Leen de Rooij treedt terug als secretaris van de KNDB

Discussies over damsport (in het Nederlands)
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Leen de Rooij treedt terug als secretaris van de KNDB

Post by A.Presman » Fri Nov 14, 2003 14:41

bron: http://www.kndb.nl

Met onmiddellijke ingang heeft Leen de Rooij besloten terug te treden als secretaris van de Koninklijke Nederlandse Dambond. De Rooij heeft vastgesteld dat het bestuurslidmaatschap een te zware wissel trekt op zijn gesteldheid. Al eerder, aan het einde van zijn periode in juni 2002, gaf De Rooij te kennen de functie van secretaris niet langer te ambiëren, omdat hij constateerde dat besturen niet zijn stiel was. Omdat op dat moment ook de voorzitter vanwege te drukke dagelijkse werkzaamheden terugtrad, besloot De Rooij, in overleg met het KNDB-bestuur, zijn periode met maximaal een jaar te verlengen.
De laatste maanden vergt het besturen van de dambond veel extra aandacht en tijd. De energie die dat vergt, kan en wil De Rooij niet (meer) opbrengen. Het bestuur van de KNDB betreurt De Rooij’s terugtreden zeer, maar begrijpt zijn besluit. Dambestuurders zijn vrijwilligers die soms veel tijd moeten spenderen aan hun taak, en niet altijd alleen in hun vrije tijd. Er zijn momenten dat de spanningen die het bestuurswerk met zich meebrengen, te groot worden. Bij De Rooij is dat nu helaas het geval.

Leen de Rooij, Arnhem 14 november 2003
Ebbo de Jong (voorzitter van de KNDB), Doorn 14 november 2003

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Fri Nov 14, 2003 21:59

En zo zijn we weer een hardwerkende bestuurder kwijt. Het is duidelijk dat er in de huidige tijd extra eisen aan bestuurders gesteld worden. Behalve de bereidheid tot hard werken en bekwaamheid, moet je ook de huid van een olifant hebben, gezien de manier waarop er publiekelijk op je gereageerd wordt in internet fora (hiermee keur ik het royement van TG overigens geenszins goed). Zouden er nog zulke mensen rondlopen in de damwereld?

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Nov 14, 2003 23:10

Ach gossie, wat een sneu bericht over ome Leen, hij ziet het niet meer zitten en vertrekt. Nog maar kort geleden was het een sterk man die wel even het damleven van TG zou verwoesten en kijk nu......meneer kan de druk van het tegengeluid niet aan. Waarom doe ik zo cynisch? Omdat hij gewoon had moeten zeggen: ik zat vreselijk fout, SORRY. En DAAROM stap ik op. Dat is karakter, zo toon je ballen. Maar nee, we gaan slachtoffertje spelen. Weer een gemiste kans op een stukje goodwill. Er staat letterlijk dat het bestuurslidmaatschap een te zwaar wissel trekt op zijn gesteldheid. Ja, dat wist ik al toen het overspannen royement werd uitgesproken. Ik stel voor dat het eerstvolgende aftredende bestuurslid een waardige manier kiest

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Sat Nov 15, 2003 00:34

Fred van Amersfoort wrote:Ach gossie, wat een sneu bericht over ome Leen, hij ziet het niet meer zitten en vertrekt. Nog maar kort geleden was het een sterk man die wel even het damleven van TG zou verwoesten en kijk nu......meneer kan de druk van het tegengeluid niet aan. Waarom doe ik zo cynisch? Omdat hij gewoon had moeten zeggen: ik zat vreselijk fout, SORRY. En DAAROM stap ik op. Dat is karakter, zo toon je ballen. Maar nee, we gaan slachtoffertje spelen. Weer een gemiste kans op een stukje goodwill. Er staat letterlijk dat het bestuurslidmaatschap een te zwaar wissel trekt op zijn gesteldheid. Ja, dat wist ik al toen het overspannen royement werd uitgesproken. Ik stel voor dat het eerstvolgende aftredende bestuurslid een waardige manier kiest
Onze nobele voorzitter Ebbo De Jong heeft - 4 dagen later dan beloofd door de KNDB - een antwoord gegeven op de brief van Bob Nuijs (secretaris De Oldehove) en Apeldoorn:
In de alleen door Ebbo ondertekende brief (nergens staat namens het KNDB-bestuur) etaleert Ebbo opnieuw! zijn gebrek aan respect voor onze statuten (vergelijkbaar met de grondwet in een democratisch land) door te stellen dat het royement is vervangen door een tijdelijke disciplinaire schorsing!
Het komt er dus op neer dat niet de regels, maar de mening van Ebbo wet zijn binnen de KNDB! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Ik ben diep teleurgesteld in Ebbo, die geen enkele spoor van zelfkritiek schijnt te hebben en die democratische waarden aan zijn laars lapt! Opnieuw lijkt de rest van het bestuur buitenspel gezet, of zouden de andere bestuursleden stilzwijgend alles goedkeuren?
In ieder geval heeft Ebbo de kan gemist zijn fouten te herstellen.
We komen dus nu in fase 2. They aint seen nothing yet!
Ebbo ziet verder geen aanleiding om de wedstrijd van Apeldoorn over te spelen.
Heaven is no location, but a state of mind

Guest

Post by Guest » Sat Nov 15, 2003 01:09

Kosmos wrote: Onze nobele voorzitter Ebbo De Jong heeft - 4 dagen later dan beloofd door de KNDB - een antwoord gegeven op de brief van Bob Nuijs (secretaris De Oldehove) en Apeldoorn:
In de alleen door Ebbo ondertekende brief (nergens staat namens het KNDB-bestuur) etaleert Ebbo opnieuw! zijn gebrek aan respect voor onze statuten (vergelijkbaar met de grondwet in een democratisch land) door te stellen dat het royement is vervangen door een tijdelijke disciplinaire schorsing!
Het komt er dus op neer dat niet de regels, maar de mening van Ebbo wet zijn binnen de KNDB! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Ik ben diep teleurgesteld in Ebbo, die geen enkele spoor van zelfkritiek schijnt te hebben en die democratische waarden aan zijn laars lapt! Opnieuw lijkt de rest van het bestuur buitenspel gezet, of zouden de andere bestuursleden stilzwijgend alles goedkeuren?
In ieder geval heeft Ebbo de kan gemist zijn fouten te herstellen.
We komen dus nu in fase 2. They aint seen nothing yet!
Ebbo ziet verder geen aanleiding om de wedstrijd van Apeldoorn over te spelen.
Tjalling,

Dit is natuurlijk schandelijk en een fraai staaltje arrogantie van de macht. Is dit nu de bescheiden man, die zoekt naar sympathieke oplossingen?? Hanco, wat vind jij?

Het is ook aardig om te zien dat Ebbo dus ook alweer terugkomt op zijn eerdere bericht dat de zaak wordt overgedragen aan de tuchtcommissie. Immers: conclusies zijn alweer getrokken. Wat een gepruts!!

Verder vraag ik mij af: wat gebeurt er volgens de brief van Ebbo met jouw persoonlijke wedstrijd tegen Mol? Blijft dat staan op een 0?

Nog een advies voor Tjalling: beperk je tot het wereldkundig maken van feiten (zoals deze brief) op dit forum. Laat zoveel mogelijk anderen concluderen.

Tot slot: Gerard, het is natuurlijk een slechte zaak als hardwerkende bestuurders uit pure ellende hun taak neerleggen. Maar waarom is Ebbo nu weer zo trots en eigenzinnig. Wat is nu mooier om gewoon schoon schip te maken en te zeggen:

1. Royement was een grote fout. Het spijt me
2. Het royement wordt volledig teruggetrokken. Mijn excuses zijn voor TG
3. De wedstrijd Apeldoorn-MvH is beinvloed door deze zaak maar helaas is het niet mogelijk om over te spelen omdat MvH volstrekt buiten deze zaak staat en niet gedupeerd kan worden. Mijn excuses zijn voor Apeldoorn
4. Lasterlijke berichtjes geschreven door KNDB zijn betreurenswaardig en dit probleem zal door de tuchtcommissie worden afgehandeld.
5. Het elkaar bespioneren en zwartmaken is eveneens betreurenswaardig en als voorzitter vraag ik eenieder zich te focusen op het werven van nieuwe leden ipv elkaar het leven zuur te maken

Guest.

steenslag

Post by steenslag » Sat Nov 15, 2003 01:41

Het is aan Leen de Rooij te wijten dat ik op dit forum post. Halverwege de jaren tachtig verloor ik mijn interesse in het dammen (in mijn geval: damproblemen) en ik liet niets meer van me horen. Jaren later vond ik nog wat composities en stuurde ze op. Ik kreeg geen reactie en vergat de zaak. Vele jaren later volgde die reactie alsnog. Leen de Rooij had het secretariaat van de KVD overgenomen en het hele archief doorgewerkt. Hij moet de moeite hebben genomen om mijn gewijzigde adres te achterhalen.

Een hardwerkende man, inderdaad. Hart voor de zaak ook, lijkt me.

Als de berichten op dit forum kloppen, denk ik dat hij wat betreft TG een stevige beoordelingsfout heeft gemaakt. Hij was in de gelegenheid om te voorkomen dat de TG-affaire uit de hand liep en deed dat niet. Ik weet niet of Leen de Rooij zelf vind dat hij blunderde; feit is dat het bestuur zo snel mogelijk het royement weer ophief. (Niet ongedaan maakte, wat eigenlijk moest. Als TG niet , geroyeerd en wel, een partijtje had gespeeld had dit probleemloos gekund). Als er nog iemand zit te wachten op "Sorry, we hebben het verkeerd gedaan": duidelijker kun je als bestuur niet "Oeps" zeggen.

Leen de Rooij had -aantoonbaar al voor de TG-affaire- aangekondigd dat hij ermee wilde stoppen. In hoeverre het geschrijf op fora als deze daarmee te maken heeft is onduidelijk, maar Gerard de Groot heeft gelijk als hij zegt dat je een olifantshuid nodig hebt. Mensen met een olifantshuid zijn vaak olifanten. Daar zitten we niet op te wachten in deze porceleinkast.

composite

Leen de Rooij

Post by composite » Sun Nov 16, 2003 23:15

Misschien heeft Leen een beoordelingsfout gemaakt. Soit. Ik heb er in mijn leven al zoveel gemaakt. Neemt niet weg dat ik Leen al dertig jaar ken als een goudeerlijke, integere vent met enorme verdiensten voor de damwereld. En dat is onmetelijk veel meer dan van degenen, die hem op dit forum in de hoek proberen te drijven, gezegd kan worden. Dat moest maar eens gezegd.

Fred van Amersfoort

Re: Leen de Rooij

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 16, 2003 23:29

composite wrote:Misschien heeft Leen een beoordelingsfout gemaakt. Soit. Ik heb er in mijn leven al zoveel gemaakt. Neemt niet weg dat ik Leen al dertig jaar ken als een goudeerlijke, integere vent met enorme verdiensten voor de damwereld. En dat is onmetelijk veel meer dan van degenen, die hem op dit forum in de hoek proberen te drijven, gezegd kan worden. Dat moest maar eens gezegd.

Ik ben een redelijk mens zo laat op de avond en wil wel over deze woorden nadenken.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sun Nov 16, 2003 23:50

Fred van Amersfoort wrote:
composite wrote:Misschien heeft Leen een beoordelingsfout gemaakt. Soit. Ik heb er in mijn leven al zoveel gemaakt. Neemt niet weg dat ik Leen al dertig jaar ken als een goudeerlijke, integere vent met enorme verdiensten voor de damwereld. En dat is onmetelijk veel meer dan van degenen, die hem op dit forum in de hoek proberen te drijven, gezegd kan worden. Dat moest maar eens gezegd.

Ik ben een redelijk mens zo laat op de avond en wil wel over deze woorden nadenken.
Ik heb nagedacht nu. Punt 1. Hij heeft niet "misschien"een foutje gemaakt. Punt 2. Zijn verdiensten is niet het onderwerp en dus een appel-peer discussie.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 17, 2003 00:04

composite wrote:Misschien heeft Leen een beoordelingsfout gemaakt. Soit. Ik heb er in mijn leven al zoveel gemaakt. Neemt niet weg dat ik Leen al dertig jaar ken als een goudeerlijke, integere vent met enorme verdiensten voor de damwereld.
En hoe vergevingsgezind was deze goudeerlijke, integere vent toen hij hoorde dat iemand anders met grote verdiensten voor de damwereld een fout had gemaakt? Leen had van de meeste forumbezoekers niet alleen KNDB-lid, maar ook KNDB-bestuurder mogen blijven, maar hij deinsde er zelf niet voor terug om iemand zijn hobby en daarmee zijn inkomsten af te nemen. Een bestuurlijke dwaling van jewelste, die hier terecht krachtig aan de kaak is gesteld. Dat de spanningen Leen nu teveel zijn geworden, vind ik heel jammer, maar het verandert niets aan de zaak.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Nov 17, 2003 00:16

Mee eens. Mijn bijdrage over Leen de Rooij is inmiddels bij de flames terechtgekomen. Daarom maar weer even gecopypaste.

In zijn algemeenheid vind ik dat Leen de Rooij veel te hard is aangepakt op dit forum. De man heeft ongelooflijk veel verdiensten voor de damsport en de -problematiek. Zet al die verdiensten maar eens op een rijtje. Een misser als gevolg van bestuurlijke onervarenheid zij hem -wat mij betreft- dan vergeven.

Wanneer meneer Moberg van Ahold een fout maakt, blijft hij waarschijnlijk zitten met zijn jaarsalaris van 10.000.000 euro. Maakt hij meer fouten, dan komt er een tijd dat hij ontslagen wordt, met medeneming van een vergelijkbaar bedrag als genoemd.
Bestuurders van de Dambond werken uit idealisme en onbezoldigd. Ik vind dat we -als er door onervarenheid of iets dergelijks iets mis gaat- toch wat milder moeten oordelen. Straks is er niemand meer die dit werk wil doen.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Mon Nov 17, 2003 01:16

Eric van Dusseldorp wrote: Mee eens. Mijn bijdrage over Leen de Rooij is inmiddels bij de flames terechtgekomen.
Sorry, Eric.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Mon Nov 17, 2003 12:21

Bestuurders van de Dambond werken uit idealisme en onbezoldigd. Ik vind dat we -als er door onervarenheid of iets dergelijks iets mis gaat- toch wat milder moeten oordelen. Straks is er niemand meer die dit werk wil doen.

Goed stuk Eric maar nogmaals de verdiensten van Leen is niet het punt van discussie. De man kan zelfs een lintje krijgen voor zijn inzet. Ik geloof ook best dat het een aardige kerel is dus daar gaat het niet om. Ook goede mensen maken wel eens een foutje en juist dan kun je uitblinken en zeggen: nu zt ik fout, sorry. Zijn kollegas hadden solidair kunnen zijn trouwens door ook te vertrekken. Nu krijgt alleen Leen de klappen en misschien is dat inderdaad niet helemaal terecht. Maar ja, satire is en blijft een moeilijk vak. Dr Jozef al betrapt op enig zelfinzicht?

DeletedProfile

zelfinzicht

Post by DeletedProfile » Tue Nov 18, 2003 11:36

Zelfinzicht
Mooi gezegd Fred, wordt t niet eens tijd zelf tot inzicht te komen en te stoppen met oude koeien uit de sloot halen? Alleen maar afgeven op bestuur...

En Tjalling natuurlijk ben je verontwaardigd over je royement, maar wordt het niet eens tijd te stoppen met het onophoudelijk plaatsen van allerlei zwartmakerijen, nu voornamelijk gericht aan het bestuur, je weet dat er ellende van komt. Natuurlijk kunnen er brieven verkeerd geformuleerd zijn, maar doen die mensen niet hun best gemaakte fouten met zo min mogelijk schade te herstellen? Transparantie heeft niet altijd voordelen lijkt mij...

Fred van Amersfoort

Re: zelfinzicht

Post by Fred van Amersfoort » Tue Nov 18, 2003 13:37

rijmer wrote:Zelfinzicht
Mooi gezegd Fred, wordt t niet eens tijd zelf tot inzicht te komen en te stoppen met oude koeien uit de sloot halen? Alleen maar afgeven op bestuur...

Je hebt eigenlijk gewoon gelijk Rijmer. Hoewel ik de situatie rondom TG geen oude koe vind maar meer een pasgeboren kalf. Maar ok, alleen maar van je afschoppen is inderdaad niet creatief en in ieder geval niet opbouwend dus daar stop ik mee. Ik heb de dingen bewust erg cynisch omschreven om de discussie een beetje op gang te houden maar nu is het leuk genoeg geweest. Ik waardeer op zich de inzet van iedere bestuurder en iedere liefhebber dus ook in de gevallen van dr J, HS en ome Leen. En ik meen het ook nog, voldoende zelfinzicht zo?

Post Reply