WK-match

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK-match

Post by Gezellig » Sat Feb 27, 2021 13:35

Dammen: Geen houtje meer kunnen verschuiven, is verlies.

Schaken: Wat betreft materiaal volstrekt verloren staan, maar doordat de koning zich niet zelf schaak mag zetten, is het remise.

Zoek de verschillen...

Rein Halbersma
Posts: 1720
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WK-match

Post by Rein Halbersma » Wed Mar 03, 2021 00:25

LastigeKnul wrote:
Sun Feb 21, 2021 16:25
Maar op het dambord ben ik op 54-jarige leeftijd nog steeds een beginner. Ik kan nog veel leren en juist dat vind ik interessant. Veel schakers zullen dit niet lezen, maar mocht dat het geval zijn, dan kan ik adviseren: ga dammen! Niet alleen is het dammen zelf interessant, maar ook je blik op het schaakspel zal er door veranderen.
Ik weet niet hoe andere dammers dit ervaren, maar voor schaken ben ik tactisch tamelijk 'blind'. Ik vermoed doordat de 'lange' loop der stukken vanaf het begin al meeweegt, i.p.v. alleen in het eindspel. Sinds 3 jaar beoefen ik Stratego als denksport, maar grappig genoeg ging daar het doorrekenen van tactische varianten eigenlijk van meet af aan goed (ondanks dat daar verkenners ook 'lang' bewegen). Bluffen en geheugen daarentegen vergde veel meer aanpassingsvermogen. Ongeduldigheid wordt bij Stratego ook veel zwaarder afgestraft dan in dammen (een recent boek van Krajenbrink behandelt dit thema voor het dammen).

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Thu Mar 04, 2021 19:54

Rein Halbersma wrote:
Wed Mar 03, 2021 00:25
Ik weet niet hoe andere dammers dit ervaren, maar voor schaken ben ik tactisch tamelijk 'blind'. Ik vermoed doordat de 'lange' loop der stukken vanaf het begin al meeweegt, i.p.v. alleen in het eindspel. Sinds 3 jaar beoefen ik Stratego als denksport, maar grappig genoeg ging daar het doorrekenen van tactische varianten eigenlijk van meet af aan goed (ondanks dat daar verkenners ook 'lang' bewegen). Bluffen en geheugen daarentegen vergde veel meer aanpassingsvermogen. Ongeduldigheid wordt bij Stratego ook veel zwaarder afgestraft dan in dammen (een recent boek van Krajenbrink behandelt dit thema voor het dammen).
Voor een schaker is dammen vooral moeilijk door twee regels die er bij het schaken niet zijn:

1. De slagplicht, waardoor het, als het ware, mogelijk is om ook de stukken van de tegenstander te verplaatsen.

2. De meerslag, waardoor er in één zet meerdere stukken van het bord verdwijnen.

En wat ook niet helpt, is het gegeven dat op de lichte velden niet gespeeld mag worden.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Thu Mar 04, 2021 20:09

Gezellig wrote:
Sat Feb 27, 2021 13:35
Dammen: Geen houtje meer kunnen verschuiven, is verlies.

Schaken: Wat betreft materiaal volstrekt verloren staan, maar doordat de koning zich niet zelf schaak mag zetten, is het remise.

Zoek de verschillen...
Ook bij schaken kan het voorkomen dat je "geen houtje meer kan verschuiven", zonder dat er sprake is van jezelf schaak zetten. In de volgende stelling staat zwart, aan zet, pat. Hij kan geen houtje meer verschuiven. Pionnen mogen niet achteruit, net zoals bij het dammen schijven niet achteruit mogen.

Image

Dit verschilt niet principieel van deze damstelling. Zwart aan zet staat "pat". Hij kan geen reglementaire zet meer doen.

Image
Last edited by LastigeKnul on Thu Mar 04, 2021 20:25, edited 1 time in total.

LastigeKnul
Posts: 148
Joined: Tue Oct 22, 2019 13:42
Real name: Eric van t Hof
Location: Valkenburg

Re: WK-match

Post by LastigeKnul » Thu Mar 04, 2021 20:24

De schaakregel "mat" is een kunstmatige toevoeging aan het schaakspel. Logischer zou zijn dat je de koning gewoon mag slaan, net zoals je bij Stratego de vlag kunt "slaan" (veroveren).

Ook voor het damspel zou je een kunstmatig "mat" kunnen definiëren.

Image

Zwart aan zet staat "mat". Hij kan zichzelf alleen nog "schaak" zetten.

Er is geen principieel verschil. Het zijn alleen afspraken over de terminologie.

Dat pat bij schaken een remise oplevert, is ook niet meer dan een keuze die ooit, lang geleden, is gemaakt. Het zou niet onlogisch zijn dat de speler die pat staat de partij verliest, net zoals bij het dammen het geval is.

Rein Halbersma
Posts: 1720
Joined: Wed Apr 14, 2004 16:04
Contact:

Re: WK-match

Post by Rein Halbersma » Fri Mar 05, 2021 22:09

LastigeKnul wrote:
Thu Mar 04, 2021 20:24
De schaakregel "mat" is een kunstmatige toevoeging aan het schaakspel. Logischer zou zijn dat je de koning gewoon mag slaan, net zoals je bij Stratego de vlag kunt "slaan" (veroveren).
Stratego heeft 2 overwinningscondities: de meest bekende is als de vijandelijke vlag wordt geslagen. Maar ook alle beweegbare vijandelijke stukken veroveren geeft winst, d.w.z. als de tegenstander aan zet geen legale zet kan doen, heeft deze verloren.

Daarop is echter een uitzondering: de andere speler zelf moet ook nog tenminste een beweegbaar stuk hebben. Dit kan voorkomen als de twee laatst overgebleven stukken van beide spelers dezelfde rang hebben: na het ruilen van deze stukken heeft geen van de spelers nog een beweegbaar stuk. De partij wordt dan remise.

Post Reply