(onsportive) foefjes in het dammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
thijs van den broek

(onsportive) foefjes in het dammen

Post by thijs van den broek » Thu Feb 21, 2008 18:48

er zijn trukjes in het damspel maar wel buiten het bord
zoals zeggen dat er al 50 zetten zijn gedaan en dan zijn er maar 49 gedaan en win je op de klok.
of expres oogkontakt zoeken met je tegenstander om hem af te lijden
of kauwom gaan kauwen in de partij.
of doorspelen met drie om een.
en ik wil daarom weten welke trucjes er zijn en wat je daar tegen kan doen en of ze onsportive worden gezien door mensen.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Thu Feb 21, 2008 19:29

Auteur: Krajenbrink, J.C.
Titel: Smerig spel? / J.C. Krajenbrink
Uitgave: Nijmegen : [Krajenbrink], 2004. - 64 p : diagr ; 21 cm. - 9088778167 9789088778162
Inhoud: Voorbeelden van onsportief spel binnen de damsport.

Image

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Thu Feb 21, 2008 22:06

Auteur: Krajenbrink, J.C.
Uitgave: Nijmegen : [Krajenbrink], 2004. - 64 p : diagr ; 21 cm. - 9088778167 9789088778162

ja in dat boek staan veel (vuile) trucjes in en ik heb dat al gelezen
alleen ik vraag me af of wat daar instaat bijvoorbeeld zeggen ik heb 50 zetten en je weet dat je der 49 hebt en dan gaat je tegenstander door de klok is het onsportief of hoort het er bij.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Feb 21, 2008 22:09

thijs van den broek wrote:Auteur: Krajenbrink, J.C.

ja in dat boek staan veel (vuile) trucjes in en ik heb dat al gelezen
alleen ik vraag me af of wat daar instaat bijvoorbeeld zeggen ik heb 50 zetten en je weet dat je der 49 hebt en dan gaat je tegenstander door de klok is het onsportief of hoort het er bij.
Het hoort erbij.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Fri Feb 22, 2008 12:06

en wat vind je er dan van als je boven het bord gaat hangen om de tegenstander te intiemideren of als een zet fout is en je doet net of je die gaat zetten en zet je toch een andere.

joost

Post by joost » Fri Feb 22, 2008 13:39

thijs van den broek wrote:en wat vind je er dan van als je boven het bord gaat hangen
Toen Clerc dat deed tijdens een NK kreeg hij een tik van Van der Wal tegen zijn hoofd.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Fri Feb 22, 2008 16:13

maar hoe kijk je daar dan tegen aan vind je het dan goed van jannes van der wal of vind je het slecht maar clerc hoeft ook niet boven het bord te gaan hangen of vind je het een tactiese actie van clerc waar van der wal
niet mee om weet te gaan.

Dieter

Re: (onsportive) foefjes in het dammen

Post by Dieter » Fri Feb 22, 2008 16:32

thijs van den broek wrote:er zijn trukjes in het damspel maar wel buiten het bord
zoals zeggen dat er al 50 zetten zijn gedaan en dan zijn er maar 49 gedaan en win je op de klok.
en ik wil daarom weten welke trucjes er zijn en wat je daar tegen kan doen en of ze onsportive worden gezien door mensen.
Als het je bedoeling is om grenzen op te zoeken dan zijn er nog honderden voorbeelden te noemen en misschien moet je bij notaire ordeverstoorders op stage gaan (die zijn er zoals je misschien weet). Beter is het om je damspel te spelen zonder die "trukjes"zoals jij het noemt. De aanwezigheid van een tegenstander is voor sommige dammers al storend genoeg omdat ze liever alleen tegen het materiaal spelen of zelfs dat nog niet eens (blind dammen). Voor wie er gevoelig voor is, is het minste teken van leven al ordeverstoring, anderen dammen net zo lief op straat of in de disco.

thijs van den broek

Re: (onsportive) foefjes in het dammen

Post by thijs van den broek » Fri Feb 22, 2008 16:46

Dieter wrote:
thijs van den broek wrote:er zijn trukjes in het damspel maar wel buiten het bord
Als het je bedoeling is om grenzen op te zoeken dan zijn er nog honderden voorbeelden te noemen en misschien moet je bij notaire ordeverstoorders op stage gaan (die zijn er zoals je misschien weet). Beter is het om je damspel te spelen zonder die "trukjes"zoals jij het noemt. De aanwezigheid van een tegenstander is voor sommige dammers al storend genoeg omdat ze liever alleen tegen het materiaal spelen of zelfs dat nog niet eens (blind dammen). Voor wie er gevoelig voor is, is het minste teken van leven al ordeverstoring, anderen dammen net zo lief op straat of in de disco.
ja daar heb je gelijk in maar mij gaat het erom wat als onsportief word gezien in de damwereld en ga ik dan ook niet toemassen en wat als respectabel bijvoorbeeld boven het bord hangen respectabel of onsportief.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Feb 22, 2008 22:46

thijs van den broek wrote:en wat vind je er dan van als je boven het bord gaat hangen om de tegenstander te intiemideren of als een zet fout is en je doet net of je die gaat zetten en zet je toch een andere.
Ik zou zeggen: maak je niet druk. Verreweg de meeste dammers spelen voor hun plezier en zullen niet proberen jou met allerlei trucs op het verkeerde been te zetten.
Veel plezier!

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sat Feb 23, 2008 09:49

Eric van Dusseldorp wrote:
thijs van den broek wrote:en wat vind je er dan van als je boven het bord gaat hangen om de tegenstander te intiemideren of als een zet fout is en je doet net of je die gaat zetten en zet je toch een andere.
Ik zou zeggen: maak je niet druk. Verreweg de meeste dammers spelen voor hun plezier en zullen niet proberen jou met allerlei trucs op het verkeerde been te zetten.
Veel plezier!
ja GELUKKIG zijn er genoeg dammers die sportief zijn.
maar als ik een beetje in tijdnoot kom dan ga ik iets hoger zitten en een beetje boven het bord gewoon een gewoonte van mij dan kan ik me beter consentreren.ben ik nou onsportief bezig of als ik dat fijn vind moet de tegenstander maar niet zeuren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Feb 23, 2008 23:28

thijs van den broek wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Veel plezier!
ja GELUKKIG zijn er genoeg dammers die sportief zijn.
maar als ik een beetje in tijdnoot kom dan ga ik iets hoger zitten en een beetje boven het bord gewoon een gewoonte van mij dan kan ik me beter consentreren.ben ik nou onsportief bezig of als ik dat fijn vind moet de tegenstander maar niet zeuren.
De tegenstander moet niet zeuren. Maar je moet (met wit) niet verder gaan met je hoofd dan de rij 26 t/m 30. Het gebied van 1 t/m 25 is het domein van je tegenstander. Ga je eroverheen, dan is er een kans op een kopstoot. En dan moet jij niet zeuren.

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sun Feb 24, 2008 09:01

ja bedankt voor je antwoord.
en word het in de damwereld gezien als onsportief als je tijdens de partij gaat eten of kauwgom kauwen.

Dieter

Post by Dieter » Sun Feb 24, 2008 09:05

thijs van den broek wrote:ja bedankt voor je antwoord.
en word het in de damwereld gezien als onsportief als je tijdens de partij gaat eten of kauwgom kauwen.
Ik vind dat je onderhand irritant veel begint te vragen [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

thijs van den broek

Post by thijs van den broek » Sun Feb 24, 2008 09:16

Dieter wrote:
thijs van den broek wrote:ja bedankt voor je antwoord.
Ik vind dat je onderhand irritant veel begint te vragen [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
dan heb je geluk, ik vraag dat dan niet aan jou en je hebt geen antwoord gegeven op mijn vraag.

Post Reply