FMJD: Delftse telling onacceptabel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
reiger56

Post by reiger56 » Mon Dec 15, 2003 19:43

Hanco Elenbaas wrote:[Alweer verdraai je alles. Dom uilskuiken!
Ik geloof dat het tijd wordt voor je jaarlijkse pak slaag. Zullen we een afspraak maken?
Laat Wiersma met rust.
Hij heeft gezegd dat hij tegen Delfts in een NK is.
Maar hij is voor experimenteren in particuliere toernooien met varianten als Delfts.
10 H. Wiersma Angarde Informatica Tilburg 1531
1. Bent U voor invoering van de DT? Tegen
2. Bent U voor invoering van de DT in het NK 2004? Tegen
3. Bent U voor invoering van DT in andere door de KNDB georganiseerde Wedstrijden? Tegen
4. Bent U van mening dat de regels van het damspel ongemoeid moeten blijven?
5. Bent U tevreden over de huidige remise marge?
6. Zou U wel spelen als de puntentelling DT ingevoerd wordt?
7. Zou U kiezen voor een NK oud spel voor een alternatieve bond? Ja

Wie verdraaid er hier Hanco. En om mij een pak slaag te geven ben je toch echt een paar maatjes te klein. Dat zou slecht voor je aflopen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 20:07

reiger56 wrote:
Hanco Elenbaas wrote:[Alweer verdraai je alles. Dom uilskuiken!
Ik geloof dat het tijd wordt voor je jaarlijkse pak slaag. Zullen we een afspraak maken?
Laat Wiersma met rust.
Hij heeft gezegd dat hij tegen Delfts in een NK is.
Maar hij is voor experimenteren in particuliere toernooien met varianten als Delfts.
10 H. Wiersma Angarde Informatica Tilburg 1531
1. Bent U voor invoering van de DT? Tegen
2. Bent U voor invoering van de DT in het NK 2004? Tegen
3. Bent U voor invoering van DT in andere door de KNDB georganiseerde Wedstrijden? Tegen
4. Bent U van mening dat de regels van het damspel ongemoeid moeten blijven?
5. Bent U tevreden over de huidige remise marge?
6. Zou U wel spelen als de puntentelling DT ingevoerd wordt?
7. Zou U kiezen voor een NK oud spel voor een alternatieve bond? Ja

Wie verdraaid er hier Hanco. En om mij een pak slaag te geven ben je toch echt een paar maatjes te klein. Dat zou slecht voor je aflopen.
Haagse bluf blijkt ook in Delft te bestaan. Probeer de daad bij het woord te voegen, dappere lasteraar en trek je agenda.
Harm Wiersma heeft in De Telegraaf een mild stukje geschreven over het Delfts. Dus wat je wilt bewijzen met de kopie van Dieter's site na al je smadelijke praatjes weet alleen je grote teen.

reiger56

Post by reiger56 » Mon Dec 15, 2003 20:22

Hanco Elenbaas wrote:Haagse bluf blijkt ook in Delft te bestaan. Probeer de daad bij het woord te voegen, dappere lasteraar en trek je agenda.
Harm Wiersma heeft in De Telegraaf een mild stukje geschreven over het Delfts. Dus wat je wilt bewijzen met de kopie van Dieter's site na al je smadelijke praatjes weet alleen je grote teen.
Ik weerleg slechts jouw beschuldiging dat ik zou verdraaien. Maar begrijp ik nu goed dat mijn grote teen meer weet dan een complete Hanco?

Ik heb overigens verder niets tegen Harm. En ik bewonder hem als groot dammer. Ik toon alleen hoe betrekkelijk sommige meningen zijn.

Mijn agenda is voorlopig vol. Maar mocht ik je ooit tegen komen, wel waag je kans.
Last edited by reiger56 on Mon Dec 15, 2003 23:25, edited 1 time in total.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Dec 15, 2003 20:42

Het toelaten van een Delftse kampioen is hetzelfde als het toelaten van de kampioenen Braziliaans en Canadees dammen: bijna hetzelfde spel en daardoor helemaal anders. Zoals al aangegeven is Delfts een spelsoort van het damspel, net als beide andere variëteiten.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Mon Dec 15, 2003 20:57

Dieter wrote:Deze discutabele bondraad is echter vooral samengesteld om DT in te voeren onderzoek was overbodig men had toch de macht.
Dieter,

Ik neem aan dat je dit wel even wilt terugnemen. Ik heb het gevoel dat ik nu lang genoeg vriendelijk tegen je geweest ben.

John Oudemans

Post by John Oudemans » Mon Dec 15, 2003 21:00

Al enige tijd volg ik de discussies op internet over de puntentelling en nu heb ik besloten mij daar vol overgave in te storten. Laat ik mij even aan u voorstellen: Prof. dr. John Oudemans, voorzitter van damclub ’t Neutje. Tevens oprichter van ‘Winner takes all’, een comité ter bevordering van het afschaffen van tussenuitslagen bij het klaverjassen.
Dammen moet dammen blijven! De nieuwdammers, Henk de Witt en zijn consorten, moeten gestopt. In alle bescheidenheid denk ik dat ’t Neutje model kan staan voor de liefhebbers van oud spel. Onze vereniging telt 16 leden, zijnde vier klaverjastafels. Rond tienen ’s avonds zijn wij gewoonlijk klaar met schuiven en dan leggen wij graag een kaartje met een gezellige neut erbij. Een geheime statutaire clausule bepaalt dat ons ledental nooit de 16 mag overschrijden, vier klaverjastafels is het mooist. Wij hebben enige jaren op 12 leden gezeten, maar na de opheffing - kort na elkaar - van ’t Dappere Schuivertje en ’t Slimme Lokzetje uit onze nabuurdorpen zijn wij weer aangegroeid naar ons normale niveau. Een duidelijk bewijs dat men ook zonder promotie en nieuwlichterij leden kan winnen. Jeugd, ook zo’n stokpaardje van de nieuwdammers. Joelende en rennende kinderen die een genoeglijke damavond komen verstoren, de gedachte doet mij huiveren. De enige jeugd die wij tolereren zijn zoons die door hun vader zijn ingewijd in het edele damspel. Zo is Geert Baas bij de club gekomen. Geert, 51 alweer, wordt door ons schertsend aangeduid als ‘jeugd met pijp’. Vader Harm Baas is met zijn 83 jaar nog steeds een kei van een penningmeester. ‘Meer vrouwelijke dammers’, nog zo’n paardje dat bereden wordt door de nieuw-dammers. Nou, bij ‘t Neutje geen vrouwen, never nooit nie. Hoewel onze meeste leden op een leeftijd zijn gekomen dat zij hun jonge heer niet zo makkelijk meer omhoog krijgen, blijven wij in onze geest ondeugend. Tegen middernacht rolt menig gekruide mop over de stamtafel. Eén vrouw erbij en het is uit met de pret!
’t Neutje is al jaren niet meer aangesloten bij de KNDB. Een deel van het uitgespaarde contributiegeld vindt zijn weg naar een extra kruikje zo nu en dan. Het andere deel naar mooie extra prijzen. Zo werd er bij het paasdammen afgelopen jaar niet alleen gestreden om de gebruikelijke kippeneieren maar waren er ook diverse nestjes kwarteleitjes beschikbaar. De hoofdprijs was een grote mand met struisvogeleieren.
U ziet dat elke nieuwlichterij aan onze knusse vereniging voorbij gaat. Waarom mij dan toch in de strijd rond de puntentelling gestort? Uit pure solidariteit met de liefhebbers van het oude spel! Ik stel trouwens voor om te spreken van ouddammen. Oud spel kan van alles betekenen. Ook knikkeren en ganzenborden zijn oude spelen. Dieter van Gortel en Hanco Elenbaas zijn mijn favoriete frontsoldaten. Een belangrijke slag is gewonnen (prachtig werk Dieter!) maar de oorlog is bijna verloren.... Daarover kom ik een volgende keer te spreken. Dan zal ik ook uit de doeken doen dat de dappere strijders voor het ouddammen een leider nodig hebben. Een leider van formaat. Ik nodig alle ouddammers uit om als hun leider te aanvaarden... Prof. dr. John Oudemans! De volgende keer zal ik uitleggen waarom ik de juiste man op de juiste plaats ben.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 21:02

Dieter vroeg me nog naar het stukje van Harm. Opdat laffe viespeuken uit Delft, die een pak slaag tegoed houden, niet ook Wiersma gaan bezoedelen, zal ik het hier even kopiëren.
De Telegraaf, 15 oktober 2003.

Topdammers niet blij met nieuwe regels
door Harm Wiersma

Amsterdam, woensdag 15 oktober

De KNDB heeft een traditionele achterban, die dateert uit de tijd dat de huiselijkheid hoog in het vaandel stond. Het was een houding die vernieuwingen altijd in de weg stond. Dezelfde bond heeft onder invloed van haar ex-voorzitter Theo van den Hoek meer flexibiliteit aan de dag gelegd.
In het streven naar betere besluitvorming veranderde de structuur van bestuurlijk damland Nederland aanzienlijk. Er kwam een Bondsraad met ruim 30 leden, die de nieuwe visie en de grote lijnen binnen de KNDB moet doorvoeren. Deze bestuurlijke vernieuwing en de daarmee gepaard gaande effecten kunnen echter ook een gevaar voor het georganiseerd dammen in Nederland betekenen.
Dit werd afgelopen week duidelijk. De erfenis die Van den Hoek in Nederland voor zijn opvolger Ebbo de Jong achterliet, is in zeker opzicht vergelijkbaar met de stand van zaken binnen de Werelddambond na het vertrek van cultureel antropoloog dr. Wouter van Beek. De damorganisatie zit namelijk nu in een soort spagaatpositie. In Nederland speelt nu de omstreden invoering van de zogenaamde Delftse telling een grote rol van betekenis.
Vanaf januari 2004 bij de halve finales van het NK hoort deze nieuwe aanpak in werking te treden. De Bondsraad van de KNDB heeft in juni bepaald dat het NK volgens de Delftse telling zal lopen. Hierbij zullen voordeelremises -met aangepaste puntentelling- het scoreverloop en de oorspronkelijke theorie van het eeuwenoude damspel ingrijpend beïnvloeden. De voornaamste spelregelverandering is het toekennen van meer punten bij een voordeelremise, waardoor het spelen op een gering voordeel gestimuleerd wordt. Dit zal tot gevolg hebben dat de partijen veel vlakker worden en er in feite een nieuwe eindspeltheorie zal ontstaan.
Een aantal prominente topspelers, waaronder dr. Wieger Wesselink (TU, Eindhoven), topgrootmeester Gérard Jansen (5e in WK 2003), KNDB-topsportcoördinator en meervoudig NK-finalist Gerrit Boom en denksportvirtuoos Ron Heusdens liet al eerder hun ongenoegen blijken. Vorige week gaf Ton Sijbrands aan dat hij de invoering van de nieuwe regel zelfs direct met dammen stopt.
Het merendeel van de top verbaasde zich ook in hoge mate over de broze besluitvorming over deze kwestie. De mening van vooraanstaande topspelers is eigenlijk nooit expliciet gevraagd bij een dergelijke desastreuze doorvoering, waarbij miljoenen varianten damtheorie gedurende meer dan 100 jaar zo in de prullenbak kunnen.
Pieter Hildering, als nieuwe executive vice-voorzitter van de Werelddambond, gaf onlangs aan dat de nieuwe kampioen NK 2004 niet direct geplaatst is voor de WK-cyclus, want het is in feite een ander spel. In de KNDB-vergadering van 8 november zou het besluit verder gefiatteerd worden. Gisteren is echter besloten om die vergadering te verschuiven naar 10 januari 2004. Het schijnt dat de statutenwijziging meer voorbereiding vergt. Op deze datum wordt een Algemene Ledenvergadering gehouden, die haar goedkeuring moet geven aan het doorvoeren van de spelregelwijziging.

Guest

Post by Guest » Mon Dec 15, 2003 21:53

Hanco Elenbaas wrote:Dieter vroeg me nog naar het stukje van Harm. Opdat laffe viespeuken uit Delft, die een pak slaag tegoed houden, niet ook Wiersma gaan bezoedelen, zal ik het hier even kopiëren.
Die "viespeuken" proberen echter wel om iets te doen waardoor ons spel wellicht meer kans maakt om als sport te blijven bestaan.

Wat ga jij doen om dat te bereiken?

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Dec 15, 2003 22:05

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dieter vroeg me nog naar het stukje van Harm. Opdat laffe viespeuken uit Delft, die een pak slaag tegoed houden, niet ook Wiersma gaan bezoedelen, zal ik het hier even kopiëren.
Die "viespeuken" proberen echter wel om iets te doen waardoor ons spel wellicht meer kans maakt om als sport te blijven bestaan.

Onmogelijk, het is dan niet ons spel meer!

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Dec 15, 2003 22:06

Vraagje wrote:Het toelaten van een Delftse kampioen is hetzelfde als het toelaten van de kampioenen Braziliaans en Canadees dammen: bijna hetzelfde spel en daardoor helemaal anders. Zoals al aangegeven is Delfts een spelsoort van het damspel, net als beide andere variëteiten.
Flauwekul.
Een goede dammer is altijd een goede dammer met DT, maar niet per se een goede dammer Braziliaans of Canadees.
Wie denk jij wie er boven de ander zou eindigen als ze aan een DT toernooi meededen, de Witt of Baljakin?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 22:08

Guest wrote:

Ton Sijbrands helpen bij het oprichten van een nieuwe bond.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 22:13

Eric Sanders wrote:
Vraagje wrote:Het toelaten van een Delftse kampioen is hetzelfde als het toelaten van de kampioenen Braziliaans en Canadees dammen: bijna hetzelfde spel en daardoor helemaal anders. Zoals al aangegeven is Delfts een spelsoort van het damspel, net als beide andere variëteiten.
Flauwekul.
Een goede dammer is altijd een goede dammer met DT, maar niet per se een goede dammer Braziliaans of Canadees.
Wie denk jij wie er boven de ander zou eindigen als ze aan een DT toernooi meededen, de Witt of Baljakin?
En omdat een goede dammer ook bij Delfts dammen wint van een mindere maakt het volgens jou niet uit of 14 goede dammers in een Delfts toernooi ipv in een traditioneel toernooi moeten uitmaken wie zich kwalificeert voor een traditioneel WK?

Bonja
Real name: Bennie Hiddink

Post by Bonja » Mon Dec 15, 2003 22:31

Onmogelijk, het is dan niet ons spel meer![/quote]

Volledig mee eens, ik hoop dan ook dat onze gelderse afgevaardigden ook hun achterban nog us zal raadplegen, denk dat er dan geen draagvlak te vinden zal zijn.
Als er bij de kandidaat stelling nou ook zoiets als een standpunt profiel had gezeten, was de uitslag ongetwijfeld anders geweest.
Een andere opzet van deze verkiezingen was mijns inziens ook zeer aan te bevelen, waarbij er per persoon slechts op 1 vertegenwoordiger gestemt kan worden, dit laatste is uiteraard voor de volgende verkiezingen mogelijk, maar zeer wenselijk.
Mijn idee; als er dan geexperimenteerd moet worden met DT doe dat dan eerst op een zomer toernooi zoals in Den Haag, dan heb je tenminste een deelnemers bereik op allerlei nivo's, en vraag deze mensen hun mening.
Dammen doen we niet alleen aan de top !
Ben vast niet de eerste met dit idee.

Bennie Hiddink

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Dec 15, 2003 22:35

Eric Sanders wrote:Een goede dammer is altijd een goede dammer met DT
Een goede 5km-schaatser is ook altijd goed op de 10 km. Zullen we het NK 5km dus maar gebruiken als kwalificatie voor de WK 10km?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Dec 15, 2003 22:40

Guest wrote:Wieger, vergeef me als je dit al een keer ergens hebt opgeschreven maar wat is eigenlijk jouw visie mbt de toekomst van de damsport? Moeten we ernaar streven het aantal remises van toppers te verlagen? Is een spelsoort aanpassing mogelijk of moeten we het louter zoeken in de spelvorm?

Wat zou ongeveer de tijdsplanning zijn die acceptabel is voor invoering?
Ik ben een voorstander van het aanpassen van de spelregels, omdat ik het percentage remises tussen topspelers *veel* te hoog vind. En ik heb de indruk dat dat zeer schadelijk is voor de damsport. Tegenover het verminderen van de bedenktijd sta ik ook wel positief, maar dat is niet vanwege de toename van het aantal beslissingen (want dat valt volgens mij erg tegen). De 3-0 lost wat mij betreft helemaal niets op, en zorgt alleen voor vervuiling van de eindstanden.

Om tot een aanpassing van de spelregels te komen moet er wel heel zorgvuldig gehandeld worden. Gezien de enquete van Dieter denk ik zelfs dat dit in eerste instantie (zoals Jannes al voorzag) buiten de KNDB/FMJD om dient te geschieden. Dus er zullen aparte kampioenschappen moeten worden georganiseerd. Als daar voldoende topspelers aan mee willen doen bestaat er wellicht een kleine kans dat de KNDB/FMJD op een gegeven moment zullen volgen.

Een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde spelregelwijziging heb ik nog niet. Daarvoor ontbreekt gewoon de nodige kennis en ervaring. Gevoelsmatig kies ik op dit moment voor de demotieregel of de 'apedam' van Bert Zwart. Die verkies ik boven de Delftse telling, omdat het een veel minder gekunstelde spelregelwijziging is (je hoeft immers geen schijven te tellen na afloop, en je zit ook niet met allerlei kunstmatige uitslagen). Bovendien is het effect ervan veel groter (remises worden zeldzaam). Mijn inschatting van de DT is momenteel dat het de remisemarge maximaal 10% omlaag zal halen. En dat vind ik niet genoeg voor zo'n draconische maatregel.

Overigens vind ik dat er aan zo'n spelregelwijziging een grondige studie vooraf dient te gaan. En dat zal minimaal 2 jaar duren is mijn inschatting. Als eerste dient er een eindspeldatabase gemaakt te worden. Dan is het tenminste mogelijk om objectieve uitspraken te doen over de daling van de remisemarge. En het zal dan mogelijk zijn om allerlei bekende eindspelen en dunne standen te analyseren, om te beoordelen wat het effect is van de maatregel. Het feit dat men dat niet wenst te doen voor de Delftse telling doet mij twijfelen aan de zuiverheid van de motieven die men heeft voor de invoering daarvan.
Last edited by Wieger Wesselink on Mon Dec 15, 2003 22:45, edited 1 time in total.

Post Reply