Sloperswerk De Witt succesvol: legende Sijbrands stopt
Sloperswerk De Witt succesvol: legende Sijbrands stopt
Henkie bedankt...henkie bedankt. Ton stopt.....heb jij nu je zin? Geweldig hoor, die puntentelling van je. We hebben het nieuws weer eens gehaald. Niet met het wk in jakoetsk maar met jouw vernietigende sloperswerk.
Verdere doorvoering van spelverandering zal zonder twijfel nog wel meer stoppers opleveren maar dat vinden de veranderaars niet erg hoor, de laatste tegenstand zal zo vanzelf verdwijnen en over een paar jaar kunnen de veranderaars dan zeggen zie je wel iedereen is het er mee eens dat er veranderd moet worden. Het nieuwe damspel is dan geboren en het oude spel is voor de geschiedenisboekjes. Oude waarden tellen niet meer vooruitgang noemen ze dat.
Triest, in en in triest.
Triest, in en in triest.
Moderator: kan dit onderwerp verwijderd worden, of op zijn minst naar Flame?
Wie het verhaal van Sijbrands leest, ziet dat er veel meer is dan de puntentelling. Met name het dopingverhaal heeft hem doen besluiten om niet mee te doen met het WK. Verder wordt De Witt nergens genoemd. Hij heeft ook niets met de organisatie van het WK te maken, of met de FMJD die de telling heeft ingevoerd. Deze persoonlijke aanval door een anoniem slaat dan ook helemaal nergens op. Net zoals de eractie van Dieter helemaal nergens op slaat, maar dat zijn we van Dieter inmiddels gewend.
Henk heeft dit niet verdiend.
Wie het verhaal van Sijbrands leest, ziet dat er veel meer is dan de puntentelling. Met name het dopingverhaal heeft hem doen besluiten om niet mee te doen met het WK. Verder wordt De Witt nergens genoemd. Hij heeft ook niets met de organisatie van het WK te maken, of met de FMJD die de telling heeft ingevoerd. Deze persoonlijke aanval door een anoniem slaat dan ook helemaal nergens op. Net zoals de eractie van Dieter helemaal nergens op slaat, maar dat zijn we van Dieter inmiddels gewend.
Dit topic gaat zeker niet verwijderd worden, juist door mijn toedoen is dit forum gesplitst in een formeel en informeel deel. Kroegpraat dus. Zo krijgt ook Balkenende in de kroeg voldoende kritiek die anoniem is. Slechts in de USSR hadden ze daar oplossingen voor. Trouwens, ik noem de USSR. Het zal mij niet verbazen als De Witt is ingehuurd door de russen. Puur en alleen om het gevaar Sijbrands te stoppen. In ruil voor iconen wellicht. Dat Ton niet wil pissen in een potje gaat niet om de actie pissen op zich. De kern is dat hij vertikt om t epuissen terwijl bobs als Fukkink over zijn rug staan mee te gluren. Fukkink notabene, weet niet eens dat de schijven op de donkere velden geplaats dienen te worden.
Mee eens.GuidoB wrote:Wie het verhaal van Sijbrands leest, ziet dat er veel meer is dan de puntentelling. Met name het dopingverhaal heeft hem doen besluiten om niet mee te doen met het WK.
Niet bij name, maar Sijbrands ageert toch wel duidelijk tegen plusremises en andere scores:GuidoB wrote:Verder wordt De Witt nergens genoemd.
"Dit temeer daar er niet veel voorstellingsvermogen voor nodig is om te begrijpen dat het hanteren van “plusremises” slechts een (voorlaatste?) halte is op de weg naar invoering van de zogeheten “puntenoverwinning” (Delftse Telling enz.), wat in mijn optiek helemaal de barbarij ten top zou zijn: het zou het damspel radicaal en definitief van zijn wortels afsnijden!"
- Henk de Witt
Guido, van mij hoeft dit onderwerp niet naar Flame hoor.GuidoB wrote:Moderator: kan dit onderwerp verwijderd worden, of op zijn minst naar Flame?
De keffertjes die bij toerbeurt aan mijn broekspijpen hangen (waar blijft composite?) geven een goed beeld van de deplorabele toestand van de damwereld. Laten we niet vergeten dat er ook behoorlijk wat goede mensen zijn, al laat een deel van hen zich te gemakkelijk door de keffertjes intimideren.
Over Sijbrands. Vanochtend las ik het bericht in de Volkskrant. Een terechte beslissing. Feitelijk was hij allang gestopt als topdammer. Maar hij bleef steeds boven de markt zweven. Blijkbaar was de magische klank van zijn naam bij vooral de wat oudere generatie zo groot dat er steeds weer pogingen werden gedaan hem op belangrijke toernooien te krijgen. Meestal tevergeefs.
Ook Jan van Stigt Thans heeft vorig jaar veel moeite gedaan Sijbrands naar zijn WK Blinddammen te krijgen. Feitelijk was het 'blindelement' vooral op het lijf van Ton geschreven. Toch lukte het weer niet.
Ton heeft als speler veel voor de damsport betekend, al dateert zijn laatste wereldtitel alweer van 33(!) jaar geleden. De laatste decennia was hij vooral goeroe en schrijver over dammen.
Jammer vond ik dat hij geen ontwikkeling doormaakte. Ik kan me de tijd nog heugen dat ik zijn Volkskrantrubrieken uitknipte en zorgvuldig bewaarde. De laatste jaren lees ik ze nauwelijks meer. Steeds hetzelfde. Terwijl de samenleving (snel) en de damsport (schoorvoetend) zich ontwikkelen blijft Ton zich hardnekkig op de 'techniek' concentreren. Ronduit bekrompen vind ik zijn volledig negeren van de Delftse toptoernooien. In zes jaar geen letter. Ook onbegrijpelijk dat de Volkskrant dit accepteert. Vergelijk dit eens met de schaakrubriek van Ligterink in dezelfde krant. Goed geschreven en de lezer op de hoogte houdend van alle recente ontwikkelingen.
Overigens ook weer tekenend voor de damwereld dat men Ton daarop niet durfde aanspreken. Een rubriek in een landelijk dagblad brengt ook verantwoordelijkheden mee. Het verzwijgen van moderne ontwikkelingen omdat je het er niet mee eens bent hoort daar niet bij.
Tenslotte de drie redenen die Ton aanvoert: dopingcontrole, uitvluggeren van partijen na het zesde speeluur, plusjes. Met alle drie bezwaren kan ik het eens zijn, maar geen van de drie lijkt me voldoende reden om te stoppen. Ton was feitelijk al lang gestopt. Hij lijkt me mentaal gewoon niet opgewassen tegen de harde strijd die topdammen ook is.
Wat de plusjes betreft (Ton: ‘halve overwinning’) deel ik zijn bezwaar, maar om een heel andere reden. De plusjes bergen het gevaar van competitievervalsing in zich. Verschillende grootmeesters hebben daar reeds op gewezen. De puntenoverwinning is veel beter.
Ik denk dat we blij moeten zijn met de beslissing van Ton. Op deze manier blijft zijn schaduw niet langer boven de markt hangen. En hij kan zich wijden aan wat hij volgens mij het liefste doet, schrijven over dammen.
De vraag is of Sijbrands nu ook zijn kndb wedstrijden stopt. Dat zou consequent zijn. Immers, ook daar zijn reglementswijzigingen van kracht geworden. Ook daar is doping niet toegestaan. De Witt heeft wel een punt als hij zegt dat Sijbrands in feite al jaren geleden gestopt is. De ware reden dat Sijbrands stopt is waarschijnlijk niet benoemd. De Witt raakt het punt wel even aan. De vernieuwingen passen niet in de geest van een romanticus die het liefst damt bij kolenkachels en kaarslicht. Ik neem dan ook aan dat Ton niet werkelijk stopt maar opduikt in het alternatieve spectrum. Een nieuwe bond dus. Met vriendschappelijke, nostalgische matches. Een vierkamp Sijbrands, Gantwarg,Tsjegoljew,Wiersma. Een trainingsmatch in de psychiatrische kliniek van Dybman etc.
Volgens Henk de Witt zijn we hier in flame beland. Hij zal vroeg in de middag al wel weer straal bezopen van de rode wijn zijn.Henk de Witt wrote:Mijn reactie op Guido was ineens verdwenen. Het bleek dat de draad van Urker naar Flame was geplaatst. Daar viel mijn oog op een eerdere draad van Urker, gericht tegen mijn persoon. Ik lees lang niet alles op het forum. Het was een scheldpartij in de stijl van Hanco Elenbaas of Fred van Amersfoort. Ik begrijp nu beter waarom de 'bijdrage' van deze Urker naar Flame is verplaatst.
Beste GuidoB mooi dat je gewend bent geraakt aan mijn reacties ik gelukkig ook aan die van jou en de andere veranderaars.
Waarom deze draad naar flame zou moeten ontgaat me volledig maar dat zal ook wel aan mij liggen.
Leuk dat HdW weet dat er ook goede mensen zijn. Dit slechte mens moet net als andere lastige tegenhangers maar snel opstappen zodat alleen de goede mensen overblijven. Heel fraai dat tegenhangers al geen goede mensen meer zijn, dit zijn uitspraken die mij aan heel onprettige historische uitspraken doen denken en dat had ik zelfs van een fanatische HvW niet verwacht.
Verder is het mooi dat mijn veronderstelling al direct door HdW bekrachtigd wordt in zijn eigen reactie, zo zie je maar dat ik het toch wel aardig goed gezien had.
Al met al had GuidoB deze reactie van mij natuurlijk al verwacht en had ik hem dus eigenlijk niet hoeven posten.
Waarom deze draad naar flame zou moeten ontgaat me volledig maar dat zal ook wel aan mij liggen.
Leuk dat HdW weet dat er ook goede mensen zijn. Dit slechte mens moet net als andere lastige tegenhangers maar snel opstappen zodat alleen de goede mensen overblijven. Heel fraai dat tegenhangers al geen goede mensen meer zijn, dit zijn uitspraken die mij aan heel onprettige historische uitspraken doen denken en dat had ik zelfs van een fanatische HvW niet verwacht.
Verder is het mooi dat mijn veronderstelling al direct door HdW bekrachtigd wordt in zijn eigen reactie, zo zie je maar dat ik het toch wel aardig goed gezien had.
Al met al had GuidoB deze reactie van mij natuurlijk al verwacht en had ik hem dus eigenlijk niet hoeven posten.
-
- Real name: Martijn van Gortel
Gefeliciteerd met je winst Henk.... [img]images/smilies/icon_mad.gif[/img]
Is your mother proud of you? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Is your mother proud of you? [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Jammer dat de grootste dammer aller tijden niet meer is. Je moet er toch niet aan denken dat hij maatschappelijk weer aan de slag moet. Ik zie het al voor me. Ton solliciteert en ziet nog juist een vrouw in burka het plein oversteken. De laatste keer dat hij dat zag was het nog een Dolle Mina maar de tijd vordert. Vervolgens wil hij de potentiele werkgever een hand schudden maar deze weigert dit. Het blijkt geen afstammeling van Clerc te zijn maar iemand die om religieuze redenen dit weigert. Vervolgens krijgt Ton de baan niet omdat hij niet naar de kapper wil. Ze hebben nog wel een baantje achter de kassa maar Ton kan dat helaas niet accepteren want ze tellen met die foeilelijke en afkeurenswaardige munteenheid euro. Totaal vervreemd van de hedendaagse maatschappij neemt hij de trein huiswaarts. Uren later komt hij thuis en blijkt hij voortaan een reiziger zonder doel. De damsport denkt zonder hem te kunnen. Ton denkt zonder de damsport te kunnen. Niemand ziet het goed. Het klopt niet, het voelt niet goed. Er is maar 1 oplossing: een tweekamp Sijbrands-De Witt. Een soort verzoeningstoernooi tussen heden en toekomst. Want beide partijen hebben een beetje gelijk en nog veel meer ongelijk. Vertroebelde referentiekaders noemen ze dat. De tweekamp eindigt in 15-5. geen remiseprobleem.
-
-
Joh, natuurlijk verhuist dit onderwerp niet naar Flame, laat staan dat het verwijderd wordt. Of moet alles waar jij het niet mee eens bent automatisch naar Flame verhuizen?GuidoB wrote:Moderator: kan dit onderwerp verwijderd worden, of op zijn minst naar Flame?
Je doet mij hoe langer hoe meer denken aan een bloedhond die vervaarlijk gromt, blaft en bijt naar een ieder die zelfs maar durft te wijzen naar zijn baasje.
Probeer eens onafhankelijk te denken.