WK 2019 Ivoorkust

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Thu Sep 19, 2019 16:37

8 Atse, CIB
7 Shvartsman, RUS
7 Georgiev, RUS
7 Valneris, LAT
7 Pan, CHN

Nooit was het wereldkampioenschap zo mondiaal.
De 'wereldkampioen' is er niet bij.
Boomstra, de kampioen van Groningen en Omstreken, twijfelt.
Als de eerste 2 plaatsen voor Russen zijn, wil hij zijn 'titel' verdedigen?
Vage taal van iemand, die er gewoon bij geweest had moeten zijn.
0,0 respect voor de damsport.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Fri Sep 20, 2019 16:40

Trouw, 7 november 2015
Roel Boomstra stoft de damborden af
interview | Talent wil in Emmen wereldkampioen worden. Titel moet 'het leukste spel' weer populair maken.


Het meeste leer ik van de wereldkampioen, Alexander Georgiev. Acht titels in de laatste twaalf jaar, ongelofelijk. Ik zie ernaar uit om het tegen hem op te nemen. Hij heeft altijd nieuwe ideeën, ik ben benieuwd voor welke problemen hij mij gaat plaatsen. Ik ben op bepaalde gebieden zeker beter. Mijn stijl is helderder, hangt meer samen. Georgiev moet het hebben van geniale momenten. Als ik die onder controle kan houden, dan maak ik een redelijke kans."

"Mijn nieuwsgierigheid maakt het aantrekkelijk om tegen hem te spelen. Hij speelt ook altijd op winst. Als iemand van mij wil winnen, ben ik gemotiveerder. Nu ik de status van wereldtopper heb, spelen de meesten heel voorzichtig tegen mij. Ze gaan ervan uit dat ze tegen mij remise spelen en van anderen winnen. Zo werkt het op een toernooi: met zes winstpartijen en dertien remises heb je goede kansen om wereldkampioen te worden."

https://www.trouw.nl/nieuws/roel-boomst ... ~b7577a5b/

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Sat Sep 21, 2019 11:29

Wat heeft Boomstra op de WK's gepresteerd?

2011 Emmeloord en Urk 7e
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkam ... ammen_2011

2013 Oefa 3e
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkam ... (toernooi)

2015 Emmen 3e
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkam ... (toernooi)
Dankzij terugtrekken Georgiev mocht Boomstra match spelen tegen no. 2 (Groenendijk).

2017 Tallinn -
Vanuit voorrondegroep C plaatsten Wouter Wolff, Aleksej Tsjizjov, Joel Atse en Evgeni Vatoetin zich voor de finale. In deze groep werd titelverdediger Roel Boomstra vijfde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldkam ... ammen_2017

In 2019 doet Boomstra niet mee en hij twijfelt over de match 2020, waar hij recht op heeft.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Sun Sep 22, 2019 17:54

China IQ
https://brainstats.com/average-iq-by-country.html

Teletekst 643
WB/Chanty-Mansiesjk (Rus)
Kwartfinales,maandag-woensdag:
Ding,Chi - Grisjoek,Rus -
Vitjoegov,Rus - Yu,Chi -
Xiong,VS - Radjabov,Aze -
Vachier,Fra - Aronian,Arm -
https://chess24.com/en/watch/live-tourn ... 2019/4/5/8


Teletekst 622
Stand aan kop na 7 van 19 ronden:
1. Pan............................. 11

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Tue Sep 24, 2019 19:42

Groenendijk en Georgiev winnen.
Pan speelt remise tegen zijn leraar.

Mooi hoe Chizhov en Pan met elkaar om gaan.
De 15-jarige en de 54-jarige, vanaf 0:12
https://www.youtube.com/watch?v=7R3YXh8ffFI

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Wed Sep 25, 2019 17:47

Op de eerste rustdag gingen de speler op excursie.

Hier ziet u de foto's:
https://www.fijdci.com/world-championsh ... os/photos/
Scroll naar DAY OF REST

Daar zijn 3 onderdelen
BASILICA 68 foto's
FELIX HOUPHOUET BOIGNY FOUNDATION 13 foto's
LAKES TO CAIMAN 15 foto's

Precies de hier genoemde belangrijkste bezienswaardigheden van Yamoussoukro:
https://travel.jumia.com/en-gb/destinat ... e-10005485
Overigens opvallend verlaten oorden...

Afwezig onder andere: Atse, Schwarzman, Valneris (damstudie/voorbereiding?)
Naast de spelers waren ook Rob, Frank en Jean Marc present.
Jean Marc was weer als spreker/toelichter actief, ongetwijfeld ook hier in het Frans.

Dan was er ook nog een jonge vrouw.
Uit dit filmpje blijkt zij een begeleidster van Pan te zijn:
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... PgeQ9-Z4ak
Kijk naar: 2:05 - 2:15
(We horen daar Jean Marc en we laten ons niet afleiden door Schwarzman...)

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Mon Sep 30, 2019 14:17

Op de rustdag-excursies ontmoetten de dammers, afgaand op die foto's, geen of nauwelijks andere mensen.
De enige levende wezens, die hen aan leken te kijken, waren krokodillen.

Zouden de wedstrijden bezocht worden door publiek?
De wedstrijdlocatie:
https://www.tripadvisor.co.za/Hotel_Rev ... ml#REVIEWS

In the middle of nowhere and looks as if airlifted from a Chinese city. Huge and empty. Which would be fine if it was in decent shape but the bed is dirty and not comfortable, breakfast horrible, staff rude. Internet was functioning and there is a decently priced restaurant with a decent but limited grill menu for dinner. Definitely stay elsewhere.

An impressive hotel built by the Chinese on the outskirts of Yamassoukro (in fact apparently in the middle of nowhere!!). Access is not easy and a taxi is required to get to it.

I had been a little reluctant booking it after having seen the comments on TripAdvisor. The hotel is far from the city centre and can only be reached on practicable dirt roads. A monstrous building in the middle of nowhere.
(...) You'll wander along the empty ailes and wonder whether there's anybody else. There is - but you won't meet them.
You MUST have a car for your own otherwise you'll go ballistic.

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Thu Oct 03, 2019 13:29

Uit de onvolprezen Toernooibase, ronde 18

Silva - Pan

- Kees Pippel
Hallo Piet, Ik zou de tiebreak-criteria graag willen zien in de uitslagentabel, Waarom staat daar de kolom SB? In plaats daarvan zou ik graag de kolommen TB1, TB2 willen hebben, zodat je in één oogopslag kunt zien wie virtueel één staat.
- Piet Bouma
Dat kan ik niet voor je verzorgen. Onderling resultaat en neo-SB (en eventueel andere exotische tiebreakmethodes, die men verzint) wordt momenteel niet ondersteund. Het blijft liefdewerk en geen betaald werk. Voor de officiele stand is er de officiele website en het onvolprezen DraughtsArbiter.
De eindstand wordt morgen wel handmatig in Toernooibase aangepast op de criteria.
En het is volstrekt duidelijk wie momenteel op nr. 1 staat.
En zoals al vaak gememoreerd. Gebruik voor deze algemene opmerkingen a.u.b. de Toernooizaal en niet opmerkingen bij een partij. Er staat niks voor niks een link Toernooizaal hierboven!
Op een bepaald moment ga ik gewoon opmerkingen verwijderen, die niet op de partij slaan.


Chizhov / Tsjizjov - Samb

- Paul Oudshoorn
De draak is ontwaakt: Hij spuwt weer vuur!
- Souleymane Keita:
Hi Paul, Inderdaad !! You are totally right. This is the Real Chizhov. The one we used to see is such attacking Games. I hope he will once come back with such heavy attacking positions. At least in next tournaments. For this WK, I am afraid it's a bit too late. Your metaphor is very strong : il a crache du feu sur Samb !! Best regards, Souleymane !

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Thu Oct 03, 2019 17:31

Pas nu de eerste opmerkingen op Toernooibase op ronde 19


Betreft Tserenbyamba - Georgiev

Paul Sier:
Congratulations to the World Champion !

Ron Heusdens:
37. 33-28 16-21
38. 26x17 12x21
39. 49-43 14-19
40. 45-40 19x30
41. 35x24 08-12
42. 28-23
Dit zag er best wel heel bedenkelijk uit voor zwart. Nou ja, hij mocht deze partij verliezen

ildjarn
Posts: 1537
Joined: Tue Aug 22, 2006 15:38
Real name: Joost de Heer

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by ildjarn » Fri Oct 04, 2019 10:43

De Nederlandse ploeg op het WK dammen is in Ivoorkust urenlang opgesloten geweest in het hotel waar het WK wordt gespeeld en de deelnemers verblijven.

Aanleiding was een conflict over geld tussen het hotel en het Ivoriaanse ministerie van Sport.

Gewapende politie
Het ministerie zou de rekening van het hotel niet hebben betaald, waarna het hotel de spelers verbood het resort te verlaten. Volgens bestuurslid Harry Otten van de werelddamfederatie FMJD had het hotel 'gewapende politie opgeroepen en de poorten gesloten'. Hij sprak van een 'gijzeling' en 'een meer dan schandalige toestand.'

Ambassadeur
Een woordvoerder van het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken zei dat de Nederlandse ambassadeur in Ivoorkust contact heeft gezocht met het ministerie van Sport. Dat zei zich niet bewust te zijn geweest dat de hotelrekening niet was voldaan. Hotel en ministerie gingen daarop in overleg.

Naar huis
Na ruim 4,5 uur gingen de poorten weer open. De Nederlandse arbiter kon daarop vertrekken naar de luchthaven. De rest van het team, drie spelers en de coach, vertrekt vrijdag naar huis.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Fri Oct 04, 2019 17:40

Wie heeft het WK aan Ivoorkust gegeven?
Harry Otten?

Durft DamZ! ook na dit debacle nog kinderen tot dammen te verleiden?

Al in 1998 was armoe troef in de damsport
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b27ab7f1/

Spelers moesten € 200 betalen om aan dit WK mee te doen.
Over te maken naar het ABN/AMRO account van de FMJD.
Het prijzengeld (€ 5500 - € 300) zal binnen 7 dagen uitbetaald worden door de FMJD, vanuit diezelfde rekening.
https://www.fijdci.com/world-championship-2019/rules/

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Fri Oct 04, 2019 19:34

Bierloos maar toch zeer opwekkend WK-debuut dammer Slump

Dammer Jitse Slump beleefde de afgelopen weken in Ivoorkust zijn WK-ontgroening. In een hotel ver weg van het ‘échte Afrika’ werd het talent uit Landgraaf knap negende. Over dammen zonder stenen, een financieel conflict, spelen op straat en een uitstapje naar Vaticaanstad.
Genoeg, genoeg, genoeg! Nadat zijn tegenstanders – ze leken wel met zijn drieën te spelen - Jitse Slump drie keer deze kreet hadden toegeworpen deed de Nederlandse dammer gehaast een zet, niet echt een briljante. Midden op straat in Ivoorkust speelde de Limburger, net geland en nog bijkomend van de cultuurshock niet bepaald zijn beste spel. ,,Hun regel was: na drie keer ‘genoeg’ moet je een zet doen. Maar andersom werkte de regel helaas niet”, zegt Slump lachend. ,,Dammen is een grote sport in Ivoorkust en die gasten wilden wel eens weten hoe ik het er als blanke af zou brengen.”

Dit potje dammen in de straten van miljoenenstad Abidjan was een voorafje van zijn eerste damtoernooi in Afrika, waar hij de afgelopen weken meedeed aan het WK voor senioren. „Na de landing in Abidjan had ik wel een kleine cultuurshock door de armoede, drukte en slechte wegen, maar ons toernooi had plaats in de kleinere stad Yamassoukrou, waar het veel rustiger was.”

Sterker nog, het verdere toernooi zou de 20-jarige Slump weinig meekrijgen van de wereld om hem heen. „We zaten in een hotel, op een talud met een hoog hek eromheen, dus echt veel van de Afrikaanse bevolking en cultuur zie je dan niet.”

Vaticaan

Het enige dagelijkse uitje was de gang naar een nabijgelegen supermarkt. „En op de rustdag zijn we naar de basiliek geweest. Een bizar grote kerk, een kopie van de Sint Pieter in Vaticaanstad. Het was een cadeau aan de Paus (bouwkosten 300 miljoen euro, red.). Daardoor is het een stukje Vaticaanstad in Ivoorkust”, zegt Slump.

De dammer uit Landgraaf heeft het boven verwachting goed gedaan. Met een negende plaats na negentien partijen nestelt WK-debutant Slump zich langzaam maar zeker in de wereldtop. Van de negentien partijen won hij er vier. Tegen nummer 1 Alexander Georgiev speelde hij remise. In totaal speelde hij dertien keer gelijk en verloor hij twee keer.

Toch eindigde hij het toernooi in lichte mineur, omdat een plek bij de eerste acht automatisch behoud van zijn A-status van het NOC*NSF had betekend. „Een plek bij de top-acht was het doel, want die status levert een vast maandbedrag op, waarmee ik in mijn dambehoeften kan voorzien.” Oftewel de toernooien afreizen, zijn trainer bekostigen en boeken aanschaffen. Nu moet Slump bij de beste acht in de World Cup-ranking eindigen.

Biertje

De Limburger wist overigens pas kort van tevoren wist dat hij mee mocht doen aan het WK. ,,Iemand die een positie hoger staat dan ik op de ranking, liet verstek gaan. Daardoor kon ik zijn plek overnemen.”
Veel ruimte voor ontspanning was er niet tijdens het toernooi. „’s Ochtends bereidde ik me voor op de partijen, ’s middags was de wedstrijd en daarna ging ik meteen eten.” Op rustige momenten speelde hij potjes zonder stenen - en dus puur uit het hoofd - tegen landgenoot Jan Groenendijk, die vierde werd op het WK. „Dat was voor de lol, maar het helpt ook bij het visualiseren.”

Een biertje na de partij om af te schakelen was uit den boze. „Nou drink ik sowieso heel weinig alcohol, maar wij hebben ook een convenant van het NOC*NSF ondertekend waarin alcohol tijdens het toernooi verboden wordt.” Een erfenis van de Yuri van Gelder-affaire op de Olympische Spelen in Rio, zeg maar.

Begin deze week ontstond er nog wel consternatie toen de speelzaal in het hotel plots gebarricadeerd was. „We konden de zaal niet in, omdat we werden tegengehouden door de hotelmanager.” Wat bleek: „De organisatie had de huur voor de speelzaal niet betaald en het hotel was het beu. Eerst betalen, dan spelen. Dat was bijzonder, maar gelukkig was het na een uur geregeld en konden we alsnog aan onze partijen beginnen.”

========================================

Avant goût de la chose, Jan et Jitse Slump s'attaquent en partie aveugle en salle de la compétition
https://www.facebook.com/zbizambledam/v ... 920308688/

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Sat Oct 05, 2019 08:34

de Volkskrant

Spelers dag gegijzeld op WK dammen in Ivoorkust: ‘Dammen in Afrika is corruptie en maffia’
Bondscoach Rob Clerc zat tijdens het WK dammen in Ivoorkust voor zijn gevoel ‘drie weken in een gevangenis’. Naast matchfixing door de Afrikaanse dammers was er een slepend conflict tussen de organisatie en de hoteldirectie, die de deelnemers zelfs een dag in gijzeling hield.

Robèrt Misset 4 oktober 2019, 19:01

Clercs harde oordeel: ‘Dammen in Afrika is corruptie en maffia. Dit was het Wilde Westen, een WK onwaardig. Het mag nooit meer gebeuren.’

Met de Russische damicoon Alexandr Georgiev kreeg het WK de terechte kampioen, aldus Clerc. ‘Maar de werelddambond (FMJD) moet zich beraden. Het is niet voor niets dat het WK 23 jaar geleden voor het laatst in een Afrikaans land werd gehouden. Wat mij betreft komen we de komende 23 jaar niet meer terug in Afrika. Dit mag ook de Nederlandse bond niet accepteren.

‘Soms weigerde de hoteldirectie de speelzaal te openen, omdat er niet voor de deelnemers was betaald. Hoewel het ministerie van Sport in Ivoorkust garant stond, bleef onduidelijk of de betalingen waren ontvangen. Het conflict tussen de WK-organisatie en het hotel liep hoog op en de dammers werden als drukmiddel gebruikt.

‘De sluitingsceremonie zou plaatsvinden in een zaal in het hotel, maar plotseling moest de organisatie 1.000 euro per uur betalen.
Dus werd het toernooi afgesloten in de speelzaal.’

Matchfixing
Ook in sportief opzicht werd het WK in de Ivoriaanse hoofdstad Yamoussoukro nadelig beïnvloed, stelt Clerc. De Ivorianen Jacques Aka en Ahmed Sanogo zouden opzettelijk hebben verloren van hun landgenoot Joël Atse om de kopman zo hoog mogelijk te laten eindigen. ‘Het was bitter om te zien dat Sanogo op de vierde zet blunderde tegen Atse en zich in de slotronde leeg knokte om Martijn van IJzendoorn op remise te houden. Je moet overal boven staan, maar hier werd een grens overschreden.’

De 64-jarige bondscoach kent geen twijfels. ‘Het was pure matchfixing, zo hebben de andere deelnemers het ook ervaren. Het valt moeilijk te bewijzen dat iemand expres op de derde of vierde zet een blunder maakt. Of een opening kiest die hij nog nooit heeft gespeeld. Maar elke insider wist meteen dat het doorgestoken kaart was. Het kan ook de hoofdscheidsrechter niet zijn ontgaan.’

Het was toch al een dramatisch WK voor de Nederlandse delegatie, die buiten het podium viel. Jan Groenendijk bleef tot de laatste twee ronden in de race om de wereldtitel, maar eindigde als vierde. Clerc: ‘Jan heeft schitterende partijen gespeeld en zelfs Georgiev aan de rand van de afgrond gebracht. Maar de ranglijst liegt nooit.’

Martijn van IJzendoorn werd na een flets toernooi zesde. ‘Een slechte start is hem opgebroken’, zegt Clerc. Debutant Jitse Slump raakt als nummer 9 van het WK zijn A-status kwijt. Clerc: ‘Dat kost die jongen duizenden euro’s per jaar, het is afwachten hoe hij dammen nu nog als topsport kan bedrijven.’

Slump verknoeide het WK door te verliezen van de twee zwakste deelnemers, maar ook hij was volgens Clerc slachtoffer van de Afrikaanse combines. ‘De Russen hebben al een voorstel ingediend voor een andere opzet van de World Cup om te voorkomen dat de Afrikaanse deelnemers opnieuw partijen ritselen.’

De pas 15-jarige Yiming Pan kon tweede worden omdat de Afrikanen zich kinderlijk lieten foppen door het Chinese toptalent. ‘Hoe die jongen als tweede is geëindigd is mij een raadsel’, zegt Clerc. ‘Hij heeft veel potentie, maar ik heb nog nooit een speler zo veel geluk zien hebben als Pan. De Afrikanen kenden hem niet, daarvan heeft hij optimaal geprofiteerd.’

Gijzeling
De omstandigheden in het hotel in Yamoussoukro waren redelijk, stelt Clerc. Maar de dammers voelden zich opgesloten. ‘We zaten in the middle of nowhere, buiten de stad. Je kwam zelfs tijdens een rustdag het hotel niet uit, de bewoonde wereld was vijf kilometer weg.’

Een uur na de sluitingsceremonie stuurt Clerc een app. ‘We worden gegijzeld, niemand mag het hotel verlaten. Er staan zelfs gewapende agenten voor de ingang die zeggen de openbare orde te handhaven. Diverse dammers gaan nu hun vliegtuig missen.’

En weer telefonisch, vanuit Yamoussoukro: ‘We kunnen niet weg, ze laten niemand gaan. De hoteldirectie wil geld zien. Een dammer uit Mongolië flipte totaal. Dit zijn toch krankzinnige toestanden? Het is een aanklacht tegen de sport.

‘Ik begrijp dat de werelddambond het dammen wil promoten, maar het is een schande dat het WK in Afrika werd gehouden. Ik heb niet eerder zo’n zwakke organisatie meegemaakt. Het was elke dag weer afwachten of we konden spelen, dramatisch voor de deelnemers.’

Via de KNDB is vrijdag de Nederlandse ambassade ingeschakeld. Scheidend voorzitter Ebbo de Jong laat weten dat de bond een protest zal indienen bij de werelddambond. Maar de eerste vergadering is pas over drie weken.

Clerc bevestigt enkele uren later dat het probleem is opgelost. Hij zit met de spelers in de bus naar het vliegveld, op weg naar de vrijheid. ‘Ik had namens de Nederlandse ploeg al diverse onkosten betaald aan de WK-organisatie. Ik weet niet wat er verder met het geld is gebeurd. Ik verbaas me nergens meer over. Het voelt alsof we een gekkenhuis zijn ontvlucht.’


BOND EN COACH HOPEN OP BOOMSTRA
De Nederlandse dambond en bondscoach Rob Clerc hopen vurig dat Roel Boomstra gebruikmaakt van zijn recht om de nieuwe wereldkampioen Alexandr Georgiev uit te dagen. Eind 2020 moet de 44-jarige Rus zijn titel verdedigen in een tweekamp. Boomstra werd begin dit jaar wereldkampioen door de Rus Alexandr Schwarzman te verslaan, maar liet het WK in Ivoorkust schieten om zijn studie natuurkunde te voltooien. De 26-jarige Drent neemt binnenkort een besluit. ‘Natuurlijk is het een uitdaging om tegen de beste dammer aller tijden te spelen’, aldus Boomstra. ‘Maar het blijft afhankelijk van mijn studie of ik voldoende tijd heb om me voor te bereiden.’ Bondscoach Clerc spreekt van de ‘gedroomde tweekamp’ om de wereldtitel. ‘En ik wil eind 2020 graag afscheid nemen als coach van een Nederlandse wereldkampioen. Dan ga ik met pensioen.’

Gezellig
Posts: 526
Joined: Thu Oct 02, 2003 21:26

Re: WK 2019 Ivoorkust

Post by Gezellig » Sat Oct 05, 2019 14:30

Als bondscoach was Clerc de enige betaalde kracht onder die dammers?
En zonder wedstrijdverplichtingen genoeg tijd voor uitstapjes en uitzoeken souvenirs.
Dat viel tegen.
Zou hij al serieus begonnen zijn aan de organisatie van de door hem gewenste tweekamp?

Post Reply