Brief betreffende indeling nationale competitie
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Brief betreffende indeling nationale competitie
Op 22 maart 2005 heeft KNDB-competitieleider Leo Mous een brief gestuurd naar alle verenigingen die uitkomen in de nationale competitie. Hij vraagt hierin of de competitie op basis van geografische overwegingen dan wel op basis van gemiddelde rating moet worden ingedeeld. Op deze brief valt nogal wat aan te merken. Mijn belangrijkste punten zijn:
- van een bestuurder mag je een visie verwachten. Het is te gemakkelijk om zo'n briefje te sturen naar de clubs, omdat het eigenbelang een grotere rol zou kunnen spelen dan sportieve overwegingen. Voorbeeld: momenteel zijn er drie 1e klassen met in totaal 36 teams. Als je de 12 sterkste teams allemaal in 1B zou plaatsen, dan zijn de 24 andere teams daar waarschijnlijk tevreden mee, maar dat betekent niet dat de indeling acceptabel is.
- Leo Mous vraagt verenigingen die voorstander zijn van een indeling op basis van rating dit voor 9 april bij hem te melden. Wie een puur geografische indeling wil, hoeft niets te doen. Dit lijkt een nogal doorzichtige poging de uitkomst te sturen. Bekend is immers dat de respons op dit soort enquetes minimaal is, zeker nu de enquete nergens bekend is gemaakt (alleen een brief naar de secretarissen) en de inzendtermijn kort is. Door non-respondenten gelijk te stellen aan voorstanders van een geografische indeling, staat de uitkomst van de enquete nu al vast.
- In de brief wordt weer het vreemde argument gehanteerd dat de gemiddelde rating ten tijde van indeling af kan wijken van de uiteindelijke rating, en dat de rating daarom geen goed kriterium voor indeling zou zijn. Natuurlijk kan de rating van een team tussen april en september wijzigen, maar dat kan zowel in positieve als negatieve zin. Het ene team wordt wat sterker, het andere wat zwakker, met als uiteindelijk resultaat dat de rating van de klassen als geheel niet veel verandert tussen april en september.
- Leo Mous meldt ook nog dat de sterkteverschillen tussen de afzonderlijke groepen het afgelopen seizoen niet opvallend groot waren. Dit is een pertinente onwaarheid. In 1A was de gemiddelde rating het afgelopen jaar 1073, tegen 1133 in 1B, d.w.z. een verschil van 60 punten. Als je bedenkt dat het ratingverschil tussen hoofdklasse en 1e klasse het afgelopen jaar 116 punten bedroeg, dan kunnen we vaststellen dat het niveauverschil tussen 1A en 1B meer dan een halve klasse was. Ook de promotie-degradatiewedstrijden hebben het kwaliteitsverschil duidelijk zichtbaar gemaakt.
Uiteraard heeft Amstelland gemeld voorstander te zijn van een gelijkmatiger indeling, maar ik heb er op deze manier weinig vertrouwen in dat er wat verandert. Hopelijk kan bondsraadlid Jaap van Galen de kwestie nog eens aankaarten bij het bestuur.
- van een bestuurder mag je een visie verwachten. Het is te gemakkelijk om zo'n briefje te sturen naar de clubs, omdat het eigenbelang een grotere rol zou kunnen spelen dan sportieve overwegingen. Voorbeeld: momenteel zijn er drie 1e klassen met in totaal 36 teams. Als je de 12 sterkste teams allemaal in 1B zou plaatsen, dan zijn de 24 andere teams daar waarschijnlijk tevreden mee, maar dat betekent niet dat de indeling acceptabel is.
- Leo Mous vraagt verenigingen die voorstander zijn van een indeling op basis van rating dit voor 9 april bij hem te melden. Wie een puur geografische indeling wil, hoeft niets te doen. Dit lijkt een nogal doorzichtige poging de uitkomst te sturen. Bekend is immers dat de respons op dit soort enquetes minimaal is, zeker nu de enquete nergens bekend is gemaakt (alleen een brief naar de secretarissen) en de inzendtermijn kort is. Door non-respondenten gelijk te stellen aan voorstanders van een geografische indeling, staat de uitkomst van de enquete nu al vast.
- In de brief wordt weer het vreemde argument gehanteerd dat de gemiddelde rating ten tijde van indeling af kan wijken van de uiteindelijke rating, en dat de rating daarom geen goed kriterium voor indeling zou zijn. Natuurlijk kan de rating van een team tussen april en september wijzigen, maar dat kan zowel in positieve als negatieve zin. Het ene team wordt wat sterker, het andere wat zwakker, met als uiteindelijk resultaat dat de rating van de klassen als geheel niet veel verandert tussen april en september.
- Leo Mous meldt ook nog dat de sterkteverschillen tussen de afzonderlijke groepen het afgelopen seizoen niet opvallend groot waren. Dit is een pertinente onwaarheid. In 1A was de gemiddelde rating het afgelopen jaar 1073, tegen 1133 in 1B, d.w.z. een verschil van 60 punten. Als je bedenkt dat het ratingverschil tussen hoofdklasse en 1e klasse het afgelopen jaar 116 punten bedroeg, dan kunnen we vaststellen dat het niveauverschil tussen 1A en 1B meer dan een halve klasse was. Ook de promotie-degradatiewedstrijden hebben het kwaliteitsverschil duidelijk zichtbaar gemaakt.
Uiteraard heeft Amstelland gemeld voorstander te zijn van een gelijkmatiger indeling, maar ik heb er op deze manier weinig vertrouwen in dat er wat verandert. Hopelijk kan bondsraadlid Jaap van Galen de kwestie nog eens aankaarten bij het bestuur.
- Jan Pieter
Overdrijven is ook een kunst. Jaap van Galen heeft vorig jaar al aangetoond dat er slechts beperkte verschuivingen nodig zijn om de indeling wat evenwichtiger te maken.Karvinen wrote:Nee, als dadelijk in de tweede klasse Maastricht naar Het Noorden moet, dat zal een feest zijn!
Het gaat hier niet om angst voor degradatie. Waar het wel om gaat, is dat het niveau waarop je speelt, bepaald hoort te worden door je sportieve prestaties en niet door de luimen van de competitieleider.Wees blij als je in een sterkere klasse zit! Als je bang bent om te degraderen, kun je er net zo goed mee ophouden.
-
- Real name: Martijn van Gortel
Ben nu maar blij dat een toernooi van zo'n grote omvang georganiseerd wordt. Het zal vast enorm veel tijd kosten zoiets te doen.Jan Pieter wrote:Overdrijven is ook een kunst. Jaap van Galen heeft vorig jaar al aangetoond dat er slechts beperkte verschuivingen nodig zijn om de indeling wat evenwichtiger te maken.Karvinen wrote:Nee, als dadelijk in de tweede klasse Maastricht naar Het Noorden moet, dat zal een feest zijn!
Het gaat hier niet om angst voor degradatie. Waar het wel om gaat, is dat het niveau waarop je speelt, bepaald hoort te worden door je sportieve prestaties en niet door de luimen van de competitieleider.Wees blij als je in een sterkere klasse zit! Als je bang bent om te degraderen, kun je er net zo goed mee ophouden.
Ik neem niet aan dat je het zelf wil doen?
- Jan Pieter
Dat is wel een erg zwak argument. Zo redenerend had het bestuur van de Limburgse Dambond tegen een zekere deelnemer ook wel kunnen zeggen: wees nu maar blij dat we een kampioenschap hebben georganiseerd en dat we iemand hebben aangewezen voor de halve finales. We nemen niet aan dat je het zelf wilt doen?Tijn wrote:Ben nu maar blij dat een toernooi van zo'n grote omvang georganiseerd wordt. Het zal vast enorm veel tijd kosten zoiets te doen.
-
- Real name: Martijn van Gortel
Dát is een zwak argument. De Limburgse bond handelde niet volgens de regels (maar a.u.b. genoeg daarover, ik begin het net te vergeten). Dhr. Mous organiseert de NC in zijn, neem ik aan, vrije tijd. Die vrije tijd hebben niet veel mensen, en de mensen die die tijd wel hebben staan meestal niet te popelen om een damtoernooi te mogen organiseren.Jan Pieter wrote:Dat is wel een erg zwak argument. Zo redenerend had het bestuur van de Limburgse Dambond tegen een zekere deelnemer ook wel kunnen zeggen: wees nu maar blij dat we een kampioenschap hebben georganiseerd en dat we iemand hebben aangewezen voor de halve finales. We nemen niet aan dat je het zelf wilt doen?Tijn wrote:Ben nu maar blij dat een toernooi van zo'n grote omvang georganiseerd wordt. Het zal vast enorm veel tijd kosten zoiets te doen.
Overigens wil ik best wel eens een toernooi organiseren, maar daarvoor ben ik nog te jong en onervaren met organiseren.
In de brief wordt weer het vreemde argument gehanteerd dat de gemiddelde rating ten tijde van indeling af kan wijken van de uiteindelijke rating, en dat de rating daarom geen goed kriterium voor indeling zou zijn. Natuurlijk kan de rating van een team tussen april en september wijzigen, maar dat kan zowel in positieve als negatieve zin. Het ene team wordt wat sterker, het andere wat zwakker, met als uiteindelijk resultaat dat de rating van de klassen als geheel niet veel verandert tussen april en september.
Ik ken de inhoud van het voorstel van Amstelland niet precies, maar wordt daar alleen gekeken naar de gem.(!) rating per klasse?Waar het wel om gaat, is dat het niveau waarop je speelt, bepaald hoort te worden door je sportieve prestaties.
Dus als jouw team een gem. rating heeft van 1200, de andere clubs (zie quote 1) iets sterker/zwakker worden, dan zou het dus kunnen zijn dat je speelt tegen 5 clubs met een gem. rating van 1400 en 5 clubs met een gem. rating van 1000. (Gemiddelde rating blijft 1200).
Het lijkt me dat je dan NIET speelt tegen clubs van een gelijk niveau (zie quote 2).
OK, ik geef toe: bovenstaand voorbeeld is zwaar overdreven, maar helemaal goed krijg je het toch nooit. Voorbeeldje:
Vorig jaar speelde Raes 1 in 1C, gezien de nieuwe aanwinsten was het team gewoon Hoofdklasse-waardig. In welke klasse ze ook ingedeeld zouden zijn, ze waren altijd een heel stuk sterker dan de rest.
Dit probleem zou ook bij een andere indeling niet opgelost kunnen worden.
Conclusie: iedere indeling heeft zo zijn voor- en nadelen en overal valt wel iets op aan te merken. Ik heb de indruk dat de meeste verenigingen de geografische indeling wel oke vinden, of denkt men daar anders over?
Kijk, die indruk heeft Leo Mous nou ook. En daarom heeft hij dat ook zo gevraagd aan de clubs. Ik denk dat de gebroeders Drost de enigen zijn die heel graag het hele land door willen reizen omdat de indeling per se gelijkmatig moet zijn. Als het nou reacties regent van allerlei clubs, zal Leo vast wel met de wensen rekening houden, lijkt me.AnDa wrote:Conclusie: iedere indeling heeft zo zijn voor- en nadelen en overal valt wel iets op aan te merken. Ik heb de indruk dat de meeste verenigingen de geografische indeling wel oke vinden, of denkt men daar anders over?
Ik heb overigens begrepen dat er afgelopen vrijdag nog geen reactie van Amstelland binnen was...
- archimedes
Tijn, het feit dat iemand iets in zijn vrije tijd organiseert betekent toch niet dat hij dan alles geheel naar eigen inzicht mag doen??? Ik weet niet of ik het in alle opzichten met Jan Pieter eens ben, maar jouw argumentatie vind ik niet correct...Tijn wrote:Ben nu maar blij dat een toernooi van zo'n grote omvang georganiseerd wordt. Het zal vast enorm veel tijd kosten zoiets te doen.Jan Pieter wrote:Overdrijven is ook een kunst. Jaap van Galen heeft vorig jaar al aangetoond dat er slechts beperkte verschuivingen nodig zijn om de indeling wat evenwichtiger te maken.Karvinen wrote:Nee, als dadelijk in de tweede klasse Maastricht naar Het Noorden moet, dat zal een feest zijn!
Een aantal voordelen voor regionale klasses:
Benzine/Diesel prijzen , dus de kosten van het reizen.
Het komt vaak voor dat in de lagere klasses een aantal oudere spelers zitten die er niet echt op zitten te wachten om een uitwedstrijd te spelen waarbij ze enorm lang moeten reizen.
Het organisatorische gedeelte. Veel blijft bij het oude in een nieuw seizoen.
Benzine/Diesel prijzen , dus de kosten van het reizen.
Het komt vaak voor dat in de lagere klasses een aantal oudere spelers zitten die er niet echt op zitten te wachten om een uitwedstrijd te spelen waarbij ze enorm lang moeten reizen.
Het organisatorische gedeelte. Veel blijft bij het oude in een nieuw seizoen.
......door politie en dominee geweerd.....
-
Ik ben er voor om die noordelijke club niet allemaal bij elkaar te proppen en meer over het land te laten verspreiden....wat is er mis met het duel Noorden - Maastricht?
Lekker hotelletje nemen op vrijdag.... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
Leuk, en de KNDB betaalt dat dan? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Damsaurus wrote:Ik ben er voor om die noordelijke club niet allemaal bij elkaar te proppen en meer over het land te laten verspreiden....wat is er mis met het duel Noorden - Maastricht?
En de reiskosten ook nog eens? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Boek alvast maar een lang weekend voor ons, wij komen eraan!
Nee, even serieus nu [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Verdergaand op mijn voorbeeld met Raes 1 afgelopen seizoen.
Om de klassen even sterk te houden moet er in de klasse waar één heel sterk team speelt dus ook één heel zwak team ingeroosterd worden. (De gem. rating moet immers gelijk blijven).
Dan lijkt me de spanning in die klasse meteen weg.
De kampioen lijkt bij voorbaat bekend, evenals (één van) de degradant(en). Met andere woorden: vanuit sportief oogpunt gezien wordt het dan net MINDER interessant. Als middenmoter krijg je dan helemaal geen team meer bij elkaar om als Maastricht uit bij Groningen te spelen.
Leuk idee, en tot bepaalde hoogte ben ik het wel met Jan Pieter eens, maar je moet het niet gaan overdrijven. En gezien de reacties tot nu toe, mag ik enigszins voorzichtig concluderen dat er niet veel steun voor het verzoek van Amstelland is.
Verdergaand op mijn voorbeeld met Raes 1 afgelopen seizoen.
Om de klassen even sterk te houden moet er in de klasse waar één heel sterk team speelt dus ook één heel zwak team ingeroosterd worden. (De gem. rating moet immers gelijk blijven).
Dan lijkt me de spanning in die klasse meteen weg.
De kampioen lijkt bij voorbaat bekend, evenals (één van) de degradant(en). Met andere woorden: vanuit sportief oogpunt gezien wordt het dan net MINDER interessant. Als middenmoter krijg je dan helemaal geen team meer bij elkaar om als Maastricht uit bij Groningen te spelen.
Leuk idee, en tot bepaalde hoogte ben ik het wel met Jan Pieter eens, maar je moet het niet gaan overdrijven. En gezien de reacties tot nu toe, mag ik enigszins voorzichtig concluderen dat er niet veel steun voor het verzoek van Amstelland is.