De jongste speler in de Nationale Competitie
- Arjen de Mooij
- Hanco Elenbaas
Toch heeft Jan wonderen verricht, zoals je zelf al zei, dus ik ben heel benieuwd wat voor extra's hij brengt buiten zijn enthousiasme. Iemand die drie jeugdkampioenen heeft opgeleid in korte tijd, heeft er hoogstwaarschijnlijk meer verstand van dan de andere trainers.hans andriessen wrote:
Ik denk overigens niet dat Jan een dam-goeroe is met een bepaald revolutionair plan; hij is gewoon lekker bezig en de kids doen de rest. Wel krijgen ze, geloof ik, tegenwoordig training van iemand van de naburige damclub.
- Teun van de Krol
Bij Constant Charlois Rotterdam - Damlust was de bier voorraad er weer eens doorheen. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Wij zien dit voortaan als een risico wedstrijd.
Je had zeker weer snel gewonnen Teun?Teun van de Krol wrote:Bij Constant Charlois Rotterdam - Damlust was de bier voorraad er weer eens doorheen. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Wij zien dit voortaan als een risico wedstrijd.
Bespeur ik enige mate van afgunst bij een persoon die tegenwoordig een behoorlijk eind moet rijden naar zijn slaapplaats? Dat krijg je er nu van als je gaat hokken!! Zeg nu niet dat ik je niet gewaarschuwd heb [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
(Krijg ik nu Nadine op mijn dak?)
(Krijg ik nu Nadine op mijn dak?)
- Teun van de Krol
Dat viel wel mee, kijk maar op je eigen hiltex site.Hanco Elenbaas wrote:Je had zeker weer snel gewonnen Teun?Teun van de Krol wrote:Bij Constant Charlois Rotterdam - Damlust was de bier voorraad er weer eens doorheen. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] Wij zien dit voortaan als een risico wedstrijd.
De jongste dammer en de Schooldammers van de Wegwijzer.
De les Hanco die je kunt leren van Jan Voortman en het succesverhaal van De Wegwijzer in Hoogblokland en ook van de gouden generatie op de Sint-Michaelschool (al twee jaar Nederlands kampioen clubcompetitie pupillen) is, dat georganiseerd damles geven op een basisschool loont.Hanco Elenbaas wrote: Toch heeft Jan wonderen verricht, zoals je zelf al zei, dus ik ben heel benieuwd wat voor extra's hij brengt buiten zijn enthousiasme. Iemand die drie jeugdkampioenen heeft opgeleid in korte tijd, heeft er hoogstwaarschijnlijk meer verstand van dan de andere trainers.
Met andere woorden. De damclub moet naar de school. En niet andersom.
Want op de school is het laagdrempelig voor ouders en kinderen.
Zo bereik je zwakke en sterke dammers...
De slimste kinderen uit de klas proberen het ook!
Het is mooi als het aansluit op de schooltijden zoals ik op de Sint-Michaelschool, maar nog idealer is onder schooltijd, zoals het in 2002 op de Springplank in Marum was geregeld!
Met geen enkele damachtergrond werd hier goed georganiseerd bijna iedere dag gedamd (het Russisch model)
De Springplank werd dit jaar met kinderen die elkaar leerden dammen vierde van Nederland op pupillenniveau.
Zonder enige damachtergrond bij de leiding een absolute topprestatie!
Want geen van de kinderen damde op een damclub.
Hanco, vindt zo'n school. Vindt een school met zoveel enthousiastme. Zet hier vanaf groep 3 een top"trainer"-top "organisator" neer en gij zult ongetwijfeld Europese jeugdkampioenen produceren.
Wat is er mooier dan een school met een op en top damdenksportklimaat, met daarop een goede trainer, enthousiaste ouders en kinderen die drie of vier keer in de week anderhalf uur per dag willen trainen..
Met een toptrainer vanaf groep 3 was De Springplank zonder enige probleem Nederlands kampioen geworden. En ze zouden het nu nog zijn.
Wat wel nodig is misschien, is dat je jezelf als dammer mogelijk een tijdje op zij moet zetten.
Maar het doel heiligt de middelen....
De dammers van de Springplank uit Marum.
Henk, wat zeg je nu? De grootste fout die er in het jeugddammen gemaakt wordt ga je verdedigen. Dit is juist de reden waarom er zoveel kinderen afhaken als ze van de basisschool afgaan. Ze zijn de wekelijkse routine van het naar de damclub gaan kwijt. Ze zitten immers niet op school. En waar wil jij de mensen vandaan halen die die kinderen les gaan geven. Ja, jij bent concierge en Jan Voortman onderwijzer. De meeste jeugddamleiders en damtrainers hebben overdag hun werk en kunnen dus niet tijdens schooltijd of vlak daarna les komen geven. Ook voor de lange termijn planning is het funest. Als Henk Stroetinga om wat voor reden dan ook weggaat op de Michaelschool staat er dan een goede jeugddamleider/trainer klaar om de continuiteit te waarborgen?De damclub moet naar de school. En niet andersom
Schooldammen is wel de juiste manier om kinderen enthiousiast te maken en ze (middels dampaspoorten oid) lid te maken van een damvereniging. Maar stap af van het principe dat de club naar de scholen moet komen.
RDC is van mening dat het NK schooldammen het minst belangrijke toernooi van het jaar is. Schooldammen is alleen een ideaal middel om jeugd binnen te halen. Maar dan gelijk naar de club toe!
Wellicht een felle reaktie naar jou toe, Henk, maar met jouw quote ben ik het absoluut niet mee eens.
- Hanco Elenbaas
Re: De jongste dammer en de Schooldammers van de Wegwijzer.
Dank je Henk, we zullen zien!Henk Stroetinga wrote:De les Hanco die je kunt leren van Jan Voortman en het succesverhaal van De Wegwijzer in Hoogblokland en ook van de gouden generatie op de Sint-Michaelschool (al twee jaar Nederlands kampioen clubcompetitie pupillen) is, dat georganiseerd damles geven op een basisschool loont.Hanco Elenbaas wrote: Toch heeft Jan wonderen verricht, zoals je zelf al zei, dus ik ben heel benieuwd wat voor extra's hij brengt buiten zijn enthousiasme. Iemand die drie jeugdkampioenen heeft opgeleid in korte tijd, heeft er hoogstwaarschijnlijk meer verstand van dan de andere trainers.
Met andere woorden. De damclub moet naar de school. En niet andersom.
Want op de school is het laagdrempelig voor ouders en kinderen.
Zo bereik je zwakke en sterke dammers...
De slimste kinderen uit de klas proberen het ook!
Het is mooi als het aansluit op de schooltijden zoals ik op de Sint-Michaelschool, maar nog idealer is onder schooltijd, zoals het in 2002 op de Springplank in Marum was geregeld!
Met geen enkele damachtergrond werd hier goed georganiseerd bijna iedere dag gedamd (het Russisch model)
De Springplank werd dit jaar met kinderen die elkaar leerden dammen vierde van Nederland op pupillenniveau.
Zonder enige damachtergrond bij de leiding een absolute topprestatie!
Want geen van de kinderen damde op een damclub.
Hanco, vindt zo'n school. Vindt een school met zoveel enthousiastme. Zet hier vanaf groep 3 een top"trainer"-top "organisator" neer en gij zult ongetwijfeld Europese jeugdkampioenen produceren.
Wat is er mooier dan een school met een op en top damdenksportklimaat, met daarop een goede trainer, enthousiaste ouders en kinderen die drie of vier keer in de week anderhalf uur per dag willen trainen..
Met een toptrainer vanaf groep 3 was De Springplank zonder enige probleem Nederlands kampioen geworden. En ze zouden het nu nog zijn.
Wat wel nodig is misschien, is dat je jezelf als dammer mogelijk een tijdje op zij moet zetten.
Maar het doel heiligt de middelen....
De dammers van de Springplank uit Marum.
Ik heb hier vroeger al wat projecten opgezet op scholen, samen met Sport- en Jeugdzaken Amsterdam.
Eerst in West en Noord met Hans Jansen en Hein Meijer, later met Achfaaq Mohamedjoesoef en Glenn Dumfries in Zuidoost. Ik heb het in die periodes te druk gehad om zelf mee te doen aan het lesgeven, maar daar is nu wel tijd voor. Alleen, als ik eraan begin, dan wil ik er wel een duidelijke structuur in aanbrengen. Daarom zijn adviezen welkom.
Begin jaren '90 zijn Hein en Hans samen enkele jaren bezig geweest, maar veel concreets heeft dat niet opgeleverd, behalve dan dat de twee grootmeesters en de kinderen er veel plezier aan beleefden en H + H er nog beter door gingen spelen omdat ze een soort 'absolute beginners' werden door al het onderwijs aan de kinderen.
Als ik er opnieuw aan begin dan wil ik toch het liefst dat we doelgericht bezig zijn, wat betekent dat we er inderdaad sterke clubdammers, liefst kampioenen aan overhouden. Sterke dammers genoeg in Amsterdam om de zaak te begeleiden.
Belangrijk is ook dat de school en de buurt waar de kinderen wonen dichtbij het clublokaal van Hiltex zijn, omdat Hiltex helaas de enige damvereniging in Amsterdam is met een -redelijk- bloeiende clubavond. En het probleem is dat de buurt van Hiltex net als de meeste volksbuurten in Amsterdam een islamitische buurt is geworden en de islam is niet echt damvriendelijk. Al die kinderen die Kees Romijn de laatste jaren heeft begeleid stoppen ermee als ze 13, 14 jaar zijn. Dat willen we niet, dus daar moet wat op verzonnen worden.
In Zuidoost heb ik meerdere heel enthousiaste leerkrachten en scholen gevonden, waarschijnlijk ligt de toekomst van het dammen in Amsterdam veel meer daar en heel misschien moet Hiltex overwegen de clubavond naar Zuidoost te verplaatsen, wat natuurlijk niet zomaar gaat, omdat die club al langer dan 25 jaar in hetzelfde buurthuis speelt.
Hoe hebben jullie dat aangepakt op de school in Marum, Henk? Hoe heb je die school gevonden en hoe hebben jullie het georganiseerd? Kan ik daar ergens meer over lezen?
Maar, dammers in Marum, wat heeft Het Noorden daaraan, of gaat het jullie daar niet om?
- Hanco Elenbaas
Hoe hebben jullie dat dan gedaan Cees, hebben jullie nooit op scholen les gegeven, buiten het schooldammen?kneeltje wrote:Henk, wat zeg je nu? De grootste fout die er in het jeugddammen gemaakt wordt ga je verdedigen. Dit is juist de reden waarom er zoveel kinderen afhaken als ze van de basisschool afgaan. Ze zijn de wekelijkse routine van het naar de damclub gaan kwijt. Ze zitten immers niet op school. En waar wil jij de mensen vandaan halen die die kinderen les gaan geven. Ja, jij bent concierge en Jan Voortman onderwijzer. De meeste jeugddamleiders en damtrainers hebben overdag hun werk en kunnen dus niet tijdens schooltijd of vlak daarna les komen geven. Ook voor de lange termijn planning is het funest. Als Henk Stroetinga om wat voor reden dan ook weggaat op de Michaelschool staat er dan een goede jeugddamleider/trainer klaar om de continuiteit te waarborgen?De damclub moet naar de school. En niet andersom
Schooldammen is wel de juiste manier om kinderen enthiousiast te maken en ze (middels dampaspoorten oid) lid te maken van een damvereniging. Maar stap af van het principe dat de club naar de scholen moet komen.
RDC is van mening dat het NK schooldammen het minst belangrijke toernooi van het jaar is. Schooldammen is alleen een ideaal middel om jeugd binnen te halen. Maar dan gelijk naar de club toe!
Wellicht een felle reaktie naar jou toe, Henk, maar met jouw quote ben ik het absoluut niet mee eens.
Nee, er is nooit op scholen les gegeven. Schooldamtoernooien werden louter gebruikt om leden te werven, zoals al eerder vermeld. Op je jeugdavond zorgen dat er iemand voor de groep staat die zowel boven de groep staat, maar die gezelligheid hoog in het vaandel heeft staan. Realiseer je wel dat je niet binnen een jaar succes hebt. Zorg voor een lange termijn planning.
De KNDB geeft kadercursussen op dit gebied zoals je weet. Het lijkt wellicht kinderachtig om mee te doen als je al jaren in het damwereldje meedraait, maar je steekt er altijd wat van op. Vorig jaar hebben we in Rijnsburg nog een jeugddamleider/damtrainer A cursus in huis gehaald. (de laatste voordat de verkorte kadercursussen begonnen) Er is wat kritiek geweest omdat alle bijna alle deelnemers al min of meer ervaren jeugdleiders zijn of waren. Ik kan je op een briefje geven dat elke deelnemer veel geleerd heeft van een ander. Teveel om zo even op het forum te vertellen.
Ook in Dordrecht, waar me goed bezig is met jeugd dit jaar, is de kadercursus gegeven. Daar heeft ook iedereen laaiend enthiousiast gereageerd.
Als je echt serieuze plannen hebt om het eea op te zetten voor Hiltex geef ik je het advies om ook zo'n kadercursus eens te volgen. Dommer wordt je er nooit van. Vragen zoals je op dit forum stelt worden volop behandeld in deze cursussen. En je zult het toch samen moeten doen...
De KNDB geeft kadercursussen op dit gebied zoals je weet. Het lijkt wellicht kinderachtig om mee te doen als je al jaren in het damwereldje meedraait, maar je steekt er altijd wat van op. Vorig jaar hebben we in Rijnsburg nog een jeugddamleider/damtrainer A cursus in huis gehaald. (de laatste voordat de verkorte kadercursussen begonnen) Er is wat kritiek geweest omdat alle bijna alle deelnemers al min of meer ervaren jeugdleiders zijn of waren. Ik kan je op een briefje geven dat elke deelnemer veel geleerd heeft van een ander. Teveel om zo even op het forum te vertellen.
Ook in Dordrecht, waar me goed bezig is met jeugd dit jaar, is de kadercursus gegeven. Daar heeft ook iedereen laaiend enthiousiast gereageerd.
Als je echt serieuze plannen hebt om het eea op te zetten voor Hiltex geef ik je het advies om ook zo'n kadercursus eens te volgen. Dommer wordt je er nooit van. Vragen zoals je op dit forum stelt worden volop behandeld in deze cursussen. En je zult het toch samen moeten doen...
-
Wat is je doel, Hanco?Hanco Elenbaas wrote: Als ik er opnieuw aan begin dan wil ik toch het liefst dat we doelgericht bezig zijn, wat betekent dat we er inderdaad sterke clubdammers, liefst kampioenen aan overhouden.
De club in stand houden (liefst laten groeien) door jeugd aan te trekken die uiteindelijk doorstroomt naar de club als "modale" clubdammer.
Of, jeugd aantrekken om daaruit een (klein) aantal toppers over te houden.
De club heeft het meest aan de eerste benadering.
De keuze maakt wel wat uit voor je aanpak.
- Hanco Elenbaas
Ik leid liever 5 toppers op dan 20 modale spelers. De club zal daar ook meer aan hebben omdat modale spelers van elders toch wel lid worden van de vereniging waar toppers spelen.hans andriessen wrote:Wat is je doel, Hanco?Hanco Elenbaas wrote: Als ik er opnieuw aan begin dan wil ik toch het liefst dat we doelgericht bezig zijn, wat betekent dat we er inderdaad sterke clubdammers, liefst kampioenen aan overhouden.
De club in stand houden (liefst laten groeien) door jeugd aan te trekken die uiteindelijk doorstroomt naar de club als "modale" clubdammer.
-
Nee, ze willen "om de hoek spelen" of althans in de buurt.Hanco Elenbaas wrote:Ik leid liever 5 toppers op dan 20 modale spelers. De club zal daar ook meer aan hebben omdat modale spelers van elders toch wel lid worden van de vereniging waar toppers spelen.hans andriessen wrote:Wat is je doel, Hanco?Hanco Elenbaas wrote: Als ik er opnieuw aan begin dan wil ik toch het liefst dat we doelgericht bezig zijn, wat betekent dat we er inderdaad sterke clubdammers, liefst kampioenen aan overhouden.
Beter is 20 clubdammers dan 5 toppers; want:
- als iedereen dat doet is de KNDB 4 keer zo groot,
- en met 20 spelers heb je een leuke interne competitie.
Daarnaast loop je het risico die toppers kwijt te raken aan een andere club.
Het is interessant om een histogram te maken van de leeftijd van de leden van de club. Waar zit de top, waar ligt de mediaan? Hoeveel leden ben je kwijt over pakweg 10 jaar (op grond van hun leeftijd) en hoe vang je dat op?
-
de jongste speler, de club moet naar de school
Met veel plezier Cees, zal ik vanavond na mijn werk reageren op jouw reactie op mijn stelling.
Over de Springplank, Hanco, daar hadden wij niets georganiseerd.
Hadden wij dat maar gedaan......
Het werd geheel gedragen door een leerkracht, die het jaar er op ziek werd.
Over de Springplank en of liever breder, het dammen in het Groningse Westerkwartier, zal ik vanavond ook iets meer zeggen.
Over de Springplank, Hanco, daar hadden wij niets georganiseerd.
Hadden wij dat maar gedaan......
Het werd geheel gedragen door een leerkracht, die het jaar er op ziek werd.
Over de Springplank en of liever breder, het dammen in het Groningse Westerkwartier, zal ik vanavond ook iets meer zeggen.