Heeft het dammen in Nederland een imago probleem?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply

Ja
17
77%
Nee
1
5%
Het imago is vrij onbelangrijk
4
18%

Total votes: 22

Guest

Post by Guest » Thu Nov 20, 2003 22:49

Wieger Wesselink wrote:Dat dammen een imago probleem heeft ben ik volledig met Guest eens. Toen ik bijvoorbeeld in 1993 bij de verkiezing van de sportman van het jaar in Eindhoven naar voren werd geroepen lag de zaal dubbel. Veel mensen zien dammen als een spelletje en niet als sport. Wat de oorzaak is van dit imago probleem vind ik niet zo eenvoudig te zeggen. Ik houd het in volgorde van belangrijkheid op:

1) De KNDB en FMJD geven een lage prioriteit aan professionele beoefening van de damsport.

2) De eindeloze reeks van remises in NK's en WK-matches.

3) Het gebrek aan topspelers die in de schijnwerpers staan.

4) De negatieve publiciteit rondom Jannes.

Nog even ten aanzien van Dieters opmerkingen dat de remisemarge voor de dammers zelf geen probleem is: ik stoor mij wel degelijk aan het grote aantal remises. Dat ontneemt mij zelfs voor een groot deel het plezier aan het spelen van wedstrijden. Het is ook tekenend dat Arjan van Leeuwen mede daarom persoonlijke wedstrijden vaarwel heeft gezegd ten gunste van Magic.
Ik kan me bijna volledig vinden in alles wat Wieger schrijft. Toch zijn de meningen over ons imago en het belang ervan verdeeld. Ik zou graag de meningen poll-en.

Post Reply