Waarom?
- Eric Sanders
- Dolly Dagger
-
- Real name: Irene Stegeman
Ik denk dat ik mijn keuze niet hoef te verklare, en dat ik die keuze ook nie hoef te zegge [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~
Ik dam vanwege de schoonheid die in het spel verborgen zit.
Verrassende mogelijkheden, combinaties, offers, lokzetten, strategieën, opbouwen, de druk opvoeren, een compositie maken, een compositie oplossen, een rubriek lezen en er een schrijven, de vrienden die je maakt, de dingen die je beleeft tijdens toernooien.
Dammen is enorm veelzijdig.
Daarom vind ik de antwoorden waaruit je kunt kiezen, nogal pover.
Ik vind het leuk om partijen na te spelen en te analyseren.
Trainen is ook erg leuk bij dammen, opdrachten maken en opdrachten samenstellen.
Dat is de 'wetenschappelijke kant' van dammen.
Ik vind het leuk om te spelen, vooral rapide-partijen of sneldampartijen. Dat is de sportieve kant van dammen.
Ik los graag een uitdagende compositie op of een leuk eindspelletje. Of ik probeer zelf een probleem te maken (net een miniatuurtje gemaakt, dat voetbal boeit toch niet).
Dat is de 'artistieke' of 'kunstzinnige kant' van dammen.
Ik vind de contacten die je opdoet waardevol.
Dat is de 'sociale kant' van dammen.
Dammen heeft zoveel te bieden, mensen!
Verrassende mogelijkheden, combinaties, offers, lokzetten, strategieën, opbouwen, de druk opvoeren, een compositie maken, een compositie oplossen, een rubriek lezen en er een schrijven, de vrienden die je maakt, de dingen die je beleeft tijdens toernooien.
Trainen is ook erg leuk bij dammen, opdrachten maken en opdrachten samenstellen.
Ik vind het leuk om te spelen, vooral rapide-partijen of sneldampartijen. Dat is de sportieve kant van dammen.
Ik los graag een uitdagende compositie op of een leuk eindspelletje. Of ik probeer zelf een probleem te maken (net een miniatuurtje gemaakt, dat voetbal boeit toch niet).
Heaven is no location, but a state of mind
Ik was nog naar woorden aan het zoeken, maar beter had ik het niet kunnen omschrijven, mijn complimenten Tjalling.Kosmos wrote:Ik dam vanwege de schoonheid die in het spel verborgen zit.
-
Dankje, Dieter!Dieter wrote:Ik was nog naar woorden aan het zoeken, maar beter had ik het niet kunnen omschrijven, mijn complimenten Tjalling.Kosmos wrote:Ik dam vanwege de schoonheid die in het spel verborgen zit.
Ik vind dammen zo mooi dat ik een afspraak heb gemaakt dat ik de collectie damboeken van Geert Bosma ga catalogiseren. Ik wil al die damboeken die Bosma aan de bieb schonk, doornemen!
Nu staan die boeken weg te rotten in een depot van de Provinciale Bibliotheek. Ik heb tegen die mevrouw van de bieb gezegd dat ik die boeken voor hun - op vrijwillige basis - ga catalogiseren, opdat ze beschikbaar zijn voor damliefhebbers. (Ze waren blij met mijn aanbod.)
Heerlijk om al die damboeken door te bladeren! Zo ontdek je nog eens wat. Bijv. dat Cornelis Blankenaar de ontwikkeling van het damspel belangrijker achtte dan zijn eigen oeuvre (het grootste (i.e. meest hoogwaardige) oeuvre van alle dammers!) en daarom de Nieuwe Speelwijze van Hoogland steunde!
Of dat op de voorkant van "De nieuwe zender" staat vooroorlogs damblad, enigma! (Vooroorlogs? Is dit blad geschreven door profeten soms?)
Heaven is no location, but a state of mind
-
bier drinken en dammen, hmmm
Weet wel leukere dingen te doen als ik bier drink [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Weet wel leukere dingen te doen als ik bier drink [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
"I'd call him a sadistic, hippophilic necrophile, but that would be beating a dead horse."
- Hanco Elenbaas
Dat heb je toch niet zo goed begrepen.Kosmos wrote: Zo ontdek je nog eens wat. Bijv. dat Cornelis Blankenaar de ontwikkeling van het damspel belangrijker achtte dan zijn eigen oeuvre (het grootste (i.e. meest hoogwaardige) oeuvre van alle dammers!) en daarom de Nieuwe Speelwijze van Hoogland steunde!
Sla Kruijswijk's Blankenaar Verzameld Werk er nog maar eens op na, opdat je je geen verkeerde ideeën in het hoofd haalt. En als je het helemaal zeker wilt weten geef je Kruijswijk een belletje.
Enkele citaten uit Blankenaar Verzameld Werk:
Pagina 42: 'het dwaze Hoogland Systeem'.
Op pagina 59 staat het 'Hoogland Systeem' oftewel 'De Nieuwe Speelwijze' omschreven als "een paardemiddel om de remisemarge te verkleinen".
Pagina 95, uit een brief van 1926 van Blankenaar aan Gortmans:
"Herman Hoogland heeft 2 jaren geleden een uitvoerig schrijven aan mij gericht, met de bedoeling mij te overtuigen dat ik zijn speelwijze moest aanvaarden. Een merkwaardig document dat op psyschologische gronden rust (misschien heeft Dr. R.A. Hoogland medegeholpen). Wilt u dat eens lezen? Maar U moogt bij mijn leven niets ervan publiceren."
Pagina 142:
"Van Blankenaars lofzang op 'De Nieuwe Speelwijze', ondertekend met de schuilnaam E. Simer (anagram van remise) gaat de suggestie uit alsof hij het 'Hoogland Systeem' zou hebben bestudeerd en na rijp beraad tot de slotsom zou zijn gekomen dat hij zich met de zienswijze van De Haas en Hoogland kon verenigen. Maar wat Blankenaar in zijn brief van 2 februari 1936 aan De Haas schreef wijst er alleen op dat hij uit grote bewondering voor de damkwaliteiten van zijn beroemde vriend [Jack de Haas] zich blindelings op diens inzicht en oordeel heeft willen verlaten. Toch heeft hij zich terecht niet laten wijsmaken dat het damspel zonder het 'Hoogland Systeem' geen toekomst zou hebben."
Pagina 149, uit brief Jacob de Bruyn aan J.J.H. Mertens:
"Wat heeft De Haas met z'n dwaze Hoogland Systeem het spel toch een nadeel bezorgd!"