Nationale damcompetitie: sport of klucht

Discussies over damsport (in het Nederlands)
sun

Nationale damcompetitie: sport of klucht

Post by sun » Fri Apr 13, 2007 20:32

Haitze Meurs ‘koopt’ het landskampioenschap en trekt vervolgens de financiële stekker eruit. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

1) Meurs wist bij het inkopen dat hij dat jaar daarop al de stekker eruit zou trekken (wat ronduit schandalig zou zijn)

2) Meurs besluit na aantal maanden dat hij spijt heeft van zijn financiële investeringen, maar in dat geval neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet (of hij is failliet, dan heb ik niks gezegd).

Beide handelingen zijn in strijd met wezenlijke belangen van de damsport en/of de KNDB. Volgens het tuchtreglement is er dus sprake van een mogelijkheid tot strafbare handeling. Gaat de tuchtcommissie (TC) dit ook onderzoeken? En wat doet de bondsraad? Laten zowel de TC alsook de bondsraad dit damdrama ongemoeid of nemen zij zichzelf – en de damsport – serieus en ondernemen zij stappen? Hopelijk laten ze deze trieste klucht niet voorbij kabbelen, al is het alleen om herhaling te voorkomen.

Wie weet blijkt uit onderzoek dat Meurs helemaal niet verantwoordelijk is. Maar wie dan wel? Niemand?

Urker

Post by Urker » Sun Apr 15, 2007 15:36

Een voorzitter van een bond die zijn eigen vereniging om zeep helpt [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img] Ik sprak met Stoopfan en hoorde een bijzonder scenario. De redding komt uit Nieuwegein. Cees van der Bunt wordt genemd als nieuwe voorzitter

sun

Post by sun » Tue Apr 17, 2007 20:00

Hoi Urker,

Het bevreemdt me dat er - naast jou - verder niemand reageert op dit onderwerp. Is dit een soort zwijgende toestemming om de zaak in de doofpot te laten verdwijnen?
Urker wrote:Een voorzitter van een bond die zijn eigen vereniging om zeep helpt [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
Voor een buitenstaander als ik heeft het er inderdaad de schijn van dat dit zo is. Ik ben benieuwd naar de ware toedracht. Het is interessant om te zien hoe het nu met de transparantie van de Nederlandse Bond gesteld is.

Nu ik die zin zo lees: "voorzitter van een bond", vraag ik me af of dat de reden is dat zo weinig mensen reageren. Angst voor autoriteit is immers een veel voorkomend verschijnsel.
Ik sprak met Stoopfan en hoorde een bijzonder scenario. De redding komt uit Nieuwegein. Cees van der Bunt wordt genemd als nieuwe voorzitter
Hoe ziet die redding eruit dan, Urker?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 17, 2007 20:28

sun wrote:Het bevreemdt me dat er - naast jou - verder niemand reageert op dit onderwerp. Is dit een soort zwijgende toestemming om de zaak in de doofpot te laten verdwijnen?

Voor een buitenstaander als ik heeft het er inderdaad de schijn van dat dit zo is. Ik ben benieuwd naar de ware toedracht. Het is interessant om te zien hoe het nu met de transparantie van de Nederlandse Bond gesteld is.

Nu ik die zin zo lees: "voorzitter van een bond", vraag ik me af of dat de reden is dat zo weinig mensen reageren. Angst voor autoriteit is immers een veel voorkomend verschijnsel.
Als je klaar bent met in je broek poepen kun je -een beetje laat, dat wel- reageren in het topic transfergeruchten. Alles is daar nu wel zo'n beetje gezegd over dit onderwerp, maar aan jouw soort flauwekul is misschien nog behoefte, wie zal het zeggen.
Wees vooral niet bang om onder je eigen naam allerlei lelijks te roepen over Haitze Meurs. Het ergste wat je kan overkomen is dat Haitze je op een goed moment een schop geeft, maar dan weet je in ieder geval waar je die aan te danken hebt.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Frans de Jonge
Real name: Frans de Jonge

Re: Nationale damcompetitie: sport of klucht

Post by Frans de Jonge » Tue Apr 17, 2007 21:07

sun wrote:Haitze Meurs ‘koopt’ het landskampioenschap en trekt vervolgens de financiële stekker eruit. Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:

1) Meurs wist bij het inkopen dat hij dat jaar daarop al de stekker eruit zou trekken (wat ronduit schandalig zou zijn)

2) Meurs besluit na aantal maanden dat hij spijt heeft van zijn financiële investeringen, maar in dat geval neemt hij zijn verantwoordelijkheid niet (of hij is failliet, dan heb ik niks gezegd).

Beide handelingen zijn in strijd met wezenlijke belangen van de damsport en/of de KNDB. Volgens het tuchtreglement is er dus sprake van een mogelijkheid tot strafbare handeling. Gaat de tuchtcommissie (TC) dit ook onderzoeken? En wat doet de bondsraad? Laten zowel de TC alsook de bondsraad dit damdrama ongemoeid of nemen zij zichzelf – en de damsport – serieus en ondernemen zij stappen? Hopelijk laten ze deze trieste klucht niet voorbij kabbelen, al is het alleen om herhaling te voorkomen.

Wie weet blijkt uit onderzoek dat Meurs helemaal niet verantwoordelijk is. Maar wie dan wel? Niemand?
De Tuchtcommissie kan volgens artikel 5 van het Tuchtreglement pas optreden naar aanleiding van een klacht. De voorwaarden waaraan de indiening van een klacht moet voldaan worden in artikel 5 omschreven.

sun

Post by sun » Tue Apr 17, 2007 23:55

Hoi Strandwachter,

Ik heb artikel 5 doorgenomen.
1. a. Ieder die meent dat een strafbare handeling is gepleegd als bedoeld in dit Tuchtreglement, kan daarover een klacht indienen [...]
In feite mag dus iedereen een klacht indienen. Het maakt echter nogal uit wie de klacht indient. Hoe meer kennis van zaken, hoe beter. Zie ook onderstaande passages uit artikel 5.
1. b. De klacht [...] dient zo nauwkeurig mogelijk te omschrijven welke strafbare handeling zou zijn gepleegd, alsmede door wie, waar, wanneer en op welke wijze dat zou zijn geschied.

2.b. Binnen zeven dagen na kennisname van de klacht stelt de voorzitter een datum vast voor de mondelinge behandeling.

3. Zowel klager als aangeklaagde hebben het recht getuigen naar de mondelinge behandeling mee te nemen.
Wie is nu aangewezen om een klacht in te dienen? Ik vind dat een bij een belangrijke negatieve gebeurtenis als deze, de KNDB het voortouw moet nemen. Zij kan een vooronderzoek instellen om te kijken of er een serieuze klacht kan worden ingediend. Tevens - en van meer waarde -kan zij preventieve maatregelen treffen.

Ik weet geen reden waarom de bond geen onderzoek zou laten uitvoeren. Je wilt als vertegenwoordigers van de damsport toch niet een signaal afgeven dat de landelijke damcompetitie een lachertje is waar men zomaar de boel op stelten kan zetten.

Ik kan me voorstellen dat Meurs geen onderzoek wil hebben. Niet omdat hij schuldig zou zijn (ik heb namelijk werkelijk geen idee van de ware toedracht van het Culemborg-drama), maar omdat het gewoon een pijnlijke situatie voor hem is. Hoe pijnlijk ook, hij heeft zelf voor deze posities gekozen en dan moet je ook je verantwoordelijkheden dragen.

sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 08:28

Aan Hanco Elenbaas,

Ik vind jouw reactie buitengewoon onplezierig en ga er verder dan ook niet op in. Op eventuele toekomstige reacties met vergelijkbare toon zal ik ook niet ingaan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Apr 18, 2007 09:36

sun wrote:Hoi Urker,

Het bevreemdt me dat er - naast jou - verder niemand reageert op dit onderwerp.
Dat komt omdat jouw bijdrage
a) over mensen gaat;
b) anoniem is.

De combinatie van die twee wordt door veel en waarschijnlijk veruit de meeste prikkers als niet prettig ervaren.

sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 10:25

Hoi Eric van Dusseldorp
Eric van Dusseldorp wrote:
sun wrote:Hoi Urker,

Het bevreemdt me dat er - naast jou - verder niemand reageert op dit onderwerp.
Dat komt omdat jouw bijdrage
a) over mensen gaat;
b) anoniem is.

De combinatie van die twee wordt door veel en waarschijnlijk veruit de meeste prikkers als niet prettig ervaren.
De term prikkers is nieuw voor mij. Ik neem aan dat prikkers forumleden zijn. Corrigeer me als ik het fout heb.

Over mijn bijdrage: Ik noem inderdaad vaak de naam Meurs. Misschien geeft dat de indruk van een soort heksenjacht op zijn persoon, maar dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik ken hem niet en ik weet niks van hem. Het lijkt mij zelfs hoogstwaarschijnlijk dat hij de damsport een warm hart toedraagt gezien zijn inspanningen en financiele bijdragen.

Waar het mij omgaat met mijn bijdrage is dat dit hele voorval schadelijk is voor de damsport. Dan mag je verwachten dat er serieus naar gekeken wordt waar het fout is gegaan en hoe herhaling te voorkomen. Het gaat mij dus niet om mensen te slachtofferen maar om herhaling te voorkomen. Mocht ik de verkeerde indruk hebben gewekt, dan hoop ik dat het bij dezen rechtgezet is.

Je merkte ook op dat veruit de meeste mensen waarschijnlijk niet reageren omdat ik anoniem ben. Anonimiteit op een forum is bij mijn weten gangbaar. Ikzelf reageer altijd op een forum anoniem omdat ik gezien heb hoe sommige personen op persoonlijke punten zeer gemeen kunnen reageren. Inhoudelijke discussies gaan dan vaak over in platvloerse scheldpartijen. Hier heb ik geen zin in.

Het nadeel om anoniem te zijn is klaarblijkelijk dat mensen twijfelen aan je intenties. Het is mijn ervaring dat, ook al ben je anoniem, men op een gegeven moment weet wat je aan elkaar hebt. Voor lastige personen is dan de ignore knop bedoelt. Er is uiteraard ook een groep anoniemen die de boel goed kunnen verzieken op een forum. Tot die groep reken ik mezelf niet.

Hiltexfan

Post by Hiltexfan » Wed Apr 18, 2007 17:10

sun wrote: Je merkte ook op dat veruit de meeste mensen waarschijnlijk niet reageren omdat ik anoniem ben. Anonimiteit op een forum is bij mijn weten gangbaar. Ikzelf reageer altijd op een forum anoniem omdat ik gezien heb hoe sommige personen op persoonlijke punten zeer gemeen kunnen reageren. Inhoudelijke discussies gaan dan vaak over in platvloerse scheldpartijen. Hier heb ik geen zin in.
Huichelaar

Klareveld

Post by Klareveld » Wed Apr 18, 2007 17:20

sun wrote:Hoi Eric van Dusseldorp
Sun - de damwereld is helaas erg dol op navelstaren in bijzonder klein verband. Invloeden van buitenaf of invloeden die niet direct leiden tot aanwijsbare leden van de navelstaarkring zijn niet welkom. Afgezien van het remise-probleem is er dus ook een serieus cultuurprobleem. Die beide factoren verklaren deels waarom het dammen zo snel bergafwaarts gaat en niet veel meer is dan ganzeborden of halma in de ogen van de rest van de wereld...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Apr 18, 2007 17:36

Klareveld wrote:
Sun - de damwereld is helaas erg dol op navelstaren in bijzonder klein verband. Invloeden van buitenaf of invloeden die niet direct leiden tot aanwijsbare leden van de navelstaarkring zijn niet welkom. Afgezien van het remise-probleem is er dus ook een serieus cultuurprobleem. Die beide factoren verklaren deels waarom het dammen zo snel bergafwaarts gaat en niet veel meer is dan ganzeborden of halma in de ogen van de rest van de wereld...
Beste Sun,

Je ziet, je hebt een discussiemaatje... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 19:06

Hoi Eric van Dusseldorp
Eric van Dusseldorp wrote:
Beste Sun,

Je ziet, je hebt een discussiemaatje... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Van een warm onthaal is tot nu toe geen sprake (ik schijn nu al een bange poeperd en huichelaar te zijn) en inhoudelijk is het ook niet je van het.

Ik geloof dat ik de hand in eigen boezem kan steken. Mijn eerste post is zo geformuleerd dat het weerstand schijnt op te roepen. Jammer, want het onderwerp: damcompetitie: sport of klucht is serieus bedoeld.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Apr 18, 2007 19:08

Het antwoord op je vraag is "Sport".

Dit forum bevat meer dan voldoende informatie over de gang van zaken rond Meurs/Culemborg de laatste twee jaren. Ik stel voor aan Sun om dat eerst eens door te lezen, en over twee maanden een nieuw topic te openen als hij/zij dat nodig acht.

Alexander, wellicht dat dit topic hiermee afgesloten kan worden?

sun

Post by sun » Wed Apr 18, 2007 19:11

Hoi Klareveld
Klareveld wrote:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Kun je het concretiseren? Hoe verhoudt bijvoorbeeld jouw bovenstaande kijk zich op het onderwerp damcompetitie: sport of klucht? ?

Toevoeging: Klareveld: voor je reageert: zie volgend bericht. Ik kom nog wel een keer op terug op deze vraag
Last edited by sun on Wed Apr 18, 2007 19:23, edited 1 time in total.

Post Reply