Automaten

Best games, combinations etc.
Post Reply
User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Mon Feb 04, 2008 20:56

Bert Zwart wrote:Is het niet mogelijk om een computerprogramma te schrijven dat problemen volgens de scherpe regels genereert, waarbij je de beoogde slotstelling en andere gewenste kenmerken invoert?
Moet op enig moment kunnen. Maar mijn kennis op dit gebied is aanzienlijk minder dan die van jou. Dus: wat denk je zelf?
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Mon Feb 04, 2008 22:22

composite wrote:
Bert Zwart wrote:Is het niet mogelijk om een computerprogramma te schrijven dat problemen volgens de scherpe regels genereert, waarbij je de beoogde slotstelling en andere gewenste kenmerken invoert?
Moet op enig moment kunnen. Maar mijn kennis op dit gebied is aanzienlijk minder dan die van jou. Dus: wat denk je zelf?
Ik zou het niet weten, omdat ik geen verstand heb van problematiek en al helemaal niet van het schrijven van computerprogramma's.

Misschien heeft Joost er wel iets zinnigs over te melden?

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Tue Feb 05, 2008 00:48

Ergens heb ik eens gelezen dat Cerberus (van Leo Nagel) dit kon. Ik weet alleen nog dat het in een artikel van Leen de Rooij stond, die er een beetje lacherig over deed.
Ik heb het ook eens geprobeerd. Bescheiden als ik ben besloot ik me te beperken tot het genereren van alle miniaturen die zonder dwangzet eindigen op een bekend motief. Met een optie hetzelfde te doen voor alle materiaalverhoudingen tot 20x20.
Daarvoor had ik iets nodig dat problemen kon oplossen. Na oneindig prutsen lukte dat min of meer: het ding kon 80% van de hem aangeboden problemen oplossen. Nu ja, een kwestie van finetuning. Machine X versie 0.01 was geboren.

Het algoritme dat ik voor ogen had luidde als volgt:
-genereer alle mogelijke 7x7 standen en geef ze stuk voor stuk aan machine X
-Kijk of machine X de stand kan oplossen
-Zo ja: bingo!

Het vervolg was niet eenvoudig.

-In het geval van bingo! zou het wel eens om een bijoplosbaar probleem kunnen gaan. Machine X kon dan wel een beetje damproblemen oplossen, maar helemaal niet dammen. Net als ikzelf. Ik had geen manier om te bepalen of iets al dan niet bijoplosbaar was.

-Er is helemaal geen bibliotheek met "bekende motieven", en als die er al zou komen, dan zou Machine X een nieuw motief glashard overzien.

-De stand zou wel eens illegaal kunnen zijn (op geen enkele manier te herleiden tot een stelling waarbij niemand op slag staat). Dat kon mijn armzalige machine X niet uitrekenen.

-Het aantal mogelijke stellingen met 7x7 schijven is iets in de orde van een 1 met 18 nullen. Machine X, geschreven in Visual Basic, was overduidelijk kansloos.

Ik heb het opgegeven. Stom algoritme. Misschien kan een betere programmeur dan ik (ik schrijf beroepsmatig alleen scriptjes) het wel.

Laat me nog iets pluggen. Als je wil leren programmeren (object georienteerd nog wel), probeer dit eens. Niks te installeren, gewoon - http://tryruby.hobix.com/ en typ "help".

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Feb 17, 2008 10:44

Is dit een automaat? (met dank aan Steenslag, op wiens website ik dit probleem vond)

Image
L. Faber

Er zit een schuif midden in de oplossing, maar wit heeft op dat moment geen enkele andere zet.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Sun Feb 17, 2008 10:57

ildjarn wrote:Is dit een automaat? (met dank aan Steenslag, op wiens website ik dit probleem vond)

Image
L. Faber

Er zit een schuif midden in de oplossing, maar wit heeft op dat moment geen enkele andere zet.
Ik vind van wel, wit hoeft immers niet te denken.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Christian van der Schaaf
Posts: 411
Joined: Thu Oct 02, 2003 09:30

Post by Christian van der Schaaf » Thu Jul 10, 2008 15:04

Image

Ik heb er ook eentje gmaakt, of is ie bekend?

Krijn
Posts: 109
Joined: Wed Sep 22, 2004 09:15

Post by Krijn » Thu Jul 10, 2008 20:19

Christian van der Schaaf wrote:Image

Ik heb er ook eentje gmaakt, of is ie bekend?
komt me wel bekend voor, maar dat was misschien wel in een iets andere 7x7-setting

in ieder geval een leukje



grtjs
Krijn

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Thu Jul 10, 2008 21:38

Krijn wrote:
Christian van der Schaaf wrote:Image

Ik heb er ook eentje gmaakt, of is ie bekend?
komt me wel bekend voor, maar dat was misschien wel in een iets andere 7x7-setting

in ieder geval een leukje



grtjs
Krijn
Zit niet in TDbase! Ik ga er dus van uit dat het een originele automaat is. Heb 'm daarom aan mijn verzameling toegevoegd op naam van Christian met als bron: FMJD Forum, 10 juli 2008.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Jul 10, 2008 22:29

Christian van der Schaaf wrote:Image

Ik heb er ook eentje gmaakt, of is ie bekend?
Gefeliciteerd!

Mooi hoeft niet altijd groot te zijn.

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Sun Jul 13, 2008 20:30

De verzameling bevat inmiddels de volgende onderdelen: automaten, slagautomaten, schuifautomaten, halfautomaten en eenzetters.
Een hele boeiende is de vondst van Ardjan de Jong, gepubliceerd in DP dec. 2007. Het is een onvervalste schuifautomaat, veruit het moeilijkste onderdeel.

Image

Wit wint door... nou ja, zelf maar eens proberen te ontrafelen!
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jul 13, 2008 21:10

composite wrote:De verzameling bevat inmiddels de volgende onderdelen: automaten, slagautomaten, schuifautomaten, halfautomaten en eenzetters.
Een hele boeiende is de vondst van Ardjan de Jong, gepubliceerd in DP dec. 2007. Het is een onvervalste schuifautomaat, veruit het moeilijkste onderdeel.

Image

Wit wint door... nou ja, zelf maar eens proberen te ontrafelen!
Misschien, heel misschien (maar dat weet ik dus niet zeker), is het probleem wel effectvoller zonder de eerste zet.

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Sun Jul 13, 2008 21:21

Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:De verzameling bevat inmiddels de volgende onderdelen: automaten, slagautomaten, schuifautomaten, halfautomaten en eenzetters.
Een hele boeiende is de vondst van Ardjan de Jong, gepubliceerd in DP dec. 2007. Het is een onvervalste schuifautomaat, veruit het moeilijkste onderdeel.

Image

Wit wint door... nou ja, zelf maar eens proberen te ontrafelen!
Misschien, heel misschien (maar dat weet ik dus niet zeker), is het probleem wel effectvoller zonder de eerste zet.
Is inderdaad het overwegen waard. Ardjan stond voor de keuze: de openingszet erbij of een minschijf. Voor het schuifautomaat-effect heb je gelijk, maar dat eengevertje vooraf is natuurlijk ook wel weer lekker irrationeel en dat is mooi meegenomen.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Sun Jul 13, 2008 22:19

composite wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
composite wrote:De verzameling bevat inmiddels de volgende onderdelen: automaten, slagautomaten, schuifautomaten, halfautomaten en eenzetters.
Een hele boeiende is de vondst van Ardjan de Jong, gepubliceerd in DP dec. 2007. Het is een onvervalste schuifautomaat, veruit het moeilijkste onderdeel.

Image

Wit wint door... nou ja, zelf maar eens proberen te ontrafelen!
Misschien, heel misschien (maar dat weet ik dus niet zeker), is het probleem wel effectvoller zonder de eerste zet.
Is inderdaad het overwegen waard. Ardjan stond voor de keuze: de openingszet erbij of een minschijf. Voor het schuifautomaat-effect heb je gelijk, maar dat eengevertje vooraf is natuurlijk ook wel weer lekker irrationeel en dat is mooi meegenomen.
Wat is hier automaat aan? Wit kan toch op elke zet 32-27 of 34-30 spelen?

User avatar
composite
Posts: 730
Joined: Sat Oct 25, 2003 01:21

Post by composite » Sun Jul 13, 2008 22:49

GuidoB wrote:
composite wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Misschien, heel misschien (maar dat weet ik dus niet zeker), is het probleem wel effectvoller zonder de eerste zet.
Is inderdaad het overwegen waard. Ardjan stond voor de keuze: de openingszet erbij of een minschijf. Voor het schuifautomaat-effect heb je gelijk, maar dat eengevertje vooraf is natuurlijk ook wel weer lekker irrationeel en dat is mooi meegenomen.
Wat is hier automaat aan? Wit kan toch op elke zet 32-27 of 34-30 spelen?
Had je gedacht...
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jul 13, 2008 23:13

Maar Guido heeft natuurlijk wel gelijk. Een echte automaat is het niet, een schuifautomaat evenmin.

Post Reply