Vluchten kan niet meer: Dammen van de Toekomst

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie wint het grootmeestertoernooi 'Dammen van de Toekomst'?

Rob Clerc
6
19%
Hans Jansen
3
9%
Erno Prosman
14
44%
N'Diaga Samb
9
28%

Total votes: 32

Henk de Witt

Vluchten kan niet meer: Dammen van de Toekomst

Post by Henk de Witt » Sat Feb 05, 2005 13:58

Vluchten kan niet meer.Dit is het motto van het grootmeestertoernooi 'Dammen van de Toekomst' op 20 februari in Delft. Het toernooi maakt deel uit van de toernooiencyclus Experidammen. De puntentelling is:
10-0 winst
8-2 voordeel van drie schijven of meer
7-3 voordeel van twee schijven
6-4 voordeel een schijf
5-5 remise
Elk materiaalverschil op het eind komt dus tot uitdrukking in de telling. Dit principe is volgens de huidige twee sterkste dammers ter wereld -Georgiev en Tsjizjov- de toekomst van het dammen. Vluchten in een (benauwde) remise kan dan niet meer.
In Delft spelen vier grootmeesters een rapidcompetitie:

Rob Clerc, gesponsord door Van Stigt Thans
Hans Jansen, gesponsord door Hiltex
Erno Prosman, gesponsord door Haeghe Groep
N'Diaga Samb, gesponsord door Tomahaok

Het speeltempo bedraagt 20 minuten + 10 seconden per zet. Dit tempo is gekozen om op 1 middag een toernooi te kunnen spelen en omdat is gebleken dat bij dit tempo verreweg de meeste grootmeesterpartijen in de gangbare telling al in remise eindigen. De zes partijen zullen gepubliceerd worden.
Het toernooi begint om 12.00 uur. Meer informatie is te vinden op http://members.chello.nl/n.tiel (site Experidammen) en www.damclub-dos-delft.nl.
Naast het grootmeestertoernooi is er een Open Toernooi. Hier worden zeven ronden Zwitsers gespeeld in een tempo van 12 minuten + 3 sec. per zet. Opgeven kan bij Henk de Witt, 015-2134311, witt@ilse.nl. De deelnemers die zich reeds gemeld hebben t/m 4 februari zijn (met resp. rating per 31 dec. 2004, woonplaats en club):

1. Cees v Atten, 929, Delfgauw, AGD
2. Mees vd Bosch, 931, Delft, AGD
3. Krijn ter Braake, 1277, Amstelveen, Amstelland
4. Wim Bremmer, 1347, Leidschendam, Tomahaôk
5. Ton Burgerhout, 1249, Vlaardingen, Van Stigt Thans
6. Jan Dekker, 830, Delft, AGD
7. Jan Pieter Drost, 1277, Amsterdam, Amstelland
8. Jaap v Galen, 1204, Rijswijk, Den Haag
9. Mark Hees, 931, Lelystad, Lelystad
10. Erik Hoogendoorn, 1312, Boskoop, Damlust Gouda
11. Fred Ivens, 1378, Naaldwijk, Tomahaôk
12. Martin de Jong, 1124, Alphen a/d Rijn, Samen Sterk
13. Abel Kielema, ---, Delft, AGD
14. Jeroen Kos, 1288, Den Haag, Den Haag
15. Leen vd Kruk, ---, Delft, AGD
16. Roy Liem-Kon-Tja, 908, Den Haag, Den Haag
17. Arjen de Mooij, 1277, Rijnsburg, RDC
18. Jordy vd Lugt, ---, De Lier, De Lier
19. Jeremy Pauwels, 799, Delft, DOS
20. Andreas Pohan, 788, Rijswijk, DOS
21. Johan Pronk, 1047, Delft, DOS
22. Judith Rijgersberg, ---, Delft, DOS
23. Silvia Rijgersberg, ---, Delft, DOS
24. Peter vd Stap, 1353, Maassluis, Tomahaôk
25. Frank Teer, 1348, Heesch, Heijmans Excelsior
26. Henk de Witt, 1261, Delft, DOS

Damsaurus

Post by Damsaurus » Sat Feb 05, 2005 16:29

Is dit de toekomst van het dammen?
Laten we hopen van niet...

Je kunt trouwens prima zien dat de heren grootmeester puur voor het geld spelen, allemaal gesponsord! Als ze echt de zin van deze versie van dammen in zouden zien, zouden ze niet voor het geld spelen en dus niet gesponsord worden.

Gegroet,
Damsaurus......

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Feb 05, 2005 16:40

Als we toch met dit soort tellingen bezig zijn: waarom niet 9-1 bij een voorsprong van vier schijven (bijvoorbeeld een drie-om-één dammeneindspel)?
Ik houd van rekenkundige rijtjes en ik mis de 9-1.

Vraagje

Post by Vraagje » Sat Feb 05, 2005 17:59

Eric van Dusseldorp wrote:Als we toch met dit soort tellingen bezig zijn: waarom niet 9-1 bij een voorsprong van vier schijven (bijvoorbeeld een drie-om-één dammeneindspel)?
De reden daarvoor is dat elk materiaalverschil in de telling tot uitdrukking dient te komen, zoals Henk de Witt in zijn openingspost al aangeeft. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sat Feb 05, 2005 20:58

Laten we er nu gewoon een leuk en gezellig toernooi van maken. Er doen spelers mee die zich in het verleden tegen DT uitgesproken hebben. Laat dit toernooi dan laten zien dat een verschil van mening geen beletsel is om onder het genot van een spa rood (verdorie, ik moet met de auto komen.... [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] ) een aantal leuke partijen te spelen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Feb 05, 2005 21:57

Damsaurus wrote:
Je kunt trouwens prima zien dat de heren grootmeesters puur voor het geld spelen, allemaal gesponsord! Als ze echt de zin van deze versie van dammen in zouden zien, zouden ze niet voor het geld spelen en dus niet gesponsord worden.
De organisatie is van mening dat grootmeesters/profdammers een vergoeding dienen te krijgen. Wij hebben hen niet gevraagd om het voor niets te doen.
Eric van Dusseldorp wrote:Als we toch met dit soort tellingen bezig zijn: waarom niet 9-1 bij een voorsprong van vier schijven (bijvoorbeeld een drie-om-één dammeneindspel)?
Uiteraard kun je een puntentelling eindeloos varieren. Drie schijven of meer voorsprong is het criterium voor de huidige puntenoverwinning. Er zijn ook eindspelen (hoewel vrij zeldzaam) met vijf schijven voorsprong of zelfs zes die toch niet winnen. Je zou dus verder kunnen differentieren. Het is vooral een kwestie van smaak. Wij vinden vijf mogelijke uitslagen voldoende differentiatie. Vooral ook omdat je vanaf 1 schijf voorsprong al begint te belonen. In die zin voegt vier schijven voorsprong niet iets extra's toe aan het bestrijden van het remiseprobleem, je krijgt alleen een extra uitslag. Het verdelen van 10 punten per partij vinden wij esthetisch aantrekkelijk. Ook het extra belonen van een gewone winst (de sprong van 8-2 naar 10-0) bevalt ons. Maar nogmaals, het is vooral een kwestie van smaak.
Vraagje wrote:
De reden daarvoor is dat elk materiaalverschil in de telling tot uitdrukking dient te komen, zoals Henk de Witt in zijn openingspost al aangeeft.
Jij hebt mij op een onnauwkeurigheidje betrapt, slimmerikje! De waarheid is deze: Ik had getypt 'dat elk materiaalverschil in de telling tot uitdrukking dient te komen althans vanaf een voorsprong vanaf drie schijven of meer en minder'. Maar vreemd genoeg kwam het cursieve gedeelte niet op mijn beeldscherm. Ik nog eens proberen en nog eens. Tot mijn computer met de mededeling kwam: 'Neuroot hou daar nu eens mee op! Dat is toch geen leesbaar Nederlands meer. Ben je soms bang dat Vraagje met de luizenkam door je tekst gaat?' Originaal waar.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Feb 05, 2005 22:19

Waar blijft frusti Fred toch met zijn hufterige, destructieve en beledigende teksten? Dit kan Fred toch niet over zijn kant laten gaan? Er wordt zomaar iets gedaan waar Fred het niet mee eens is!
Of zal de grootste hufter van de damwereld eindelijk doorkrijgen wat een stakkerige berichten hij steeds post?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Feb 05, 2005 22:33

Mark Hees wrote:Laten we er nu gewoon een leuk en gezellig toernooi van maken. Er doen spelers mee die zich in het verleden tegen DT uitgesproken hebben. Laat dit toernooi dan laten zien dat een verschil van mening geen beletsel is om onder het genot van een spa rood (verdorie, ik moet met de auto komen.... [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] ) een aantal leuke partijen te spelen.
Het wordt een leuk en gezellig toernooi Mark! Als het niet zo is eet ik mijn toupetje op. Een paar biertjes aan het begin van de middag kan toch wel? Het schijnt bewezen te zijn dat je dan ook allerlei damposities scherper doorziet.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Feb 05, 2005 22:35

Henk de Witt wrote:
Mark Hees wrote:Laten we er nu gewoon een leuk en gezellig toernooi van maken. Er doen spelers mee die zich in het verleden tegen DT uitgesproken hebben. Laat dit toernooi dan laten zien dat een verschil van mening geen beletsel is om onder het genot van een spa rood (verdorie, ik moet met de auto komen.... [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img] ) een aantal leuke partijen te spelen.
Het wordt een leuk en gezellig toernooi Mark! Als het niet zo is eet ik mijn toupetje op. Een paar biertjes aan het begin van de middag kan toch wel? Het schijnt bewezen te zijn dat je dan ook allerlei damposities scherper doorziet.
Volgens schaaklegende Bobby Fisher is alcohol (met mate genuttigd) gezond voor het lichaam. En Bobby heeft ze allemaal heel scherp op een rijtje, [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] of niet dan?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Feb 05, 2005 22:35

Twee dingen die ik mis bij deze puntentelling zijn sense and simplicity, maar ik denk dat we met dit soort experimenten wel een stuk meer over ons spel zullen leren. Mooi dat er vier grootmeesters mee zullen doen.
Was het moeilijk om sponsoring te vinden?

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Feb 06, 2005 01:29

Bert Zwart wrote:Mooi dat er vier grootmeesters mee zullen doen.
Was het moeilijk om sponsoring te vinden?
Nee, totaal niet. Haeghe Groep bood spontaan een bedrag aan toen ze het idee lazen. Van Stigt Thans had toen al een bedrag toegezegd voor Rob Clerc. Tomahaok was onmiddellijk bereid om hun speler Samb te sponsoren en Hiltex Jean Marc Ndjofang. Jean Marc moest afzeggen vanwege deelname van Hiltex aan de clubwedstrijden in Cannes. De sponsoring bleef echter van kracht. Als vervanger van Jean Marc werd Hans Jansen gevonden.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Feb 06, 2005 14:49

Henk de Witt wrote: Het wordt een leuk en gezellig toernooi Mark! Als het niet zo is eet ik mijn toupetje op. Een paar biertjes aan het begin van de middag kan toch wel? Het schijnt bewezen te zijn dat je dan ook allerlei damposities scherper doorziet.
Ik ben wel zo gemeen om nadat ik jou met een toupetje gezien heb te zeggen dat het geen leuk toernooi was.... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Nou, dat bier drinken kan ik om een jou bekende reden toch maar beter niet doen.... Je weet maar nooit wanneer ik weg moet. Alhoewel dat scherper zien van damposities mij wel goed uit zou komen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Feb 06, 2005 14:51

Kosmos wrote:
Henk de Witt wrote:
Volgens schaaklegende Bobby Fisher is alcohol (met mate genuttigd) gezond voor het lichaam. En Bobby heeft ze allemaal heel scherp op een rijtje, [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] of niet dan?
Waarom doe jij niet mee, oh grote Kosmos? Telling is volgens jou juist, speeltempo is mooi. En met Bobby is inderdaad niets mis [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

Karvinen

Post by Karvinen » Sun Feb 06, 2005 22:29

oei, het wordt steeds erger. Eerst levert een winst 2 punten op, vervolgens probeert men het met 3, dan nog eens met 5 en nu alweer met 10?
Om een cartoonfiguur maar te citeren: "when does the hurting stop!"

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Feb 07, 2005 09:56

Waar blijft frusti Fred toch met zijn hufterige, destructieve en beledigende teksten? Dit kan Fred toch niet over zijn kant laten gaan? Er wordt zomaar iets gedaan waar Fred het niet mee eens is!
Of zal de grootste hufter van de damwereld eindelijk doorkrijgen wat een stakkerige berichten hij steeds post?

Het wordt best spannend wie de grootste hufter van de damwereld is en ik verwacht behoorlijke concurrentie. Ik ben trouwens absoluut niet tegen een experimenteel toernooi met andere puntentelling dus dat heb je fout. Experimenteren mag en is zelfs juist goed zolang het maar niet overhaast echt wordt ingevoerd. Als uiteindelijk blijkt na zeer lang en goed experimenteren dat vernieuwing nodig is moet je dat natuurlijk doen. Toch net iets genuanceerder dan je verwacht had Kosmos.

Post Reply