WK blinddammen
-
- Real name: Alexander Presman
WK blinddammen
<center>PERSBERICHT
Schiedam, 23 maart 2005
[img]http://fmjd.org/images/wkblind2005.jpg[/img]
</center>
Uniek WK blinddammen
De damwereld krijgt er binnenkort een nieuwe discipline bij. Van 30 april t/m 8 mei wordt in opdracht van de Werelddambond FMJD het eerste WK blinddammen gespeeld. Het toernooi vindt plaats in het pand van het Schiedammer assurantiebedrijf Van Stigt Thans, in een ongekend sterke bezetting.
De organisatie verzekerde zich van de beste Russische spelers ter wereld: de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev, negenvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman. Ook Rob Clerc, Ron Heusdens en oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, die in de nationale competitie voor de ereklassevereniging Van Stigt Thans uitkomen, zullen van de partij zijn. Opvallend is de bereidheid van zesvoudig oud-wereldkampioen Harm Wiersma om opnieuw in de internationale damarena plaats te nemen. De laatste keer dat de Fries actief was (1999) werd hij in een select deelnemersveld Europees kampioen.
De huidige Nederlandse kampioen Kees Thijssen wil ook niet ontbreken en van Afrikaanse zijde neemt de Senegalees N’diaga Samb deel.
Alle spelers zullen elkaar één keer ontmoeten in een rapid partij, vervolgens één keer in een blindpartij. Uniek aan het toernooi is dat er niet alleen een ranglijst zal worden bijgehouden op basis van vergaarde punten, maar ook een ranglijst op basis van het vertoonde spel van de grootmeesters. Aanvallend en creatief spel worden beloond. De punten voor attractiviteit worden toegekend door een beoordelingscommissie onder leiding van de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken, die bekend staat om zijn hoogwaardige damcomposities.
Schiedam, 23 maart 2005
</center>
Uniek WK blinddammen
De damwereld krijgt er binnenkort een nieuwe discipline bij. Van 30 april t/m 8 mei wordt in opdracht van de Werelddambond FMJD het eerste WK blinddammen gespeeld. Het toernooi vindt plaats in het pand van het Schiedammer assurantiebedrijf Van Stigt Thans, in een ongekend sterke bezetting.
De organisatie verzekerde zich van de beste Russische spelers ter wereld: de huidige wereldkampioen Alexander Georgiev, negenvoudig oud-wereldkampioen Alexei Tsjizjov en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman. Ook Rob Clerc, Ron Heusdens en oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg, die in de nationale competitie voor de ereklassevereniging Van Stigt Thans uitkomen, zullen van de partij zijn. Opvallend is de bereidheid van zesvoudig oud-wereldkampioen Harm Wiersma om opnieuw in de internationale damarena plaats te nemen. De laatste keer dat de Fries actief was (1999) werd hij in een select deelnemersveld Europees kampioen.
De huidige Nederlandse kampioen Kees Thijssen wil ook niet ontbreken en van Afrikaanse zijde neemt de Senegalees N’diaga Samb deel.
Alle spelers zullen elkaar één keer ontmoeten in een rapid partij, vervolgens één keer in een blindpartij. Uniek aan het toernooi is dat er niet alleen een ranglijst zal worden bijgehouden op basis van vergaarde punten, maar ook een ranglijst op basis van het vertoonde spel van de grootmeesters. Aanvallend en creatief spel worden beloond. De punten voor attractiviteit worden toegekend door een beoordelingscommissie onder leiding van de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken, die bekend staat om zijn hoogwaardige damcomposities.
- Hanco Elenbaas
-
Dit is geen grap Hanco, ik geloof dat Sijbrands niet mee wilde doen. Of Erno gevraagd is zou ik niet weten. Naar mijn weten spelen de grootmeesters iedere dag een rapid en een blind partij, en verzorgt de speler die die dag vrij is samen met Kuijken de analyses.Hanco Elenbaas wrote:Bijna 1 april.
Ik mis Ton Sijbrands en Erno Prosman in het deelnemersveld.
- Hanco Elenbaas
Maar wie betaalt het allemaal Jasper, als het geen grap is?Double_D wrote:Dit is geen grap Hanco, ik geloof dat Sijbrands niet mee wilde doen. Of Erno gevraagd is zou ik niet weten. Naar mijn weten spelen de grootmeesters iedere dag een rapid en een blind partij, en verzorgt de speler die die dag vrij is samen met Kuijken de analyses.Hanco Elenbaas wrote:Bijna 1 april.
Van Stigt Thans kan niet eens Ron Heusdens een fatsoenlijk salaris geven en die jongens van de FMJD hebben de sponsoring voor het WK in oktober ook nog niet voor elkaar.
Bovendien, wat stelt een blinddamtoernooi voor zonder Erno Prosman en Ton Sijbrands?
-
Ton is wel uitgenodigd wat ik begrepen heb, dus dan is het zijn eigen schuld als hij ontbreekt. En Van Stigt Thans is de sponsor van het toernooi.Hanco Elenbaas wrote:Maar wie betaalt het allemaal Jasper, als het geen grap is?Double_D wrote:Dit is geen grap Hanco, ik geloof dat Sijbrands niet mee wilde doen. Of Erno gevraagd is zou ik niet weten. Naar mijn weten spelen de grootmeesters iedere dag een rapid en een blind partij, en verzorgt de speler die die dag vrij is samen met Kuijken de analyses.Hanco Elenbaas wrote:Bijna 1 april.
Van Stigt Thans kan niet eens Ron Heusdens een fatsoenlijk salaris geven en die jongens van de FMJD hebben de sponsoring voor het WK in oktober ook nog niet voor elkaar.
Bovendien, wat stelt een blinddamtoernooi voor zonder Erno Prosman en Ton Sijbrands?
-
Re: WK blinddammen
Deze samenstelling heeft veel weg van het Amber-schaaktoernooi dat jaarlijks in Monaco gehouden wordt. Dit schaaktoernooi vindt dit jaar plaats van 19 tot en met 31 maart. Anand wint het hoogstwaarschijnlijk. Bij het blindschaken wil een grootmeester nog wel eens fouten maken op het gebied van voorstellingsvermogen (zo maakte van Wely afgelopen week een blunder doordat hij de stand niet goed voor ogen had). Zullen de damgrootmeesters ook moeite hebben om de stand goed voor te stellen??? Ik denk van niet, omdat mensen als Prosman en Sijbrands zelfs een groot aantal partijen tegelijk blind kunnen dammen, terwijl zij hier niet veel moeite mee lijken te hebben. Een interessantere vraag is daarom misschien of het 'blindspelniveau' van een grootmeester lager is dan zijn 'normale' spelniveau?A.Presman wrote: Alle spelers zullen elkaar één keer ontmoeten in een rapid partij, vervolgens één keer in een blindpartij.
-
Ik vraag me af waarom het 'WK-blinddammen' heet terwijl het in feite om een combinatietoernooi blind/rapid gaat, inderdaad vergelijkbaar met 'Amber'.A.Presman wrote: (...)
Uniek WK blinddammen
(...)
Ik had een puur blindtoernooi misschien nog wel iets leuker gevonden. Een mooi initiatief is het overigens wel.
- Hanco Elenbaas
En wie moet dit voorstellen? Evert Bronstring? Julius Caesar? Of de overgrootvader van Leo en Tiny Mouse?
En wie moet dit voorstellen? Evert Bronstring? Julius Caesar? Of de overgrootvader van Leo en Tiny Mouse?
-
Dat is een prachtig initiatief!A.Presman wrote: De damwereld krijgt er binnenkort een nieuwe discipline bij. Van 30 april t/m 8 mei wordt in opdracht van de Werelddambond FMJD het eerste WK blinddammen gespeeld. Het toernooi vindt plaats in het pand van het Schiedammer assurantiebedrijf Van Stigt Thans, in een ongekend sterke bezetting.
Dit had er wat mij betreft niet bij gehoeven. Ik vind het prima dat iemand als Kuyken commentaar geeft op de partijen, maar zijn oordeel laat men toch niet meetellen voor de eindstand hoop ik???Uniek aan het toernooi is dat er niet alleen een ranglijst zal worden bijgehouden op basis van vergaarde punten, maar ook een ranglijst op basis van het vertoonde spel van de grootmeesters. Aanvallend en creatief spel worden beloond. De punten voor attractiviteit worden toegekend door een beoordelingscommissie onder leiding van de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken, die bekend staat om zijn hoogwaardige damcomposities.
- Henk de Witt
Prachtig initiatief!
Gezien zijn reactie had Hanco graag inspraak gehad in het deelnemersveld. Een beetje sneu dat men hem over het hoofd heeft gezien.
Met vier wereldkampioenen, een Nederlands en een Senegalees kampioen plus een nieuwe formule zet Jan van Stigt Thans het dammen op een uitstekende manier op de kaart!
Gezien zijn reactie had Hanco graag inspraak gehad in het deelnemersveld. Een beetje sneu dat men hem over het hoofd heeft gezien.
Met vier wereldkampioenen, een Nederlands en een Senegalees kampioen plus een nieuwe formule zet Jan van Stigt Thans het dammen op een uitstekende manier op de kaart!
Mooi initiatief. Er ontbreken naar mijn geoel dan wel een paar mensen die er wel tussen horen, maar dat is (helaas) bij alle grote toernooien het geval.
Wat, naast het reeds door Eric genoemde bezwaar dat het eigenlijk rapid- en blinddammen is, wel merkwaardig is, is de kwalificatie als wereldkampioenschap zonder dat er voorwedstrijden of zo zijn geweest. Als blinddammen werkelijk een aparte tak van sport is, is er geen reden om aan te nemen dat de toppers bij het normale spel vanzelfsprekend ook hier de besten zijn.
Wat, naast het reeds door Eric genoemde bezwaar dat het eigenlijk rapid- en blinddammen is, wel merkwaardig is, is de kwalificatie als wereldkampioenschap zonder dat er voorwedstrijden of zo zijn geweest. Als blinddammen werkelijk een aparte tak van sport is, is er geen reden om aan te nemen dat de toppers bij het normale spel vanzelfsprekend ook hier de besten zijn.
De meest gehate dammer allertijden.
Als ik de woorden 'niet alleen' en 'maar ook' zo lees lijkt het me dat er twee aparte ranglijsten komen.Wieger Wesselink wrote:Dat is een prachtig initiatief!A.Presman wrote: De damwereld krijgt er binnenkort een nieuwe discipline bij. Van 30 april t/m 8 mei wordt in opdracht van de Werelddambond FMJD het eerste WK blinddammen gespeeld. Het toernooi vindt plaats in het pand van het Schiedammer assurantiebedrijf Van Stigt Thans, in een ongekend sterke bezetting.
Dit had er wat mij betreft niet bij gehoeven. Ik vind het prima dat iemand als Kuyken commentaar geeft op de partijen, maar zijn oordeel laat men toch niet meetellen voor de eindstand hoop ik???Uniek aan het toernooi is dat er niet alleen een ranglijst zal worden bijgehouden op basis van vergaarde punten, maar ook een ranglijst op basis van het vertoonde spel van de grootmeesters. Aanvallend en creatief spel worden beloond. De punten voor attractiviteit worden toegekend door een beoordelingscommissie onder leiding van de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken, die bekend staat om zijn hoogwaardige damcomposities.
De meest gehate dammer allertijden.
Ik nomineer De Witt voor de meest zinnige reactie.
Dit toernooi, dit idee, dit initiatief, deze deelnemers zijn geweldig.
Laat iedereen zijn relativerende opmerkingen subiet verwijderen en eendrachtig en onbevangen enthousiast reageren met respect voor dit initiatief, zijn initiatiefnemers en zijn deelnemers.
Dit toernooi, dit idee, dit initiatief, deze deelnemers zijn geweldig.
Laat iedereen zijn relativerende opmerkingen subiet verwijderen en eendrachtig en onbevangen enthousiast reageren met respect voor dit initiatief, zijn initiatiefnemers en zijn deelnemers.
Er zijn drie ranglijsten: rapid, blind en attractiviteit. De WK-titel slaat uiteraard alleen op de ranglijst voor het blinddammen. In alledrie de klassementen zijn geldprijzen te verdienen. De preciese bedragen weet ik niet; die komen binnenkort wel op de website te staan.
Het deelnemersveld is het beste van het beste: absolute wereldtoppers die bovendien op hun niveau bekend staan om attractief spel. Ton Sijbrands is wel benaderd. Hij heeft overwogen om mee te doen, maar heeft er om persoonlijke redenen vanaf gezien. Of Erno Prosman gevraagd is, weet ik eigenlijk niet. Ik zal het eens navragen.
De organisatie verwacht vooral veel van het attractiviteitsklassement. De details hierover kan ik binnenkort wel plaatsen, als alles is uitgewerkt. Zoals bekend ben ik buitengewoon geïnteresseerd in vernieuwingen in de damsport, dus daarom ben ik zeer benieuwd wat dit met de partijen doet. Jan van Stigt Thans ziet dit toernooi als zijn bijdrage aan het experidammen: geen spelregelwijzigingen, maar hoge prijzen voor mooi spel.
Het is de bedoeling dat het toernooi vooral ook leuk wordt voor het publiek. Er zijn 9 deelnemers, zodat er iedere dag iemand vrij is. Deze persoon verzorgt samen met Andreas Kuijken de analyses, zodat we tijdens de partijen verzekerd zijn van deskundig commentaar. Na afloop van de partijen kunnen de spelers punten voor attractiviteit verdienen door te laten zien wat de commentatoren hebben gemist.
Het toernooi valt samen met enorm veel vrije dagen: twee weekends, Koninginnedag, Hemelvaartsdag en de vijdag na Hemelvaart. Genoeg mogelijkheden dus om te komen kijken, ook voor degenen die niet in de buurt van Schiedam wonen of werken. We verwachten enorm grote bezoekersaantallen. Zorg dat je op tijd bent, want de ruimte in het kantoor van Van Stigt Thans is niet onbeperkt!
Het deelnemersveld is het beste van het beste: absolute wereldtoppers die bovendien op hun niveau bekend staan om attractief spel. Ton Sijbrands is wel benaderd. Hij heeft overwogen om mee te doen, maar heeft er om persoonlijke redenen vanaf gezien. Of Erno Prosman gevraagd is, weet ik eigenlijk niet. Ik zal het eens navragen.
De organisatie verwacht vooral veel van het attractiviteitsklassement. De details hierover kan ik binnenkort wel plaatsen, als alles is uitgewerkt. Zoals bekend ben ik buitengewoon geïnteresseerd in vernieuwingen in de damsport, dus daarom ben ik zeer benieuwd wat dit met de partijen doet. Jan van Stigt Thans ziet dit toernooi als zijn bijdrage aan het experidammen: geen spelregelwijzigingen, maar hoge prijzen voor mooi spel.
Het is de bedoeling dat het toernooi vooral ook leuk wordt voor het publiek. Er zijn 9 deelnemers, zodat er iedere dag iemand vrij is. Deze persoon verzorgt samen met Andreas Kuijken de analyses, zodat we tijdens de partijen verzekerd zijn van deskundig commentaar. Na afloop van de partijen kunnen de spelers punten voor attractiviteit verdienen door te laten zien wat de commentatoren hebben gemist.
Het toernooi valt samen met enorm veel vrije dagen: twee weekends, Koninginnedag, Hemelvaartsdag en de vijdag na Hemelvaart. Genoeg mogelijkheden dus om te komen kijken, ook voor degenen die niet in de buurt van Schiedam wonen of werken. We verwachten enorm grote bezoekersaantallen. Zorg dat je op tijd bent, want de ruimte in het kantoor van Van Stigt Thans is niet onbeperkt!
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Laat ik positief beginnen: prachtig dat er een groot en sterk bezet toernooi wordt georganiseerd en blinddammen spreekt ook bij leken tot de verbeelding. Maar dammen als jurysport, 't moet toch niet gekker worden.A.Presman wrote:Aanvallend en creatief spel worden beloond. De punten voor attractiviteit worden toegekend door een beoordelingscommissie onder leiding van de Zwitserse grootmeester Andreas Kuyken, die bekend staat om zijn hoogwaardige damcomposities.
Een lichtpuntje is er wel. Jurysporten willen wel eens veel publiciteit scoren, zeker wanneer de juryleden lekker corrupt zijn, zoals bij kunstschaatsen en turnen. En zoals de Amerikanen zeggen: 'There is no such thing as bad publicity.'