DE REMISE

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
DeletedProfile

DE REMISE

Post by DeletedProfile » Sat Nov 01, 2003 21:27

Ik wil even een heel ander standpunt innemen ten aan zien van het remiseprobleem?
Waarom is er een remiseprobleem?

Is het niet zo dat hoe sterker de speler de hoe groter zij het remiseprobleem vinden?
En is het niet zo dat de zwakkere speler het niet fantastisch vinden door veelal slap en lafhartig spel het bloed onder de nagels van de veel sterker geachte tegenstander uit te halen en dan remise te maken in een 1 om 3...Dit is mijns inziens een van de grootste genoegens (want winnen is zelden mogelijk van die sterkere speler) van de moderate dammer.
En volgens mij is dit zelfs de kracht van de damsport, want er zijn vele dammers die slechts noch in competitieverband dammen en dan in teamopdracht iedere zaterdag dan weer remise produceren, omdat zij niet 1 van de 2 toppers van de club zijn die geacht worden op winst te spelen. Klaarblijkelijk vinden vele mensen dit toch leuk, want ze doen het al jaren 11x per jaar.
En aangezien meer dan de helft van de dammers uit zulk soort spelers bestaat die enkel spelen voor de remise (velen ook zelfs in persoonlijke kampioenschappen) kan ik me voorstellen dat behoorlijk wat spelers zullen afhaken als ze niet oud en vertrouwd iedere zaterdag remise kunnen schuiven.

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Sun Nov 02, 2003 12:14

Als ik naar het schaken kijk, zie ik dat de topspelers elkaar meestal met open vizier bestrijden. En wat zien we bij het dammen: zo gauw twee toppers elkaar tegenkomen, is het na een luttel aantal zetten remise of na een verplicht aantal zouteloze zetten. Als er meer matches zouden zijn geweest als die tussen Gantwarg en Wiersma had het dammen niet zo'n negatief imago gekregen.

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Sun Nov 02, 2003 12:42

Je hebt helemaal gelijk, maar ook de match gantwarg wiersma kende veel remises en toch zeker de laatste 2 matches van tsjitsov tegen schawarzman en georgiev waren zeker de moeite waard.
Maar ja het verschil met schaken is dat daar flinke winstpremies te behalen zijn. Iets wat in het dammen totaal ontbreekt. Persoonlijk zie ik de remises ook niet zo als een probleem alleen als je er moeite hebt is er volgens mij geen andere remedie dan hoge winstpremies. Misschien moeten ze eens proberen een toernooi te organiseren waar slechts winstpremies worden uitgekeerd.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Nov 02, 2003 14:09

Eddie van de Acker wrote:Als ik naar het schaken kijk, zie ik dat de topspelers elkaar meestal met open vizier bestrijden. En wat zien we bij het dammen: zo gauw twee toppers elkaar tegenkomen, is het na een luttel aantal zetten remise of na een verplicht aantal zouteloze zetten. Als er meer matches zouden zijn geweest als die tussen Gantwarg en Wiersma had het dammen niet zo'n negatief imago gekregen.
Het is een grove misvatting dat topdammers onderling alleen maar zouteloze remises produceren. Wellicht komt dat doordat de pers daar altijd bovenop springt. Bij mijn weten zijn er maar een paar topdammers die zich daaraan bezondigen. Wat spelers als Schwarzman, Valneris en Georgiev in WK-matches hebben laten zien doet beslist niet onder voor Gantwarg en Wiersma.

Marcel Kosters

Re: DE REMISE

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 02, 2003 20:44

rijmer wrote:Ik wil even een heel ander standpunt innemen ten aan zien van het remiseprobleem?

Is het niet zo dat hoe sterker de speler de hoe groter zij het remiseprobleem vinden?
En is het niet zo dat de zwakkere speler het niet fantastisch vinden door veelal slap en lafhartig spel het bloed onder de nagels van de veel sterker geachte tegenstander uit te halen en dan remise te maken in een 1 om 3...Dit is mijns inziens een van de grootste genoegens (want winnen is zelden mogelijk van die sterkere speler) van de moderate dammer.
En volgens mij is dit zelfs de kracht van de damsport, want er zijn vele dammers die slechts noch in competitieverband dammen en dan in teamopdracht iedere zaterdag dan weer remise produceren, omdat zij niet 1 van de 2 toppers van de club zijn die geacht worden op winst te spelen. Klaarblijkelijk vinden vele mensen dit toch leuk, want ze doen het al jaren 11x per jaar.
En aangezien meer dan de helft van de dammers uit zulk soort spelers bestaat die enkel spelen voor de remise (velen ook zelfs in persoonlijke kampioenschappen) kan ik me voorstellen dat behoorlijk wat spelers zullen afhaken als ze niet oud en vertrouwd iedere zaterdag remise kunnen schuiven.
Het gaat erom dat dammen ook voor de buitenwereld (weer) sport wordt.
Dammen spannender maken, het spel aantrekkelijker dammen. Het dammen is
op zoek naar nieuwe potentiële sporters. Geen angsthazen. Misschien dat
een deel van de huidige dammers het remise schuiven als soort rationali-
satie achteraf (omdat men niet kan winnen) zo langzamerhand als aange-
name sensatie ervaart. En misschien dat er een nog kleinere groep on-
sportieve dammers is, die niet zonder de hoge remisemarge kan. Ook
voor deze naar ik hoop kleine groep spelers is bij modernisering van het
damspel één troost: Ze kunnen nog steeds remise schuiven of zelfs win-
nen tegen sterkere dammers. Uiteindelijk gaat het immers om het produ-
ceren van correcte zetten. Niet om rekenen... [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Nov 02, 2003 20:45

rijmer wrote: Misschien moeten ze eens proberen een toernooi te organiseren waar slechts winstpremies worden uitgekeerd.
Lijkt een goed idee.

ktarinus

wat grof

Post by ktarinus » Mon Nov 03, 2003 13:36

Ja Rjmer dat we daar nooit eerder aan gedacht hebben wat vreselijk grof van onze toppers dat ze willen winnen.
Wat grof om die zaterdagmiddag van de massa te bederven door winstpogingen tsss remise is toch leuk en hou je de mensen tevree mee.

Sport is gebaseerd op winnen!

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Mon Nov 03, 2003 14:35

Marcel Kosters Geplaatst: Zo Nov 02, 2003 20:44 Onderwerp: Re: DE REMISE

--------------------------------------------------------------------------------

rijmer schreef:
Ik wil even een heel ander standpunt innemen ten aan zien van het remiseprobleem?

Het gaat erom dat dammen ook voor de buitenwereld (weer) sport wordt.
Dammen spannender maken, het spel aantrekkelijker dammen. Het dammen is
op zoek naar nieuwe potentiële sporters. Geen angsthazen. Misschien dat
een deel van de huidige dammers het remise schuiven als soort rationali-
satie achteraf (omdat men niet kan winnen) zo langzamerhand als aange-
name sensatie ervaart. En misschien dat er een nog kleinere groep on-
sportieve dammers is, die niet zonder de hoge remisemarge kan. Ook
voor deze naar ik hoop kleine groep spelers is bij modernisering van het
damspel één troost: Ze kunnen nog steeds remise schuiven of zelfs win-
nen tegen sterkere dammers. Uiteindelijk gaat het immers om het produ-
ceren van correcte zetten. Niet om rekenen...
Het lijkt me niet dammen een sport is die uberhaupt door de massa begrepen zal worden al is er een 100% winstmarge het spel is gewoonweg te moeilijk om zomaar te bekijken en daarbij is het weinig interactief.
ktarinus Geplaatst: Ma Nov 03, 2003 13:36 Onderwerp: wat grof

--------------------------------------------------------------------------------

Ja Rjmer dat we daar nooit eerder aan gedacht hebben wat vreselijk grof van onze toppers dat ze willen winnen.
Wat grof om die zaterdagmiddag van de massa te bederven door winstpogingen tsss remise is toch leuk en hou je de mensen tevree mee.

Sport is gebaseerd op winnen!
je hebt het niet begrepen wat ik bedoelde. Natuurlijk mogen die toppers van mij winnen, maar voor hun staat winst gelijk aan de remise voor de underdog

ktarinus

Ik begrijp het wel degelijk

Post by ktarinus » Mon Nov 03, 2003 15:00

Ik heb wel degelijk begrepen wat je bedoelde maar volgens mij is de basis van sport winnen!

En het is terecht dat de topspelers zich ergeren aan het remise geduw van veel lieden, maar ik begrijp wat je bedoelt als je zegt dat dat hun sport is, het is hun idee over dammen.

DeletedProfile

de overwinning

Post by DeletedProfile » Mon Nov 03, 2003 15:04

persoonlijk wil ik ook graag winnen, mar toch ben ik neit van een dergelijk niveau dat ik veel win, dan ben ik toch nog wel gelukkig met een remise al is het na verloop van tijd.

Dammen als amusementssport voor de massa... utopie zou ik zeggen

Post Reply