Automaten
Keuzes voor zwart schijnen niet te mogen in automaten, dus noch de 1+1 stand noch de compositie van Van der Stoep is een automaat.
Overigens vind ik het eindspel wel een automaat (maar die van Van der Stoep niet, want zwart kan 18x29 slaan, wat een niet-automaat variant is).
Mijn definitie van een automaat: Na de eerste zet hoeft wit niet meer te denken, al zijn legale zetten winnen in alle varianten.
Dit is een verschil met de originele definitie:
- Het staat zwart spel toe.
- Het staat geen witte slagkeuzes toe.
Overigens vind ik het eindspel wel een automaat (maar die van Van der Stoep niet, want zwart kan 18x29 slaan, wat een niet-automaat variant is).
Mijn definitie van een automaat: Na de eerste zet hoeft wit niet meer te denken, al zijn legale zetten winnen in alle varianten.
Dit is een verschil met de originele definitie:
- Het staat zwart spel toe.
- Het staat geen witte slagkeuzes toe.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!
Lasst sie verrecken!
en deze dan, ildjarn?
B. Fermin
ik voel trouwens wel met je mee, slagkeuzes voor wit moeten in een automaat eigenlijk niet mogen, en zwarte? ok, ook niet
dat gaat dan ook zo leuk als je het probleem op de computer (Truus) invoert: je klikt op de eerste zet, ziet een hoop gebeuren en opeens is er nog maar één wit stuk over
(maar hein had hierboven al een andere definitie gesteld)
grtjs
B. Fermin
ik voel trouwens wel met je mee, slagkeuzes voor wit moeten in een automaat eigenlijk niet mogen, en zwarte? ok, ook niet
dat gaat dan ook zo leuk als je het probleem op de computer (Truus) invoert: je klikt op de eerste zet, ziet een hoop gebeuren en opeens is er nog maar één wit stuk over
(maar hein had hierboven al een andere definitie gesteld)
grtjs
Last edited by Krijn on Wed Jan 09, 2008 11:22, edited 1 time in total.
ja, gevonden:Krijn wrote:het schiet me net te binnen:
ik vind het ook een automaat als wit ergens in de ontleding moet zetten, maar dat zijn zet de enige reglementaire zet is
een voorbeeldje van een automaat van drie zetten diep:
(hihi)
zijn er grotere composities die voldoen aan mijn idee?
grtjs
Krijn
A. Pankratiev
voldoet deze aan jouw definitie, Hein?
grtjs
nog een paar:
A. Bakumec
V. Guzikov
J. Viergever
J. Vink
(allen vanaf Erics damsite)
die van Viergever is leuk!
ik heb zelf ook even geprobeerd, maar een automaat maken is volgens mij puur toeval...
het kannetje lijkt wel geschikt (zie Viergever) of zoiets als 16,21,26,28,19,10/27,31,32,37, maarja het ging dus even niet
bovendien heb ik nu helemaal geen tijd, misschien wel na het weekend
grtjs
Krijn
A. Bakumec
V. Guzikov
J. Viergever
J. Vink
(allen vanaf Erics damsite)
die van Viergever is leuk!
ik heb zelf ook even geprobeerd, maar een automaat maken is volgens mij puur toeval...
het kannetje lijkt wel geschikt (zie Viergever) of zoiets als 16,21,26,28,19,10/27,31,32,37, maarja het ging dus even niet
bovendien heb ik nu helemaal geen tijd, misschien wel na het weekend
grtjs
Krijn
Nee, er is een variant met keuze.
Nee, er is een variant met keuze.http://fmjd.org/dias2/save/11998884507.png
V. Guzikov
Volgens Hein's definitie wel, volgens de mijne niet.http://fmjd.org/dias2/save/11998884802.png
J. Viergever
Twijfelgeval bij Hein (is deze oppositie toegestaan als einde van een automaat?), bij mijn definitie niet.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Lasst sie verrecken!
Heeft Bert later ook gedaan (De Problemist, april 1990).steenslag wrote:Toch zou ik hebben overwogen om een zwarte schijf op 36 en een witte op 48 toe te voegen.ildjarn wrote:Volgens mijn definitie een automaat. Wit hoeft na de eerste zet niet meer te denken. Dat er een zwarte slagkeus inzit is irrelevant.Krijn wrote:en deze dan, ildjarn?
B. Fermin
Inhakend op de definitiediscussie: mijn definitie is ook maar in me komen opborrelen en zeker niet voor de eeuwigheid geschapen. De opmerkingen van jullie zijn wat mij betreft waardevol. Voordat we uitsluitsel over de definitieve definitie hebben (kunnen wij dat met zijn vieren eigenlijk wel beslissen?) verzamel ik gewoon alles, inclusief de semi-automaten waarin wit op het laatste moment toch nog een zetje moet doen.
Dat ik voorlopig alles verzamel heeft overigens een praktische achtergrond. Altijd handig om materiaal achter de hand te hebben om bepaalde stellingen te kunnen onderbouwen.
Leen de Rooij was in Het Damspel niet erg onder de indruk van bijgaande automaat. Hij noteerde bij de oplossing dat ik heus wel in staat ben om mooie problemen te maken (of iets dergelijks).
Toch best wel opmerkelijk: na 23, 4 zijn er twee varianten, allebei loepzuivere automaten. En in Rusland staan ze tegenwoordig te juichen bij zo'n aanvangsstelling...
Paar witte minschijven, enkele keuzemomenten, maar toch met tevredenheid in het digitale schriftje genoteerd. Maar liefst 20 opeenvolgende slagen (en en passant nog drie damoffers). Een record?
Hein Wilsens, 10 januari 2008
Oplossing: 1, 12, 17, 7, 2, 32 etc.
Als volgt maak je er een volwassen probleem van:
Hein Wilsens, 10 januari 2008
Oplossing: 1, 12, 17, 7, 2, 32 etc.
Als volgt maak je er een volwassen probleem van:
Last edited by composite on Fri Jan 11, 2008 13:46, edited 1 time in total.
S.A. Perepelkin / 1986composite wrote:Inhakend op de definitiediscussie: mijn definitie is ook maar in me komen opborrelen en zeker niet voor de eeuwigheid geschapen. De opmerkingen van jullie zijn wat mij betreft waardevol. Voordat we uitsluitsel over de definitieve definitie hebben (kunnen wij dat met zijn vieren eigenlijk wel beslissen?) verzamel ik gewoon alles, inclusief de semi-automaten waarin wit op het laatste moment toch nog een zetje moet doen.
Dat ik voorlopig alles verzamel heeft overigens een praktische achtergrond. Altijd handig om materiaal achter de hand te hebben om bepaalde stellingen te kunnen onderbouwen.
Oplossing: 394 (49) 5 (2) 8, 36 W+ Een automaat met keuzemomenten.
Van Perepelkin heb ik inmiddels al aardig wat stukjes teruggevonden (mede dankzij Arjen). De vruchtbaarste auteur blijkt tot nu toe Matus te zijn. Die heeft enkele tientallen automaten op zijn naam staan (voornamelijk klein spul).
De automaat met de kortst mogelijke oplossing is ook al bedacht (A. van Rijn, 1934).
De automaat met de kortst mogelijke oplossing is ook al bedacht (A. van Rijn, 1934).
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
composite wrote:Van Perepelkin heb ik inmiddels al aardig wat stukjes teruggevonden (mede dankzij Arjen). De vruchtbaarste auteur blijkt tot nu toe Matus te zijn. Die heeft enkele tientallen automaten op zijn naam staan (voornamelijk klein spul).
Deze heb ik een paar weken geleden bedacht. Is nog korter.
composite wrote:Och ja, duizend maal excuses. Meteen opgenomen in de verzameling. Wordt een hoofdstuk apart, want er moet veel worden uitgelegd....GuidoB wrote:
Deze heb ik een paar weken geleden bedacht. Is nog korter.
Geeft niks. Maar de oplossing van dit probleem, dat ik ook heb bedacht, is nog een character korter: 1!