Automaten
Automaten
Automaten zijn in de problematiek een klasse apart. Wit speelt een zet en vervolgens ontrolt het probleem zich puur via slagen naar het einde (naturel, oppositie of opsluiting). Ik ben bezig om een verzameling aan te leggen van automaten, maar zou het aardig vinden als deskundigen mij willen bijstaan met composities van henzelf of van anderen die aan de voorwaarden voldoen. 1001 Miniaturen heb ik inmiddels doorgeworsteld. Ik ben benieuwd!
Aan deze boeiende materie wil ik in de toekomst wat artikelen wijden.
Aan deze boeiende materie wil ik in de toekomst wat artikelen wijden.

S. Korteling, 1982
M'n zoontje van zes heeft deze uit z'n hoofd geleerd en toont hem aan jan en alleman, met de mimiek en gebaren van een goochelaar.
Hein, waaraan moeten de composites in dit draadje aan voldoen?
- wit en zwart hebben na de sleutelzet beiden niets te kiezen
- zwarte slagkeuzes zijn toegestaan, witte niet
- slagkeuzes zijn toegestaan. Het is voldoende als de oplossing er zo uitziet: schuif slag, slag slag, slag slag,..., slag klaar.
Illustratie van geval c:

S. Korteling, 2005
Het ding is overduidelijk gebaseerd op het eerste diagram.
Last edited by steenslag on Tue Dec 18, 2007 00:24, edited 1 time in total.
Wat mij betreft ook keuze c.steenslag wrote:
S. Korteling, 1982
M'n zoontje van zes heeft deze uit z'n hoofd geleerd en toont hem aan jan en alleman, met de mimiek en gebaren van een goochelaar.
Hein, waaraan moeten de composites in dit draadje aan voldoen?
Zelf ben ik voor c. Voornamelijk omdat ik witte slagkeuzes leuk vind.
- wit en zwart hebben na de sleutelzet beiden niets te kiezen
- zwarte slagkeuzes zijn toegestaan, witte niet
- slagkeuzes zijn toegestaan. Het is voldoende als de oplossing er zo uitziet: schuif slag, slag slag, slag slag,..., slag klaar.
Illustratie van geval c:
S. Korteling, 2005
Het ding is overduidelijk gebaseerd op het eerste diagram.
De eerste had ik nog niet (de tweede wel). Dank!
Het zal duidelijk zijn dat de waarde van de automaat met het aantal schijven toeneemt. Ik heb er nu een kleine 40, maar het zijn voor een belangrijk deel miniatuurtjes. De grootste die ik nu heb is een 10x11. En daarnaast een halfautomaat van 13x12 (schuif en vervolgens slagwerk dat eindigt in een bekend motiefje. Tsja, wat doen we daar dan weer mee...).
Uit het curiosa-draadje (pag. 12)
Een 11x11. Je definitie "naturel, oppositie of opsluiting" is afdoende- anders komen al die miniaturen met het beeld "schuif slag, slag slag, slag moeilijk_eindspel" ook in beeld.Eric van Dusseldorp wrote:Om nog even terug te komen op de 'automaat'. Deze, van P. Kuijper, is heel recent (eerste publicatie 11 november in mijn damrubrieken).
42 en derest hoef ik niet aan te geven.
In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:
K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.
K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967

Je kunt bewijzen dat de laatste zet g2-g4 was, dus zwart is aan zet, en hij heeft maar één zet: f4xg3#.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
Maar wat doen we dan met dit fraaie ding van Perepelkin? Geen automaat vanwege dat ene miezerige zetje op het eind?steenslag wrote:Je definitie "naturel, oppositie of opsluiting" is afdoende- anders komen al die miniaturen met het beeld "schuif slag, slag slag, slag moeilijk_eindspel" ook in beeld.

Of hiervoor dan toch maar het hoofdstuk halfautomaten openen? Dan moeten we dus ook weer een bruikbare definitie zien te vinden voor de halfautomaat.
Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?ildjarn wrote:In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:
K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
-
Ik weet het niet, maar heel misschien zijn al die 'overbodige stukken' nodig voor de bewijsvoering.composite wrote:Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?ildjarn wrote:In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:
K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
De blauwe lettertjes in Joost's post vormen een link naar de Retro-Corner, een gigantische site, helemaal gewijd aan dit soort grappen.Eric van Dusseldorp wrote:Ik weet het niet, maar heel misschien zijn al die 'overbodige stukken' nodig voor de bewijsvoering.composite wrote:Leuk gebruik van het en passant slaan. Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?ildjarn wrote:In schaakcompositie heb je overigens de overtreffende trap: Een probleem zonder woorden:
K. Fabel and W. Keym
Basler Nachrichten, 1967
Sterk aanbevolen. Nummer 15 op deze lijst is een klassieker, maar bekijk de rest zeker ook:
http://janko.at/Retros/PedagogicalCollection.htm
http://janko.at/Retros/
Je mag in een schaakcompositie alleen en passant slaan als sleutelzet als de enige mogelijke voorgaande zet de dubbelstap van de pion was. In de stand van Keym/Fabel zoud, als een wit stuk verwijderd wordt, zwart als laatste zet e5xf4 gedaan kunnen hebben. Juist omdat die witte stukken op het bord staan kan dit niet.composite wrote:Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Prachtig dan.ildjarn wrote:Je mag in een schaakcompositie alleen en passant slaan als sleutelzet als de enige mogelijke voorgaande zet de dubbelstap van de pion was. In de stand van Keym/Fabel zoud, als een wit stuk verwijderd wordt, zwart als laatste zet e5xf4 gedaan kunnen hebben. Juist omdat die witte stukken op het bord staan kan dit niet.composite wrote:Vraagje: waarom zetten schaakproblemisten in dit soort vraagstukken het bord vol met overbodige stukken?
mijn mening (voor wat het ertoe doet):
een automaat is: zet, slagslagslag...slag en dan naturel of oppositie (en dan liever 19/29 dan 9/29)
zo eentje als die van Kuijper is dan prachtig, die van Perepelkin is helaas geen automaat (in geen enkele definitie)
hier nog eentje van Van der Stoep, uit de Kerstoploswedstrijd van 2006:

grtjs
Krijn
een automaat is: zet, slagslagslag...slag en dan naturel of oppositie (en dan liever 19/29 dan 9/29)
zo eentje als die van Kuijper is dan prachtig, die van Perepelkin is helaas geen automaat (in geen enkele definitie)
hier nog eentje van Van der Stoep, uit de Kerstoploswedstrijd van 2006:

grtjs
Krijn