Cartoons

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Cartoons

Post by Kosmos » Sat May 15, 2004 19:15

Image

Jaja, Kosmos kan ook scannen.

In deze draad leuke damcartoons plaatsen!
Heaven is no location, but a state of mind

Alex

Post by Alex » Sat May 15, 2004 20:15

Dammen op een 8x7-bord...

Kosmos

Ktraiaanse jeugd

Post by Kosmos » Sun May 16, 2004 00:34

Alex wrote:Dammen op een 8x7-bord...
Ktariaanse juegd kijkt er niet raar van op.....

steenslag

Post by steenslag » Sun May 16, 2004 01:52

Image

Alex

Re: Ktriaanse jeugd

Post by Alex » Sun May 16, 2004 07:41

Kosmos wrote:
Alex wrote:Dammen op een 8x7-bord...
Ktariaanse jeugd kijkt er niet raar van op.....
'k Dacht dat ze juist op een groter bord wilden spelen?!?!

Koops

Post by Koops » Sun May 16, 2004 13:01

Het damspel komt, in alle vormen, relatief veel voor in strips. Er zijn een aantal redenen om het spel in een strip op te voeren:

1: als (tijddodende) bezigheid.
2: gekoppeld aan een motief van witte en zwarte vlakken.
3: als suf spel.

Helaas heb ik wel een hoop strips, maar geen scanner. Toevallig kwam in de vorige nummers van de Donald Duck het dammen een paar keer ter sprake. In een verhaal van de Zeven Dwergen deelt een heks aan de zeven vriendjes mee dat ze voor eeuwig bij haar opgesloten moeten blijven zitten. Meteen daarna de vraag: "Iemand een potje dammen?"

In een andere uitvoering van de D.D. is Goofy te zien die zijn hele huiskamer heeft behangen in zwart-witte vlakken, speciaal ten behoeve van zijn hobby. Mickey (Mouse) vraagt wat die hobby dan is? Heeft hij misschien magnetische schijven en wil hij dammen? Nee. Mickey noemt nog een paar mogelijkheden. De clou blijkt te zijn dat Goofy ook een pak met zwart-witte vlakken heeft laten maken en dat het behang dus goed uitkomt bij zijn hobby verstoppertje.

Een ander voorbeeld komt uit Dirk-Jan. (Kent iedereen die strip? Zo niet, dan hier: www.dirkjan.nl ) Dirk-Jan en Bert zijn op karate gegaan en de trainer is niet zo tevreden. Het zijn namelijk veelbelovende leerlingen (we beloven dat we volgende maand de contributie betalen). In een volgende strip wordt de trainer geïnterviewd door iemand die wil weten hoe het niveau van de club is. De trainer meldt dat ze enkele talentvolle mensen hebben, maar anderen hadden beter op dammen kunnen zitten. Op de achtergrond van het derde plaatje zien we Dirk-Jan en Bert spelen. Dirk-Jan geeft nog, buiten een tekstballon, het commentaar: "Hoho, meerslag gaat voor!"

Overigens heb ik Dammen (checkers) ook zien voorkomen in een van de allereerste strips: The Katzenjammer Kids. Verder heb ik natuurlijk nog een eigen stripje gehad in Het Damspel, met als thema het damspel, maar daar was ik niet altijd even kapot van. Een stuk of wat andere stripjes van het trio LJ, TC & JVG zijn overigens te vinden op mijn website.

Kosmos

Koops

Post by Kosmos » Mon May 17, 2004 20:37

Koops wrote:Het damspel komt, in alle vormen, relatief veel voor in strips. Er zijn een aantal redenen om het spel in een strip op te voeren:

1: als (tijddodende) bezigheid.
2: gekoppeld aan een motief van witte en zwarte vlakken.
3: als suf spel.

Helaas heb ik wel een hoop strips, maar geen scanner. Toevallig kwam in de vorige nummers van de Donald Duck het dammen een paar keer ter sprake. In een verhaal van de Zeven Dwergen deelt een heks aan de zeven vriendjes mee dat ze voor eeuwig bij haar opgesloten moeten blijven zitten. Meteen daarna de vraag: "Iemand een potje dammen?"

In een andere uitvoering van de D.D. is Goofy te zien die zijn hele huiskamer heeft behangen in zwart-witte vlakken, speciaal ten behoeve van zijn hobby. Mickey (Mouse) vraagt wat die hobby dan is? Heeft hij misschien magnetische schijven en wil hij dammen? Nee. Mickey noemt nog een paar mogelijkheden. De clou blijkt te zijn dat Goofy ook een pak met zwart-witte vlakken heeft laten maken en dat het behang dus goed uitkomt bij zijn hobby verstoppertje.

Een ander voorbeeld komt uit Dirk-Jan. (Kent iedereen die strip? Zo niet, dan hier: www.dirkjan.nl ) Dirk-Jan en Bert zijn op karate gegaan en de trainer is niet zo tevreden. Het zijn namelijk veelbelovende leerlingen (we beloven dat we volgende maand de contributie betalen). In een volgende strip wordt de trainer geïnterviewd door iemand die wil weten hoe het niveau van de club is. De trainer meldt dat ze enkele talentvolle mensen hebben, maar anderen hadden beter op dammen kunnen zitten. Op de achtergrond van het derde plaatje zien we Dirk-Jan en Bert spelen. Dirk-Jan geeft nog, buiten een tekstballon, het commentaar: "Hoho, meerslag gaat voor!"

Overigens heb ik Dammen (checkers) ook zien voorkomen in een van de allereerste strips: The Katzenjammer Kids. Verder heb ik natuurlijk nog een eigen stripje gehad in Het Damspel, met als thema het damspel, maar daar was ik niet altijd even kapot van. Een stuk of wat andere stripjes van het trio LJ, TC & JVG zijn overigens te vinden op mijn website.
Niet weggooien he die strips?
Kun je ff een linkje geven van je website?

tangram

Post by tangram » Mon May 17, 2004 21:43

ik heb ook nog een aantal van de fc.Knudde. Ook heel guitig.

Kosmos

Knudde

Post by Kosmos » Mon May 17, 2004 23:26

tangram wrote:ik heb ook nog een aantal van de fc.Knudde. Ook heel guitig.
Die van Knudde zijn heel goed.
Bewaren he?
Ik ken een heel goede van Knudde.
Twee kereltjes komen richting damtafel lopen.
Zegt de een tgen de ander:
"Als we nu snel remise doen, kunnen we vanmiddag nog iets leuks doen....."
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] Woehhaha [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] hahaha [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Koops

Re: Koops

Post by Koops » Mon May 17, 2004 23:31

Kosmos wrote:
Nee hoor, ik gooi niks weg.

www.lambertjan.nl

Kosmos

Post by Kosmos » Mon May 17, 2004 23:34

Koops wrote:
Kosmos wrote:

www.lambertjan.nl
Thx.
In Google trof ik alleen maar artikelen aan waarin je bewierookt wordt om je stand-up-kwaliteiten.

Koops

Post by Koops » Mon May 17, 2004 23:54

Kosmos wrote:
Koops wrote:
Kosmos wrote:

www.lambertjan.nl
Thx.
In Google trof ik alleen maar artikelen aan waarin je bewierookt wordt om je stand-up-kwaliteiten.
Ja, heel raar is dat. Als je zoekt op lambertjan, dan pakt hij mijn site direct. Als je zoekt op lambert-jan dan geeft het kreng 2055 hits en daar zit mijn site om de een of andere reden niet bij. Terwijl er toch wel degelijk lambert-jan in de metatekst staat. Maar goed, focus op de strips!
Mocht iemand een goed script voor TC, LJ & JVG kunnen bedenken, dan hoor ik dat graag!

Kosmos

Post by Kosmos » Tue May 18, 2004 01:03

Koops wrote:
Kosmos wrote:
Koops wrote: Nee hoor, ik gooi niks weg.

www.lambertjan.nl
Thx.
Ja, heel raar is dat. Als je zoekt op lambertjan, dan pakt hij mijn site direct. Als je zoekt op lambert-jan dan geeft het kreng 2055 hits en daar zit mijn site om de een of andere reden niet bij. Terwijl er toch wel degelijk lambert-jan in de metatekst staat. Maar goed, focus op de strips!
Mocht iemand een goed script voor TC, LJ & JVG kunnen bedenken, dan hoor ik dat graag!
Ik ga straks heel geïnspireerd een script bedenken, LJ!
Moet er een link naar dammen zijn?

Kosmos

Groter dambord

Post by Kosmos » Wed May 19, 2004 19:21

Image

Ik stel voor dat het tijd is dat de holbewoners evolueren naar een groter dambord:

Image

Fons van der Plas

Re: Groter dambord

Post by Fons van der Plas » Wed May 19, 2004 20:43

Kosmos wrote:Image

Ik stel voor dat het tijd is dat de holbewoners evolueren naar een groter dambord:

Image
Dat meen je toch niet? Neen, driewerf neen!!! Als groot tegenstander van een hoog remisepercentage moet je toch inzien dat het met dat bord onmogelijk is om te winnen? Speel dan met een 3 * 3 bord! Of met een rond 3 * 3 bord natuurlijk.

Post Reply