Veelgestelde vragen (in het Nederlands)

Discussies over damsport (in het Nederlands)
A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Veelgestelde vragen (in het Nederlands)

Post by A.Presman » Fri Sep 19, 2003 17:52

Login en Registratie
Waarom moet ik eigenlijk registreren?
Registratie geeft je toegang tot bijkomende functies die voor gasten niet beschikbaar zijn zoals bepaalde avatar afbeeldingen, privé berichten, gebruikersgroepen, enz. Het registreren bestaat over het algemeen uit het invullen van je naam, email en wachtwoord, de overige gegevens zijn optioneel. Het registreren neemt dus niet veel tijd in beslag.

Hoe kan ik vermijden dat mijn gebruikersnaam verschijnt in de online gebruikers lijst?
In je profiel staat een optie Laat niet zien dat je online bent, indien je kiest voor ja ben je alleen zichbaar voor administrators of jezelf. Je wordt geteld als een verborgen gebruiker.

Ik ben mijn wachtwoord kwijt!
Geen paniek! De wachtwoorden kunnen niet opgehaald worden, wel kan er een nieuw wachtwoord aangemaakt worden. Om dit te doen ga je naar de Inloggen pagina en daar klik je op Wachtwoord vergeten, volg hierna de instructies, er wordt een wachtwoord opgestuurd naar het email adres dat in je profiel staat.

Hoe verander ik mijn instellingen?
Al uw instellingen (indien je geregistreerd bent) zijn opgeslagen in de database. Om deze aan te passen, klik op de Profiel link (meestal bovenaan de bladzijde maar anders is ook mogelijk). Dit laat je toe om al je instellingen te wijzigen

Hoe kan ik een afbeelding tonen onder mijn gebruikersnaam?
Er kunnen twee afbeeldingen staan onder een gebruikersnaam bij het bekijken van posts. De eerste is een afbeelding in overeenstemming met uw rang, meestal hebben ze de vorm van sterren of blokjes die aangeven hoeveel posts je gemaakt hebt made of uw status op het forum. Daaronder staat een grotere afbeelding meer gekend als avatar, deze is meestal persoonlijk voor elke gebruiker. Het is aan de board administrator om avatars toe te laten en de keuze te geven aan beschikbare avatars. Indien je geen avatars kan gebruiken is dit een keuze van de board admin, vraag hem naar de reden (we zijn zeker dat ze goed zijn!)

Waneer ik klik op de email van een gebruiker vraagt men om in te loggen?
Sorry maar alleen geregistreerde gebruikers kunnen email verzenden via het ingebouwde emailformulier(als de admin deze funktie heeft ingeschakeld). De is om misbruik te voorkomen van het email systeem door anonieme gebruikers.



Posting Onderwerpen
Hoe post ik een topic in een forum?
Gemakkelijk, klik op de overeenstemmende knop in het forum of topic scherm. Mischien moet je registreren om een bericht te posten, de beschikbare mogelijkheden staan in een lijst op de bodem van een forum en topic scherm (de Je mag nieuwe onderwerpen plaatsen, Je mag reacties plaatsen, enz. lijst)

Hoe kan ik een post bewerken of wissen?
Indien je geen board admin of forum moderator bent kan je enkel je eigen posts bewerken of wissen. Je kan een post bewerken (soms maar een beperkte tijd na het aanmaken) door te klikken op de edit knop van de te wijzigen post. Indien iemand reeds geantwoord heeft op uw post vind je een kleine tekst op de post waneer je teruggaat naar de topic, deze geeft het aantal keer terug dat je je post bewerkt hebt. Dit komt enkel te voorschijn indien niemand heeft geantwoord, het komt ook niet tevoorschijn als moderators of administrators de post bewerkt hebben (zij zouden een bericht moeten nalaten wat ze hebben aangepast en waarom). Noteer dat normale gebruikers geen post kunnen wissen eens erop geantwoord is.

Hoe kan ik een handtekening toevoegen aan mijn post?
Om een handtekening toe te voegen aan een post moet je eerst een aanmaken, dit kan je doen via uw profiel. Eens gemaakt kan je de Onderschrift gebruiken box aankruisen op het posting formulier om uw handtekening(onderschrift) toe te voegen. Je kan ook via uw profiel deze funktie aankruisen zodat alle posts automatisch met onderschrift worden geplaatst(nadien kan je steeds bepalen of er al dan niet een onderschrift bij moet of niet door op het formulier deze funktie uit te schakelen)

Hoe kan ik een Opiniepeiling(poll) maken?
Een Opiniepeiling maken is gemakkelijk, wanner je een nieuwe topic post (of de eerste post van een topic bewerkt, als je toelating hebt) je zou moeten zien Voeg een poll toe onderaan het post formulier (indien je dit niet ziet heb je waarschijnlijk geen toelating om Peilingen(polls)te maken). Je moet eerst een titel ingeven (of vraag) en minstens twee opties (typ eerste optie en klik op de Voeg keuze toe knop. Je kan ook een tijdslimiet instellen voor de peiling, 0 is een eeuwigdurende peiling. Er is een limiet op het aantal opties, deze zijn ingesteld door de board administrator

Waarom kan ik niet stemmen in een Opiniepeiling(poll)?
Alleen geregistreerde gebruikers kunnen stemmen in een peiling(om bedrog te vermijden). Indien je geregistreerd bent en nog steeds niet kan stemmen heb je waarschijnlijk niet de nodige toegangsrechten.

Formatting en Topic Types
Wat is BBCode?

BBCode is een speciale uitvoering van HTML, of je al dan niet BBCode kan gebruiken is bepaald door de administrator (je kan dit ook uitschakelen op het postformulier). BBCode opzich is gelijk in style als HTML, tags zijn ingesloten in rechte haken [ en ] inplaats van < en > en het geeft een betere controle over wat en hoe iets wordt getoond. Voor meer info over BBCode bekijk de BBcode faq op het posting formulier.

Kan ik HTML gebruiken?
Dat hangt er vanaf of de administrator dit toelaat, zij hebben er volledige controle over. Indien je toelating hebt zullen maar een paar tags werken. Dit is een veiligheids procedure om het board te beschermen zodat sommige de layout kunnen verwoesten of andere problemen met zich meebrengen. Als HTML is ingeschakeld kan je het uitschakelen op het posting formulier.

Wat zijn Smileys?
Smileys, of Emoticons zijn kleine grafische afbeeldingen die gebruikt kunnen worden om bepaalde expresies of gevoelens te tonen volgens een code, bvb. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] betekend gelukkig, [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] betekend triest. De volledige lijst van emoticons kan gezien worden via het posting formulier. Probeer niet teveel smileys te plaatsen in uw posts, ze kunnen vlug een post onleesbaar maken en een moderator kan beslissen deze te verwijderen en de post in zijn geheel te verwijderen

Kan ik Afbeeldingen posten?
Afbeeldingen kunnen inderdaad worden getoond in uw post. Alhoewel, er is geen funktie tot uploading van afbeeldingen naar deze board. Je kan een link plaatsen naar een afbeelding op een publiek toegankelijke web server, bvb. http://www.een-ongekende-plaats.net/mijn-foto.gif. Je kan niet linken naar afbeeldingen opgeslagen op uw eigen PC (of het is een publiek toegankelijke server) noch afbeeldingen opgeslagen op bvb, e.g. hotmail of yahoo mailboxes, sites met wachtwoord beveiliging, enz. Om de afbeelding te tonen gebruik je liefst de BBCode [img] tag of soortgelijk in HTML (indien toegelaten).

OVER DAMDIAGRAMMEN ZIE VERDER IN DEZE TOPIC


Private Berichten
Ik kan geen private berichten zenden!
Hier zijn drie redenen voor; je bent niet geregistreerd en/of niet ingelogd, de board administrator heeft private berichten uitgeschakeld voor het gehele board of de board administrator heeft je verhinderd voor het verzenden van berichten. Is het dit laatste dan zou je de administrator moeten vragen waarom.
Last edited by A.Presman on Tue Sep 23, 2003 17:59, edited 1 time in total.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

DIAGRAM

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 23, 2003 17:36

Hoe plaats jij zo'n Wieger Wesselink-diagram Sasja, als bij dat fragment
Tsjizjov-Truus??

A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Tue Sep 23, 2003 17:53

Je kan alvast de volgende pagina bekijken en uittesten.
http://fmjd.org/dias

Deze is gemaakt juist om deze probleem op te lossen.

Sommige opties zijn nog in ontwikkeling, dus laten wij deze op dit moment als beta-test beschouwen.

Typ gewoon "x"-jes en "o"-tjes in diagram, kies gewenste stijl, druk op "Make it" en volg instructie op je scherm. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

En vergeet niet hier te melden als je ergens een fout-melding krijg. Dat hoort bij beta-testing.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Le Monde Damiste

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 23, 2003 18:34

Dank je Sas!
Van Paul begreep ik dat Le Monde Damiste binnenkort ook op de FMJD-site komt. Goed nieuws!!
Gaan jullie dan ook deze diagrammen gebruiken, of doen jullie het dan net als Wieger op 10x10 met 'bewegende' diagrammen??
http://10x10.org/

A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Tue Sep 23, 2003 20:13

Ik zou zeggen - beide.
Als het gaat om partij dan applet is beter. Als bijvoorbeeld standen voor oploswedstrijd of iets dergelijks - dan diagrammen.

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Wed Sep 24, 2003 00:19

A.Presman wrote:Je kan alvast de volgende pagina bekijken en uittesten.
http://fmjd.org/dias
(...)
Erg knap gedaan, dit.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Sep 24, 2003 03:13

A.Presman wrote:Ik zou zeggen - beide.
Als het gaat om partij dan applet is beter. Als bijvoorbeeld standen voor oploswedstrijd of iets dergelijks - dan diagrammen.
Heb je ook een handleiding voor die Wieger-applets??

A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Fri Sep 26, 2003 09:55

Hanco, ik snap je vraag niet helemaal.

Er is een aantal dam appletten (programmas in programmeertaal Java) ontwikkelt met welke iedereen kan een dampartij op Internet zetten.
Meest bekende zijn Damweb applet van Gerarg de Groot en Dambo van Wieger Wesselink.
Handleiding voor Damweb applet vind je op pagina http://damweb.nl/webdam/index.html
Handleiding voor Dambo applet vind je op pagina http://10x10.org ( kies uit menu "dambo" )

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 26, 2003 14:14

A.Presman wrote:Hanco, ik snap je vraag niet helemaal.

Er is een aantal dam appletten (programmas in programmeertaal Java) ontwikkelt met welke iedereen kan een dampartij op Internet zetten.
Meest bekende zijn Damweb applet van Gerarg de Groot en Dambo van Wieger Wesselink.
Handleiding voor Damweb applet vind je op pagina http://damweb.nl/webdam/index.html
Handleiding voor Dambo applet vind je op pagina http://10x10.org ( kies uit menu "dambo" )
Dank je wel Alexander. Maar weet jij misschien ook of ik via die handleidling de Dambo-applet kan gebruiken bij tekst op dit Forum??

A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Fri Sep 26, 2003 14:20

En goede vraag.
In principe alles is mogelijk.
Alleen de Dambo applet maakt gebruik van externe bestanden.
En deze moeten ergens bewaard worden. Ik zal even uitzoeken wat de beste implementatie zou zijn.

A.Presman
Posts: 2125
Joined: Sun Aug 18, 2002 16:43
Real name: Alexander Presman
Location: the Netherlands

Post by A.Presman » Sat Sep 27, 2003 17:02

Last edited by A.Presman on Sat Sep 27, 2003 22:31, edited 1 time in total.

Karvinen
Posts: 48
Joined: Thu Oct 09, 2003 13:00
Location: Sittard, The Netherlands
Contact:

Post by Karvinen » Thu Oct 09, 2003 14:30

A.Presman wrote:Je kan alvast de volgende pagina bekijken en uittesten.
http://fmjd.org/dias
Impressive!!! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Guest
Posts: 366
Joined: Mon Sep 29, 2003 23:11

Post by Guest » Mon Dec 08, 2003 23:44

Alexander, zou het wellicht mogelijk zijn een (ruwe) indicatie te geven wanneer www.draughts.nl opengaat? En wat zo ongeveer het doel van de site gaat zijn?

chipmunk
Posts: 13
Joined: Sat Dec 20, 2003 19:20
Location: lekkerkerk

Post by chipmunk » Sun Dec 21, 2003 19:27

A.Presman wrote:Je kan alvast de volgende pagina bekijken en uittesten.
http://fmjd.org/dias
goed gedaan. het ziet er echt realistisch uit. zo kwam ik deze tegen in een partij.
[img]http://fmjd.org/dias/save/10720311245.png[/img]

domme fout van wit. wit deed net 7-1 daarna doet zwart 24-29 en dan slaat wit 33x24 en dan haald zwart dam met 44-49

ik dacht ik test hem gelijk ff.

Guest
Posts: 366
Joined: Mon Sep 29, 2003 23:11

Post by Guest » Tue Jan 06, 2004 19:43

Guest wrote:Alexander, zou het wellicht mogelijk zijn een (ruwe) indicatie te geven wanneer www.draughts.nl opengaat? En wat zo ongeveer het doel van de site gaat zijn?
Alexander, is het mogelijk een keer iets te vertellen over de status van deze site? Op dit forum was de verwachting ontstaan dat je hier iets op zou starten. Wellicht was dat onjuist.

Zou je wellicht kunnen ophelderen?

Post Reply