Sorry.Anonymous wrote:
Eergister was ik op zoek naar een drieluik van Puertolas, Hermelink en Koops. Het probleem van Koops ziet er zo uit.
Wit wint door 42-38 25-20 35-30 50x19 43x5 (4-10 2x13) 48-43 oppositie.
Nu kom ik in De nieuwste damproblemen van W. Hoekstra een oud probleem van Kleen tegen (in het boekje ontbreekt schijf 25):
Opmerkelijk.
De 10 mooiste damproblemen aller tijden
Sorry?Koops wrote:Sorry.Anonymous wrote:
Eergister was ik op zoek naar een drieluik van Puertolas, Hermelink en Koops. Het probleem van Koops ziet er zo uit.
Wit wint door 42-38 25-20 35-30 50x19 43x5 (4-10 2x13) 48-43 oppositie.
Nu kom ik in De nieuwste damproblemen van W. Hoekstra een oud probleem van Kleen tegen (in het boekje ontbreekt schijf 25):
Opmerkelijk.
Ik genoot van jouw compositie Koops!
Hij is ook beter dan die van Kleen (scherp slot).
Het drieluik komt nog.
Heaven is no location, but a state of mind
René Fourgous
R. Fourgous
(Probleem geplukt van de site van Eric van Dusselsorp, biografische gegevens Germain Avid, opgenoemn in de damencyclopedie in spé)
Opl: 24 (30) 29, 383, 21, 372, 2, 8 (25) 2 (4-10) 13 (15) 24 (20) 15 (30) 10 (35) 23 (10,40) 28, 50 +
René Fourgous Frans componist, in 1920 geboren in Carcassonne. Interesseerde zich voor het damspel na enkele problemen uit plaatselijke tijdschriften te hebben opgelost. Werd lid van Damier Catalan in Perpignan. Fourgous werd kampioen van de streek Roussillon in 1948 en 1950. Moest beroepshalve naar het buitenland vertrekken. Bij zijn reizen naar Marokko, Guinee en de Franse Antillen verkeerde Fourgous vaak in woestijnachtig gebied of in de wildernis, waar hij aan het componeren sloeg. In 1960 deed hij na bestudering van Le problème de dames et sa technique mee aan wedstrijden voor het componeren van damproblemen. In twintig jaar tijd behaalde Fourgous 4 eerste en 6 tweede prijzen. In 1968 werd hij meester en sinds juli is Fourgous grootmeester in het componeren van damproblemen
Last edited by Kosmos on Fri Jul 02, 2004 15:26, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
De compositiewedstrijd 2004 van de FFJD, waarvan de inzendingen op Eric's site staan ( http://www.ericsdamsite.com/problematieknieuws.htm) heet de Mémorial René Fourgous.
Uit dat toernooi is dit inzending 87. 't Is nauwelijks een probleem- na het voor de hand liggend 38-33 is de combinatie alweer voorbij- maar wat er overblijft is wel heel knap gevonden.
concours FFJD 2004 - Mémorial Reneé Fourgous, Catégorie A, nr. 87
Uit dat toernooi is dit inzending 87. 't Is nauwelijks een probleem- na het voor de hand liggend 38-33 is de combinatie alweer voorbij- maar wat er overblijft is wel heel knap gevonden.
concours FFJD 2004 - Mémorial Reneé Fourgous, Catégorie A, nr. 87
Wat betekent FFJD?steenslag wrote:De compositiewedstrijd 2004 van de FFJD, waarvan de inzendingen op Eric's site staan ( http://www.ericsdamsite.com/problematieknieuws.htm) heet de Mémorial René Fourgous.
Uit dat toernooi is dit inzending 87. 't Is nauwelijks een probleem- na het voor de hand liggend 38-33 is de combinatie alweer voorbij- maar wat er overblijft is wel heel knap gevonden.
concours FFJD 2004 - Mémorial Reneé Fourgous, Catégorie A, nr. 87
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
- Posts: 18872
- Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49
Re: De 10 mooiste damproblemen aller tijden
Onlangs hebben Voormans zelf en schaker Tim Krabbe een stukje gepubliceerd over dit probleem. hier en hier, item 252. Die Voormans heeft op zijn zestigste een schaakrating van 2243. Dat is sterk hoor.Eric van Dusseldorp wrote:Er zijn honderden kanshebbers, het is een kwestie van smaak.
Wel stel ik voor deze draad (evenals bij de miniaturen) de Scherpe Regels als eis.
Een onvervalste toptienkandidaat is de volgende compositie van Bosschenaar Jan Voormans.
Oplossing: 28-22 (17x48) 26x8 (36x47) 18-13 (47x24) 46-41 (37x46) 8-2 (24x8) 2x15 (46x19) 15-20 (14x25) 40-34 (48x30) en de verder nooit vertoonde unieke slag 35x2 over drie dammen. Guerra.
Dit is het enig bekende probleem van Voormans. Deze eendagsvlieg schoot wel ontzettend uit zijn slof!
- Hanco Elenbaas
- Posts: 18872
- Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49
Re: De 10 mooiste damproblemen aller tijden
steenslag wrote:Onlangs hebben Voormans zelf en schaker Tim Krabbe een stukje gepubliceerd over dit probleem. hier en hier, item 252. Die Voormans heeft op zijn zestigste een schaakrating van 2243. Dat is sterk hoor.Eric van Dusseldorp wrote:Er zijn honderden kanshebbers, het is een kwestie van smaak.
Wel stel ik voor deze draad (evenals bij de miniaturen) de Scherpe Regels als eis.
Een onvervalste toptienkandidaat is de volgende compositie van Bosschenaar Jan Voormans.
Oplossing: 28-22 (17x48) 26x8 (36x47) 18-13 (47x24) 46-41 (37x46) 8-2 (24x8) 2x15 (46x19) 15-20 (14x25) 40-34 (48x30) en de verder nooit vertoonde unieke slag 35x2 over drie dammen. Guerra.
Dit is het enig bekende probleem van Voormans. Deze eendagsvlieg schoot wel ontzettend uit zijn slof!
Een fantastisch verhaal Siep, dank je!
Iets voor Hans Jansen met die getallenmystiek rond 35, 2 en 3.
Maar, is het gebruikelijk dat problemisten elkaars werk proberen te roven?
Bij Jan Voormans is het blijkbaar gebeurd, zie onderstaand fragment.
"Drie maanden lang heb ik koortsachtig aan mijn probleem gewerkt. Ik voelde een sterke tijdsdruk, immers het moest voor haar 3e verjaardag klaar zijn. In november had ik het probleem af. Elke dag keek ik ernaar en vroeg mij af hoe het mogelijk was.
Nu diende zich echter een nieuw probleem aan. Negatieve ervaringen met eerdere door mij gemaakte problemen, die door anderen werden ingepikt, maakten dat ik mijn Canalejasprobleem niet durfde te publiceren. Ik besloot het voor mijzelf te houden. Niemand mocht het zien. Elke dag kon ik er uren naar kijken. Het ging niet vervelen. Bovendien voelde ik mij er goed bij.
Natuurlijk besefte ik dat als ik zou komen te overlijden niemand ooit het probleem zou zien. Drie jaar later, op 14 december 1982, besloot ik een briefkaart naar mijzelf te sturen met de notatie van de stelling onder de postzegel en de oplossing op de achterkant. Aan de hand van de dagafstempeling zou ik kunnen aantonen dat het mijn probleem was, mocht het ooit in andere handen komen.
Ongeveer een maand later werd ik opgebeld door de blinde dammer Jo Manders met het verzoek een kloksimultaan tegen vijf dammers en vijf schakers te geven. Mijn tegenstanders waren clubkampioen in hun discipline. Toen wij hier een week later bij hem thuis over spraken, vertelde ik hem over mijn probleem en mijn angst voor plaatsing ervan. Jo wist mij te overtuigen het probleem aan hem te geven en zo werd het op zaterdag 26 februari 1983 in het Brabants Dagblad voor het eerst gepubliceerd. Later realiseerde ik mij dat de eerste mens die ik mijn probleem had durven toevertrouwen een blinde was!"
-
- Posts: 4245
- Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11
Een prachtig verhaal over Voormans.
Maar zijn angst dat iemand anders er met zijn probleem vandoor zou gaan, dus plagieren, vind ik toch niet zo gegrond.
Publicatie van een probleem in een krant of een periodiek betekent dat je er officieel auteur van bent, tenzij het al van iemand anders is natuurlijk.
Als ik een mooi probleem had gemaakt stuurde ik het direct op naar bijvoorbeeld Dam Eldorado, De Problemist of DB-Magazine met het verzoek om het snel te plaatsen.
Bewust plagieren komt niet zoveel voor, al zijn er wel een paar (bijna zekere) gevallen bekend. Wat wel heel vaak gebeurt, is dat iemand onbewust, dus te goeder trouw, een compositie maakt die al eerder door iemand anders is vervaardigd. Dat is vele malen de besten -Arie van der Stoep, Leen de Rooij, Ard-Jan de Jong, noem ze maar op- overkomen. Niets aan de hand dus, al blijft de auteur met de eerste publicatie uiteraard eigenaar.
Ik voer in mijn begintijd als problemist -ik was toen 12, 13 jaar- dikwijls in het vaarwater van Derk Vuurboom. Ik maakte in die tijd probleempjes vanaf de slotstand en ik probeerde er een partijachtig standje van te maken. Vuurboom deed nooit anders en zo gebeurde het dat minstens twee, misschien wel drie keer een bestaand probleem van hem door mij werd 'nagemaakt'. Heel vervelend, want de man begon natuurlijk echt te denken dat ik als jong broekje plagiaat pleegde.
Later ben ik mijn stijl gaan verdiepen en ik had geen last meer van dubbelingen met Vuurbooms werk. Ook anticipaties met composities van andere meesters kwamen zelden meer voor.
Het grootste probleem vormen de 'ressemblances', dat zijn vraagstukken die sterk lijken, maar niet identiek zjn aan eerder gepubliceerd werk. Ik had ermee te maken als jurylid van het eerste WK damproblematiek, ongetwijfeld het meest prestigieuze concours ooit . Bij de plm. 200 problemen werden soms wel 4-5-6-7 of meer, overigens grotendeels onzinnige, ressemblances aangegeven. Maar wat moet je als jurylid als een eerder gemaakt probleem toch wel sterke overeenkomsten vertoont met een ingezonden compositie? Afkeuren, puntenaftrek geven of besluiten dat het ingeleverde vraagstuk toch voldoende originaliteit bezit?
Maar om op Voormans terug te komen: ik ben blij dat zijn meesterwerk niet verloren is gegaan. Er zijn niet veel problemisten die vinden zijn Guerra niet in de toptien aller tijden thuishoort.
Grappig overigens dat oplossers van de damrubriek in het Brabants Dagblad hun inzendingen konden toesturen aan de blinde dammer Jo Manders!
Maar zijn angst dat iemand anders er met zijn probleem vandoor zou gaan, dus plagieren, vind ik toch niet zo gegrond.
Publicatie van een probleem in een krant of een periodiek betekent dat je er officieel auteur van bent, tenzij het al van iemand anders is natuurlijk.
Als ik een mooi probleem had gemaakt stuurde ik het direct op naar bijvoorbeeld Dam Eldorado, De Problemist of DB-Magazine met het verzoek om het snel te plaatsen.
Bewust plagieren komt niet zoveel voor, al zijn er wel een paar (bijna zekere) gevallen bekend. Wat wel heel vaak gebeurt, is dat iemand onbewust, dus te goeder trouw, een compositie maakt die al eerder door iemand anders is vervaardigd. Dat is vele malen de besten -Arie van der Stoep, Leen de Rooij, Ard-Jan de Jong, noem ze maar op- overkomen. Niets aan de hand dus, al blijft de auteur met de eerste publicatie uiteraard eigenaar.
Ik voer in mijn begintijd als problemist -ik was toen 12, 13 jaar- dikwijls in het vaarwater van Derk Vuurboom. Ik maakte in die tijd probleempjes vanaf de slotstand en ik probeerde er een partijachtig standje van te maken. Vuurboom deed nooit anders en zo gebeurde het dat minstens twee, misschien wel drie keer een bestaand probleem van hem door mij werd 'nagemaakt'. Heel vervelend, want de man begon natuurlijk echt te denken dat ik als jong broekje plagiaat pleegde.
Later ben ik mijn stijl gaan verdiepen en ik had geen last meer van dubbelingen met Vuurbooms werk. Ook anticipaties met composities van andere meesters kwamen zelden meer voor.
Het grootste probleem vormen de 'ressemblances', dat zijn vraagstukken die sterk lijken, maar niet identiek zjn aan eerder gepubliceerd werk. Ik had ermee te maken als jurylid van het eerste WK damproblematiek, ongetwijfeld het meest prestigieuze concours ooit . Bij de plm. 200 problemen werden soms wel 4-5-6-7 of meer, overigens grotendeels onzinnige, ressemblances aangegeven. Maar wat moet je als jurylid als een eerder gemaakt probleem toch wel sterke overeenkomsten vertoont met een ingezonden compositie? Afkeuren, puntenaftrek geven of besluiten dat het ingeleverde vraagstuk toch voldoende originaliteit bezit?
Maar om op Voormans terug te komen: ik ben blij dat zijn meesterwerk niet verloren is gegaan. Er zijn niet veel problemisten die vinden zijn Guerra niet in de toptien aller tijden thuishoort.
Grappig overigens dat oplossers van de damrubriek in het Brabants Dagblad hun inzendingen konden toesturen aan de blinde dammer Jo Manders!
En hoe gaan we om met een (van een datum van plaatsing voorziene) publicatie op een website, in de wetenschap dat met die datum gefoezeld kan worden?Eric van Dusseldorp wrote: Publicatie van een probleem in een krant of een periodiek betekent dat je er officieel auteur van bent, tenzij het al van iemand anders is natuurlijk.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
Timestamping is een mogelijkheid: http://www.digistamp.com/. Kost 50 dollarcent per bestand.
Lente
W. Lente DP 1960
42-37 46-41 37-31 32-28 33x2 2x29 45x30
W. Lente DP 1970
33-29 39-33 33-28 38x18 (47x1) 44-39 37-31 39-33 34x3 3x45 (1-6) 45-34
Leen de Rooij schreef: "Lente's techniek maakt dat zijn problemen zich onderscheiden van de meeste andere composities met gescheiden aanvangsstanden; Saroma-problematiek, doorgaans bekende slagen, opgeklopt tot goede standen.
(overgenomen uit KVD 1941-1981, Hein Wilsens)
- Hanco Elenbaas
- Posts: 18872
- Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49
Algemeen Dagblad Magazine, zaterdag 9 juni 2001
Dammen
door Rob Clerc
Overal vinden er momenteel open zomertoernooien plaats. Op Curaçao eindigt vandaag een internationale wedstrijd.
Het is gebruik dat bij de meeste toernooien stands met boeken staan. Een geliefd tijdverdrijf is het snuffelen in de nieuwe uitgaven. Bij het wereldkampioenschap in Moskou viel het me op dat er nu van alles te koop is - de supermarkten liggen vol - maar toch is er een artikel waaraan nauwelijks te komen is: damboeken. In de gigantische boekwinkels zag ik naast Dostojevski zelfs Kasparov liggen, maar damboeken waren niet te vinden. Natuurlijk zijn die er wel. De geïnteresseerden werden door de Russische spelers van literatuur voorzien. Een van de aardigste uitgaven die mij onder ogen kwam, was een boek van Joeri Jermakov met 348 composities. Deze speler, die zijn uitgave zelf aan de man bracht, blijkt een fantastische problemist. Als partijspeler heeft de iel ogende Jermakov een reputatie. De 44-jarige Moskoviet was vaste deelnemer aan de interland Nederland-USSR. In 1980 speelde hij in Bedum. Als regelmatige deelnemer aan de finale van het Russische kampioenschap werd hij vroeger ook Ermakov genoemd, en dat was verwarrend. Toen ik het nakeek, bleek dat hij kon bogen op winstpartijen tegen illustere grootmeesters als Tsjegolev, Gantwarg, Misjtsjanski en Korenevski, maar het meest frappant is dat hij tot drie keer toe heeft gewonnen van Aleksander Dybman! Wie kan dat zeggen? Het is een zeldzaamheid dat een partijspeler zich toelegt op de problematiek. Jermakov maakt schitterende partijachtige composities. In het boek volgt de ene prachtige afwikkeling na de andere. De meeste deelnemers aan het WK waren terecht onder de indruk. De diagramstand is het tweede probleem uit zijn boek en bevat een schoonheidsfoutje. In de beginpositie heeft wit al een schijf minder, maar een kniesoor die daar op let.
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP47424344373839313334262425BP0204070912131415182223272836"><param name="notation"value="37322848474136473328474928104920311348082501"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
De even fantastische als duizelingwekkende ontleding gaat als volgt: 1. 37-32! 28x48 2. 47-41 36x47 3. 33-28!! 47x49 4. 28x10 49x20 5. 31x13!! 48x8 6. 25x1!!+. Hoe bedenk je zoiets?
Copyright: Clerc, R.J.
Joeri Jermakov 2001
Algemeen Dagblad Magazine, zaterdag 9 maart 2002
Dammen
door Rob Clerc
Pure poëzie! Dat is het werk van de Russische meesterproblemist Joeri Jermakov. De topwerken uit zijn oeuvre zijn niet alleen parels van creativiteit, maar roepen vooral een zeldzame schoonheidservaring op.
Tijdens het wereldkampioenschap in Moskou, precies een jaar geleden, presenteerde Jermakov zijn nieuwste boek. Uit die fantastische uitgave heb ik al iets laten zien, maar met slechts één diagram ter beschikking is de keus buitengewoon lastig. De problemist zelf, een sterke partijspeler, kwam te hulp door zijn topcreaties te publiceren in het Russische tijdschrift Sjasjki. In het laatste nummer van vorig jaar vond ik een diagramstand die bekeken moet worden als een schilderij. Van de ontleding heb ik bijzonder genoten en dat is een van de redenen waarom ik juist deze positie, die zo uit de Keller-variant kan ontstaan, heb gekozen. In de diagramstand forceert wit na een inleidende dwangzet winst door een damcombinatie. Alleen de vraag op welk damveld de combinatie eindigt is al een mysterie. Voor de hand ligt veld 4 of 5, maar de Moskoviet laat wit combineren naar het enige veld dat zwart bezet: 3!
En op zich is dam op bezet veld niet eens zo bijzonder, maar de afwezigheid van stukken op de velden 8 en 9 zorgt ervoor dat elke structuur ontbreekt. Er zijn grenzen aan het menselijke voorstellingsvermogen en Jermakov tast ze af. Onderga de onwaarschijnlijke slagwisseling en speel het vele keren na. Dat is pas genieten geblazen.
Elk woord is nu te veel:
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP25293031333436373941444648BP03101213141618202223272832"><param name="notation"value="302410152419132434302343301028503708150431130312483950092503"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
1. 30-24 10-15 2. 24-19 13x24 3. 34-30 23x43
4. 30x10 28x50 5. 37x8 15x4 6. 31x13 3x12 7. 48x39 50x9 8. 25x3!!+
Algemeen Dagblad Magazine, zaterdag 7 september 2002
Dammen
Rob Clerc
Al eerder heb ik hier de loftrompet gestoken over de Russische meester problemist Joeri Jermakov. Opnieuw is daar alle aanleiding voor. Na zijn vorig jaar verschenen boek met composities is dit keer een verbeterde versie uitge geven in samenwerking met Michail Galkin, ook een bekende naam onder problemisten. Wereldkampioen Alexej Tsjizjov is lyrisch over de uitgave. Op het omslag staat van hem in vijf talen te lezen: 'Veel composities zijn kleine meesterwerken, waardoor de lezer herhaaldelijk gedwongen wordt door te denken en te letten op de grote hoeveelheid ongewone ideeën.' Het boek bevat 452 composities.
In zijn voorwoord licht Jermakov een tipje van de sluier van zijn gedachten op: 'Dammen is mijns inziens niet slechts een serie van weldoordachte zetten en slagwisselingen, maar een complete symfonie van esthetische ervaringen. Het is niet alleen een competitiesport die ten doel heeft de tegenstanders te verslaan en prijzen te winnen, maar ook een manier om de diepste geheimen van onze ziel te ontdekken.' De met het voorgaande contrasterende titel van het in Polen uitgegeven boek is Moderne Praktische Damcomposities, maar dammers noemen het eenvoudig Jermakov/Galkin. Een keuze maken uit deze supercollectie is geen eenvoudige opgave. Het staat vol juweeltjes. Natuurlijk zijn vrijwel alle posities partij achtige standen. In de meeste gevallen volgt een afwikkeling waarvan een partijspeler slechts kan dromen. Een voorbeeld daarvan is te zien in de volgende positie.
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP2427293032333437384143484950BP0307091213151617181920212326"><param name="notation"value="373126394842394638324628494421323025193944022334020803122503"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
In de diagramstand wint wit door: 1. 37-31! 26x39 2. 48-42!! Hoe bedenk je het? 39x46 3. 38-32 46x28 4. 49-44 21x32 5. 30-25 19x39 6. 44x2 23x34 7. 2x8 3x12 8. 25x3! Met gewonnen afspel voor wit. Vanuit de diagramstand combineert wit naar dam op het enige damveld dat bezet is! Opmerkelijk is dat het boek ook een sectie composities bevat op het Canadese bord (144 velden). De uitgave is te bestellen bij het bondsbureau van de dambond (026-4952309) en kost slechts Euro 10,-.
Copyright: Clerc, R.J.
Dammen
door Rob Clerc
Overal vinden er momenteel open zomertoernooien plaats. Op Curaçao eindigt vandaag een internationale wedstrijd.
Het is gebruik dat bij de meeste toernooien stands met boeken staan. Een geliefd tijdverdrijf is het snuffelen in de nieuwe uitgaven. Bij het wereldkampioenschap in Moskou viel het me op dat er nu van alles te koop is - de supermarkten liggen vol - maar toch is er een artikel waaraan nauwelijks te komen is: damboeken. In de gigantische boekwinkels zag ik naast Dostojevski zelfs Kasparov liggen, maar damboeken waren niet te vinden. Natuurlijk zijn die er wel. De geïnteresseerden werden door de Russische spelers van literatuur voorzien. Een van de aardigste uitgaven die mij onder ogen kwam, was een boek van Joeri Jermakov met 348 composities. Deze speler, die zijn uitgave zelf aan de man bracht, blijkt een fantastische problemist. Als partijspeler heeft de iel ogende Jermakov een reputatie. De 44-jarige Moskoviet was vaste deelnemer aan de interland Nederland-USSR. In 1980 speelde hij in Bedum. Als regelmatige deelnemer aan de finale van het Russische kampioenschap werd hij vroeger ook Ermakov genoemd, en dat was verwarrend. Toen ik het nakeek, bleek dat hij kon bogen op winstpartijen tegen illustere grootmeesters als Tsjegolev, Gantwarg, Misjtsjanski en Korenevski, maar het meest frappant is dat hij tot drie keer toe heeft gewonnen van Aleksander Dybman! Wie kan dat zeggen? Het is een zeldzaamheid dat een partijspeler zich toelegt op de problematiek. Jermakov maakt schitterende partijachtige composities. In het boek volgt de ene prachtige afwikkeling na de andere. De meeste deelnemers aan het WK waren terecht onder de indruk. De diagramstand is het tweede probleem uit zijn boek en bevat een schoonheidsfoutje. In de beginpositie heeft wit al een schijf minder, maar een kniesoor die daar op let.
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP47424344373839313334262425BP0204070912131415182223272836"><param name="notation"value="37322848474136473328474928104920311348082501"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
De even fantastische als duizelingwekkende ontleding gaat als volgt: 1. 37-32! 28x48 2. 47-41 36x47 3. 33-28!! 47x49 4. 28x10 49x20 5. 31x13!! 48x8 6. 25x1!!+. Hoe bedenk je zoiets?
Copyright: Clerc, R.J.
Joeri Jermakov 2001
Algemeen Dagblad Magazine, zaterdag 9 maart 2002
Dammen
door Rob Clerc
Pure poëzie! Dat is het werk van de Russische meesterproblemist Joeri Jermakov. De topwerken uit zijn oeuvre zijn niet alleen parels van creativiteit, maar roepen vooral een zeldzame schoonheidservaring op.
Tijdens het wereldkampioenschap in Moskou, precies een jaar geleden, presenteerde Jermakov zijn nieuwste boek. Uit die fantastische uitgave heb ik al iets laten zien, maar met slechts één diagram ter beschikking is de keus buitengewoon lastig. De problemist zelf, een sterke partijspeler, kwam te hulp door zijn topcreaties te publiceren in het Russische tijdschrift Sjasjki. In het laatste nummer van vorig jaar vond ik een diagramstand die bekeken moet worden als een schilderij. Van de ontleding heb ik bijzonder genoten en dat is een van de redenen waarom ik juist deze positie, die zo uit de Keller-variant kan ontstaan, heb gekozen. In de diagramstand forceert wit na een inleidende dwangzet winst door een damcombinatie. Alleen de vraag op welk damveld de combinatie eindigt is al een mysterie. Voor de hand ligt veld 4 of 5, maar de Moskoviet laat wit combineren naar het enige veld dat zwart bezet: 3!
En op zich is dam op bezet veld niet eens zo bijzonder, maar de afwezigheid van stukken op de velden 8 en 9 zorgt ervoor dat elke structuur ontbreekt. Er zijn grenzen aan het menselijke voorstellingsvermogen en Jermakov tast ze af. Onderga de onwaarschijnlijke slagwisseling en speel het vele keren na. Dat is pas genieten geblazen.
Elk woord is nu te veel:
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP25293031333436373941444648BP03101213141618202223272832"><param name="notation"value="302410152419132434302343301028503708150431130312483950092503"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
1. 30-24 10-15 2. 24-19 13x24 3. 34-30 23x43
4. 30x10 28x50 5. 37x8 15x4 6. 31x13 3x12 7. 48x39 50x9 8. 25x3!!+
Algemeen Dagblad Magazine, zaterdag 7 september 2002
Dammen
Rob Clerc
Al eerder heb ik hier de loftrompet gestoken over de Russische meester problemist Joeri Jermakov. Opnieuw is daar alle aanleiding voor. Na zijn vorig jaar verschenen boek met composities is dit keer een verbeterde versie uitge geven in samenwerking met Michail Galkin, ook een bekende naam onder problemisten. Wereldkampioen Alexej Tsjizjov is lyrisch over de uitgave. Op het omslag staat van hem in vijf talen te lezen: 'Veel composities zijn kleine meesterwerken, waardoor de lezer herhaaldelijk gedwongen wordt door te denken en te letten op de grote hoeveelheid ongewone ideeën.' Het boek bevat 452 composities.
In zijn voorwoord licht Jermakov een tipje van de sluier van zijn gedachten op: 'Dammen is mijns inziens niet slechts een serie van weldoordachte zetten en slagwisselingen, maar een complete symfonie van esthetische ervaringen. Het is niet alleen een competitiesport die ten doel heeft de tegenstanders te verslaan en prijzen te winnen, maar ook een manier om de diepste geheimen van onze ziel te ontdekken.' De met het voorgaande contrasterende titel van het in Polen uitgegeven boek is Moderne Praktische Damcomposities, maar dammers noemen het eenvoudig Jermakov/Galkin. Een keuze maken uit deze supercollectie is geen eenvoudige opgave. Het staat vol juweeltjes. Natuurlijk zijn vrijwel alle posities partij achtige standen. In de meeste gevallen volgt een afwikkeling waarvan een partijspeler slechts kan dromen. Een voorbeeld daarvan is te zien in de volgende positie.
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP2427293032333437384143484950BP0307091213151617181920212326"><param name="notation"value="373126394842394638324628494421323025193944022334020803122503"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
In de diagramstand wint wit door: 1. 37-31! 26x39 2. 48-42!! Hoe bedenk je het? 39x46 3. 38-32 46x28 4. 49-44 21x32 5. 30-25 19x39 6. 44x2 23x34 7. 2x8 3x12 8. 25x3! Met gewonnen afspel voor wit. Vanuit de diagramstand combineert wit naar dam op het enige damveld dat bezet is! Opmerkelijk is dat het boek ook een sectie composities bevat op het Canadese bord (144 velden). De uitgave is te bestellen bij het bondsbureau van de dambond (026-4952309) en kost slechts Euro 10,-.
Copyright: Clerc, R.J.
- Hanco Elenbaas
- Posts: 18872
- Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49
Tienklapper van Aleksej Tsjizjov
Het begin van het interview van Jan Wielaard met Gérard Jansen in Dammen van april 1987 (Tsjizjov was nog geen wereldkampioen) gaat zo:
Het kan niet missen: aan de Bredestraat 63A in Huissen moet een dammer wonen. Op de voorgevel van het huis zit een tegel met daarop de beroemde kombinatiestand van de Rus Tsjizjov (een heuse tienklapper). De kolporteur van encyclopedieën die onlangs langskwam had dan ook direkt een mooie openingszin klaar om binnen te komen: "Als ik zwart heb met dammen schuif ik zelfs tegen Jannes van der Wal remise. Ik speel hem gewoon na!"
Deze anecdote, verteld door de vader van Gérard Jansen -want aan zijn deur werd aangebeld- maakt twee dingen duidelijk: het dammen wordt nog steeds als een heel erg simpel spel gezien (maar dat wisten we al) en de naam Jansen wordt niet direct in relatie gebracht tot het honderdruitenbord.
Deze stand van Aleksej Tsjizjov stond in 1987 op de tegel op het huis van vader Jansen:
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP252631323334353637383944464849BP02060811121314151719212223232427"><param name="notation"value="3329244235302738252015354440353349433849484349413620"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>
Het begin van het interview van Jan Wielaard met Gérard Jansen in Dammen van april 1987 (Tsjizjov was nog geen wereldkampioen) gaat zo:
Het kan niet missen: aan de Bredestraat 63A in Huissen moet een dammer wonen. Op de voorgevel van het huis zit een tegel met daarop de beroemde kombinatiestand van de Rus Tsjizjov (een heuse tienklapper). De kolporteur van encyclopedieën die onlangs langskwam had dan ook direkt een mooie openingszin klaar om binnen te komen: "Als ik zwart heb met dammen schuif ik zelfs tegen Jannes van der Wal remise. Ik speel hem gewoon na!"
Deze anecdote, verteld door de vader van Gérard Jansen -want aan zijn deur werd aangebeld- maakt twee dingen duidelijk: het dammen wordt nog steeds als een heel erg simpel spel gezien (maar dat wisten we al) en de naam Jansen wordt niet direct in relatie gebracht tot het honderdruitenbord.
Deze stand van Aleksej Tsjizjov stond in 1987 op de tegel op het huis van vader Jansen:
<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP252631323334353637383944464849BP02060811121314151719212223232427"><param name="notation"value="3329244235302738252015354440353349433849484349413620"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>