Zwart of wit?
Re: Zwart of wit?
Wit, mag je tenminste zelf kiezen wat je opent. Als je zwart bent moet je maar weer afwachten wat je tegenstander doet.poll wrote:Zwart of wit?
- Eric Sanders
Zwart. Goede dammer; aardige kerel. Wit was lang zo sterk niet, zoals ook de wedstrijd Zwart - Wit aantoonde tijdens de jeugddamdag van een jaar of tien terug.poll wrote:Zwart of wit?
(...meen ik mij te herinneren, maar zeker weten doe ik het niet meer...)
-
Het is juist zwart die het spelbeeld kan bepalen.Ajax-fan wrote:Wit, mag je tenminste zelf kiezen wat je opent. Als je zwart bent moet je maar weer afwachten wat je tegenstander doet.poll wrote:Zwart of wit?
-
Handig lijkt me een derde item: maakt niet uit.poll wrote:Zwart of wit?
-
-
Of de voorzet van wit net zoals in het schaken zwaarder weegt dan de oppositie van zwart, laat zich inderdaad lastig vaststellen. Voor een computer zal wit of zwart wel om het even zijn.Eric van Dusseldorp wrote:Handig lijkt me een derde item: maakt niet uit.poll wrote:Zwart of wit?
Maar een meer praktisch probleem is dat in bijna alle publicaties het witte perspectief wordt gehanteerd. Wat voor effect heeft deze indoctrinatie op de spelkansen voor aardse/Ktariaanse spelers?
Worden bijvoorbeeld standaardeindspelen met de meerderheidspartij gemakkelijker gewonnen met wit dan met zwart, omdat de zwartspelers de vangstellingen niet zo makkelijk herkennen/herinneren??
Zelf heb ik met zwart altijd een tikkeltje meer moeite met noteren, niet omdat ik de velden niet ken, maar omdat ik ze soms als witte velden noteer [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Wie herkent dit?
Ton Sijbrands (toch de grootste besloot ik gisternacht) schreef eens dat kees Thijssen een bepaald standaardeindspel uit "Moser" (onze Mozes) niet herkende, waarschijnlijk omdat de kleuren gewisseld waren....Rein Halbersma wrote:Of de voorzet van wit net zoals in het schaken zwaarder weegt dan de oppositie van zwart, laat zich inderdaad lastig vaststellen. Voor een computer zal wit of zwart wel om het even zijn.Eric van Dusseldorp wrote:Handig lijkt me een derde item: maakt niet uit.poll wrote:Zwart of wit?
Maar een meer praktisch probleem is dat in bijna alle publicaties het witte perspectief wordt gehanteerd. Wat voor effect heeft deze indoctrinatie op de spelkansen voor aardse/Ktariaanse spelers?
Worden bijvoorbeeld standaardeindspelen met de meerderheidspartij gemakkelijker gewonnen met wit dan met zwart, omdat de zwartspelers de vangstellingen niet zo makkelijk herkennen/herinneren??
Zelf heb ik met zwart altijd een tikkeltje meer moeite met noteren, niet omdat ik de velden niet ken, maar omdat ik ze soms als witte velden noteer
Wie herkent dit?
Ik pestte Kees daar wel eens mee. Uiteraard was het niet waar. Het maakt niks uit volgens mij. (De werkelijke reden voor Kees' geschutter was beestachtige tijdnood...)
Dat van dat noteren had ik als aspirantje ook wel eens gehad. Moet toch te doen zijn voor iemand die de oersoep onderzoekt op 10-dimensionale spaghettislierten.
Last edited by Kosmos on Wed Jun 09, 2004 19:04, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
Witte velden worden niet gebruikt bij het dammen, mijn beste.Rein Halbersma wrote:Zelf heb ik met zwart altijd een tikkeltje meer moeite met noteren, niet omdat ik de velden niet ken, maar omdat ik ze soms als witte velden noteer [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
-
Duh! Ik bedoelde: de gespiegelde velden.Gezellig wrote:Witte velden worden niet gebruikt bij het dammen, mijn beste.Rein Halbersma wrote:Zelf heb ik met zwart altijd een tikkeltje meer moeite met noteren, niet omdat ik de velden niet ken, maar omdat ik ze soms als witte velden noteer [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Als je spiegelt, worden zwarte velden witte velden en witte velden zwarte velden, snap je da?Rein Halbersma wrote:Duh! Ik bedoelde: de gespiegelde velden.Gezellig wrote:Witte velden worden niet gebruikt bij het dammen, mijn beste.Rein Halbersma wrote:Zelf heb ik met zwart altijd een tikkeltje meer moeite met noteren, niet omdat ik de velden niet ken, maar omdat ik ze soms als witte velden noteer [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
-
Bert Zwart speelt met wit,enGezellig wrote:Je zal wel bedoelen:
Wit speelde hier 31-27x27? en verloor simpel na 14-19!
Wit speelt met zwart, [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]