Fries dammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Tue Jun 23, 2009 00:38

Programma Toptoernooi en uitnodiging Eindspeltoernooi Fries Dammen 25 juni en 27 juni 2009 te Franeker.
Attachments
Microsoft Word - programmaboekje toptoernoai 2009 versie-nl-kaal.pdf
Programma toptoernooi en uitnodiging eindspeltoernooi Fries dammen 25 en 27 juni 2009 te Franeker.
(519.65 KiB) Downloaded 407 times

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jun 26, 2009 19:37

Friesch Dagblad, vrijdag, 26 juni 2009

Fries dammen met toptoernooi terug naar haar roots

Bert Kalteren

Franeker - Op 24 juni 1591 werd de eerste steen gelegd van het stadhuis van Franeker. Gisteravond, 418 jaar en één dag later, was het de beurt aan burgemeester Marian Haveman van Franekeradeel, om op dezelfde locatie de eerste (dam)steen te verschuiven. Dat was de openingshandeling van het eerste grootmeestertoernooi Fries dammen. Een betere locatie voor de noviteit is haast ondenkbaar.


Het fraaie raadhuis in de Friese renaissancestijl past helemaal bij het tweedaagse toernooi, want kortgeleden ontdekte Marten Walinga (Waaksens) dat de bakermat van het moderne damspel in Franeker ligt. Iets meer dan 150 jaar na de oplevering van het stadhuis, zo rond 1750, werd in de toenmalige Friese universiteitsstad het 100-veldenbord ontwikkeld en dat was het begin van de opkomst van de damsport.

En waar kun je een dergelijk toernooi dan beter organiseren, dan in een gebouw dat in de top 100 van de Nederlandse Unesco monumenten staat. ,,Het is een schitterende locatie. Een half jaar geleden hebben we het verzoek ingediend en een week of twee geleden kregen we groen licht. Toen was het nog wel even aanpoten”, vertelt organisator Marten Walinga, die als één van de vier deelnemers een dubbelrol vertolkt.

,,Het is ook heel zeldzaam dat we hier mensen toelaten buiten de openingsuren om”, zegt burgemeester Haveman. Maar vanuit het historisch perspectief kon de gemeente Franekeradeel het verzoek gewoon niet weigeren, al plaatste de burgemeester nog wel een kanttekening in haar openingswoord. ,,Het 100-veldenbord is in Franeker ontwikkeld en dat was een mooie aanleiding om in ‘mijn huis’ binnen te komen. Maar ik zou het wel eens getoetst willen zien.”

Het nieuws maakte wereldwijd wel het één en ander los en zorgde voor een levendige discussie. Daarbij werd de ontstaansgeschiedenis hier en daar in twijfel getrokken. Maar gisteren kreeg damclub De Rûge Wolf, de initiator achter het onderzoek, te horen dat de resultaten worden overgenomen door geschiedenisschrijver Govert Westerveld van de werelddambond, la Fédération Mondiale du Jeu de Dames.

Voor de vier ‘grootmeesters’ van het Fries dammen, naast Walinga zijn dat Taeke Kooistra, Augustinus van der Goot en Tsjerk Wijbenga, was het gisteren wel even wennen. Twee maanden geleden kwam er al een einde aan het damseizoen. ,,De knop moest wel even om. Ik heb me wel voorbereid, maar dat had wat beter gekund”, vond Walinga. Maar ook de andere drie kennen dat probleem. Coming man Wijbenga: ,,In de zomer dam je niet, dan kaats je. Het is afwachten hoe het gaat, maar het is een eer om er bij te zijn.”

Daar zijn ze het allemaal over eens. Regerend Fries kampioen Taeke Kooistra, die afgelopen seizoen zijn twaalfde titel pakte, wordt door iedereen genoemd als favoriet. ,,Dat is in de regel vaak zo. Er zal wel op me gedamd worden, maar dat is terecht. Als Fries kampioen heb je alles te verliezen”, aldus de Hartwerder. ,,Het is prachtig om er bij te zijn en dan moet je er ook staan. Ik moet het van mijn ervaring hebben, want ik heb er niet weken voor geoefend.”

Augustinus van der Goot, ook al twaalfvoudig kampioen, is de enige die zich aardig heeft voorbereid. ,,Maar ik heb niet zoveel andere beslommeringen als de rest.” Hij is bezig aan zijn tweede jeugd, nadat hij vier jaar was gestopt vanwege een burn out, maar promoveerde afgelopen seizoen weer naar de beste acht. ,,Ik heb een heel goed seizoen gehad en heb hier en daar wat foutjes gemaakt. Maar ik ben het nog niet kwijt. Ik doe mijn best en ben zeker niet bang voor de anderen.”

In de eerste ronde verraste Van der Goot Walinga en deelt de koppositie met Kooistra, die aan het eerste bord Wijbenga versloeg. Morgen wordt het grootmeestertoernooi in Franeker afgesloten met de tweede een derde ronde. Daarnaast is er ook een simultaan, waarbij de jeugd van 45 scholen uit de omgeving van Franeker is uitgenodigd. ,,We moeten als kleine sport professioneel zijn, maar er moet wel wat nieuw bloed bij. Als je niks doet, dan bloedt het dood”, aldus voorvechter Walinga.

Fertel in freon | Reageer op dit artikel | Aantal reacties 0

Nagelslag
Posts: 198
Joined: Fri May 28, 2004 23:45
Location: Huizum

Post by Nagelslag » Fri Jun 26, 2009 20:04

Op http://www.pfdb.nl staan in de week na 25 juni 2009 een paar foto's van het Grutmasterstoernoai 2009 in Franeker.

GPTV heeft vandaag (vrijdag 26 juni) een stream lopen met reclame, gewoon nieuws en een nieuwsitem over het Grutmasterstoernoai, waarin o.a. Tjalling Goedemoed aan het woord komt.

http://www.gptv.nl/GPTVonlinestream.html

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jun 27, 2009 01:56

Nagelslag wrote:Op http://www.pfdb.nl staan in de week na 25 juni 2009 een paar foto's van het Grutmasterstoernoai 2009 in Franeker.

GPTV heeft vandaag (vrijdag 26 juni) een stream lopen met reclame, gewoon nieuws en een nieuwsitem over het Grutmasterstoernoai, waarin o.a. Tjalling Goedemoed aan het woord komt.

http://www.gptv.nl/GPTVonlinestream.html
<center>
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/swD_Vqlsc9M&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/swD_Vqlsc9M&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>
Last edited by Hanco Elenbaas on Sun Oct 11, 2009 07:53, edited 1 time in total.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Jun 27, 2009 22:02

Donderdag en zaterdag was er voor het eerst Fries dammen met live commentaar in de stemmige raadszaal van het gemeentehuis van Frentsjer. Er werden prachtige partijen gespeeld. Winnaar werd twaalfvoudig oud-kampioen Augustinus van der Goot, die alle drie partijen won.
Vandaag was er een eindspeltoernooi, waarbij elke speler met vijf schijven op de basislinie start. Aan het toernooi deden diverse 'hollandse dammers' mee, waaronder Sietse Nagel, Foeke Tiemensma, Sjoerd Koopman en dochter. Het eindspeltoernooi werd gewonnen door ene Tjalling Goedemoed.
Volgens Goedemoed is vijf om vijf in gewoon dammen morsdood, maar is het in Oer Alles en ook bij killerdammen uitermate interessant. In het Friese dasmpel komen vaak dunne standen voor die uitermate scherp zijn. Een 3 om 3 is niet automatisch remise, maar wordt nog vaak door een van beide spelers gewonnen.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Jun 27, 2009 22:27

Van de PFDB-site:
Sietse Nagel wrote:26-06-2009: Van der Goot en Kooistra op kop
Op donderdag 25 juni 2009 was in het oude Stadhuis van Franeker, tegenover het bekende Planetarium, de eerste 'omloop' (ronde) van het Grutmastertoernoai Frysk Spul.
Burgemeester Marianne Haveman verrichtte de openingszet aan het bord van Taeke Kooistra en Tsjerk Wijbenga onder het toeziend ook van diverse belangstellenden en GPTV. Hierna werden deze beide spelers en de spelers van de andere partij, Augustinus van der Goot en Marten Walinga, met rust gelaten en ging iedereen naar de oude burgemeesterskamer, waar Jelle Wiersma met behulp van het computerprogramma Lusoris uitleg gaf bij de partijen. Tjalling Goedemoed mocht met de camera van GPTV op zich gericht burgemeester Haveman nog even getuige laten zijn van de zogenaamde Tytsma-zet, waarbij er vele schijven van het bord worden geslagen.

Na een aantal speeluren, het was buiten al donker, won Augustinus van der Goot zijn partij tegen Marten Walinga, die op een bepaald moment een slechte ruil naar het centrum nam. De waardering van Lusoris was op dat moment meteen in het voordeel van Van der Goot.
Taeke Kooistra ging even langs een afgrond, maar omdat Tsjerk Wijbenga niet de allersterkte voortzetting koos in het middenspel, kon Kooistra sterk terugkomen en later winnen.

Morgen zijn er naast de 2e en 3e omloop twee nevenactiviteiten. Er is een jeugdsimultaan en vanaf 14.00 uur een eindspeltoernooi.
De deelnemers hieraan gaan elkaar bestrijden met elk 5 schijven op de basisrij.
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Jul 04, 2009 10:40

De Telegraaf, 4 juli 2009
Image

Post Reply