De jongste speler in de Nationale Competitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
GuidoB

De jongste speler in de Nationale Competitie

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 12:43

Afgelopen zaterdag maakte Michiel Torn zijn debuut voor Van Stigt Thans 3. Hij was op dat moment 10 jaar en 353 dagen oud. Michiel verloor van de sterke Henk Beliën, maar de punten komen vast later wel.

Vragen:
- Is Michiel de jongste speler in de Nationale Competitie 2004/2005?
- Wie was de jongste speler ooit in de Nationale Competitie?
- Wie was de jongste speler die ooit een punt haalde in de Nationale Competitie?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Sep 19, 2004 12:52

Ik ben benieuwd!

Van mij mogen alle vragen ook gesteld worden omtrent de oudste speler.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 13:20

Welpenkampioen Martijn de Leeuw (GDC 2) moet nog jonger zijn. Hij haalde een punt in de eerste ronde tegen C. Leenheer. Ik weet alleen zijn geboortedatum niet. Wie helpt?

Verder kan ik niet meer achterhalen of hij in het vorige seizoen misschien ook al een keertje heeft meegedaan. De KNDB heeft de pagina's van de nationale competitie 2003/2004 alweer in de prullenbak gekiepert. Heerlijk, zo'n gebrek aan historisch besef.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Sep 19, 2004 13:25

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben benieuwd!

Van mij mogen alle vragen ook gesteld worden omtrent de oudste speler.
En wie geeft de antwoorden voor de Ereklasse? Dat de tweede klasse dankzij de vrije inschrijving vervuild raakt met huisdammers en zuigelingen, geloof ik wel.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 13:27

Nog een kandidaat: Amory Darmohoetomo van Dammers uit Oost 3. Hij speelde knap remise tegen Grone Grune van Wolter&Dros/ADG 2. Amory werd vijfde op het laatste NK welpen.

De vraag is natuurlijk: is Francesco de broer van Amory? En wie is er jonger? Leuk detail is trouwens dat beide Darmohoetomo's de enige twee punten haalden voor Dammers uit Oost 3, dat maar met zeven spelers achter de borden verscheen.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 13:31

Jan Pieter wrote:En wie geeft de antwoorden voor de Ereklasse? Dat de tweede klasse dankzij de vrije inschrijving vervuild raakt met huisdammers en zuigelingen, geloof ik wel.
Misschien mag Michiel wel invallen in het eerste in de laatste ronde, als we al kampioen zijn [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Een beetje meer respect voor het dammen in de tweede klasse zou wel op zijn plaats zijn. Het is een kweekvijver van talent. Ik ben blij dat de KNDB ook voor hen de mogelijkheid biedt om op zaterdag te spelen. Huisdammers, pffff....

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Sep 19, 2004 13:39

...
Last edited by Mark Hees on Sun Sep 19, 2004 13:54, edited 2 times in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 13:43

...
Last edited by GuidoB on Sun Sep 19, 2004 14:00, edited 1 time in total.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Sep 19, 2004 13:52

GuidoB wrote:Een beetje meer respect voor het dammen in de tweede klasse zou wel op zijn plaats zijn.
Respect moet je verdienen, en dat krijg je dus niet door te spelen op een niveau dat veel te voor je hoog is en daardoor de damzaterdag van je tegenstander te bederven. Ik heb vorig jaar in 2D op een zeker moment met vijf schijven voorsprong (zonder compensatie) gespeeld. Moet ik daar respect voor hebben??

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Sep 19, 2004 14:00

Jan Pieter wrote:
GuidoB wrote:Een beetje meer respect voor het dammen in de tweede klasse zou wel op zijn plaats zijn.
Respect moet je verdienen, en dat krijg je dus niet door te spelen op een niveau dat veel te voor je hoog is en daardoor de damzaterdag van je tegenstander te bederven. Ik heb vorig jaar in 2D op een zeker moment met vijf schijven voorsprong (zonder compensatie) gespeeld. Moet ik daar respect voor hebben??
Ja, daar moet je respect voor opbrengen. Hoe wil je anders dat jeugdleden zich verder ontwikkelen? De regionale competities zijn ten dode opgeschreven dus moet dat wel via de nationale competitie. Ook kan een jeugdspeler niet in de regionale competities meedraaien vanwege de doordeweekse wedstrijden die laat (kunnen) worden. De tijd dat de NC een elite competite was ligt helaas ver achter ons. Michiel Torn en Martijn de Leeuw zijn zeer sterke aankomende talenten die het verdienen om ingezet te worden in de NC. Hulde aan de verenigingen die het aandurven om ze al op deze leeftijd in te zetten.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 14:03

Jan Pieter wrote:Respect moet je verdienen, en dat krijg je dus niet door te spelen op een niveau dat veel te voor je hoog is en daardoor de damzaterdag van je tegenstander te bederven. Ik heb vorig jaar in 2D op een zeker moment met vijf schijven voorsprong (zonder compensatie) gespeeld. Moet ik daar respect voor hebben??
Respect moet je verdienen, en dat krijg je dus niet door een forum te vervuilen met grammaticaal incorrecte en bovendien totaal onbegrijpelijke teksten. Ik zal maar niet vragen wat je bedoelde met je post. Veel had het vast niet met het topic te maken.

Braintag

Post by Braintag » Sun Sep 19, 2004 14:13

Jan Pieter wrote:
Wat een egoïstische kwallerige opmerkingen Jan-Pieter. Jij verdient weinig respect.

Maar goed het eigenlijke onderwerp.
Kijk eens naar het 2e team van het Noorden.
Vier van de tien spelers zijn jeugdspelers.
Heike verheul is de jongste met 11 jaar (zij speelde vorig seizoen ook reeds een wedstrijd mee), verder spelen de pupillen nick hoving, mei-Jhi Wu en Roel Boomstra in het tweede team.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Sep 19, 2004 14:17

kneeltje wrote:Ja, daar moet je respect voor opbrengen. Hoe wil je anders dat jeugdleden zich verder ontwikkelen?
Via jeugdwedstrijden, of vind je dat een heel raar idee?

Het is natuurlijk politiek zeer correct om te zeggen dat jeugdspelers een kans moeten krijgen zich te ontwikkelen, maar zolang ze nog veel te zwak zijn voor de tweede klasse, slaat het nergens op om ze daarin mee te laten spelen. Het is niet leuk (en ook niet leerzaam) voor de speler die een kansloos pak slaag krijgt, en het is ook niet leuk voor de tegenstander die een hele dag kwijt is om een flutpartij te spelen.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Sep 19, 2004 14:29

Jan Pieter, nokken. Dit topic gaat over jonge spelers in de nationale competitie en niet over het niveau of het bederven van jouw damzaterdag. Als je het daar per se over wilt hebben, open dan een eigen topic met als subject: "Weg met alle zwakke spelers in de twee klasse". Vervuil dit topic er niet mee.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Sep 19, 2004 14:47

GuidoB wrote:Jan Pieter, nokken. Dit topic gaat over jonge spelers in de nationale competitie en niet over het niveau of het bederven van jouw damzaterdag. Als je het daar per se over wilt hebben, open dan een eigen topic met als subject: "Weg met alle zwakke spelers in de twee klasse". Vervuil dit topic er niet mee.
Maar waarom willen we zo graag weten wie de jongste/oudste speler is? Omdat het een prestatie is om op lage/hoge leeftijd al/nog op niveau te dammen. En dan is het heel relevant om er op te wijzen dat de vrije inschrijving gevolgen heeft gehad voor het niveau van de tweede klasse.

Helaas vlogen de jeugdleiders meteen in de gordijnen n.a.v. mijn ietwat provocerende woordkeuze en raakte de discussie daarna inderdaad off-topic. Laat ik dan nu zeer neutraal opmerken dat ik niet alleen benieuwd ben naar de jongste/oudste speler in de NC, maar ook naar de jongste/oudste speler in de Ereklasse. Zo goed?

Post Reply