Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Re: Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by Woodcutter » Mon Aug 05, 2013 21:51

playforstacks wrote:Ja laten we ons gaan richten op 55+ dat zal onze sport echt goed doen! Ik bedoel welk 15 jarige wil er nu niet elke week tussen incontinente ouderen dammen!
Maar ja als je iets doet doe het dan goed Bert, het lijkt me veel effectiever om als kndb op overleden mensen te gaan richten het voordeel is dat die zich teminste niet kunnen uitschrijven! Want het gaat er natuurlijk niet om of het goed gaat met het dammen het gaat er alleen maar om ,om een cijfertje zo hoog mogelijk te krijgen.
Van wie heb jij leren dammen? was dat ook geen 55+'er?
de volwassenen heb je OOK nodig om de jeugd te ondersteunen, het is een breedtesport, loopt niet alleen op topsport, niet alleen op recreatieve spelers, niet enkel op jeugd en niet enkel op volwassenen.

Vervolgens geef je als mogelijkheid dat de KNDB zich ook kan richten op overledenen, Waarom zou het KNDB-bondsbestuur zich inzetten voor leden die op een dusdanige wijze publiekelijk communiceren?
Een betere manier om op een ondankbare manier de inzet van mensen te ondermijnen is er niet. Misschien is de negatieve insteek die je in de history hier over ettelijke jaren kunt vinden wel de reden van de teloorgang, en heeft het helemaal niets te maken met de KNDB, Is dat al eens bedacht? motivatie kun je volledig en dan ook echt volledig slopen op deze wijze.

Ik zag vorig jaar trouwens een meiske van ik geloof dat ze 2 turven hoog is, remise spelen tegen een man met een zeer respectabele leeftijd, ver voorbij de 55+ had niet de indruk dat dat meiske zo tegen haar tegenstander aankeek, ze was vooral trots op haar remise en kwam als op een rose wolkje achter haar bord uitdrijven.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Woodcutter

Post by Woodcutter » Mon Aug 05, 2013 23:54

Walter wrote:
Woodcutter wrote:
Bert Zwart wrote: Ben met je eens dat persoonlijk initiatief op microscopisch niveau de ruggengraat zal zijn. Echter stel ik vragen bij het zetten van alle kaarten op de jeugd.

Maar ik was zelf niet van plan om een damclub op te richten in het dichtstbijzijnde buurt of bejaardencentrum, dus ik zal er verder maar het zwijgen toe doen.
Het zijn de initiatieven die daadwerkelijk uitgevoerd worden die het verschil maken
Conclusies:
1) Kleine initiatieven die daadwerkelijk uitgevoerd worden maken het verschil
2) Het is eenvoudiger een initiatief te ondersteunen dan initiatief te nemen

Idee: zou het niet mogelijk zijn om (bestaande) initiatieven die ondersteuning kunnen gebruiken te publiceren en via crowdsourcing proberen deze initiatieven verder te helpen en ze het verschil te laten maken

Wie zoekt ondersteuning voor een dammiddag in een bejaardentehuis? Hoe kunnen we Damserver verder helpen? Hoe kunnen we Toernooibase verder helpen? Welke toernooi kan nog assistentie gebruiken? Waar zoekt men een arbiter of een damtrainer? Welke club zoekt hulp bij het opzetten van een website?

Ps. Ik sta zelf op die damtrainer lijst omdat deze cursus in een lang verleden een optie was bij de CJT-training. Ik weet het niet meer precies maar 1 of 2 extra zaterdagen was voldoende om je diploma te krijgen.
Als mensen zich aanbieden om eventueel ondersteunende taken uit te voeren, je kunt me altijd mailen, of Cees de Leeuw, Of Marcel Kosters, of de nieuwe voorzitter Hans Vermeulen, of algemeen bij het bondsbureau, en het zou me verbazen als Maarten van Leenen ook niet gewoon mensen kan gebruiken.
Of gewoon bij de lokale regelneef waar er overal wel een van rondloopt, er is meer dan genoeg te doen.

Ik vermelden overigens initiatieven, en niet "kleine initiatieven". (heerlijk dat er een Maarten rond rent momenteel) die man toont initiatief, voert het ook daadwerkelijk uit, en ging bijna met een open WK-aankondiging op zijn naam er vandoor. Kijk dan doe je iets, en ik kan dat alles noemen behalve een klein initiatief! de man knoopt alles wat hem voor de voeten komt aan elkaar!!
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Tue Aug 06, 2013 05:54

Woodcutter wrote:
playforstacks wrote:Ja laten we ons gaan richten op 55+ dat zal onze sport echt goed doen! Ik bedoel welk 15 jarige wil er nu niet elke week tussen incontinente ouderen dammen!
Maar ja als je iets doet doe het dan goed Bert, het lijkt me veel effectiever om als kndb op overleden mensen te gaan richten het voordeel is dat die zich teminste niet kunnen uitschrijven! Want het gaat er natuurlijk niet om of het goed gaat met het dammen het gaat er alleen maar om ,om een cijfertje zo hoog mogelijk te krijgen.
de volwassenen heb je OOK nodig om de jeugd te ondersteunen, het is een breedtesport, loopt niet alleen op topsport, niet alleen op recreatieve spelers, niet enkel op jeugd en niet enkel op volwassenen.

Vervolgens geef je als mogelijkheid dat de KNDB zich ook kan richten op overledenen, Waarom zou het KNDB-bondsbestuur zich inzetten voor leden die op een dusdanige wijze publiekelijk communiceren?
Een betere manier om op een ondankbare manier de inzet van mensen te ondermijnen is er niet. Misschien is de negatieve insteek die je in de history hier over ettelijke jaren kunt vinden wel de reden van de teloorgang, en heeft het helemaal niets te maken met de KNDB, Is dat al eens bedacht? motivatie kun je volledig en dan ook echt volledig slopen op deze wijze.

Ik zag vorig jaar trouwens een meiske van ik geloof dat ze 2 turven hoog is, remise spelen tegen een man met een zeer respectabele leeftijd, ver voorbij de 55+ had niet de indruk dat dat meiske zo tegen haar tegenstander aankeek, ze was vooral trots op haar remise en kwam als op een rose wolkje achter haar bord uitdrijven.
haha, of je bent in korte tijd echt goed geworden in dat trollen of je bent wel echt heel naïef. Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je echt denk dat ik denk dat je overleden mensen moet gaan inschrijven lol. Ik zei het meer om enigsins een punt te maken dat het doel niet is om het cijfertje zo hoog mogelijk te krijgen maar om een duurzame gezonde sport te zijn. Ben het idd wel eens dat je allerlei soorten leden moet hebben maar dat is juist het probleem die verhouding is helemaal fuckup en dat zorgt voor een neerwaardse spiraal.
Is dat voorbeeld ook een troll? :wink:
Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je het in twijfel trekt dat je jeugd niet aantrekt en behoud als de club vrijwel alleen uit mensen met grijs haar bestaat.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Tue Aug 06, 2013 19:25

playforstacks wrote:
Woodcutter wrote:

haha, of je bent in korte tijd echt goed geworden in dat trollen of je bent wel echt heel naïef. Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je echt denk dat ik denk dat je overleden mensen moet gaan inschrijven lol. Ik zei het meer om enigsins een punt te maken dat het doel niet is om het cijfertje zo hoog mogelijk te krijgen maar om een duurzame gezonde sport te zijn. Ben het idd wel eens dat je allerlei soorten leden moet hebben maar dat is juist het probleem die verhouding is helemaal fuckup en dat zorgt voor een neerwaardse spiraal.
Is dat voorbeeld ook een troll? :wink:
Je gaat me toch niet serieus vertellen dat je het in twijfel trekt dat je jeugd niet aantrekt en behoud als de club vrijwel alleen uit mensen met grijs haar bestaat.
Trollen is een kunst opzich, enige leuke is momenteel trollen trollen, je herkent ze door het stelselmatig aan een knopen van klinkklare onzin en praten in groepen, kndb, magement, het bestuur, dat slag. of onzinnige lijsten plaatsen om het groter te laten lijken. haal dat weg en het wordt feest, read back :)

zo kunnen sarcasme en cynisme op inet volstrekt verkeerd geinterpreteerd worden.
Overigens niet in korte tijd, ken inet nog als terminal schermpje, er is een andere reden waarom ik hier normaliter totaal niet reageer, het niet in een bookmark staat en er niemand heen zal verwijzen, meer inhoud gerelateerd. In al die jaren wel geleerd dat forum teksten heel snel gescanned worden, en niet gelezen, de extremiteiten hoe leuk of sarcastisch bedoeld ook blijven anders hangen.

Ik heb een club opgebouwd zien worden vanaf 0, waar de hele regio op reageerde met, kan niet, onmogelijk, zal wel vissen in de zelfde vijver worden en nog een complete boekwerk met waarom niet. Nieuw initiatief, dus hup lid worden, dat dan weer wel.
Heb me altijd afgevraagd waarom de regio tegen werkten en niet bijsprong.

De club bestaat inmiddels al wat jaartjes, vreemd genoeg trekken ze jeugd aan, een kanttekening, door de extreme inzet op de jeugd, zijn alle leden tussen de 20-40 vertrokken, dit is een wijziging in inzet geweest die ontstond na enkele jaren helaas helaas.
Dus daar zit de jeugd inderdaad tegen 50+ aan te schuiven, had niet gehoeven als de inzet breder was geweest.

Ik zeg dus helemaal niet dat je ze behoud, sterker nog ik ben zelf gestopt uitgerekemd door de extreme inzet op jeugd, ik wil gewoon af en toe recreatief een potje schuiven, dat ik daarnaast soms eens een bord opruim, met jeugd ga zitten schuiven/analyseer, op een markt ga staan ter promotie of met me dambord op kijkduin ga zitten schuiven is mijn eigen keus, geen must, ik moet helemaal niets, dammen is in eerste instantie een hobby, waar ik al vele jaren plezier aan heb. Alles inzetten op jeugd, ja leuk maar waar is het recreatieve gedeelte voor volwassenen? In mijn jeugd had je zoiets als het stuwdamtoernooi in driel, alles zat door elkaar de begeleidende volwassenen speelde zelf ook de toernooien, samen met de jeugd.
Hoe grappig bedoeld ook, 55+ op inet in een incontinentie luier proppen is niet wat je wilt.

Maar goed ik ben nog steeds benieuwd wat er concreet ondernomen gaat worden, ik probeer damserver samen met de kndb (en ik kan nog steeds frustratie uiten alleen rechtstreeks, niet via forum) in de basisscholen te krijgen letterlijk op de desktops, als de jeugd dan niet naar dammen komt, dan ga ik ze wel halen, ben alleen te lui om al die scholen fysiek af te gaan dus maar wat techniek inzetten. Of het lukt, geen idee. Ken wel al de effecten als systeembeheerder in het basisonderwijs had ik damserver 1 op de desktops geplaatst, en dammen dat ze deden, borden werden in sommige gevallen aageschaft, en een haarlemmer leren aan 6 jarige was prima te doen. Volgens mij kun je met techniek de jeugd nog steeds bereiken, en ondersteuning bieden aan de mensen die nu al in de scholen lopen, ik zie scholen online nog wel een competitie spelen op de vrije middag, kan ook falen, jammer dan, wijze les en lering uit trekken en verder, of licht wijzigen en opnieuw

Dat is mijn stukje, mijn wereldverbeterende plan van 2 jaar geleden is verkast naar de prullenbak, veel te groot om te behapstukken. Dat zijn bomen die steeds dikker worden. En daarmee hoe goed al die plannen stuk voor stuk ook mogen zijn, onuitvoerbaar. Kan ook op een forum gaan trappen tegen de kndb, zou het veel effect hebben?

Maarten van Leenen
Real name: Maarten van Leenen

Post by Maarten van Leenen » Tue Aug 13, 2013 11:56

Zo, net terug gekomen uit Italie alwaar ik heerlijk heb genoten van het prachtige land, het heerlijke eten en de bijzondere historie. Zo belandde ik ook in Venetie; een stad die langzaam onder de zeespiegel zakt en waar regelmatig een overstroming is. Gelukkig is er de Hollandse kennis en kunde en zal het Nederlandse bouwbedrijf Strukton Venetië helpen om het water buiten de deur te houden door het plaatsen van dammen. http://www.nu.nl/beurs/3417170/nederlan ... netie.html

En dan nu de brug naar ons dammen: ook bij ons staat het water aan de keel (schijnt) en wordt het tijd om het tij te keren. Ik denk dat alle dammers het hier wel mee eens zijn, maar ook hier geldt: hoe meer mensen, hoe meer wensen. En velen hebben een eigen idee wat de oorzaak is en hoe het zou moeten worden aangepakt. Breedtesport, topsport, internet, speeltempo, remises, ach, meningen genoeg. Even een beschouwing vanuit een persoonlijk oogpunt: ik was als klein jongetje natuurlijk wel onder de indruk van de wereldkampioenen die we destijds hadden. Wie wil er als kind niet ook hetzelfde bereiken, maar een dergelijke prestatie vraagt inzet en talent in een mix die niet door iedereen is op te brengen en ondertussen neem ik genoegen met mijn rol ergens in de provinciale Hoofdklasse. Het damspel zelf grijpt iedereen, denk ik. Van jong tot oud. Ik verbaas me er zelf regelmatig over hoe snel te tijd gaat wanneer je aan het dammen bent. De een damt als hobby en de ander ziet het als sport. De een gaat voor individuele prestaties en de ander gaat voor de kameraadschap. Prachtig toch? Maar goed ik wil niet te lang typen, want ik wil dat men het einde van mijn betoog haalt.

Deze draad begon met het discussiestuk van Fred (mijn complimenten) en die legt op vele zere plekken de vingers. Voeg daar dan nog de statistieken aan toe (meten is weten) en dan schijnt het allemaal kommer en kwel te zijn. Mijn doel: ik wil graag weer statistieken zien die een kentering aantonen. Overigens over statistieken gesproken: SNA is in de afgelopen jaren qua leden in aantal gestegen...

Nou zijn er veel slimme(re) mensen al bezig met allerlei plannen en ideeen en ik wacht hier geduldig op. Ondertussen zitten we niet stil en zijn we zowel persoonlijk als met SNA druk bezig met de ondersteuning en ontwikkeling van de sport. Op onze laatste ledenvergadering hebben we ook een korte notitie besproken die niet de intentie heeft om compleet te zijn (hoeft ook niet), maar die wel richting geeft aan allerlei concrete acties.
Nota SNA.doc
(34.5 KiB) Downloaded 347 times
Ik geloof namelijk in het gezegde: niet lullen, maar poetsen en ook in: al doende leert men. Bovendien heeft men in deze wereld een dikke olifantenhuid nodig om succesvol te kunnen zijn. Ik geloof in verspreiding van onze sport over de wereld. Of het nou in China, Turkije of Afrika is, het maakt niet uit. Ik geloof in het gebruik van ICT (studiemateriaal, spelen, toernooien, e.d.). Ik geloof in de menselijke kracht om dingen voor elkaar te kunnen krijgen. Enthousiaste mensen zijn nodig en vooralsnog zijn dat allemaal vrijwilligers. Natuurlijk ligt er een berg werk op ons te wachten, maar met stilzitten verdwijnt die niet. Het is net als de strijk, het moet toch een keer. Dus dan maar nu.

In het kort willen we als SNA meer dammers op de club (jeugd en senioren) en willen we meer competitie (in de regio) vinden. Dit laatste betekent ook dat we verder moeten kijken dan onze gemeente grenzen...

We gaan er natuurlijk weer een mooi damseizoen van maken, met hopelijk vele mooie momenten. En onderweg zullen we onze acties uitvoeren om onze doelen te bereiken. Even een korte opsomming (naast hetgeen we in de notitie noemen) waar we ons als SNA mee bezig gaan houden:

- We hebben een promotiefolder laten maken over onze club en de damsport die we aan onze oud-leden gaan verturen EN in grote getalen huis-aan-huis gaan verspreiden in Heerhugowaard. Het doel is mensen (weer) bewust te maken van de damclub, maar bovenal ze uit te nodigen gebruik te maken van de 10 gratis damlessen die we aanbieden. Ideaal voor beginners, want die durven vaak niet de stap te wagen naar een damclub uit angst dat ze continue verliezen van de al aanwezige dammers... Deze actie wordt gesteund met aandacht in de lokale media (zorg als club voor goede contacten!) en we herhalen hem weer in het voorjaar.
- We organiseren toernooien (HHW Open, 1x per maand Anton Berkhout toernooien (beginnende jeugd), Oud en Nieuw toernooi, etc.).
- Na elke ronde Nationale Competitie persberichten en uiteraard houden we site (en facebook) actueel! Zorg er ook voor dat je eens buiten het dammen denkt: zo hebben we als SNA een zaalvoetbalteam, organiseren we 1x per jaar een dam/tafeltennis toernooi waar een tafeltennisser aan een dammer wordt gekoppeld en dan quatre mains dammen en pingpongen. Leuk!
- We gaan in November het schooldammen in Alkmaar organiseren. Concreet betekent dat de komende maanden met stapels materialen (borden, schijven, DamZ folders, etc.) de scholen fysiek bezoeken en ze een uitgekauwde procedure voorleggen (inschrijfformulier voor de scholen, aanmeldingsformulieren voor de kinderen die ze kunnen kopieren en uitdelen, e.d.). We willen ook oud-leden in de regio weer gaan benaderen of ze willen helpen bij de organisatie en of het misschien weer gaat kriebelen om te gaan dammen. Ook worden voordien en tijdens het toernooi contacten met (begeleidende) ouders gelegd, want vaak zitten daar ook enthousiaste mensen tussen die iets willen organiseren. Opvolging nadien is namelijk heel belangrijk om de kinderen vast te houden. Ook de inzet van de damserver/dammentor/damz op de scholen zal zeer belangrijk worden en steunen we dat!
- In Oktober zullen we tijdens de Kinderboekenweek in de bibliotheek (waar alle kinderen langsgaan) door onze damjeugd het spel laten uitleggen aan niet dammende jeugd en dan lekker een potje dammen.
- Er lopen gesprekken met de Ouderenbond om in ieder geval in onze regio de Ouderen aan het dammen te krijgen.
- Ik zal gedurende het komende schooljaar als onderdeel van het lesprogramma wekelijks aan minimaal zo’n 50 (hoogbegaafde) kinderen in Den Helder les gaan geven. Overigens is dit initiatief op meer plaatsen actueel en zal er vanuit de KNDB ook ondersteuning zijn.
- We zullen via de damserver regelmatig in teamverband tegen verre teams dammen (Afrika bv)
- We bouwen banden op met andere omgevingen (een team van SNA gaat naar het Lishui toernooi in China), maar ook dichtbij met allerlei kleine (wilde) clubs.

Er lopen nog wat andere zaken, maar die zal men vanzelf de komende tijd kunnen lezen. Ik wil nu vooral niet compleet zijn, maar vooral de wil laten zien en ik geloof dat er in den lande genoeg vrijwilligers zijn die ook concreet bezig zijn met de sport en al hoor je ze niet, ik heb daar groot respect voor!

Nog even wat opmerkingen:
- Laten we proberen wat verdraagzamer te zijn en minder op de persoon te spelen.
- Respecteer elkaars mening!
- Opbouwende kritiek mag altijd en wordt zelfs toegejuichd, want lees hierboven: al doende leert men.
- Bedenk dat overal in onze damsport (van een lokale vereniging tot aan de het bestuur of bondsraad) met vrijwilligers wordt gewerkt. Het zijn geen betaalde callcenter medewerkers waartegen je lekker tekeer kan gaan indien bv je telefoon het niet doet.
- Kijk eens om je heen wat u kunt bijdragen om de sport te promoten of mensen aan het dammen te krijgen. En deel het! Wist u dat onze clubkampioen aan het einde van het seizoen een simultaan geeft in het lokale winkelcentrum...

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Tue Aug 13, 2013 20:27

Maarten, dank voor je uitgebreide reactie. We kunnen leren van de nog wel groeiende damclubs in Nederland, en jouw SNA is daar een van. We hoeven het wiel dus niet elke keer opnieuw uit te vinden. En helemaal eens met je laatste opmerkingen, die niet alleen voor dammen maar voor elke sport en zelfs elke vrijwilligersorganisatie gelden.

Fred, wat ik vooral waardeer in jouw stuk is dat je een historisch perspectief geeft. Speeltempo, contributie, wilde clubs, remises, het speelde generaties terug ook. En dat geruzie in de damwereld nadat Roozenburg wereldkampioen werd leidde tot ledenverlies, bevestigt het gelijk van Maarten: laten we in de damwereld bij de (felle) discussies de relatie in het oog houden!

Post Reply