Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Re: Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by Woodcutter » Sun Aug 04, 2013 22:25

Jaap van Galen wrote: Welk klein punt was daar oorzaak van, of welk klein punt zal dat oplossen?
Nee wist ik niet, wel was me bekend dat het aantal jeugdleden minder word. daar kom je achter door analyses, gewoon om je heen kijken werkt ook prima in dit geval, het is ook goed dat ze er zijn, maar ze veranderen niets, alle beste bedoelingen ten spijt, begrijp me AUB niet verkeerd.
Wat is volgens de analyse nu de oorzaak? is dat ook niet iets wat je enkel heel algemeen kunt omschrijven?

Neem het huidige stuk, zitten zeer goede deel stukken in, waarom die niet uitwerken en met die uitgewerkte stukken hup op je fiets naar Veenendaal? (Beetje sportief doen, blijft wel een sportbond) dat is toch veel beter te behap stukken dan met een alles omvattend plan aan te komen? die arme drommels bij de KNDB moeten het ook maar allemaal kunnen bevatten. (en dat doen ze niet) ik maak alles steeds kleiner, dat snappen ze tenminste :)
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Aug 04, 2013 22:29

Piet Bouma wrote:
Jaap van Galen wrote:Koude douches....

■ In 1997 waren er 47 clubs met 10 of meer jeugdleden, in 2005 waren er dat ook 47, eind 2012 zijn er nog maar 17 clubs over met 10 of meer jeugddammers
Handboek KNDB Jeugd-damtrainers A:

H.G.M. van Aalten HUISSEN
A.R. Aartsen MONTFORT
A.J.J. van Adrichem KERK-AVEZAATH
L. Aliar ARNHEM
J.H. Alkema ZEVENHUIZEN
J.M. Andries EMMEN
J.H.M. Andriessen DELFT
F.C. Barten NIJMEGEN
G.N. Berbee NOORDWIJK
A.T.G. Berends ARNHEM
T.A.M. Berends HUISSEN
R. Bhaggan ALKMAAR
J.L. Bijl TUK
J.J.M. de Bijl DEN BOSCH
N. Bisseswar DEN HAAG
E. Blokland VELDHOVEN
P. Boenders EIBERGEN
W.F.M.M. van den Braak TILBURG
A. de Bruijn ZWIJNDRECHT
M.T.A. de Bruin-van Kuyk VUGHT
G. Brummelman ZUTPHEN
E.M.J. Budé BRUNSSUM
S.H. Buurke GRONINGEN
J.H.J. Cijnssen BRUMMEN
A.J.L. Coenen MARKNESSE
M. Coolen BRUNSSUM
F. Darmohoetomo HALLE
J. Derksen GELDROP
D.J.C. van Dijk LEIDEN
A.G.T. Doekbrijder NIJMEGEN
W.L. van Dongen ARNHEM
G.J. van Drumpt DOETINCHEM
E. Dusamos RHEDEN
C.A. van Dusseldorp LEIDEN
P.J. van Eck DEN HAAG
G.N.R. van der Eem HAARLEM
R.G. Geurtsen AMSTERDAM
T. Goedemoed LEEUWARDEN
C. Groen DUIVEN
F.H.A. Groot HEERHUGOW.
P.G. Grouwstra SCHALKHAAR
A.K. Hage BAARLE-NASSAU
B. Hageman STADSKANAAL
J.J.G. Hannen MAASBRACHT
J. Hartkamp-van Geemen ALMERE
R. Haszing VELDHOVEN
E. van Hattem ENSCHEDE
G. Heerema DRACHTEN
M. Hees LELYSTAD
E. Heunen HEERLEN
W.J. Heunen HEERLEN
N. Hoekman ZUTPHEN
T. Holkema SNEEK
P.M. Hoopman ALMELO
J.S.P. Huisman GORREDIJK
B.J. Hulsman HATTEMERBROEK
S. de Jager H’VELD /G'DAM
A.W.A. Janssen WAMEL
M. Karssing HEERLEN
R. Keurentjes GRONINGEN
M.C.W. Kloosterziel KATWIJK
W. Knevel LEUSDEN
J.S. de Knikker REEUWIJK
J.W. Koelewijn LELYSTAD
C.M. Koene EMMELOORD
R. Koeslag EIBERGEN
P.M.H. Kole BRUNSSUM
N. Konijn HEERHUGOW.
F. de Koning BEEK UBBERGEN
T. Kooistra RINSUMAGEEST
K. Koopman WERGEA
J. Kos DEN HAAG
A.W. Kosior PAPENDRECHT
H. Kroesbergen OUDENHOORN
R.M. Kromhout RIJNSBURG
C. Kuijstermans TILBURG
R.L.M. Küppers KERKRADE
K. van der Laan NOORDBROEK
F. Langelaan LANDGRAAF
G.E. Leeflang APELDOORN
K. Leemreize HEERLEN
C. de Leeuw RIJNSBURG
H. Lenselink VORDEN
G.J.C. Leter ROTTERDAM
T. Lijzenga WIJNJEWOUDE
J.P.H. Linssen WAGENINGEN
K. van Lith ROSMALEN
P. Litjens LEUTH
A.H.C. Louwers VELDHOVEN
E. Lubbers GRONINGEN
P.F. Luiten ALKMAAR
A.J. Lusink ZWOLLE
F.C. Luteyn DORDRECHT
K. Lyklema SNEEKKNDB
A. Maertzdorf SCHINVELD
P.M. Malahé DEN HAAG
A. Mathijsen NIJMEGEN
H.G. Meijer AMSTERDAM
J.H.M. Meurs RHEDEN
O. Mol ENSCHEDE
A. de Mooij VEGHEL
R. Mooser HEERHUGOW.
H. van der Nap ZEIJEN
M. Nas LENT
M. Nicolai LEEUWARDEN
P. Nitsch SELFKANT-HOE.
P. van Noordennen H’VELD/G'DAM
A. Oerlemans OSS
H. Offenga ALMERE
J.W. Oldenkamp SNEEK
P.C. van Ooijen ZEVENAAR
J.T.G. Peeters HELDEN
L.M.C. Peters HEERLEN
A.A.M. van der Ploeg BAARN
I. Poepjes LEMMER
W.E. Poot TZUM
M. Raes EIJSDEN
J. Ramkhelawan DORDRECHT
G. Reitsma RIEN
L. de Rooij ARNHEM
P. Rozenboom DEN HAAG
R.J. Sall SOEST
R. Schalley LEUVEN
L. Schepers NIEUWSTADT
T.C.H. Schippers BEEK
J.M.P. Schouten HAARLEM
N.A.M. Schouten HAARLEM
J. Schuller UTRECHT
D. Slotboom ENSCHEDE
C.L. Sluisdom LELYSTAD
J. Smids HUISSEN
P. Smit HAARLEM
J.W. Sonderen WINTERSWIJK
D. Staal GRONINGEN
P. Swart WADDINXVEEN
J.W.H. Tangelder OEGSTGEEST
R. Tangelder GRONAU
S. Telkamp ARNHEM
W.A. Thoen RIJSWIJK
N. van Tiel VEGHEL
A.H. Tjon A Ong MAARSSEN
F.C. Toetenel ARNHEM
R. Twilhaar ARNHEM
J. Vaarkamp BARNEVELD
H.J. Valen VALBURG
F.J.H. Verdel KERKRADE
H. Verploegen WAMEL
J.C. Vink UTRECHT
P. Vink BEMMEL
P.P.H. Visser HUISSEN
A.M. Vreeswijk HILVERSUM
A.L. Weenink STEENWIJK
J.W. Wesselink EINDHOVEN
P. Wijn EINDHOVEN
J. Willems GELEEN
J. Willemsen OOSTERBEEK
J. de Wolf ZEGGE
F. Zegelink HAAKSBERGEN
G. Zijlema TIEL
H. Zomer WILLEMSOORD
A.C.S. Zwanenburg LEIDEN

Dit is het kader voor de jeugd wat de KNDB tot haar beschikking heeft naar aanleiding van georganiseerde kadercursussen.

Wie van deze lijst is nog actief met de jeugd bezig? Zo nee, waarom niet, waarom is men afgehaakt en hoe krijgen we deze mensen weer actief?

Het zijn dik 160 mensen. Als een derde (weer) een jeugdclub bij een vereniging van de grond zou tillen.....
Ik zie direct al een overleden dammer er tussen staan. En ook afgehaakte jeugdtrainers. Deze lijst is helaas niet actueel. Inderdaad als maar een derde weer .... Zo horen we ook steeds vaker dat het terughalen van oud leden wel eens effectiever kan zijn dan het geven van jeugddammen. Dat wordt dan een kwestie van verleiden. Waarschijnlijk niet vasthouden aan het verplichten om zo vaak mogelijk op de clubavond te komen. Er is nog veel werk te verzetten.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 04, 2013 22:43

Frans de Jonge wrote: Ik zie direct al een overleden dammer er tussen staan. En ook afgehaakte jeugdtrainers. Deze lijst is helaas niet actueel. Inderdaad als maar een derde weer .... Zo horen we ook steeds vaker dat het terughalen van oud leden wel eens effectiever kan zijn dan het geven van jeugddammen. Dat wordt dan een kwestie van verleiden. Waarschijnlijk niet vasthouden aan het verplichten om zo vaak mogelijk op de clubavond te komen. Er is nog veel werk te verzetten.
Uiteindelijk zal het voortbestaan van een sportbond moeten komen uit ledenaanwas van onderaf, qua leeftijdsgroep. Oud-leden verleiden prima, daar is zeker winst in te halen. Maar kijk eens naar de leden van 50 jaar en jonger. Hoe zijn die bij een damclub geraakt?
Niemand heeft daar onderzoek naar gedaan (is waarschijnlijk ook niet te doen), maar ik schat dat 85% via jeugdactiviteiten bij een damclub zijn gekomen. Als ik mijn generatiegenoten in Friesland bekijk, gaat dat wel aardig op.
Vandaar dat ik benieuwd ben waarom jeugdtrainers zijn afgehaakt. Waar gaat het mis? Is er geen jeugd meer (betwijfel ik), is er geen motivatie meer, is er geen opvolging, is er te weinig ondersteuning?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Aug 04, 2013 23:06

Piet Bouma wrote:
Frans de Jonge wrote: Ik zie direct al een overleden dammer er tussen staan. En ook afgehaakte jeugdtrainers. Deze lijst is helaas niet actueel. Inderdaad als maar een derde weer .... Zo horen we ook steeds vaker dat het terughalen van oud leden wel eens effectiever kan zijn dan het geven van jeugddammen. Dat wordt dan een kwestie van verleiden. Waarschijnlijk niet vasthouden aan het verplichten om zo vaak mogelijk op de clubavond te komen. Er is nog veel werk te verzetten.
Uiteindelijk zal het voortbestaan van een sportbond moeten komen uit ledenaanwas van onderaf, qua leeftijdsgroep. Oud-leden verleiden prima, daar is zeker winst in te halen. Maar kijk eens naar de leden van 50 jaar en jonger. Hoe zijn die bij een damclub geraakt?
Niemand heeft daar onderzoek naar gedaan (is waarschijnlijk ook niet te doen), maar ik schat dat 85% via jeugdactiviteiten bij een damclub zijn gekomen. Als ik mijn generatiegenoten in Friesland bekijk, gaat dat wel aardig op.
Vandaar dat ik benieuwd ben waarom jeugdtrainers zijn afgehaakt. Waar gaat het mis? Is er geen jeugd meer (betwijfel ik), is er geen motivatie meer, is er geen opvolging, is er te weinig ondersteuning?
Een ruwe schatting: jeugdleden dammen van 8 tot 12 en met een kans van enkele procent blijven ze.

ouderen van 55 tot 85.

dus voor elke 55 plusser heb je 6 a 7 jeugdleden nodig.

kappen dus met alles zetten op de jeugd.

of die getallen kloppen, weet ik niet - daar is analyse voor nodig. Bedankt Jaap!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 04, 2013 23:09

Bert Zwart wrote:
Piet Bouma wrote:
Een ruwe schatting: jeugdleden dammen van 8 tot 12 en met een kans van enkele procent blijven ze.

ouderen van 55 tot 85.

dus voor elke 55 plusser heb je 6 a 7 jeugdleden nodig.

kappen dus met alles zetten op de jeugd.

of die getallen kloppen, weet ik niet - daar is analyse voor nodig. Bedankt Jaap!
Ik ben het niet met je eens Bert (mag ?).
Uiteindelijk overlijden die 55+ ers (wat we nu gewoon meemaken. De vergrijsde dambond
sterft uit door natuurlijk verloop).
Hoeveel 55+ ers stromen in bij de dambond (tja Jaap nu mag je echt analyse geven)?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Aug 04, 2013 23:18

Dat mag Piet.

En die 55 plussers waren vroeger jeugdleden, misschien.

Feit is wel dat ik al decennia zie dat de dambond kiest voor de jeugd en dat dat helemaal niet werkt. Suggesties om voor de 55 plus markt te gaan (o.a. Kamminga uit Dronten?) zijn van de hand gewezen.

Tegelijkertijd zie je een groep mensen met veel vrije tijd en geld. En dat iedereen dood gaat is duidelijk. De relevante vraag is hoe lang iemand lid is.

En met vergrijzing is niks mis, lijkt me. Alles beter dan de huidige situatie.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Aug 04, 2013 23:31

Bert Zwart wrote:Dat mag Piet.

Feit is wel dat ik al decennia zie dat de dambond kiest voor de jeugd en dat dat helemaal niet werkt.

Tegelijkertijd zie je een groep mensen met veel vrije tijd en geld. En dat iedereen dood gaat is duidelijk. De relevante vraag is hoe lang iemand lid is.

is het niet relevanter om uit te zoeken hoe je bijvoorbeeld de eigen zichtbaarheid vergroot?
Oud leden terug wint en liefst zo enthousiast krijgt dat ze zich weer actief willen, en ook gaan inzetten(en zo kader rondom jeugd zouden kunnen vormen). en de jeugd benaderd, het een sluit het ander niet uit.
We weten dat het beter kan, daar is iedereen het wel over eens. nu het stapje na de analyse.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Aug 04, 2013 23:35

Woodcutter wrote:

Feit is wel dat ik al decennia zie dat de dambond kiest voor de jeugd en dat dat helemaal niet werkt.

is het niet relevanter om uit te zoeken hoe je bijvoorbeeld de eigen zichtbaarheid vergroot?
Oud leden terug wint en liefst zo enthousiast krijgt dat ze zich weer actief willen, en ook gaan inzetten(en zo kader rondom jeugd zouden kunnen vormen). en de jeugd benaderd, het een sluit het ander niet uit.
We weten dat het beter kan, daar is iedereen het wel over eens. nu het stapje na de analyse.
Ik ben zelf oud-lid. Ik zou zeggen probeer het maar.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Aug 04, 2013 23:40

Bert Zwart wrote:
Woodcutter wrote:

Ik ben zelf oud-lid. Ik zou zeggen probeer het maar.
ik ben oud lid, weer begonnen door een enthousiasteling online op vog.
Weer gestopt, en bij Dez-reewijck gaan spelen om dat jeugdige team in de landelijke te houden, en ik zal op ieder moment voor ieder jeugdlid mijn bord afstaan. 2 mensen 2 verschillende gedachten!

Een ding hebben we gemeen, we spelen allebei dammen, en we willen ons er alle twee voor inzetten :)
Ga dammen Bert, het is toch zo verslavend dat je iedere week weer de kriebels krijgt, geef er aan toe :)

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Aug 04, 2013 23:51

Een goede poging :)

Ik geloof in learn - earn - return en zal het dammen niet vergeten.

Ben met je eens dat persoonlijk initiatief op microscopisch niveau de ruggengraat zal zijn. Echter stel ik vragen bij het zetten van alle kaarten op de jeugd.

Maar ik was zelf niet van plan om een damclub op te richten in het dichtstbijzijnde buurt of bejaardencentrum, dus ik zal er verder maar het zwijgen toe doen.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Mon Aug 05, 2013 00:15

Bert Zwart wrote:Een goede poging :)

Ik geloof in learn - earn - return en zal het dammen niet vergeten.

Ben met je eens dat persoonlijk initiatief op microscopisch niveau de ruggengraat zal zijn. Echter stel ik vragen bij het zetten van alle kaarten op de jeugd.

Maar ik was zelf niet van plan om een damclub op te richten in het dichtstbijzijnde buurt of bejaardencentrum, dus ik zal er verder maar het zwijgen toe doen.
Forget and forgive is ook een bruikbare!
Ik denk dat je met het zetten van alle kaarten op de jeugd het ondersteunende volwassen jeugdkader kwijtraakt, dammen is, voor mij althans, recreatief, daarnaast wil ik me best inzetten voor de sport maar andersom, hmm twijfel.
Damserver is er per ongeluk bijgekomen, zelf een club opzetten is ook niet mijn ding, maar ondersteunen, ja nieuw avontuur.
Ik zie jou best wel weer op de zaterdagen gebogen over de borden, bakkie pleur erbij, gaat gewoon sporten, dat kan ook nog steeds gewoon!!
online ingeblikt worden door het briljant spelende zambiaanse dam-trio?

Het zijn de initiatieven die daadwerkelijk uitgevoerd worden die het verschil maken, kijk eens naar van Leenen, die speelt "ren je rot" en het lukt hem ook nog, maar hij doet alles stapje voor stapje, steeds een beetje meer, en iedere keer groeit het een beetje sneller!!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Mon Aug 05, 2013 08:06

Ja laten we ons gaan richten op 55+ dat zal onze sport echt goed doen! Ik bedoel welk 15 jarige wil er nu niet elke week tussen incontinente ouderen dammen!
Maar ja als je iets doet doe het dan goed Bert, het lijkt me veel effectiever om als kndb op overleden mensen te gaan richten het voordeel is dat die zich teminste niet kunnen uitschrijven! Want het gaat er natuurlijk niet om of het goed gaat met het dammen het gaat er alleen maar om ,om een cijfertje zo hoog mogelijk te krijgen.

Walter
Real name: Walter Thoen

Post by Walter » Mon Aug 05, 2013 08:17

Woodcutter wrote:
Bert Zwart wrote: Ben met je eens dat persoonlijk initiatief op microscopisch niveau de ruggengraat zal zijn. Echter stel ik vragen bij het zetten van alle kaarten op de jeugd.

Het zijn de initiatieven die daadwerkelijk uitgevoerd worden die het verschil maken
Conclusies:
1) Kleine initiatieven die daadwerkelijk uitgevoerd worden maken het verschil
2) Het is eenvoudiger een initiatief te ondersteunen dan initiatief te nemen

Idee: zou het niet mogelijk zijn om (bestaande) initiatieven die ondersteuning kunnen gebruiken te publiceren en via crowdsourcing proberen deze initiatieven verder te helpen en ze het verschil te laten maken

Wie zoekt ondersteuning voor een dammiddag in een bejaardentehuis? Hoe kunnen we Damserver verder helpen? Hoe kunnen we Toernooibase verder helpen? Welke toernooi kan nog assistentie gebruiken? Waar zoekt men een arbiter of een damtrainer? Welke club zoekt hulp bij het opzetten van een website?

Ps. Ik sta zelf op die damtrainer lijst omdat deze cursus in een lang verleden een optie was bij de CJT-training. Ik weet het niet meer precies maar 1 of 2 extra zaterdagen was voldoende om je diploma te krijgen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 05, 2013 08:49

Bert Zwart wrote: Ik geloof in learn - earn - return en zal het dammen niet vergeten.
Wat je wel zou kunnen overwegen is om in ieder geval gewoon weer KNDB-lid te worden. Zeker nu je in de earn-fase zit, moet dat financieel toch wel mogelijk zijn.
En dat geldt voor alle dambelangstellenden die op dit moment geen lid (meer) van een club zijn.
http://www.ericsdamsite.com
http://www.thailandopen.nl
http://dammen.startpagina.nl

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Aug 05, 2013 17:00

playforstacks wrote: welke 15 jarige wil er nu niet elke week tussen incontinente ouderen dammen!
:D :D :D
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply