Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Piet Bouma

Re: Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 20:08

Fred,

Ik heb tot dusver redelijk altijd je ruiende postings, je duidelijke vraagtekens bij de gang van zaken bij sommige onderwerpen en je serieuze betrokkenheid kunnen scheiden. De ene keer reageer ik gewoon maar niet, de andere keer gewoon maar wel.
Dat anderen dat niet kunnen en dan alleen maar katten, als ze zelf eens een fikse kwinkslag om de oren krijgen is jammer.
Jammer dat men dan niet meer objectief kan zijn en zelfs niet de moeite neemt om echt inhoudelijk te reageren. Sorry woodcutter, maar ik vind jou reacties in dit topic beneden alle peil.
Misschien is dit kenmerkend voor de damwereld en is dat de echte ondergang.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 20:27

Piet Bouma wrote:Fred,

Ik heb tot dusver redelijk altijd je ruiende postings, je duidelijke vraagtekens bij de gang van zaken bij sommige onderwerpen en je serieuze betrokkenheid kunnen scheiden. De ene keer reageer ik gewoon maar niet, de andere keer gewoon maar wel.
Dat anderen dat niet kunnen en dan alleen maar katten, als ze zelf eens een fikse kwinkslag om de oren krijgen is jammer.
Jammer dat men dan niet meer objectief kan zijn en zelfs niet de moeite neemt om echt inhoudelijk te reageren. Sorry woodcutter, maar ik vind jou reacties in dit topic beneden alle peil.
Misschien is dit kenmerkend voor de damwereld en is dat de echte ondergang.
Dat is heel jammer dan piet, maar ik heb gister letterlijk niets van fred gezien wat de waarheid ook maar benaderde, hij mag denken dat hij raak schiet, maar er klopte echt niets van. Er is nog iets waar je mij niet op zult betrappen, weglopen uit een discussie, over een project waar ik zelf achter sta, ongeacht wat ik naar me hoofd geslingerd krijg.
Als ik iemand dat zie doen, hoe gaat de desbetreffende persoon handelen als je er een project aan toevertrouwy? Rent het dan ook weg?

Daarnaast is het projectplan van fred kostentechnisch al niet haalbaar
De mankracht die het vraagt is ook niet misselijk, er is al een kader probleem, dat zal dan meegenomen dienen te worden.
Een deel loopt al binnen de kndb als project, en dit soort voorgestelde bestuurswijzigingen heb ik werkelijk nog nooit ergens aangenomen zien worden, om diverse bestuurlijke redenen, geeft guidoB eigenlijk ook al aan.

De overige vragen, wat je verwacht is een basis vraag die je sowieso zult moeten kunnen beantsoorden.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

playforstacks
Real name: Thijs van den Broek

Post by playforstacks » Fri Aug 02, 2013 23:01

Stelletje pubers :drinking:

En lol mensen die zich laten opfokken door mensen op internet :evilbat: 0X

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 02, 2013 23:03

Piet Bouma wrote: Sorry woodcutter, maar ik vind jou reacties in dit topic beneden alle peil.
Ik ook.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 02, 2013 23:13

Imago: Dammen lijkt mij ook bestaansrecht te hebben omdat we wat te bieden hebben aan de maatschappij. Naast het feit dat het sport, kunst en wetenschap is, heeft dammen ook een educatieve waarde. Ik heb als jeugdtrainer de beste herinneringen aan positieve feedback van ouders van kinderen die door te dammen zich spelenderwijs goed leerden te concentreren en daardoor beter gingen presteren op school. Zoiets zou ook kunnen gelden voor ouderen, dammen houdt je geheugen scherp.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 23:29

playforstacks wrote:Stelletje pubers :drinking:

En lol mensen die zich laten opfokken door mensen op internet :evilbat: 0X
Trol de trol, blijft leuk.
geef de net nieuw geinstalleerde bestuurs leden het voordeel van de twijfel, staan behoorlijk wat veranderingen op stapel. schoppen is heel makkelijk, te makkelijk, iets opbouwen is andere koek!

Een grote overkoepelende visie zal denk ik persoonlijk alleen uit de hoge hoed van Maarten van Leenen of Harry Otten komen, en ik hoop beiden!

Ik ga weer verder, kijk over een jaar of twee wel weer een keer hier of er al wat veranderd is :)
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri Aug 02, 2013 23:40

Fred van Amersfoort wrote:Mijn laatste reactie, ik ga vrijwillig Hanco gezelschap houden de komende maanden. Ik heb het nooit over "kijk eens wat ik gedaan heb". Door de voortdurende trend hier dat ik eigenlijk mijn muil moet houden omdat ik nooit iets gedaan zou hebben moest wel een keer doorbroken worden. Zelfs als ik niets gedaan zou hebben, dan nog kan ik als KNDB lid ieder moment mijn muil openen. De andere trend dat je geen kritiek mag uiten op mensen die nu wel heel hard werken voor de damsport is ook iets wat ik niet deel. Mijn "gedrocht" is een zienswijze dat het met een focus op topsport alleen volgens mij, maar goed ik ben een nare negatieve trol dus neem het niet al te serieus, maar volgens mij de jarenlange terugval van de damsport niet gaat stoppen. En dat zelfs het hebben van kader en daarna jeugd in het verleden niet geleid heeft tot het behouden van die jeugd. Nog aangevuld dat ik geen enkel bewijs zie dat het hebben van een wereldkampioen plots wel tot een enorme groei zal leiden. Logisch vervolg voor mij is dan dat ik daar vraagtekens bij heb of dat stukje beleid de juiste weg is. Gevolg daar weer van is dat ik mij het nut van sommige zaken afvraag. Die argumenten heb ik hier regelmatig gegeven. Misschien kan Presman het waardeloze stuk verwijderen, ik vind het prima. Bedankt Roel, je doet precies wat jij mij verwijt. Zonder onderbouwing, dat dan weer wel.
Voor wat het waard is, ik vind het een prima stuk dat je hebt geschreven, Fred. Ik ben het voor een groot deel met jouw bevindingen eens. Bijvoorbeeld op het gebied van PR is er zeer veel verbetering mogelijk.

Wat ik zelf al decennialang een zwak punt vind van de damsport is dat de opzet van clubavonden volkomen achterhaald lijkt. Ik vind het leuk om op een clubavond met dammen bezig te zijn, maar het laatste dat ik wil is om op zo'n avond een partij van 4 uur of meer spelen. Ik weet echter niet of dat ook voor anderen geldt die zijn afgehaakt bij clubavonden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Aug 04, 2013 08:25

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:Bij mijn weten is er buiten de dam- en schaakbond geen enkele sportbond die alle wedstrijden op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip laat beginnen.
Nou, bij deze dan. Ik heb een aantal jaren gevoetbald bij Excelsior Rotterdam (de amateurtak). Die hebben een hoop velden voor de jeugd en 3 teams op de zondag. Eens in de twee weken speelden de 3 teams tegelijk een thuiswedstrijd. Na de wedstrijd was de kantine nog een uurtje open en daarna ging het hele terrein weer dicht.
Ik vroeg om een sportbond, en jij komt met een mini-voetbalclub. Tja, je had zelf vast ook niet verwacht dat ik nu overtuigd zou zijn. Sommigen zullen het inderdaad handig vinden alles tegelijk te spelen, anderen juist niet.

Maar eigenlijk was het helemaal niet mijn bedoeling om deze discussie nu op te rakelen. Piet vroeg zich af waarom er zo weinig arbiters zijn in de nationale competitie, waarop ik antwoordde dat veel arbiters niet beschikbaar zijn, omdat ze zelf achter het bord zitten. En of je nu voor- of tegenstander bent van die gelijktijdige programmering, het is wel een feit dat je daardoor minder arbiters beschikbaar hebt.

Resteert dus de vraag van Piet naar de jeugdleiders en de Damleiders A. Want het blijft natuurlijk wel een goede vraag: waarom volgen mensen een kadercursus om er vervolgens niets mee te doen?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Aug 04, 2013 09:13

Wieger Wesselink wrote:Wat ik zelf al decennialang een zwak punt vind van de damsport is dat de opzet van clubavonden volkomen achterhaald lijkt. Ik vind het leuk om op een clubavond met dammen bezig te zijn, maar het laatste dat ik wil is om op zo'n avond een partij van 4 uur of meer spelen.
Mee eens. Wie op de jaarvergadering voorstelt om de clubavond anders in te richten, kan doorgaans op massieve weerstand rekenen, maar tegelijk zien we dat er binnen de nationale competitie vele dammers uitkomen die zelden tot nooit op een clubavond verschijnen. Te druk, te moe, te laat, te lastig met vervoer, etc. zeggen ze wanneer je vraagt naar hun afwezigheid, maar wie zin heeft om te komen, verzint daar wel een oplossing voor.
Cruciale vraag lijkt mij dus hoe we de KNDB-leden weer naar de clubavond krijgen. Want als de dammers zelf al niet willen komen, hoe kun je dan ooit verwachten buitenstaanders aan te trekken?

Bij 020 gaan we het komend seizoen proberen met een rapid-competitie, eens in de twee weken op vrijdagavond in de 2 Klaveren (en om niemand te vervreemden, is er in de andere weken op dinsdagavond in het go-centrum de mogelijkheid om een lange partij te spelen).

In onze zomercompetitie hebben we al ervaring met drie rapid-partijen op een avond en zelf vind ik het leuker dan één lange partij: de avond is gevarieerder, meer tijd om te kijken/kletsen en niet meer het risico dat je je hele avond verpest met één stomme zet. Of dit echt de oplossing is, zal moeten blijken, maar een lange partij op een doordeweekse avond trekt anno 2013 in elk geval geen volle zalen.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 04, 2013 12:59

Jan Pieter wrote:Ik vroeg om een sportbond, en jij komt met een mini-voetbalclub.
Correctie, Excelsior is wat de jeugd betreft een van de grootste clubs van Rotterdam. De senioren afdeling is inderdaad wat klein, maar zeker niet de kleinste van de stad.

Ook de dambond speelt niet alle wedstrijden op hetzelfde tijdstip. Buiten de nationale competitie zijn er tal van wedstrijden en niveaus waar de arbiters zelf aan hun trekken kunnen komen. Feit is dat zij er massaal voor kiezen om zelf te spelen in de nationale competitie in plaats van te arbitreren. Dat heeft niks met het aanvangstijdstip te maken, maar met hun eigen voorkeuren. Toen de dambond nog iets groter was en de nationale competitie nog iets kleiner, waren er nog wel voldoende arbiters die de keuze maakten om op de zaterdag te gaan arbiteren. De nationale competitie sluit nu beter aan bij hun niveau en dan besluiten ze toch om zelf te gaan spelen.

Ten slotte: is dat erg? Nee, arbiters zijn nauwelijks nodig bij dammen. Zo direct met de Fischer klok zullen ze nog meer overbodig worden.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Aug 04, 2013 19:56

Koude douches....

Enkele gegevens uit de nog te verschijnen ledenanalyse:

Momenteel, althans eind 2012, hadden we nog iets meer dan 3900 unieke leden, aangesloten bij een KNDB-damclub.
In de de laatste 15 jaar is dat aantal gedaald met 43%.
In de periode 1997-2012 zijn er 138 damclubs verdwenen, er zijn er eind 2012 nog 215 over.

En gaat het de laatste jaren dan misschien beter dan eerdere jaren?
Het antwoord is helaas nee, juist slechter. Enkele feiten:
■ In de periode 1997-2002 daalde het aantal leden met 13%, in de periode 2002-2007 met 16% en in de periode 2007 tot 2012 met 22%
■ De totale instroom van nieuwe leden bedroeg in 1998 621 dammers, in 2005 701 dammers en in 2012 227 dammers
■ In 1997 waren er 47 clubs met 10 of meer jeugdleden, in 2005 waren er dat ook 47, eind 2012 zijn er nog maar 17 clubs over met 10 of meer jeugddammers
■ Het aantal vrouwelijke leden is, tegen de algemene trend in, tussen 1997 en 2005 alleen maar gestegen, maar tussen 2005 en 2012 bijna gehalveerd.

Ook is er gekeken naar een toekomstscenario bij ongewijzigd beleid, met name gebaseerd op in de laatste vijf jaar gerealiseerde instroom en uitstroom per leeftijdscohort. Samenvattend:
■ Bij ongewijzigd beleid gaat de damsport inderdaad langzaam dood, over 15 jaar zullen er van de huidige 4000 leden nog maar 2000 leden over zijn
■ Het aantal damclubs zal bij ongewijzigd beleid in de komende 15 jaar dalen van 215 naar 124 clubs.

En dan gaat het toch echt meer dan om een simpele zinnetje als "doe jij zelf maar eens wat", nee dit vergt toch een wat bredere aanpak om, indien gewenst, hier iets aan te doen. En dus zeker ook een andere aanpak dan de laatste vijftien jaar.

Jammer dat als er al eens personen zijn die een discussiestuk daarover schrijven, deze uit frustatie door reacties worden "gepushd" om er juist ook mee te stoppen. Ik hoop wat Fred betreft op een slechts tijdelijke radiostilte.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Sun Aug 04, 2013 20:34

Jaap van Galen wrote:Koude douches....

Momenteel, althans eind 2012, hadden we nog iets meer dan 3900 unieke leden, aangesloten bij een KNDB-damclub.
In de periode 1997-2012 zijn er 138 damclubs verdwenen, er zijn er eind 2012 nog 215 over.

■ In de periode 1997-2002 daalde het aantal leden met 13%, in de periode 2002-2007 met 16% en in de periode 2007 tot 2012 met 22%
■ De totale instroom van nieuwe leden bedroeg in 1998 621 dammers, in 2005 701 dammers en in 2012 227 dammers
■ In 1997 waren er 47 clubs met 10 of meer jeugdleden, in 2005 waren er dat ook 47, eind 2012 zijn er nog maar 17 clubs over met 10 of meer jeugddammers
■ Het aantal vrouwelijke leden is, tegen de algemene trend in, tussen 1997 en 2005 alleen maar gestegen, maar tussen 2005 en 2012 bijna gehalveerd.

Ook is er gekeken naar een toekomstscenario bij ongewijzigd beleid, met name gebaseerd op in de laatste vijf jaar gerealiseerde instroom en uitstroom per leeftijdscohort. Samenvattend:
■ Bij ongewijzigd beleid gaat de damsport inderdaad langzaam dood, over 15 jaar zullen er van de huidige 4000 leden nog maar 2000 leden over zijn
■ Het aantal damclubs zal bij ongewijzigd beleid in de komende 15 jaar dalen van 215 naar 124 clubs.

En dan gaat het toch echt meer om simpele zinnetje als "doe jij zelf maar eens wat", nee dit vergt toch een wat bredere aanpak om, als je dat wilt, hier iets aan te doen. En dus zeker ook een andere aanpak dan de laatste vijftien jaar.

Jammer dat als er al eens personen zijn die een discussiestuk daarover schrijven, deze vaak uit frustratie door reacties er helemaal mee kappen.
Dat het aantal clubleden daalt is helaas al enkele jaren een feit, heel goed dat daar analyses op los gelaten worden, een analyse veranderd echter nooit iets. en als je iets dergelijks lang genoeg boven een markt dropt als doemscenario wordt het selffulfilling prophecy.
Verandering zit in het aanpakken van kleinere punten.

Soms kom je op een punt dat een discussie niet meer genoeg is, uit een discussie moet een actie vloeien, en de damsport heeft acties nodig van heel veel mensen, belangeloos, meer Stoopjes, meer Frank Bartens, meer van Leenens.. iedereen kent wel iemand die altijd en eeuwig zich het vuur uit de sloffen loopt, ga helpen.
Een groot overkoepelend stuk is prima discussie voer maar schieten we er als sport in zijn totaliteit iets mee op?
Vertraagd het niet teveel momenteel?
Enkele van de punten die Fred in het door hem gedeponeerde stuk aanhaalt zijn zeer goed te realiseren, gaat absoluut tijd in zitten, maar realiseerbaar, en ik denk persoonlijk dat een aantal een zeer welkome aanvulling kunnen en zullen zijn.
Waarom uit al die plannen en ideeën niet een plan uitlichten en daar mee aan de slag gaan?

Een organisatie is veel sneller bereid te kijken naar een goed uitgelegd idee, dan naar een alles omvattend iets.
Simpel gezegd, wie gaat er de eerstvolgende clubavond die ene persoon die altijd de borden en klokken opruimt helpen?

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sun Aug 04, 2013 20:48

Woodcutter wrote:

En dan gaat het toch echt meer om simpele zinnetje als "doe jij zelf maar eens wat", nee dit vergt toch een wat bredere aanpak om, als je dat wilt, hier iets aan te doen. En dus zeker ook een andere aanpak dan de laatste vijftien jaar.

Jammer dat als er al eens personen zijn die een discussiestuk daarover schrijven, deze vaak uit frustratie door reacties er helemaal mee kappen.
Dat het aantal clubleden daalt is helaas al enkele jaren een feit, heel goed dat daar analyses op los gelaten worden, een analyse veranderd echter nooit iets. en als je iets dergelijks lang genoeg boven een markt dropt als doemscenario wordt het selffulfilling prophecy.
Het algemene feit dat we leden verliezen is algemeen bekend. Maar verandering moet soms juist komen uiit analyse voortkomende getallen.
Wist jij precies hoeveel jeugdleden en hoeveel jeugdclubs we verloren hebben de laatste jaren?
Welk klein punt was daar oorzaak van, of welk klein punt zal dat oplossen?

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Post by Frans de Jonge » Sun Aug 04, 2013 20:57

Woodcutter wrote:

Soms kom je op een punt dat een discussie niet meer genoeg is, uit een discussie moet een actie vloeien, en de damsport heeft acties nodig van heel veel mensen, belangeloos, meer Stoopjes, meer Frank Bartens, meer van Leenens.. iedereen kent wel iemand die altijd en eeuwig zich het vuur uit de sloffen loopt, ga helpen.
Een groot overkoepelend stuk is prima discussie voer maar schieten we er als sport in zijn totaliteit iets mee op?
Vertraagd het niet teveel momenteel?
Enkele van de punten die Fred in het door hem gedeponeerde stuk aanhaalt zijn zeer goed te realiseren, gaat absoluut tijd in zitten, maar realiseerbaar, en ik denk persoonlijk dat een aantal een zeer welkome aanvulling kunnen en zullen zijn.
Waarom uit al die plannen en ideeën niet een plan uitlichten en daar mee aan de slag gaan?

Een organisatie is veel sneller bereid te kijken naar een goed uitgelegd idee, dan naar een alles omvattend iets.
Simpel gezegd, wie gaat er de eerstvolgende clubavond die ene persoon die altijd de borden en klokken opruimt helpen?
Het gaat om een aantal zaken die een grotere verandering in denken vragen. Cultuurverandering, weliswaar een groot woord, is nodig om de krimp te dempen. Van topsport naar breedtesport (1 wereldkampioen levert hooguit kortdurend effect), de traditionele damavond loslaten, meer on line propageren, meer media-aandacht zowel op niveau lokale verenigingen (website) als bij nationale kompetitie meer aandacht door regionaal gemeenschappelijk spelen, randactiviteiten enz. Daar heb je wel een totaal concept voor nodig. Vanzelfsprekend wel prioriteiten bepalen om met beperkte middelen en kader wel realistisch te blijven. Maar eerst een totaal concept en draagvlak bestuur, Bondsraad, verenigingen en dammers. Een Deltaplan dus.
Het zijn niet allen koks die lange messen dragen.....

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 04, 2013 21:42

Handboek KNDB Jeugd-damtrainers A:

H.G.M. van Aalten HUISSEN
A.R. Aartsen MONTFORT
A.J.J. van Adrichem KERK-AVEZAATH
L. Aliar ARNHEM
J.H. Alkema ZEVENHUIZEN
J.M. Andries EMMEN
J.H.M. Andriessen DELFT
F.C. Barten NIJMEGEN
G.N. Berbee NOORDWIJK
A.T.G. Berends ARNHEM
T.A.M. Berends HUISSEN
R. Bhaggan ALKMAAR
J.L. Bijl TUK
J.J.M. de Bijl DEN BOSCH
N. Bisseswar DEN HAAG
E. Blokland VELDHOVEN
P. Boenders EIBERGEN
W.F.M.M. van den Braak TILBURG
A. de Bruijn ZWIJNDRECHT
M.T.A. de Bruin-van Kuyk VUGHT
G. Brummelman ZUTPHEN
E.M.J. Budé BRUNSSUM
S.H. Buurke GRONINGEN
J.H.J. Cijnssen BRUMMEN
A.J.L. Coenen MARKNESSE
M. Coolen BRUNSSUM
F. Darmohoetomo HALLE
J. Derksen GELDROP
D.J.C. van Dijk LEIDEN
A.G.T. Doekbrijder NIJMEGEN
W.L. van Dongen ARNHEM
G.J. van Drumpt DOETINCHEM
E. Dusamos RHEDEN
C.A. van Dusseldorp LEIDEN
P.J. van Eck DEN HAAG
G.N.R. van der Eem HAARLEM
R.G. Geurtsen AMSTERDAM
T. Goedemoed LEEUWARDEN
C. Groen DUIVEN
F.H.A. Groot HEERHUGOW.
P.G. Grouwstra SCHALKHAAR
A.K. Hage BAARLE-NASSAU
B. Hageman STADSKANAAL
J.J.G. Hannen MAASBRACHT
J. Hartkamp-van Geemen ALMERE
R. Haszing VELDHOVEN
E. van Hattem ENSCHEDE
G. Heerema DRACHTEN
M. Hees LELYSTAD
E. Heunen HEERLEN
W.J. Heunen HEERLEN
N. Hoekman ZUTPHEN
T. Holkema SNEEK
P.M. Hoopman ALMELO
J.S.P. Huisman GORREDIJK
B.J. Hulsman HATTEMERBROEK
S. de Jager H’VELD /G'DAM
A.W.A. Janssen WAMEL
M. Karssing HEERLEN
R. Keurentjes GRONINGEN
M.C.W. Kloosterziel KATWIJK
W. Knevel LEUSDEN
J.S. de Knikker REEUWIJK
J.W. Koelewijn LELYSTAD
C.M. Koene EMMELOORD
R. Koeslag EIBERGEN
P.M.H. Kole BRUNSSUM
N. Konijn HEERHUGOW.
F. de Koning BEEK UBBERGEN
T. Kooistra RINSUMAGEEST
K. Koopman WERGEA
J. Kos DEN HAAG
A.W. Kosior PAPENDRECHT
H. Kroesbergen OUDENHOORN
R.M. Kromhout RIJNSBURG
C. Kuijstermans TILBURG
R.L.M. Küppers KERKRADE
K. van der Laan NOORDBROEK
F. Langelaan LANDGRAAF
G.E. Leeflang APELDOORN
K. Leemreize HEERLEN
C. de Leeuw RIJNSBURG
H. Lenselink VORDEN
G.J.C. Leter ROTTERDAM
T. Lijzenga WIJNJEWOUDE
J.P.H. Linssen WAGENINGEN
K. van Lith ROSMALEN
P. Litjens LEUTH
A.H.C. Louwers VELDHOVEN
E. Lubbers GRONINGEN
P.F. Luiten ALKMAAR
A.J. Lusink ZWOLLE
F.C. Luteyn DORDRECHT
K. Lyklema SNEEKKNDB
A. Maertzdorf SCHINVELD
P.M. Malahé DEN HAAG
A. Mathijsen NIJMEGEN
H.G. Meijer AMSTERDAM
J.H.M. Meurs RHEDEN
O. Mol ENSCHEDE
A. de Mooij VEGHEL
R. Mooser HEERHUGOW.
H. van der Nap ZEIJEN
M. Nas LENT
M. Nicolai LEEUWARDEN
P. Nitsch SELFKANT-HOE.
P. van Noordennen H’VELD/G'DAM
A. Oerlemans OSS
H. Offenga ALMERE
J.W. Oldenkamp SNEEK
P.C. van Ooijen ZEVENAAR
J.T.G. Peeters HELDEN
L.M.C. Peters HEERLEN
A.A.M. van der Ploeg BAARN
I. Poepjes LEMMER
W.E. Poot TZUM
M. Raes EIJSDEN
J. Ramkhelawan DORDRECHT
G. Reitsma RIEN
L. de Rooij ARNHEM
P. Rozenboom DEN HAAG
R.J. Sall SOEST
R. Schalley LEUVEN
L. Schepers NIEUWSTADT
T.C.H. Schippers BEEK
J.M.P. Schouten HAARLEM
N.A.M. Schouten HAARLEM
J. Schuller UTRECHT
D. Slotboom ENSCHEDE
C.L. Sluisdom LELYSTAD
J. Smids HUISSEN
P. Smit HAARLEM
J.W. Sonderen WINTERSWIJK
D. Staal GRONINGEN
P. Swart WADDINXVEEN
J.W.H. Tangelder OEGSTGEEST
R. Tangelder GRONAU
S. Telkamp ARNHEM
W.A. Thoen RIJSWIJK
N. van Tiel VEGHEL
A.H. Tjon A Ong MAARSSEN
F.C. Toetenel ARNHEM
R. Twilhaar ARNHEM
J. Vaarkamp BARNEVELD
H.J. Valen VALBURG
F.J.H. Verdel KERKRADE
H. Verploegen WAMEL
J.C. Vink UTRECHT
P. Vink BEMMEL
P.P.H. Visser HUISSEN
A.M. Vreeswijk HILVERSUM
A.L. Weenink STEENWIJK
J.W. Wesselink EINDHOVEN
P. Wijn EINDHOVEN
J. Willems GELEEN
J. Willemsen OOSTERBEEK
J. de Wolf ZEGGE
F. Zegelink HAAKSBERGEN
G. Zijlema TIEL
H. Zomer WILLEMSOORD
A.C.S. Zwanenburg LEIDEN

Dit is het kader voor de jeugd wat de KNDB tot haar beschikking heeft naar aanleiding van georganiseerde kadercursussen.

Wie van deze lijst is nog actief met de jeugd bezig? Zo nee, waarom niet, waarom is men afgehaakt en hoe krijgen we deze mensen weer actief?

Het zijn dik 160 mensen. Als een derde (weer) een jeugdclub bij een vereniging van de grond zou tillen.....
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Post Reply