiden zeven punten.
Bhagwandas was sterker dan zijn oudere broer Santosh (woensdag) en Farish Chiragali (gisteren). "Het was zwaarder dan de partij tegen Niaaz. Mijn broer heeft het mij echt moeilijk gemaakt, maar het lukte mij om middels combinatiespel zijn positionering te verschalken", meent Arwien Bhagwandas over de broederstrijd.
De twaalfjarige Bhagwandas heeft zijn zinnen gezet op de titel. "Ik moet gewoon blijven winnen, want ik wil kampioen worden."
Hij kreeg gisteravond Chiragali op de knieën. "Het was vrij makkelijk. Ik heb hem via combinatiespel verslagen." De klus klaarde hij binnen een uur.
Bhagwandas houdt er rekening mee dat hij en Salarbaks na morgen gelijk eindigen. In dat geval zullen er barragepartijen gespeeld moeten worden om de kampioen aan te wijzen. De jongeling acht zich niet kansloos. "Ik kan hem verslaan. Alles is mogelijk", vertelt hij strijdlustig.
Ondanks zijn verlies bleef Santosh optimistisch en meende woensdag in theorie nog kans te maken op de titel. Hij betreurde zijn verlies. "Ik heb het voor mezelf verpest, want ik had de wedstrijd in handen. Ik moet nu gewoon blijven winnen."
Sharvan Debipersad, die in zowel de derde als vierde ronde remise speelde tegen Yogesh Mahadew en de oudere Bhagwandas, is van mening dat het doek morgen valt.
Na woensdag had hij met drie punten achterstand nog hoop op de titel. "Maar dan moet ik mijn laatste twee wedstrijden winnen. Alles kan nu gebeuren. Iedereen heeft eigenlijk nog kans voor de koppositie, alleen moet ik echt gefocust blijven en geen stomme fouten maken", aldus Debipersad. Met zijn remise gisteren vervloog zijn kans op de titel.
Na een remise in de tweede ronde won Salarbaks van Chiragali (woensdag) en Yogesh Mahadew (gisteren). Hij noemde de ontmoeting van gisteren "lastig". "Yogesh heeft een fout gemaakt en daar heb ik op ingespeeld", gaf hij toe.
Voor morgen belooft hij goed uitgerust achter het dambord te zullen komen. Hij speelt zijn laatste ontmoeting tegen Santosh Bhagwandas. De titelverdediger verwacht die ontmoeting te zullen winnen.
Het gebluf van mede-koploper Arwien laat hem koud. "Alles kan gebeuren, maar ik word kampioen! Bij dammen is de kleinste fout fataal. Ik ga dus mikken op een fout van mijn tegenstander."
Uitslagen: vierde ronde:Salarbaks - Mahadew 2-0; Arwien Bhagwandas - Chiragali 2-0; Debipersad - Santosh Bhagwandas 1-1; derde ronde: Arwien Bhagwandas - Santosh Bhagwandas 2-0; Sharvan Debipersad - Mahadew 1-1; Salarbaks - Farish Chiragali 2-0.
Stand:1. Arwien Bhagwandas en Salarbaks elk 7 punten; 3; Santosh Bhagwandas en Debipersad elk 3; 5. Chiragali en Mahadew elk 2 punten.-.