WK-match

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

WK-match

Post by Gezellig » Thu Jan 21, 2021 17:42

Nog 7 nachtjes slapen!
Dan begint het en op een A-locatie!
De High Tech Campus Eindhoven is de slimste vierkante kilometer in Europa met meer dan 180 bedrijven en instituten.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Fri Jan 22, 2021 16:57

Dus (nu) heel goed voorbereid.
Aan alles is gedacht!

Sport van vooruitdenkers in slimste gebied ter wereld

Boomstra vs. Georgiev wordt mede mogelijk gemaakt door NOC*NSF, Gemeente Eindhoven, Ministerie van VWS, BrabantSport, High Tech Campus en gestreamd via Twitch. Arjan de Vries, directeur van het Sportcluster Veenendaal, waaronder de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) valt: “Het is uniek dat we voor de derde keer op rij, gastheer mogen zijn van deze titelstrijd. We hebben in Eindhoven een uitstekende locatie weten te vinden, die naadloos aansluit bij de damsport. Het is een sport van vooruitdenkers in de regio van vooruitdenkers. Via Twitch hebben we bovendien een uniek platform om de partijen uit te kunnen zenden en wereldwijd bèta-talent te bereiken. Iets wat voor deze regio enorm van belang is.”

Simultaan met de titelstrijd vindt in de provincie Brabant een coronaproof programma plaats voor jong en oud. Zij worden online onderling met elkaar verbonden met behulp van de damapplicatie van de KNDB. Bovenbouwklassen maken kennis met de damsport en prikkelen hun bèta- talent. Ouderen in verzorgtehuizen kunnen in deze bijzondere tijd alsnog online een bordspel spelen. Ze worden ook actief gekoppeld aan de scholen. Dit programma is op initiatief van BrabantSport en gesteund door de B-5 gemeenten, te weten: Breda, Helmond, Eindhoven, Tilburg en Den Bosch.
https://www.brabantsport.nl/nieuws/eind ... wk-dammen/

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: WK-match

Post by ildjarn » Fri Jan 22, 2021 22:41

De match Boomstra-Georgiev is eind december afgelast omdat Georgiev niet kan of wil reizen naar Nederland.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Sat Jan 23, 2021 12:44

Zo Ildjarn, jij weet wat Georgiev wil of kan?
Heb je contact met hem gehad?

En hoe zit het met de organisatie van deze match.
Grote woorden van de gastheer: "We hebben in Eindhoven een uitstekende locatie weten te vinden, die naadloos aansluit bij de damsport. Het is een sport van vooruitdenkers in de regio van vooruitdenkers"

Hebben de VOORUITDENKERS gecommuniceerd met Georgiev?

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: WK-match

Post by ildjarn » Sat Jan 23, 2021 23:00

Gezellig wrote:
Sat Jan 23, 2021 12:44
Zo Ildjarn, jij weet wat Georgiev wil of kan?
Nee, de website van de WK match weet dat: https://worldtitlematchdraughts.com/wk- ... in-gevaar/
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Re: WK-match

Post by Wieger Wesselink » Mon Jan 25, 2021 21:03

Ik verwacht niet dat Georgiev openheid van zaken zal geven. Dat heeft hij de voorgaande 2 keren dat zijn WK match niet doorging immers ook niet gedaan.

Krzysztof Grzelak
Posts: 1307
Joined: Thu Jun 20, 2013 17:16
Real name: Krzysztof Grzelak

Re: WK-match

Post by Krzysztof Grzelak » Sat Jan 30, 2021 19:50

I understand that the match is canceled.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Tue Feb 02, 2021 16:51

Bericht op KNDB website d.d. 1 februari 2021
De voortgang van match om het wereldkampioenschap 2020 met Roel Boomstra is ondertussen onduidelijk geworden. Nu het 17-jarige supertalent Pan Yiming, vicewereldkampioen, heeft bedankt om vanwege de onveilige situatie in Nederland te spelen, is de bal weer bij de FMJD terug gelegd. Als KNDB hopen we natuurlijk om de match later in het jaar onder veilige omstandigheden en het liefst met publiek te kunnen laten spelen.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Sun Feb 07, 2021 11:37

DAMMEN - Dammer en oud-Emmenaar Roel Boomstra (27) komt in het najaar alsnog uit in een tweekamp om de wereldtitel tegen de Russische dammer Alexander Georgiev. Eerder werd bekend dat Georgiev de wedstrijd, die gepland stond op 28 januari, had afgezegd vanwege de coronacrisis. Hij wilde niet eerder spelen dan 'dat corona de wereld uit is'.
Ook voor de Chinese dammer Pan Yiming, de nummer 2 van het laatste WK, was het niet mogelijk om als vervanger naar Nederland te komen. Daarop besloot de internationale dambond de tweekamp tussen Boomstra en Georgiev opnieuw vast te stellen. Door de huidige coronaproblematiek in Nederland kan de tweekamp echter pas na het komende WK in Tallinn in Estland plaatsvinden (juni), dus in het najaar of in elk geval voor het einde van 2021.

De winnaar zal de boeken ingaan als de wereldkampioen voor de periode tussen 1 februari 2021 en het einde van het komende WK in Tallinn. Beide spelers hebben ingestemd met dit opmerkelijke voorstel van de internationale dambond.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Sun Feb 21, 2021 14:59

Met zo'n format voor een WK-match wordt dammen een sport van achteruitdenkers.
De belangstelling zal minimaal zijn.

Het 'wezen' van dammen is een schijf winnen.
Lukt dat niet, dan wordt het meestal remise.
Lukt het wel, dan is er een kans op winst.

Schaken is oneindig gecompliceerder en genuanceerder.
En met minder stukken is een mat-aanval nog zeer wel mogelijk.

Een schaker, die gaat dammen, vind ik vrij bijzonder.
En deze schaker heeft ook iets heel interessants bedacht:
https://www.lsg-leiden.nl/schaken-op-een-dambord/

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Sun Feb 21, 2021 16:25

Schaken is oneindig gecompliceerder en genuanceerder.
En met minder stukken is een mat-aanval nog zeer wel mogelijk.
Een schaker, die gaat dammen, vind ik vrij bijzonder.
Of deze stelling in zijn algemeenheid juist is, kan ik niet beoordelen. Maar voor mij ligt dit zaak anders. Omdat ik al 45 jaar schaak en pas 1 jaar dam, vind ik dammen een stuk gecompliceerder. En daarin ligt dan ook voor mij de uitdaging. Ik ben een middelmatige schaker, maar toch ben ik al vele jaren "uitgeleerd". Beter kan ik niet worden. En dat hoeft ook niet om er plezier aan te beleven.

Maar op het dambord ben ik op 54-jarige leeftijd nog steeds een beginner. Ik kan nog veel leren en juist dat vind ik interessant. Veel schakers zullen dit niet lezen, maar mocht dat het geval zijn, dan kan ik adviseren: ga dammen! Niet alleen is het dammen zelf interessant, maar ook je blik op het schaakspel zal er door veranderen.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Wed Feb 24, 2021 18:38

Nieuwe damboeken; Mon Feb 22, 2021 14:03
LastigeKnul:
Het "wezen" van dammen bestaat uit het proberen de tegenstander "pat" te zetten

Pat is onbekend in het damspel.
Bij schaken betreft het de situatie, waarin de enig mogelijke zet een onreglementaire is (de koning zet zichzelf schaak).
En de strijd eindigt dan in remise.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Fri Feb 26, 2021 13:21

Pat is onbekend in het damspel.
Bij schaken betreft het de situatie, waarin de enig mogelijke zet een onreglementaire is (de koning zet zichzelf schaak).
En de strijd eindigt dan in remise.
Dat begrijp ik wel. Het woord "pat" wordt bij dammen niet gebruikt. Maar de definitie die bij het schaken voor "pat" wordt gebruikt, is exact hetzelfde als de situatie waarmee bij het dammen het einde van een partij wordt gedefinieerd.

Koeperman schrijft hierover bijvoorbeeld in "Dammen met Koeperman" het volgende:
Overwinnaar is degene die er in slaagt zijn tegenspeler de mogelijkheid te ontnemen om de volgende zet te doen.
Wat ik dus gemakshalve vertaal als "pat".

Verder schrijft hij:
Daarvoor is nodig dat alle schijven van de tegenspeler verwijderd zijn of een deel ervan, maar dan zo dat met de overgebleven schijven geen zet meer mogelijk is.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Sat Feb 27, 2021 12:49

LastigeKnul wrote:
Fri Feb 26, 2021 13:21

Het woord "pat" wordt bij dammen niet gebruikt. Maar de definitie die bij het schaken voor "pat" wordt gebruikt, is exact hetzelfde als de situatie waarmee bij het dammen het einde van een partij wordt gedefinieerd.
Welnee.
Niet meer kunnen zetten is iets heel anders dan slechts nog een onreglementaire zet ter beschikking te hebben.

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: WK-match

Post by ildjarn » Sat Feb 27, 2021 13:18

Het is precies hetzelfde als je pat definieert als 'geen legale zetten meer hebben'.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Post Reply