Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Piet Bouma

Re: Een discussiestuk over imago en beleidskeuzes

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 13:11

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Ongeveer 2 1/2 A4tje in het handboek KNDB, een lijst met actieve arbiters!
Waarom hebben we een tekort aan arbiters in de Nationale Competitie? Elk vijf wedstrijden verplicht arbitreren per seizoen, anders van de lijst en vervallen arbitersdiploma.
Haal mij in dat geval maar van de lijst. Ik wil best wat wedstrijden 'fluiten' , maar niet als ik daardoor mijn team met een invaller of zelfs een leeg bord opzadel. Verplaats de Ereklasse en evt. 1e klasse naar de zondag, en je hebt arbiters zat en nog wat toeschouwers bovendien.
Resteren de jeugdleiders en de damleiders A...
Komt het er dan uiteindelijk niet op neer, dat we liever gewoon spelen en geen kaderwerkzaamheden uit willen voeren.
En dat die wens tot spelen teveel is ingewilligd, door bij een krimpende bond nog veel meer wedstrijden (loskoppeling provinciaal/nationaal, open inschrijving nationale competitie) te programmeren?
Vijf keer een invaller Jan Pieter, dat moet 020 2 nog wel op kunnen brengen?
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Aug 02, 2013 14:20

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Ongeveer 2 1/2 A4tje in het handboek KNDB, een lijst met actieve arbiters!
Waarom hebben we een tekort aan arbiters in de Nationale Competitie? Elk vijf wedstrijden verplicht arbitreren per seizoen, anders van de lijst en vervallen arbitersdiploma.
Haal mij in dat geval maar van de lijst. Ik wil best wat wedstrijden 'fluiten' , maar niet als ik daardoor mijn team met een invaller of zelfs een leeg bord opzadel. Verplaats de Ereklasse en evt. 1e klasse naar de zondag, en je hebt arbiters zat en nog wat toeschouwers bovendien.
Resteren de jeugdleiders en de damleiders A...
Komt het er dan uiteindelijk niet op neer, dat we liever gewoon spelen en geen kaderwerkzaamheden uit willen voeren.
En dat die wens tot spelen teveel is ingewilligd, door bij een krimpende bond nog veel meer wedstrijden (loskoppeling provinciaal/nationaal, open inschrijving nationale competitie) te programmeren?
Vijf keer een invaller Jan Pieter, dat moet 020 2 nog wel op kunnen brengen?
Nee, dat kan 020 2 helaas niet opbrengen. We zijn de afgelopen jaren al enkele keren incompleet uitgekomen, en daarnaast is het steeds vechten tegen degradatie. Een extra invaller kan dan net het verschil maken

Maar ook van arbiters waarvoor dit niet geldt, kun je niet verlangen dat ze hun team in de steek laten om elders te gaan fluiten. De Nationale Competitie is voor velen het hoogtepunt van het damseizoen, en dat gaat maar om 11 wedstrijden per jaar. Als er ergens een tekort is aan vrijwilligers, plan het dan maar zo dat die mensen zich op 1 van de andere 93 weekenddagen verdienstelijk kunnen maken. Dat is toch niet te veel gevraagd, lijkt me zo.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Aug 02, 2013 15:04

Waarom vallen de mensen op dit forum zo vaak in herhaling? Het lijkt erop dat niemand verder komt dan zijn eigen stokpaardje. Zo kortzichtig allemaal. Dan nog maar een keer.

De ereklasse op zondag laten spelen is hartstikke leuk voor Jan-Pieter Drost, die dan op bezoek kan bij een ereklasse wedstrijd, al dan niet als arbiter. Het is alleen niet hartstikke leuk voor de ereklasse clubs zelf, tenminste niet voor de clubs met de zo vurig gewenste meerdere teams. Daar zijn de thuiswedstrijden nu juist hartstikke leuk, met alle teams tegelijk. Dat willen ze echt niet kwijt. En dan heb ik het nog niet eens over het spelen-op-zondag in het algemeen, wat nog altijd een lastig onderwerp is in de Nederlandse damwereld.
Last edited by GuidoB on Fri Aug 02, 2013 15:10, edited 1 time in total.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 15:05

Jan Pieter wrote: Nee, dat kan 020 2 helaas niet opbrengen. We zijn de afgelopen jaren al enkele keren incompleet uitgekomen, en daarnaast is het steeds vechten tegen degradatie. Een extra invaller kan dan net het verschil maken

Maar ook van arbiters waarvoor dit niet geldt, kun je niet verlangen dat ze hun team in de steek laten om elders te gaan fluiten. De Nationale Competitie is voor velen het hoogtepunt van het damseizoen, en dat gaat maar om 11 wedstrijden per jaar. Als er ergens een tekort is aan vrijwilligers, plan het dan maar zo dat die mensen zich op 1 van de andere 93 weekenddagen verdienstelijk kunnen maken. Dat is toch niet te veel gevraagd, lijkt me zo.
Ik begrijp best wel dat het bij 020 2 problematisch zal zijn Jan Pieter. Ook bij andere verenigingen. Daarnaast “fluit” jij ook al het Paastoernooi, dus jij komt wel aan je vijf wedstrijden.
Waar het me wel een beetje om gaat is het “kaderdenken” bij onze KNDB en zeker ook de verenigingen.
Vergelijk het eens bij een amateurvoetbalvereniging. Daar heb je verenigingsscheidsrechters, die bij de lagere elftallen in het spier zijn. Je hebt grensrechters en ook nog eens trainer/coach bij een elftal. Nu hebben wij geen coach nodig natuurlijk, alleen de top 3 van Nederland heeft een bondscoach nodig :D
De KNDB heeft die arbiters en trainers een beetje vrijblijvend als vrijwilliger geworven. Een veel betere structuur betreffende kader zou je kunnen neerzetten, als er gewoon een verplichting zou zijn dat bij een officiele KNDB-vereniging uitkomend in de Nationale Competitie een gediplomeerde arbiter en gediplomeerde (jeugd)trainer aanwezig is. (Gevaar is natuurlijk de vlucht naar de “wilde bond”).
En dan moet die arbiter en trainer dus ook gewoon inzetbaar zijn.
We dwalen wat af van het topic van Fred. Maar een zichtbare duidelijke structuur van een vereniging past denk ik ook in zijn visie.
https:toernooibase.kndb.nl More than 415.000 games on applet, more than 1.300.000 results, more than 21.000 games broadcasted (semi-)live, more than 12.900 inserted tournaments!

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Aug 02, 2013 15:20

Mensen dwingen om iets te doen is de beste manier om ze kwijt te raken.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 15:37

ildjarn wrote:Mensen dwingen om iets te doen is de beste manier om ze kwijt te raken.
Ach, als we niks doen raken we onze leden ook kwijt. 020 2 zal er over vijf jaar vast niet meer zijn.
Ongetwijfeld gaan we doordat veel clubs geen tiental meer op de been krijgen over een paar jaar terug naar achttallen. Ook nog makkelijker met reizen in twee auto's. Zit wat lekkerder dan met drie achterin.

Bij de PFDB gaan we nu ook in de Hoofdklasse naar zestallen.
Tja, veel verenigingen kunnen dan nog meespelen in de hoogste klasse, maar doet geen sikkepit aan ledenwerving (even chargeren).
We denken alleen maar aan consolideren, verdedigen van huidige situatie. De aanval inzetten met inderdaad vervelende consequenties, ho maar.
En Ildjarn, jij bent toch al de weg kwijt geraakt?
Ach laat ik maar ophouden, van de warmte wordt ik misschien ook nog agressief.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Aug 02, 2013 15:42

GuidoB wrote:Waarom vallen de mensen op dit forum zo vaak in herhaling?
Zou het misschien komen doordat mensen niet overtuigd raken door jouw argumenten, hoe sterk jij ze zelf ook moge vinden?

Ik geloof best dat de zondag voor sommige spelers uit principieel of praktisch oogpunt niet haalbaar is, maar die hebben dan altijd de zaterdag nog. Dit in tegenstelling tot de huidige situatie, waarin geen alternatief bestaat voor mensen die op zaterdag niet kunnen dammen. Bij mijn weten is er buiten de dam- en schaakbond geen enkele sportbond die alle wedstrijden op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip laat beginnen. Dat zou tot nadenken moeten stemmen, maar je kunt natuurlijk ook, net als in die Belgenmop, concluderen dat er wel erg veel spookrijders zijn.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Aug 02, 2013 16:03

Jan Pieter wrote:Bij mijn weten is er buiten de dam- en schaakbond geen enkele sportbond die alle wedstrijden op dezelfde dag op hetzelfde tijdstip laat beginnen.
Nou, bij deze dan. Ik heb een aantal jaren gevoetbald bij Excelsior Rotterdam (de amateurtak). Die hebben een hoop velden voor de jeugd en 3 teams op de zondag. Eens in de twee weken speelden de 3 teams tegelijk een thuiswedstrijd. Na de wedstrijd was de kantine nog een uurtje open en daarna ging het hele terrein weer dicht.

Moraal van het verhaal is dat men de meest praktische oplossing kiest. Bij het dammen is dat met alle teams tegelijk thuis spelen.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Aug 02, 2013 16:13

Ik heb in ieder geval een wijze les gehad na mijn publicatie. Hoewel mijn intentie een positieve was raakte ik na enkele reacties al gefrustreerd. Meestal ben ik de chauffeur van de strontkar maar nu heb ik er eens achter gelopen. Misschien wel terecht. Geen enkele discussie hier komt tot de kern. Guido, jouw Volendam standpunt zit wel iets in. Piet, dat Deltaplan is eigenlijk wel af. Jaap heeft zijn analyse klaar, de tekst zou nog wat knutselwerk vragen. De kern is eigenlijk wat Walter zegt: moeten we al dat werk wel gaan doen? Wat moet je met bijvoorbeeld dammen in iedere straat of 1000 extra bejaarden? Ruwe samenvatting. Ik ga douchen haha

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Aug 02, 2013 16:26

Fred van Amersfoort wrote:Ik heb in ieder geval een wijze les gehad na mijn publicatie. Hoewel mijn intentie een positieve was raakte ik na enkele reacties al gefrustreerd. Meestal ben ik de chauffeur van de strontkar maar nu heb ik er eens achter gelopen. Misschien wel terecht. Geen enkele discussie hier komt tot de kern. Guido, jouw Volendam standpunt zit wel iets in. Piet, dat Deltaplan is eigenlijk wel af. Jaap heeft zijn analyse klaar, de tekst zou nog wat knutselwerk vragen. De kern is eigenlijk wat Walter zegt: moeten we al dat werk wel gaan doen? Wat moet je met bijvoorbeeld dammen in iedere straat of 1000 extra bejaarden? Ruwe samenvatting. Ik ga douchen haha
Neem maar een lekkere warme Fred, want hier heb je de koude douche al gehad.

Wat moet je met bijvoorbeeld dammen in iedere straat of 1000 extra bejaarden? Ruwe samenvatting.

Korter kun je het inderdaad niet samenvatten. Waar willen we naar toe als KNDB? Een kleine krimpende topsportbond met hopelijk een keertje een wereldkampioen?
Of een brede recreatieve sportbond met inderdaad dammen op elke straathoek en daar vol voor gaan. Of zijn dat de wilde bonden, die uiteindelijk dan misschien overleven.
Mooi, dat het Deltaplan in tekst vrijwel al klaar is. Ik ben benieuwd en nieuwsgierig.

Woodcutter
Real name: Roel Langendam

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 17:12

Fred van Amersfoort wrote:Ik heb in ieder geval een wijze les gehad na mijn publicatie. Hoewel mijn intentie een positieve was raakte ik na enkele reacties al gefrustreerd. Meestal ben ik de chauffeur van de strontkar maar nu heb ik er eens achter gelopen. Misschien wel terecht. Geen enkele discussie hier komt tot de kern. Guido, jouw Volendam standpunt zit wel iets in. Piet, dat Deltaplan is eigenlijk wel af. Jaap heeft zijn analyse klaar, de tekst zou nog wat knutselwerk vragen. De kern is eigenlijk wat Walter zegt: moeten we al dat werk wel gaan doen? Wat moet je met bijvoorbeeld dammen in iedere straat of 1000 extra bejaarden? Ruwe samenvatting. Ik ga douchen haha
En daar raak je de kern van het onderliggende probleem.
Denk jij dat mensen die wel wat ondernemen en trachten de kar te trekken zitten te wachten op jouw ongefundeerde, commentaar? Heb er zelf een staaltje van mogen meemaken! Iets met boontje komt om zijn loontje.

Je plan is buiten onuitvoerbaar wegens een chronisch gebrek aan mankracht, financieel ook niet haalbaar binnen een fatsoenlijk tijdsbestek.
Pak uit al je ideeen nou eens de kleinste, hak die in twee en werk dat eene kleine idee uit, kom je stukken verder mee.
Als iedereen dat zou doen.... droomt verder.

Die wereldverbeterende kingsize plannen falen, nog even afgezien dat je er zelden mensen voor warm krijgt.

Als je een visie wil formuleren, knip dan je a4 maar in twee, als de lap tekst groter wordt is het geen visie maar een gedrocht!
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Aug 02, 2013 18:07

Tjonge Roel, ik had me net afgedroogd. Ik denk niet dat ik ongefundeerd zo maar iets zeg. Het kan wel eens rottig mijn strot uitkomen. Denk jij echt dat ik de frustratie van ondankbaarheid bij het organiseren van het dammen niet ken? Ik heb iets van 10 schooldamtoernooien georganiseerd, een jeugdclub geleid, lessen op scholen, wedstrijdverslagen voor de krant gemaakt, veel oud leden weer aan het dammen gekregen. Voorzitter geweest. Sponsors geworven. Wedstrijdleider intern en extern. Nevenaktiviteiten bij het Nielandtoernooi opgepakt. Een damnacht met Van der Wal georganiseerd, trainingsavonden op de club met een toen nog jonge Krajenbrink en later Boom. Volgens mij 3 simultaans georganiseerd op het marktplein. Stad en land afgereden als chauffeur van dammers. Met jeugdspelers naar toernooien, clubbladen maken. Diverse spelers naar Apeldoorn gehaald die er nu nog spelen. Gastgezin geweest voor een niet kapitaal krachtige deelnemer oud NK Finalisten, zucht ik denk dat ik al met al redelijk wat gedaan heb. Kortom, ik weet als geen ander hoe het voelt als je geen waardering krijgt. Ik weet dat je dammers bijna moet smeken om in beweging te komen. Mij hoor je nooit over wat ik vroeger deed voor het dammen. Ik deed het gratis en vol passie voor het spel. Dus als jij nog even je gram wilt halen, prima. Ik zal verder zwijgen. Ik heb een grote bek omdat ik helemaal verkeerd zie gaan met het dammen maar jij krijgt je zin jongen, ik ga weer douchen. Misschien kun jij dan even onderbouwen welk onderdeel van mijn plan te duur is. Succes kerel. Ik ben er klaar mee.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 19:11

Fred van Amersfoort wrote:Tjonge Roel, ik had me net afgedroogd. Ik denk niet dat ik ongefundeerd zo maar iets zeg. Het kan wel eens rottig mijn strot uitkomen. Denk jij echt dat ik de frustratie van ondankbaarheid bij het organiseren van het dammen niet ken? Ik heb iets van 10 schooldamtoernooien georganiseerd, een jeugdclub geleid, lessen op scholen, wedstrijdverslagen voor de krant gemaakt, veel oud leden weer aan het dammen gekregen. Voorzitter geweest. Sponsors geworven. Wedstrijdleider intern en extern. Nevenaktiviteiten bij het Nielandtoernooi opgepakt. Een damnacht met Van der Wal georganiseerd, trainingsavonden op de club met een toen nog jonge Krajenbrink en later Boom. Volgens mij 3 simultaans georganiseerd op het marktplein. Stad en land afgereden als chauffeur van dammers. Met jeugdspelers naar toernooien, clubbladen maken. Diverse spelers naar Apeldoorn gehaald die er nu nog spelen. Gastgezin geweest voor een niet kapitaal krachtige deelnemer oud NK Finalisten, zucht ik denk dat ik al met al redelijk wat gedaan heb. Kortom, ik weet als geen ander hoe het voelt als je geen waardering krijgt. Ik weet dat je dammers bijna moet smeken om in beweging te komen. Mij hoor je nooit over wat ik vroeger deed voor het dammen. Ik deed het gratis en vol passie voor het spel. Dus als jij nog even je gram wilt halen, prima. Ik zal verder zwijgen. Ik heb een grote bek omdat ik helemaal verkeerd zie gaan met het dammen maar jij krijgt je zin jongen, ik ga weer douchen. Misschien kun jij dan even onderbouwen welk onderdeel van mijn plan te duur is. Succes kerel. Ik ben er klaar mee.
Sorry, de eerste keer dat ik reageerde op damforum heb ik eerst de history gelezen, zocht een ingang.
Daaruit heb ik enkel kunnen concluderen dat trollen het best paste, en dat was ondermeer naar aanleiding van jou berichten alhier.
Cees was het niet eens met mijn trolacties en hakte erop in, als je je smoel opentrekt moet je, nu jij, en dit gaat het niet worden. Wat ga JIJ ZELF ondernemen? Of is het dan wederom de kndb die niet meewerkt? Dat cirkeltje loop je inmiddels al wat jaartjes!

Nu heb ik gister jou berichten en onderbouwingen mogen lezen, ja je berichten zijn stuk voor stuk iedere zin, ieder woord, ieder leesteken ongefundeerd. Ik kan enkel concluderen dat je er een aardig sprookjesboek op na houd.
So far, so good.

Wat wil je nou? Dat de kndb of welke organisatie dan ook jouw plan oppakt?
Waarom? Wat is het voordeel van een totale change die niet eens te toetsen is?
Waarom denk jij eigenlijk dat je overkoepelend kunt kijken?

Laat de kndb gaan facilliteren ipv zich te vergrijpen aan "kijk mij dit ff gedaan hebben" projecten.
En ook jij vergrijpt je aan die valkuil.
Ik praat met iedereen. Elk moment. De vraag is niet tegen wie ik praat, maar wie luistert!!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Aug 02, 2013 19:42

Mijn laatste reactie, ik ga vrijwillig Hanco gezelschap houden de komende maanden. Ik heb het nooit over "kijk eens wat ik gedaan heb". Door de voortdurende trend hier dat ik eigenlijk mijn muil moet houden omdat ik nooit iets gedaan zou hebben moest wel een keer doorbroken worden. Zelfs als ik niets gedaan zou hebben, dan nog kan ik als KNDB lid ieder moment mijn muil openen. De andere trend dat je geen kritiek mag uiten op mensen die nu wel heel hard werken voor de damsport is ook iets wat ik niet deel. Mijn "gedrocht" is een zienswijze dat het met een focus op topsport alleen volgens mij, maar goed ik ben een nare negatieve trol dus neem het niet al te serieus, maar volgens mij de jarenlange terugval van de damsport niet gaat stoppen. En dat zelfs het hebben van kader en daarna jeugd in het verleden niet geleid heeft tot het behouden van die jeugd. Nog aangevuld dat ik geen enkel bewijs zie dat het hebben van een wereldkampioen plots wel tot een enorme groei zal leiden. Logisch vervolg voor mij is dan dat ik daar vraagtekens bij heb of dat stukje beleid de juiste weg is. Gevolg daar weer van is dat ik mij het nut van sommige zaken afvraag. Die argumenten heb ik hier regelmatig gegeven. Misschien kan Presman het waardeloze stuk verwijderen, ik vind het prima. Bedankt Roel, je doet precies wat jij mij verwijt. Zonder onderbouwing, dat dan weer wel.

Woodcutter

Post by Woodcutter » Fri Aug 02, 2013 19:48

Fred van Amersfoort wrote:Mijn laatste reactie, ik ga vrijwillig Hanco gezelschap houden de komende maanden. Ik heb het nooit over "kijk eens wat ik gedaan heb". Door de voortdurende trend hier dat ik eigenlijk mijn muil moet houden omdat ik nooit iets gedaan zou hebben moest wel een keer doorbroken worden. Zelfs als ik niets gedaan zou hebben, dan nog kan ik als KNDB lid ieder moment mijn muil openen. De andere trend dat je geen kritiek mag uiten op mensen die nu wel heel hard werken voor de damsport is ook iets wat ik niet deel. Mijn "gedrocht" is een zienswijze dat het met een focus op topsport alleen volgens mij, maar goed ik ben een nare negatieve trol dus neem het niet al te serieus, maar volgens mij de jarenlange terugval van de damsport niet gaat stoppen. En dat zelfs het hebben van kader en daarna jeugd in het verleden niet geleid heeft tot het behouden van die jeugd. Nog aangevuld dat ik geen enkel bewijs zie dat het hebben van een wereldkampioen plots wel tot een enorme groei zal leiden. Logisch vervolg voor mij is dan dat ik daar vraagtekens bij heb of dat stukje beleid de juiste weg is. Gevolg daar weer van is dat ik mij het nut van sommige zaken afvraag. Die argumenten heb ik hier regelmatig gegeven. Misschien kan Presman het waardeloze stuk verwijderen, ik vind het prima. Bedankt Roel, je doet precies wat jij mij verwijt. Zonder onderbouwing, dat dan weer wel.
Zwakke ruggegraat alert!!!!!!
Welkom, als je verwacht dat andere jouw kritiek doorstaan, is dat wederzijds, op dezelfde wijze zul je een eventueel projectplan moeten verdedigen, maar dan rent fred van amersfoort hard weg, begrijp ik dat heel goed.

@CEES JE HAD GELIJK!!!!

@edit
En ik ben inderdaad niet degeen die je op een forum wil trollen.

Post Reply