FMJD rating 01.04.2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Fri Apr 22, 2005 15:48

GuidoB wrote:
Ha Piet,

Volgens mij snap je me juist heel goed. Allemaal 2'en van de bovenste 10 tegen de onderste 10, willen we daar weer naar toe? Het zal veel erger worden dan in de jaren '60, vrees ik...
Guido,

Als die tweetjes met mooi spel gerealiseerd worden, waar we met zijn allen van kunnen genieten, ben ik er niet op tegen.
Die jaren zestig waren zo slecht nog niet.

Als het spel niet om aan te zien is, dan is het een andere zaak.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Fri Apr 22, 2005 15:59

GuidoB wrote:Het begint langzaam duidelijk te worden. Ik snap het verhaal dat het hebben van een klein voordeel betekent dat je heel goed nog kan verliezen. Laat ik mijn punt van twijfel nog eens op een andere manier verwoorden.

Bij traditioneel dammen is er een bepaalde grens tussen winst en remise. Komt een partij in de buurt van die grens, dan is het spannend. Deze grens is helemaal niet interessant bij demotiedammen, want aan beide kanten van de grens is de stand ruim gewonnen. Bij demotiedammen is er ook een grens tussen winst en remise. Partijen die in de buurt van deze grens komen, zijn in traditioneel dammen helemaal niet interessant, want de stand is overduidelijk remise.
Standen die eerst absoluut niet interessant waren (potremise) worden interessant. En standen die in ouddammen interessant zijn omdat ze op de grens tussen winst en remise zitten worden (meestal) oninteressant. Maar onderweg naar dit laatste type standen zullen zich interessante fragmenten voordoen by killerdammen.

De kans op een interessant fragment in een partij wordt dus aanmerkelijk groter.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 22, 2005 16:08

Piet Bouma wrote: Wat is het gewenste beslissingspercentage tussen wereldtoppers?
8,88% Hanco???

Flink contrast met demotiedammen.
Die 8,88% was uiteraard gekscherend, omdat ik het Delftse gedram zat was.
Ik vind dat het NK traditioneel moet blijven bestaan. Zolang Sijbrands en Wiersma en Dieter dat ook vinden, zal het NK zo blijven als het is en dat vind ik een goede zaak.

Maar naast het traditionele NK zou ik graag een NK Delfts zien en een NK Killer.
Het winstpercentage van het NK traditioneel zal zo rond de 28% liggen, dat van het NK Delfts schat ik op 28,3% terwijl een NK Killer volgens Kees een winstpercentage van 95% gaat opleveren.
Het is vervolgens aan media, sponsors, publiek en topspelers om te bepalen wat het dammen van de toekomst wordt.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Fri Apr 22, 2005 16:48

Hanco Elenbaas wrote:Het winstpercentage van het NK traditioneel zal zo rond de 28% liggen, dat van het NK Delfts schat ik op 28,3% terwijl een NK Killer volgens Kees een winstpercentage van 95% gaat opleveren.
Hanco onderschat het effect van Delfts. Verder moet het NK een stuk meer deelnemers krijgen om het verschil van 0,3% te kunnen toewijzen aan één extra winstpartij. Daar heb je toch iets van 26 deelnemers voor nodig, ik plaats van de gebruikelijke 14.

Hoeveel 5-5 uitslagen waren er ook alweer bij Dammen van de Toekomst? En zijn dat niet ook ongeveer de remises bij demotie?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 22, 2005 17:52

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het winstpercentage van het NK traditioneel zal zo rond de 28% liggen, dat van het NK Delfts schat ik op 28,3% terwijl een NK Killer volgens Kees een winstpercentage van 95% gaat opleveren.
Hanco onderschat het effect van Delfts. Verder moet het NK een stuk meer deelnemers krijgen om het verschil van 0,3% te kunnen toewijzen aan één extra winstpartij. Daar heb je toch iets van 26 deelnemers voor nodig, ik plaats van de gebruikelijke 14.
Daar heb je gelijk in Guido, maar de strekking zal je duidelijk zijn.
Hoe hoog schat jij het winstpercentage op een Delfts NK, met dezelfde deelnemers als op het NK in Groningen? En waarom geef je desondanks de voorkeur aan Delfts boven demotie?

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Fri Apr 22, 2005 20:55

Hanco Elenbaas wrote:Hoe hoog schat jij het winstpercentage op een Delfts NK, met dezelfde deelnemers als op het NK in Groningen? En waarom geef je desondanks de voorkeur aan Delfts boven demotie?
Ik heb geen voorkeur voor Delfts boven demotie. Er zijn alleen een aantal mensen die hier op dit forum voordelen aan demotie toeschrijven die volgens mij geen voordelen zijn, of die niet aan demotie toe te schrijven zijn. Ik zou graag een weloverwogen keuze willen maken, waarbij de mening van de wereldtoppers erg belangrijk is.

Een heel groot voordeel van Delfts vind ik nog steeds dat er zoveel van het huidige damspel bewaard blijft. Je hoeft bestaande studies niet in de prullenbak te gooien. De grens tussen gewone overwinning en puntenoverwinning is namelijk dezelfde als die tussen de oude overwinning en de oude remise. Er komt natuurlijk wel een nieuwe grens bij, waardoor bestudering van vroeger oninteressante standen nodig is.

Bij demotie is het anders. Alle bestaande studies kunnen de prullenbak in, zowel van het middenspel als van het eindspel. Je hebt immers veel minder voordeel nodig om te winnen. Deze studies moeten vervangen worden door nieuwe studies, van standen die vroeger potremise waren. Het verschil met het traditionele spel is hier duidelijk groter.

Over percentages heb ik nog weinig nagedacht. Die 95% bij demotie lijkt me echt zwaar overtrokken. Ik heb in Delft verschillende partijen tussen grootmeesters gezien die in 1 dam tegen 1 dam eindigden. Dat is bij demotie ook remise. Het effect van Delfts zal denk ik toch een procentje of 10 zijn. Dus een winstpercentage van 40 lijkt me redelijk. En dat met behoud van zoveel van het traditionele spel. Het zou de moeite waard kunnen zijn.

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Fri Apr 22, 2005 22:13

Het zal GuidoB niet veel kunnen schelen, maar een groot deel van de bestaande problemen -vooral die met partij-achtige standen- kunnen met demotiedammen wegen bijoplosbaarheid de prullenbak in. EvD heeft dat al eerder opgemerkt.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Fri Apr 22, 2005 22:50

Hanco Elenbaas wrote:Ik vind dat het NK traditioneel moet blijven bestaan. Zolang Sijbrands en Wiersma en Dieter dat ook vinden, zal het NK zo blijven als het is en dat vind ik een goede zaak.
Is de Bondsraad afgezet en hebben Sijbrands, Wiersma en Van Gortel de macht gegrepen? Dit is sensationeel nieuws!! Waarom is hier nog zo weinig op gereageerd?
Hanco Elenbaas wrote:Maar naast het traditionele NK zou ik graag een NK Delfts zien en een NK Killer.
Het wordt druk met al die NK's. Hebben de niet-profs als Gerard Jansen genoeg vakantiedagen? En wie organiseren al dit moois? Eric van Dusseldorp, Hanco Elenbaas, Wieger Wesselink? En waar komen al die sponsors vandaan? In Groningen werd geklaagd over het prijzengeld, is er nu ineens meer dan het drievoudige beschikbaar? Voorwaar dit zijn prachtige en volkomen onverwachte ontwikkelingen!
Hanco Elenbaas wrote:Het winstpercentage van het NK traditioneel zal zo rond de 28% liggen, dat van het NK Delfts schat ik op 28,3% terwijl een NK Killer volgens Kees een winstpercentage van 95% gaat opleveren.
Blijft het aantal beslissingen in het 'NK traditioneel' op 28% steken? De grafiek van Jaap van Galen vertoonde een gestaag dalende lijn. Misschien moet jij Jaap nog even wat bijles statistiek geven Hanco. Ook De Witt die op theoretische gronden een voortgaande stijging van het aantal remises voorspelt zit er naast. Vanaf nu wordt het een vlakke lijn. 'Hanco's lijn'.
Overigens vind ik jouw schatting van een NK puntenoverwinning met 28,3% wat aan de lage kant Hanco. 28,4% moet volgens mij haalbaar zijn, misschien zelfs wel 28,5 als de spelers een beetje door willen zuipen.
Hanco Elenbaas wrote:Het is vervolgens aan media, sponsors, publiek en topspelers om te bepalen wat het dammen van de toekomst wordt.
Media, sponsors, publiek en topspelers? Is de junta van Sijbrands, Wiersma en Van Gortel al weer afgezet en hebben de media, sponsors, publiek en topspelers de macht nu in handen?

Het duizelt me, deze turbulente ontwikkelingen in de doorgaans indolente damwereld zijn voor een eenvoudige dampromotor niet bij te houden. Twee coups op 1 avond, drie NK's en over elkaar buitelende organisatoren en sponsors. 'En zie, Hanco zwaaide met zijn stokje en bij toverslag veranderden de dorre velden in grazige weiden en akkers met gouden korenaren.'

Wat is het leven van een toetsenbordwerker toch heerlijk gemakkelijk en vruchtdragend. Je ouwehoert wat uit je nek, pleurt dat op het forum en klaar is Kees.
Of zou het tienjarige damstertje Monique gelijk hebben? Zij schreef mij het volgende gedichtje:

Het domme geraas
Van meneer Elenbaas
Ruikt naar tenenkaas

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 23, 2005 00:53

Een beetje geduld nog Henk, waarom meteen weer zo negatief?
In 2006 hopen we het Eerste NK Killer in Amsterdam te kunnen verwelkomen. Over organisatie en sponsoring zou ik me niet al te veel zorgen maken als ik jou was. Mogelijkheden te over in onze Hoofdstad, waar naast Burgemeester en Wethouders ook vele ambtelijke organisaties verstandig genoeg zijn om in Dammen een topsport te zien.

Eerder waren zij al behulpzaam bij het NK 2003, Bijlmertoernooien en het WK 2005. In dat rijtje past uitstekend het Eerste NK Killer in 2006.
Ik hoor het wel als je daar bezwaar tegen hebt.

Schijf
Posts: 20
Joined: Mon Nov 08, 2004 18:37

Post by Schijf » Sat Apr 23, 2005 09:56

Aardige discussie jongens (voor de zoveelste keer) maar de delftse telling of killer dammen komt voorlopig niet in de plaats van het huidige puntensysteem, eenvoudigweg omdat dat de KNDB erg veel leden gaat kosten.

NO DELFTS

KILL KILLER RULES

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Sat Apr 23, 2005 10:46

Hanco Elenbaas wrote:Eerder waren zij al behulpzaam bij het NK 2003, Bijlmertoernooien en het WK 2005. In dat rijtje past uitstekend het Eerste NK Killer in 2006.
Ik hoor het wel als je daar bezwaar tegen hebt.
Nee, geen enkel bezwaar, integendeel. Ik ben alleen niet zo'n voorstander van mensen die alsmaar onzin uitkramen en vanaf de zijlijn initiatieven van anderen lopen af te zeiken. Zoals jij onlangs weer op een heel flauwe manier deed ten aanzien van het WK Blinddammen in Schiedam. Wat is het voor niveau om bij het logo van dat evenement, de kop met blinddoek, de vraag te stellen of dat misschien de grootvader van Leo Mous is. Schaam jij je nou nooit eens voor dit kleuterniveau?
Je kunt terecht vragen stellen waarom de twee gerenommeerde blinddammers Sijbrands en Prosman ontbreken, maar waarom moet dit gelijk op insinuerende manier op het forum? Als je echt geinteresseerd was had je Jan van Stigt kunnen bellen en hem gewoon naar de reden kunnen vragen.
Zelf ben ik minder geinteresseerd in die kwestie omdat ik er bij voorbaat van uit ga, dat er goede redenen zullen zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat Jan van Stigt Thans een groot bewonderaar van Ton Sijbrands is en in het verleden diverse keren rondliep met plannen om hem een keer naar Schiedam te halen. Jij weet net zo goed als ik dat dat meestal niet zo eenvoudig is. Ten eerste is Ton zeer selectief bij het meedoen in toernooien. Ten tweede vraagt Ton vaak een bedrag dat de draagkracht van een organisatie te boven gaat. Wat overigens zijn goed recht is, topdammers worden enorm onderbetaald. Overigens denk ik dat financiele redenen niet de doorslag hebben gegeven. Ik ken Van Stigt Thans als een zeer royale sponsor.
Wat Prosman betreft zou ik me kunnen voorstellen dat Van Stigt Thans het deelnemersveld al compleet had voordat Prosman zijn opzienbarende blindsimultaan eind december gaf in Delft. Maar het kan ook zijn dat Erno geen vakantiedagen meer had. Na zijn blindsimultaan is hij een maand naar Zuid-Afrika geweest. In juli speelt hij in het DUWO Kennisstad Damfestival. Dat is het grote verschil tussen ons, snap je? Ik ga uit van de integriteit van Jan van Stigt Thans en binnenkort zal ik wel een keer een biertje met hem drinken en terloops het een en ander horen over de voorbereidingen. Jij komt zonder enige kennis van zaken met hijgerige insinuaties op het forum. Dat doe je nu al jaren. Word je daar nou nooit eens moe van?
Kort geleden kwam je weer met vervelende insinuaties aan het adres van Frank Teer omtrent de plaatsing van spelers voor het WK. Toevallig werd Frank, geen groot forumlezer, hierover ingelicht en schreef hij jou een boze e-mail. Jij hebt je excuses aangeboden, volgens mij de eerste keer dat je dat deed, een teken van vooruitgang. Als jij voor alle insinuaties, boosaardige roddels, valse beschuldigingen, het verspreiden van klinklare leugens op dit forum je excuses zou moeten aanbieden, dan zou je denk ik een paar maanden werk hebben. Ik zal dat niet van je vragen, wat geweest is, is geweest.
Als er in Amsterdam in 2006 een 'NK Demotiedammen' wordt georganiseerd en jij draagt je steentje bij dan complimenteer ik jou bij voorbaat. Maar eerst zien, dan geloven. Jan van Stigt Thans praat niet alleen over het organiseren van een mooi damevenement, hij doet het ook! Zo zijn er in de damwereld gelukkig nog meer mensen die niet alleen babbelen, maar daadwerkelijk iets doen.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 23, 2005 12:23

Henk de Witt wrote: Jan van Stigt Thans praat niet alleen over het organiseren van een mooi damevenement, hij doet het ook! Zo zijn er in de damwereld gelukkig nog meer mensen die niet alleen babbelen, maar daadwerkelijk iets doen.
OK Henk, laten we dan afspreken dat jij hier wat minder komt babbelen, maar dat je vooral gaat doen. Richt je op je eigen NK Delfts en zet uit je hoofd dat je het NK van de KNDB kunt omtoveren in een Delfts spektakel.
Als je zover bent, waarschuw me, vanaf dat moment van inzicht verdien jij ook mijn respect.
Wat betreft jouw kritiek op mij zal ik het er maar op houden dat jouw generatie nooit in staat is geweest de mijne te begrijpen. Dat is niet erg, want daar kunnen mijn leeftijdgenoten nog steeds de grootste lol over hebben.
Ik heb een mooie uitnodiging ontvangen van Jan van Stigt Thans en inderdaad -ik moet je bij wijze van uitzondering een keer gelijk geven- het is een prijzenswaardig initiatief, het WK Blinddammen. Misschien komen we elkaar daar tegen, dan krijg je een kopstoot van me.

Ben Anoniem
Posts: 930
Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38

Post by Ben Anoniem » Sat Apr 23, 2005 16:36

Henk de Witt wrote: Ten eerste is Ton zeer selectief bij het meedoen in toernooien. Ten tweede vraagt Ton vaak een bedrag dat de draagkracht van een organisatie te boven gaat.
Dat selectieve kan niet waar zijn.
De heer Sijbrands staat 1 op de FMJD-Ratinglijst, juist omdat hij het eelt op de vingers speelt.

En dat hij veel geld vraagt is niet meer dan terecht. Hij trekt formidabele sponsors aan (zoals in de match van 1973: Nederlands Congresgebouw, Nationale-Nederlanden, Uitgeverij Het Spectrum, Teleac).

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Sat Apr 23, 2005 22:31

Henk de Witt wrote: Ten eerste is Ton zeer selectief bij het meedoen in toernooien. Ten tweede vraagt Ton vaak een bedrag dat de draagkracht van een organisatie te boven gaat.
Ben Anoniem wrote:Dat selectieve kan niet waar zijn.
De heer Sijbrands staat 1 op de FMJD-Ratinglijst, juist omdat hij het eelt op de vingers speelt.
Beetje flauw Ben, je weet best dat Sijbrands weinig meer in toptoernooien optreedt. Zijn eerste plaats op de ratinglijst heeft hij niet te danken aan het heel veel spelen maar aan het vooral spelen tegen (veel) zwakkere tegenstanders waartegen hij een heel hoge score behaalt. Dit punt heb jij terecht aan de orde gesteld. Overigens kun je dit Sijbrands niet verwijten, het is een weeffout in het ratingsysteem. Persoonlijk vind ik rating niet zo belangrijk, het is geen exacte aanduiding van iemands speelsterkte, meer een indicatie. Wellicht kan ooit een correctiefactor worden ingevoerd om het euvel te verhelpen.
Ben Anoniem wrote:En dat hij veel geld vraagt is niet meer dan terecht. Hij trekt formidabele sponsors aan (zoals in de match van 1973: Nederlands Congresgebouw, Nationale-Nederlanden, Uitgeverij Het Spectrum, Teleac).
Ik ben het volkomen met je eens dat Sijbrands terecht een behoorlijke beloning vraagt. Niet zo aardig van je om mij onvolledig te citeren om iets anders te suggeren. Ook met jouw aanvulling van de grote sponsors ben ik het eens. Nog even het juiste citaat:
Henk de Witt wrote:Ten tweede vraagt Ton vaak een bedrag dat de draagkracht van een organisatie te boven gaat. Wat overigens zijn goed recht is, topdammers worden enorm onderbetaald. Overigens denk ik dat financiele redenen niet de doorslag hebben gegeven. Ik ken Van Stigt Thans als een zeer royale sponsor.
Hanco Elenbaas wrote:Ik heb een mooie uitnodiging ontvangen van Jan van Stigt Thans en inderdaad -ik moet je bij wijze van uitzondering een keer gelijk geven- het is een prijzenswaardig initiatief, het WK Blinddammen. Misschien komen we elkaar daar tegen, dan krijg je een kopstoot van me.
Goede kans dat we elkaar daar tegenkomen, want ik heb me laten strikken om een paar dagen te fungeren als zetinvoerder bij het blinddammen. Vandaag was er een repetitie. Er werden enkele blindpartijen gespeeld. De partij Hans Lansbergen-Henk de Witt was van hoge kwaliteit. Remise uiteraard, een terechte uitslag. Jan Hein Donner zei het al 'De remise, het vreedzame slot, is de natuurlijke bestemming van een dampartij'.Er stonden nog wel veel schijven op het bord. De oude heer Keller zou zeggen 'Er zat nog wel wat in'.
Wat voor kopstoot had je in gedachten Hanco? De vijf jongens die mij bij al mijn uitstapjes omringen reageren bliksemsnel op elke verdachte beweging van hoofden richting mijn hoofd. Dit heeft helaas al diverse mensen letterlijk de kop gekost. Mijn jongens zijn steeds vrijgesproken wegens noodweer (mijn advocaten zijn steengoed) ondanks het feit dat getuigen menigmaal beweerden dat de betreurde slechts een buiging had willen maken.
Bedoel jij met kopstoot de combinatie bier/jenever? Mag het dan in plaats van een kopstoot gewoon een biertje zijn? De tapjes bij Van Stigt Thans smaken geweldig.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 23, 2005 22:57

Henk de Witt wrote: Wat voor kopstoot had je in gedachten Hanco? De vijf jongens die mij bij al mijn uitstapjes omringen reageren bliksemsnel op elke verdachte beweging van hoofden richting mijn hoofd. Dit heeft helaas al diverse mensen letterlijk de kop gekost. Mijn jongens zijn steeds vrijgesproken wegens noodweer (mijn advocaten zijn steengoed) ondanks het feit dat getuigen menigmaal beweerden dat de betreurde slechts een buiging had willen maken.
Bedoel jij met kopstoot de combinatie bier/jenever? Mag het dan in plaats van een kopstoot gewoon een biertje zijn? De tapjes bij Van Stigt Thans smaken geweldig.
Jammer dat je geen kopstoot wilt. Ik zou je er graag een geven terwijl je die zetten invoert, maar goed, je krijgt een biertje van me als je dat meer op prijs stelt.
Henk de Witt wrote: Goede kans dat we elkaar daar tegenkomen, want ik heb me laten strikken om een paar dagen te fungeren als zetinvoerder bij het blinddammen. Vandaag was er een repetitie. Er werden enkele blindpartijen gespeeld. De partij Hans Lansbergen-Henk de Witt was van hoge kwaliteit. Remise uiteraard, een terechte uitslag. Jan Hein Donner zei het al 'De remise, het vreedzame slot, is de natuurlijke bestemming van een dampartij'.Er stonden nog wel veel schijven op het bord. De oude heer Keller zou zeggen 'Er zat nog wel wat in'.
Ik zei je al eerder: Men schimpt op iets en neemt het over.

Post Reply