wat is nou eigenlijk moeilijker??
-
wat is nou eigenlijk moeilijker??
Ik weet het nog steeds niet... na jaren van discussies.....
Wat is nou moeilijker?
Dammen of schaken???
En misschien is de vraag "Wat is moeilijker; BLINDdammen of BLINDschaken?" ook wel een goeie
Het schijnt dat een of andere gast in een ver verleden ooit eens op 60 borden blindgeschaakt heeft !!! (met een vaag verhaal dat bepaalde mensen toen verplicht op tijd moesten opgeven omdat het dan te moeilijk zou worden voor de simultaangever, dat wel)
Ik meende begrepen te hebben dat dammen toch moeilijker schijnt te zijn, maar dat is alleen van horen zeggen.
Wie kan duidelijkheid hierover verschaffen?????
Wat is nou moeilijker?
Dammen of schaken???
En misschien is de vraag "Wat is moeilijker; BLINDdammen of BLINDschaken?" ook wel een goeie
Het schijnt dat een of andere gast in een ver verleden ooit eens op 60 borden blindgeschaakt heeft !!! (met een vaag verhaal dat bepaalde mensen toen verplicht op tijd moesten opgeven omdat het dan te moeilijk zou worden voor de simultaangever, dat wel)
Ik meende begrepen te hebben dat dammen toch moeilijker schijnt te zijn, maar dat is alleen van horen zeggen.
Re: wat is nou eigenlijk moeilijker??
men zegt blinddammen, blindschaken schijnt mer aanknopingspunten te beiden voor de blindspeler door de verschillende stukken.appiehappie1970 wrote:Ik weet het nog steeds niet... na jaren van discussies.....
Wat is nou moeilijker?
Dammen of schaken???
De meest gehate dammer allertijden.
-
-
Wat is moeilijk? Wat versta je daaronder? De moeilijkheidsgraad van een activiteit kent vele gezichten. Maar gemakshalve er van uitgaande dat we het over hetzelfde 'moeilijk' hebben, zou ik niet weten of dammen of schaken moeilijker is. Het argument dat dammen uit meer gelijke stukken bestaat dan schaken en daarom moeilijker is, houdt geen steek. Die redenatie laat zich omdraaien. Daarom kan ik me voorstellen dat blinddammen moeilijker is dan blindschaken.
-
-
Als je niet in ziet dat de redenatie om te draaien is, heb je inderdaad een probleem. Dan kun je je het niet voorstellen. Dan wordt het überhaupt lastig om te bedenken of dammen moeilijker is dan schaken.Ben Anoniem wrote:Denken is ook moeilijk, gezien bovenstaande onvoorstelbare omgekeerde redenatie.
-
-
Het algemene beeld is dat schaken moeilijker is dan dammen omdat schaken meer ongelijke stukken heeft. Die redenatie is niet aantoonbaar juist maar is mogelijk. Net zo min is aantoonbaar dat dammen moeilijker is dan schaken omdat het meer gelijke stukken heeft. Misschien is dat wel zo. Daarom kan ik met voorstellen dat blinddammen moeilijker is dan schaken.Ben Anoniem wrote:Het argument dat dammen uit meer gelijke stukken bestaat dan schaken en daarom makkelijker is, is de "omgedraaide" redenatie?Peter van Heun wrote: Het argument dat dammen uit meer gelijke stukken bestaat dan schaken en daarom moeilijker is, houdt geen steek. Die redenatie laat zich omdraaien.
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil
Een meer gebruikt argument wat je hoort is dat het schaken veel meer mogelijkheden heeft. Zo heb je bij de eerste zet al keuze uit 20 zetten wat er bij dammen slechts 9 zijn.Peter van Heun wrote: Het algemene beeld is dat schaken moeilijker is dan dammen omdat schaken meer ongelijke stukken heeft. Die redenatie is niet aantoonbaar juist maar is mogelijk. Net zo min is aantoonbaar dat dammen moeilijker is dan schaken omdat het meer gelijke stukken heeft. Misschien is dat wel zo. Daarom kan ik met voorstellen dat blinddammen moeilijker is dan schaken.
everytime is a good time to take your time to have a good time
-
Niet alleen bij de eerste zet heb je meer mogelijkheden, gedurende de hele partij. Dit lijkt me het meest steek houdende argument om te zeggen dat schaken moeilijker is dan dammen.Wishmaster wrote:Een meer gebruikt argument wat je hoort is dat het schaken veel meer mogelijkheden heeft. Zo heb je bij de eerste zet al keuze uit 20 zetten wat er bij dammen slechts 9 zijn.Peter van Heun wrote: Het algemene beeld is dat schaken moeilijker is dan dammen omdat schaken meer ongelijke stukken heeft. Die redenatie is niet aantoonbaar juist maar is mogelijk. Net zo min is aantoonbaar dat dammen moeilijker is dan schaken omdat het meer gelijke stukken heeft. Misschien is dat wel zo. Daarom kan ik met voorstellen dat blinddammen moeilijker is dan schaken.
-
Het argument is NIET steekhoudend.
Dit omdat ook de mogelijkheden van het damspel de menselijke geest te boven gaan.
Of die mogelijkheden nu 10 tot de 4e of 10 tot de 24e daarboven gaan, maakt natuurlijk niets uit.
Te moeilijk?
Denk dat eens hieraan bijvoorbeeld:
Wat is makkelijker: Over de Middellandse Zee heenspringen of over de Atlantische Oceaan heenspringen?
Dit omdat ook de mogelijkheden van het damspel de menselijke geest te boven gaan.
Of die mogelijkheden nu 10 tot de 4e of 10 tot de 24e daarboven gaan, maakt natuurlijk niets uit.
Te moeilijk?
Wat is makkelijker: Over de Middellandse Zee heenspringen of over de Atlantische Oceaan heenspringen?
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Als je zo reneneert, is dammen op 144 velden ook moeilijker dan dammen op 100 velden. Dammen op een 20-bij-20-bord is dan natuurlijk nog veel moeilijker.Peter van Heun wrote:Niet alleen bij de eerste zet heb je meer mogelijkheden, gedurende de hele partij. Dit lijkt me het meest steek houdende argument om te zeggen dat schaken moeilijker is dan dammen.
In alle spelvarianten kan er echter precies 1 persoon wereldkampioen worden, en ik zie niet in waarom we hun prestaties verschillend aan zouden moeten slaan (gesteld dat alle varianten door evenveel mensen serieus beoefend worden).
De hele vraag 'Wat is moeilijker' is m.i. onzinnig wanneer het gaat om een ongedefinieerd doel. Zo kun je ook niet zeggen of hardlopen moeilijker is dan fietsen. Een vraag als 'wat is moeilijker, 10 kilometer per uur hardlopen of 20 kilometer per uur fietsen' is daarentegen wel te beantwoorden.
Dus, wat willen we eigenlijk weten? In welke sport het moeilijker is om wereldkampioen te worden? In dat geval zou ik zeggen schaken, om de simpele reden dat er meer schakers dan dammers zijn.
- Klaas van der Laan
- Real name: Klaas van der Laan
-
Schreeuwen (hoofdletters) is niet nodig Ben.Ben Anoniem wrote:Het argument is NIET steekhoudend.
Te moeilijk?
Als de menselijke geest te beperkt is waardoor hem dammen en schaken te boven gaan, geeft dat geen aanleiding om verschil in moeilijkheid te maken. Beide zijn dan moeilijk.
De vergelijking met springen over wateren heeft niet zo heel erg veel bijster zin.
-
Dat lijkt me ook.Jan Pieter wrote:Als je zo reneneert, is dammen op 144 velden ook moeilijker dan dammen op 100 velden. Dammen op een 20-bij-20-bord is dan natuurlijk nog veel moeilijker.Peter van Heun wrote:Niet alleen bij de eerste zet heb je meer mogelijkheden, gedurende de hele partij. Dit lijkt me het meest steek houdende argument om te zeggen dat schaken moeilijker is dan dammen.
Da's een andere vraag.Jan Pieter wrote:In alle spelvarianten kan er echter precies 1 persoon wereldkampioen worden, en ik zie niet in waarom we hun prestaties verschillend aan zouden moeten slaan (gesteld dat alle varianten door evenveel mensen serieus beoefend worden).
Daarom begon ook met die vragen.Jan Pieter wrote:De hele vraag 'Wat is moeilijker' is m.i. onzinnig wanneer het gaat om een ongedefinieerd doel. Zo kun je ook niet zeggen of hardlopen moeilijker is dan fietsen. Een vraag als 'wat is moeilijker, 10 kilometer per uur hardlopen of 20 kilometer per uur fietsen' is daarentegen wel te beantwoorden.
Ja.Jan Pieter wrote:Dus, wat willen we eigenlijk weten? In welke sport het moeilijker is om wereldkampioen te worden? In dat geval zou ik zeggen schaken, om de simpele reden dat er meer schakers dan dammers zijn.