Grof taalgebruik/beledigingen op internet strafbaar???
-
Grof taalgebruik/beledigingen op internet strafbaar???
Wat volgens mij nu een belangrijk punt van discussie is, is of grof taalgebruik en beledigingen via het internet strafbaar is. De KNDB heeft nu bepaald van wel, in mijn ogen. Het is dan wel geen direct royement waard, maar het wordt wel een tuchzaak.
Als dat de weg is, die vanaf nu bewandeld gaat worden dan krijgt de tuchcommissie het nog druk ben ik bang. Misschien een punt voor de toekomstige bondsraad.
Verder lijkt het mij een oplossing dat de strafbare feiten die genoemd worden in statuten, huishoudelijk reglement en tuchtregelement alleen worden bestraft als ze worden gepleegd tijdens een damactiviteit (toernooi, vergadering, misschien in een rubriek??) Daarbuiten moeten de betrokken het zelf maar oplossen.
Als dat de weg is, die vanaf nu bewandeld gaat worden dan krijgt de tuchcommissie het nog druk ben ik bang. Misschien een punt voor de toekomstige bondsraad.
Verder lijkt het mij een oplossing dat de strafbare feiten die genoemd worden in statuten, huishoudelijk reglement en tuchtregelement alleen worden bestraft als ze worden gepleegd tijdens een damactiviteit (toernooi, vergadering, misschien in een rubriek??) Daarbuiten moeten de betrokken het zelf maar oplossen.
-
Als het al strafbaar is, dan is het geen zaak van de KNDB, behalve misschien wanneer het een forum is speciaal voor KNDB leden. Verwerpelijk gedrag van dammers en een KNDB lidmaatschap beiten elkaar niet. Ik ken twee dammers, inmiddels beideoverleden, die in de tweede wereldoorlog respectievelijk bij de NSB en bij de SS hebben gezeten. Daar heeft de KNDB ook nooit iets aan gedaan en terecht. ook is er recentelijk een dammer wegen moord opgepakt. Moet je die dan ook nog eens als lid gaan royeren? Gaat veel te ver. Piet van Heerde (boef) en Thom Nobbe (juut) respecteerden elkaar toch ook als dammers? (Hanco, corrigeer me maar)
Denk je dat de KNVB iedereen gaat royeren die zich grof uitlaat op forums over voetbal?
Wat je daar tegenkomt is vele malen erger.
Denk je dat de KNVB iedereen gaat royeren die zich grof uitlaat op forums over voetbal?
Wat je daar tegenkomt is vele malen erger.
-
-
Re: Grof taalgebruik/beledigingen op internet strafbaar???
Maar in het geval Tjalling is toch geen sprake van grof taalgebruik?nadinevantiel wrote:Wat volgens mij nu een belangrijk punt van discussie is, is of grof taalgebruik en beledigingen via het internet strafbaar is. De KNDB heeft nu bepaald van wel, in mijn ogen. Het is dan wel geen direct royement waard, maar het wordt wel een tuchzaak.
Er kwam geen onvertogen woord voor in dat mailtje.
Hij sprak alleen maar over leugenaars, chanteurs en NSB-ers.
- DeletedProfile
Je hebt misschien gelijk, maar Tjalling maakt het zichzelf wel moeilijk...Andre de Koning Geplaatst: Wo Nov 05, 2003 13:36 Onderwerp: Re: Grof taalgebruik/beledigingen op internet strafbaar???
--------------------------------------------------------------------------------
nadinevantiel schreef:
Wat volgens mij nu een belangrijk punt van discussie is, is of grof taalgebruik en beledigingen via het internet strafbaar is. De KNDB heeft nu bepaald van wel, in mijn ogen. Het is dan wel geen direct royement waard, maar het wordt wel een tuchzaak.
Maar in het geval Tjalling is toch geen sprake van grof taalgebruik?
Het lijkt me dat een vurige tong hebben niet zo erg is, maar misschien is het taalgebruik aanpassen vrij simpel. Rechtstreekse beledigingen worden volgens mij door weinig mensen getoleerd, terwijl ze gewone kritiek nog wel met enige moeite slikken.
Maar ja de maatschappij veranderd zelfs op kritiek wordt er vaak gelijk op los geslagen...Wat moet je dan maar geen kritiek meer leveren?
Grof taalgebruik lijkt mij een zaak van het tegenwoordig zo populaire normen en waarden verhaal. Beledigingen is een ander verhaal. Het openbaar beledigen kan altijd tot strafzaken aanleiding geven. In veel gevallen gat het dan om radio, tv of krant en in de meeste gevallen volgt rectificatie op straffe van boete. Ik meen me te herrinneren dat er ook al strafzaken zijn geweest voor internet publicaties. Op een openbaar toegankelijke plaats kun je nu eenmaal niet zeggen wat je voor de mond komt. Ook hier gaat weer de regel op. Denk eerst na voordat je doet en als je dan bewust beschuldigingen uit moet je ook instaan voor de gevolgen. In de meeste gevallen overigens zal de beschuldigde er voor kiezen om maar niet te reageren omdat de aandacht op de beschuldiging anders alleen maar getrokken wordt.nadinevantiel wrote:Wat volgens mij nu een belangrijk punt van discussie is, is of grof taalgebruik en beledigingen via het internet strafbaar is. De KNDB heeft nu bepaald van wel, in mijn ogen. Het is dan wel geen direct royement waard, maar het wordt wel een tuchzaak.
Het geval TG versus KNDB en GDB is natuurlijk iets anders, het was een persoonlijk vastgelegd gesprek.
Voor de goede orde ik ben geen jurist maar ik denk dat het zo zal werken.
- Hanco Elenbaas
Toen ik vier jaar geleden voor een jaar geschorst werd had ik in het e-mailtje dat de reden was ook geen onvertogen woord gebruikt, laat staan grof taalgebruikAndre de Koning wrote: Maar in het geval Tjalling is toch geen sprake van grof taalgebruik?
Alleen had ik het mailtje naar diverse personen gestuurd en stond er -sarcastisch- de onwaarheid in dat de vader van een dammer sympathiseerde met de bezetter van '40-'45.
De voorzitter van de Tuchtcommissie, Dammingh (ook een lid van Wageningen en ex-lid van Huizum), had zich tijdens een 'informerend telefoontje' zo brutaal en onbegrijpend en veroordelend en partijdig tegen me gedragen, dat ik heb geprobeerd hem te wraken, wat inhoudt dat je een andere, wel onpartijdige voorzitter wilt. Toen dat verzoek werd afgewezen ben ik niet eens meer naar de zitting toegegaan, waarop ik een schorsing kreeg van een jaar voor persoonlijke wedstrijden.
Ook Jan Groeneveld zal het niet leuk vinden om met bepaalde bewegingen uit '40-'45 te worden vergeleken.
Aangezien verzoening tussen Jan en Tjalling dichtbij is, en Tjalling al min of meer spijt betuigd heeft, kan deze zaak achter elkaar zonder schorsing worden afgerond.
Waarbij het geen kwaad kon, dat Tjalling even flink aan het schrikken gebracht is. En het bestuur de knuppel in het hoenderdok heeft geworpen.
En de wedstrijd Apeldoorn - Maas van 't Hoog kan een nieuwe datum krijgen.
Last edited by Hanco Elenbaas on Wed Nov 05, 2003 14:33, edited 1 time in total.
-
Zou Jan wel eens door de ballotage-commissie van bedoelde organisatie komen?Hanco Elenbaas wrote:Toen ik vier jaar geleden voor een jaar geschorst werd had ik in het e-mailtje dat de reden was ook geen onvertogen woord gebruikt.Andre de Koning wrote: Maar in het geval Tjalling is toch geen sprake van grof taalgebruik?
Alleen had ik het mailtje naar diverse personen gestuurd en stond er -sarcastisch- de onwaarheid in dat de vader van een dammer sympathiseerde met de bezetter van '40-'45.
De voorzitter van de Tuchtcommissie, Dammans (ook een lid van Wageningen en ex-lid van Huizum), had zich tijdens een 'informerend telefoontje' zo brutaal en onbegrijpend en veroordelend en partijdig tegen me gedragen, dat ik heb geprobeerd hem te wraken, wat inhoudt dat je een andere, wel onpartijdige voorzitter wilt. Toen dat verzoek werd afgewezen ben ik niet eens meer naar de zitting toegegaan, waarop ik een schorsing kreeg van een jaar voor persoonlijke wedstrijden.
Ook Jan Groeneveld zal het niet leuk vinden om met bepaalde bewegingen uit die tijd te worden vergeleken.
Aangezien verzoening tussen Jan en Tjalling dichtbij is, en Tjalling al min of meer spijt betuigd heeft, kan deze zaak achter elkaar zonder schorsing worden afgerond.
Waarbij het geen kwaad kon, dat Tjalling even flink aan het schrikken gebracht is. En het bestuur de knuppel in het hoenderdok heeft geworpen.
- Hanco Elenbaas
Welke organisaties bedoel je?Andre de Koning wrote:Zou Jan wel eens door de ballotage-commissie van bedoelde organisatie komen?Hanco Elenbaas wrote:Toen ik vier jaar geleden voor een jaar geschorst werd had ik in het e-mailtje dat de reden was ook geen onvertogen woord gebruikt, laat staan grof taalgebruikAndre de Koning wrote: Maar in het geval Tjalling is toch geen sprake van grof taalgebruik?
De voorzitter van de Tuchtcommissie, Dammingh (ook een lid van Wageningen en ex-lid van Huizum), had zich tijdens een 'informerend telefoontje' zo brutaal en onbegrijpend en veroordelend en partijdig tegen me gedragen, dat ik heb geprobeerd hem te wraken, wat inhoudt dat je een andere, wel onpartijdige voorzitter wilt. Toen dat verzoek werd afgewezen ben ik niet eens meer naar de zitting toegegaan, waarop ik een schorsing kreeg van een jaar voor persoonlijke wedstrijden.
Ook Jan Groeneveld zal het niet leuk vinden om met bepaalde bewegingen uit die tijd te worden vergeleken.
-
Ik bedoel de NSB natuurlijk. Dat betekent toch Nederlandschen Schaak Bond?Hanco Elenbaas wrote:Welke organisaties bedoel je?Andre de Koning wrote:Zou Jan wel eens door de ballotage-commissie van bedoelde organisatie komen?Hanco Elenbaas wrote: Toen ik vier jaar geleden voor een jaar geschorst werd had ik in het e-mailtje dat de reden was ook geen onvertogen woord gebruikt, laat staan grof taalgebruik
-
Als we iedereen maar gewoon gaan aanpakken voor een beetje beledigende humor dan stel ik voor dat ik ze me vangaag nog komen arresteren. Over humor gesproken: ik ontving geluiden dat Apeldoorn inmiddels ook bij een omkoopschandaal betrokken is. Het zou gaan om een wedstrijd van een paar jaar geleden tegen......jawel Wageningen. Er werd gesuggereerd dat Apeldoorn daarom nu moet zwijgen omdat anders.....Misschien moet die brief ook maar boven tafel. Bovendien, omkoping is een bekend betaalmiddel dat vooralsnog meer waardevast lijkt dan de euro. Verder herinner ik me even niets.....verdacht hoor.
- Dolly Dagger : Revisited
Er mag natuurlijk geen kritiek meer worden geuit, want daarmee breng je de KNDB in diskrediet. Er is dus duidelijk sprake van indirecte censuur. Waarschijnlijk is een deel van het bestuur in de tijd van Stalin blijven hangen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
komop Fred, kom eens met de full story!!Fred van Amersfoort wrote:Als we iedereen maar gewoon gaan aanpakken voor een beetje beledigende humor dan stel ik voor dat ik ze me vangaag nog komen arresteren. Over humor gesproken: ik ontving geluiden dat Apeldoorn inmiddels ook bij een omkoopschandaal betrokken is. Het zou gaan om een wedstrijd van een paar jaar geleden tegen......jawel Wageningen. Er werd gesuggereerd dat Apeldoorn daarom nu moet zwijgen omdat anders.....Misschien moet die brief ook maar boven tafel. Bovendien, omkoping is een bekend betaalmiddel dat vooralsnog meer waardevast lijkt dan de euro. Verder herinner ik me even niets.....verdacht hoor.
-
Ik vond Josef Stalin veel aardiger dan het huidige KNDB-Bestuur.Dolly Dagger : Revisited wrote:Er mag natuurlijk geen kritiek meer worden geuit, want daarmee breng je de KNDB in diskrediet. Er is dus duidelijk sprake van indirecte censuur. Waarschijnlijk is een deel van het bestuur in de tijd van Stalin blijven hangen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
[img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] Nooit geroyeerd door hem, of naar een archipel verbannen of zo.
Schrijvers kunnen zich via een pseudoniem of een personage verschuilen achter bepaalde opmerkingen en gedachten, dat kan dus ook bij een nickname op internet. Hadden we wettelijk kunnen bewijzen dat achter de gewraakte uitspraken daadwerkelijk Tjalling schuilging op het moment dat hij het ontkent had? Ik denk het niet. Voor hetzelfde geldt zegt hij dat iemand onder zijn naam en password is ingelogd en hem zo een hak heeft willen zetten. Bewijs dan maar eens niet dat het niet zo is.
Je bent in Nederland nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Je bent in Nederland nog steeds onschuldig tot het tegendeel bewezen is.