![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Tuchtcommissie afgetreden
- Hanco Elenbaas
Tuchtcommissie afgetreden
De leden van de tuchtcommissie zijn gezamenlijk afgetreden.
Zij zijn van mening dat de secretaris van de KNDB zich had moeten onthouden van commentaar op de uitspraak van de tuchtcommissie in de zaak van Hans Andriessen tegen DOS Delft.
Secretaris Marcel Kosters ging volgens de tuchtcommissie over de schreef met zijn commentaar op de Delftse affaire in het bondsblad van deze maand.
Zij zijn van mening dat de secretaris van de KNDB zich had moeten onthouden van commentaar op de uitspraak van de tuchtcommissie in de zaak van Hans Andriessen tegen DOS Delft.
Secretaris Marcel Kosters ging volgens de tuchtcommissie over de schreef met zijn commentaar op de Delftse affaire in het bondsblad van deze maand.
-
Re: Tuchtcommissie afgetreden
Uit welke leden bestond de tuchtcommissie eigenlijk??Hanco Elenbaas wrote:De leden van de tuchtcommissie zijn gezamenlijk afgetreden.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Nou, nou, lange teentjes hoor bij de tuchtcommissie. Want wat heeft de secretaris nou eigenlijk geschreven?Hanco Elenbaas wrote:De leden van de tuchtcommissie zijn gezamenlijk afgetreden.
1) dat het bestuur de teleurstelling van DOS begrijpt
Lijkt me niet schokkend. Uiteraard is de in het ongelijk gestelde partij teleurgesteld.
2) dat het bestuur er vanuitgaat dat de tuchtcommissie in deze kwestie -zoals altijd- uiterst zorgvuldig gehandeld heeft
Is al helemaal geen reden voor boosheid.
3) dat het bestuur het advies van DOS om taken, werkwijze en optreden van de tuchtcommissie te evalueren -mede aan de hand van de onderhavige zaak- ter harte neemt
Het Tuchtregelement is ingesteld door de KNDB en (het bestuur van) de KNDB heeft natuurlijk altijd de vrijheid om daar nog eens naar te kijken. Het zou iets correcter zijn geweest om te zeggen dat het bestuur het Tuchtreglement (dus niet de Tuchtcommissie) gaat evalueren, maar om daarom nu meteen af te treden, lijkt me overdreven. Van een actieve en net aangetreden secretaris moet je toch een slordigheidje kunnen accepteren. Of is er meer aan de hand dan wij nu weten?
- Hanco Elenbaas
Ik kreeg niet de indruk toen Kees Jacobs het gisteren vertelde.Jan Pieter wrote:Of is er meer aan de hand dan wij nu weten?
Kees vond het vreemd dat op het besluit van de tuchtcommissie (Kees Jacobs, Jozef Linssen, Jac Hannen, Henk Meester en Hans Dammingh) alleen maar een schriftelijke reactie (en geen telefonische) van het KNDB-bestuur is gevolgd.
-
Ik hoop, dat het mij niet kwalijk wordt genomen als ik wat schrijf over deze zaak, maar ik zal zo objectief en zakelijk mogelijk zijn. Anders tikt men mij maar op de vingers.
De tuchtcommissie (TC) is het hoogste rechtsorgaan binnen de KNDB op het gebied van de tuchtrechtspraak. Beroep is niet mogelijk. Beide partijen moeten zich dus neerleggen bij de uitspraak van de TC.
Even inhoudelijk. De uitspraak hield in, dat DOS mijn kinderen ten onrechte had geroyeerd. Volgens het tuchtreglement had de TC echter niet de mogelijkheid het royeringsbesluit te vernietigen. Mijn kinderen zijn niet automatisch weer lid van DOS. Dat wordt aan de beleefdheid van DOS overgelaten.
DOS heeft zich (zie het Damspel) gedistantieerd van de uitspraak. Wat dat inhoudt is niet duidelijk. Maar het komt niet over als "zich neerleggen bij de uitspraak".
Het KNDB-bestuur neemt geen afstand van dit standpunt van DOS, maar zegt een onderzoek naar o.a. het optreden van de TC toe. Mogelijk zijn dit twee redenen voor de leden van de TC om zich te beraden.
Het lijkt mij overigens niet terecht om Marcel Kosters hierover te kapittelen, want het is gepresenteerd als een reactie van het bestuur als geheel.
Dat de uitspraak van de TC in het Damspel is geplaatst, is conform het reglement. Het plaatsen van de reactie van DOS en die van het bestuur was niet noodzakelijk. Welk nut heeft dat? Het heeft het aftreden van de TC mogelijk in de hand gewerkt. Ik ben trouwens niet gevraagd om een reactie in het Damspel.
De tuchtcommissie (TC) is het hoogste rechtsorgaan binnen de KNDB op het gebied van de tuchtrechtspraak. Beroep is niet mogelijk. Beide partijen moeten zich dus neerleggen bij de uitspraak van de TC.
Even inhoudelijk. De uitspraak hield in, dat DOS mijn kinderen ten onrechte had geroyeerd. Volgens het tuchtreglement had de TC echter niet de mogelijkheid het royeringsbesluit te vernietigen. Mijn kinderen zijn niet automatisch weer lid van DOS. Dat wordt aan de beleefdheid van DOS overgelaten.
DOS heeft zich (zie het Damspel) gedistantieerd van de uitspraak. Wat dat inhoudt is niet duidelijk. Maar het komt niet over als "zich neerleggen bij de uitspraak".
Het KNDB-bestuur neemt geen afstand van dit standpunt van DOS, maar zegt een onderzoek naar o.a. het optreden van de TC toe. Mogelijk zijn dit twee redenen voor de leden van de TC om zich te beraden.
Het lijkt mij overigens niet terecht om Marcel Kosters hierover te kapittelen, want het is gepresenteerd als een reactie van het bestuur als geheel.
Dat de uitspraak van de TC in het Damspel is geplaatst, is conform het reglement. Het plaatsen van de reactie van DOS en die van het bestuur was niet noodzakelijk. Welk nut heeft dat? Het heeft het aftreden van de TC mogelijk in de hand gewerkt. Ik ben trouwens niet gevraagd om een reactie in het Damspel.
-
De KNDB heeft sinds enige tijd een ledenwerfcompetitie.
Wordt het niet eens tijd voor een royementscompetitie?
De vermaarde vereniging DOS Delft staat dan fier bovenaan met drie royementen. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
De vermaarde vereniging DOS Delft staat dan fier bovenaan met drie royementen. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
-
niet drie, maar vierEric van Dusseldorp wrote:De KNDB heeft sinds enige tijd een ledenwerfcompetitie.
-
In Het Damspel, december 2004, staat:abelius wrote:voor alle duidelijkheid misschien:
is de klacht tegen DOS formeel gegrond verklaard en is er vervolgens een tuchtmaatregel opgelegd? Of ligt het nog anders?
Aan het bestuur van DOS wordt een voorwaardelijke schriftelijke berisping opgelegd, het bestuur dient zich in de toekomst te onthouden van het lichtvaardig beëindigen van lidmaatschappen met andere leden, met een proeftijd van zes maanden.
Een slappe uitspraak natuurlijk. Waarom maar zes maanden? En wat moet ik me voorstellen bij 'een voorwaardelijke schriftelijke berisping'? Ik wist niet dat zoiets bestond.
Maar om eerlijk te zijn ken ik ook niet de ins en outs van deze kwestie.
Wel jammer dat kinderen weer het slachtoffer worden van een conflict tussen grote mensen. Slecht ook voor het (jeugd)dammen.
Een voorwaardelijke straf met proeftijd van 6 maand betekent dat indien DOS zich opnieuw binnen die termijn aan een lichtvaardig royement schuldig maakt, de straf alsnog wordt tenuitvoergelegd. Maar ook de nieuwe "overtreding" krijgt, neem ik aan, na een klacht natuurlijk wel aandacht.
Een berisping is een redelijke lichte sanctie. Door deze voorwaardelijk op te leggen lijkt ie me nog een graadje lichter.
De vraag rijst wat DOS met de sanctie doet. Zo te lezen. zal DOS het royement niet opheffen. Die uitspraak heeft daarmee niet veel betekenis. De tuchtcommisie zou naast de sanctie eigenlijk moeten kunnen werken met het instrument van de bindende AANBEVELING hetgeen in dit geval bv had kunnen betekenen dat DOS bindend werd geadviseerd het royement op te heffen. Nu heb ik het gevoel dat er sprake is van een soort burgerlijke ongehoorzaamheid aan de kant van DOS, dat zich geen sportieve verliezer toont.
Een berisping is een redelijke lichte sanctie. Door deze voorwaardelijk op te leggen lijkt ie me nog een graadje lichter.
De vraag rijst wat DOS met de sanctie doet. Zo te lezen. zal DOS het royement niet opheffen. Die uitspraak heeft daarmee niet veel betekenis. De tuchtcommisie zou naast de sanctie eigenlijk moeten kunnen werken met het instrument van de bindende AANBEVELING hetgeen in dit geval bv had kunnen betekenen dat DOS bindend werd geadviseerd het royement op te heffen. Nu heb ik het gevoel dat er sprake is van een soort burgerlijke ongehoorzaamheid aan de kant van DOS, dat zich geen sportieve verliezer toont.
Er is maar 1 persoon geroyeerd en dat is Hans Andriessen, dus hoe kom je dan op 3 en/of 4? En waarom zou er een royementscompetitie komen. Hoe kom je op dit zielige idee?Eric van Dusseldorp wrote:De KNDB heeft sinds enige tijd een ledenwerfcompetitie.
-
Het lidmaatschap van de Laura, Frerik en Vicky Andriessen is per 1 juli jl door DOS Delft beëindigd. De uitspraak van de TC had daar betrekking op.avril wrote:Er is maar 1 persoon geroyeerd en dat is Hans Andriessen, dus hoe kom je dan op 3 en/of 4? En waarom zou er een royementscompetitie komen. Hoe kom je op dit zielige idee?