Koeperman
Koeperman
Op Het Nieuwe Forum is veel moois te vinden over de eerste echte geweldenaar die de damsport kende en dat was Iser Kuperman. Een liefhebber, een pure prof en een geweldig strateeg. Tot op hoge leeftijd een zeer sterk speler en als mens altijd vol ondeugende humor en een geboren rebel. Het is nog even afwachten of hij het juiste visum van Petrus krijgt maar ik hoop dat hem boven de eer toekomt die hem hier beneden zo vaak uit pure jaloezie is ontnomen. Zelfs bij zijn overlijden kon men het weer niet laten zijn integriteit in twijfel te trekken. Een kleurrijk persoon, opgegroeid in een dictatoriaal regime, een survivor, een echte vechter. Niet Wiersma, niet Sijbrands, niet Roozenburg was de basis van de damsport. KOeperman was de eerste echte prof.
-
- Real name: Alexander Presman
Re: Koeperman
Mooie woorden, Urker. Jammer dat je deze niet onder eigen naam op Het Nieuwe Forum plaatst.Urker wrote:Op Het Nieuwe Forum is veel moois te vinden over de eerste echte geweldenaar die de damsport kende en dat was Iser Kuperman. Een liefhebber, een pure prof en een geweldig strateeg. Tot op hoge leeftijd een zeer sterk speler en als mens altijd vol ondeugende humor en een geboren rebel. Het is nog even afwachten of hij het juiste visum van Petrus krijgt maar ik hoop dat hem boven de eer toekomt die hem hier beneden zo vaak uit pure jaloezie is ontnomen. Zelfs bij zijn overlijden kon men het weer niet laten zijn integriteit in twijfel te trekken. Een kleurrijk persoon, opgegroeid in een dictatoriaal regime, een survivor, een echte vechter. Niet Wiersma, niet Sijbrands, niet Roozenburg was de basis van de damsport. KOeperman was de eerste echte prof.
Welkom Cees. Dank. Geen dank hoor. Ok. Persoonlijk ben ik benieuwd wat er in de toekomst allemaal rondom Koeperman nog geschreven gaat worden. Dammend Nederland kent hem eigenlijk pas sinds de jaren 50 maar er moet ook veel te vinden zijn over de periode daarvoor. En wie gaat er een mooi boek over hem schrijven.
-
-
- Arjen de Mooij
-
- Hanco Elenbaas
Re: Koeperman
Ben Springer (1897-1960) was de eerste Nederlandse profdammer. Toen Koeperman geboren werd op 21 april 1922, was Ben Springer in Frankrijk bezig met de voorbereiding op zijn match in Canada met Willy Beauregard.Urker wrote: Niet Wiersma, niet Sijbrands, niet Roozenburg was de basis van de damsport. KOeperman was de eerste echte prof.
<center>
Ben Springer rond 1922</center>
Je hebt chronologisch gezien gelijk Hanco maar er zijn wel redenen om de bijdrage van Koeperman meer gewicht te verlenen. Een aantal argumenten:
Koeperman vervulde een brugfunktie tussen Oost en West en droeg daarmee bij aan globalisering van onze sport.
Hij was een uitmuntend speler en uitgezonderd Chichov uniek in speelkracht, met name in abstracte standen.
Koeperman kon zich niet beroepen op bestaande theorie en was zo feitelijk in het nadeel, moest zijn eigen architekt zijn en was dus vernieuwend.
Als inwoner van een dictatoriaal regime ondervond hij meer nadelen dan voordelen.
De periode Koeperman omvat minstens 5 decennia en dat is met een dergelijk hoog nivo een unicum.
Hij publiceerde veel techniek, is in vele talen vertaald en beschikte over didaktische vaardigheden
De man was spraakmakend en populair als secondant. Het mooiste van Koeprman is misschien wel dat hij net zoveel hartstochtelijke vrienden had als fervente tegenstanders en dus echt geleefd heeft. De man verdient een onnoemelijke hoeveelheid respect en was wellicht de laatste verbinding met de nostalgie. Vanaf heden zijn we overgeleverd aan de jongere generatie.
Koeperman vervulde een brugfunktie tussen Oost en West en droeg daarmee bij aan globalisering van onze sport.
Hij was een uitmuntend speler en uitgezonderd Chichov uniek in speelkracht, met name in abstracte standen.
Koeperman kon zich niet beroepen op bestaande theorie en was zo feitelijk in het nadeel, moest zijn eigen architekt zijn en was dus vernieuwend.
Als inwoner van een dictatoriaal regime ondervond hij meer nadelen dan voordelen.
De periode Koeperman omvat minstens 5 decennia en dat is met een dergelijk hoog nivo een unicum.
Hij publiceerde veel techniek, is in vele talen vertaald en beschikte over didaktische vaardigheden
De man was spraakmakend en populair als secondant. Het mooiste van Koeprman is misschien wel dat hij net zoveel hartstochtelijke vrienden had als fervente tegenstanders en dus echt geleefd heeft. De man verdient een onnoemelijke hoeveelheid respect en was wellicht de laatste verbinding met de nostalgie. Vanaf heden zijn we overgeleverd aan de jongere generatie.
Even speciaal voor de webmaster van Het Nieuwe Forum wil ik wijzen op de bijdrage van Elenbaas. Ik stel voor die bijdrage te verplaatsen naat dit topic. Koeperman is nooit veroordeeld en niet aantoonbaar betrokken bij omkoping of het spelen van een fakepartij. En dit is absoluut niet het moment om dat wel te suggeren. Ik herinner me wel een partij Elenbaas-Bor in dit genre en op een wat ander nivo Wiersma-Sijbrands
- Hanco Elenbaas
Het wordt tijd dat je Damgeheim Staatsgeheim gaat lezen vriend. Daarin beschrijft Koeperman zelf allerlei duistere praktijken waar hij nauw bij betrokken was.Urker wrote:Even speciaal voor de webmaster van Het Nieuwe Forum wil ik wijzen op de bijdrage van Elenbaas. Ik stel voor die bijdrage te verplaatsen naat dit topic. Koeperman is nooit veroordeeld en niet aantoonbaar betrokken bij omkoping of het spelen van een fakepartij.
Heb ik gelezen Hanco en het is een schitterend boek. Ik interpreteer de inhoud enigszins anders dan jij. Combine is van alle tijden en nergens heb ik een pattentaanvraag van Koeperman kunnen ontdekken. Wel is het zo dat een grootmeestertitel in de USSR vele facaliteiten bood zoals reizen naar het buitenland en andere privileges. Logisch dat daar onderling soms handig gebruik van gemaakt werd om de miserabele leefomstandigheden te kunnen ontvluchten. Dat zou Thijssen of Dolfing ook doen indien Balkenende nog meer macht had gekregen. Koeperman was natuurlijk geniaal in de tweekamp Andreiko-Sijbrands al heeft het niets opgeleverd. Hoewel, de minder stabiele Sijbrands verdween daardoor wel van het toneel. Grootmeesterlijk voorbereid door Koeperman.