Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Vraagje

Post by Vraagje » Wed Nov 03, 2004 22:55

Hanco Elenbaas wrote:Waarom heeft speler A niet meteen even een wèl goed werkende klok gepakt, Andries??????
Ik denk niet dat hij daartoe reglementair bevoegd is.
De meest gehate dammer allertijden.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Nov 03, 2004 22:57

Even een vraagje voor de reglementskenners onder ons: als een arbiter tijdens een partij een klok vervangt op verzoek van één van de spelers, door een klok (die eerder in dezelfde teamwedstrijd reeds in een andere partij is vervangen), en dit alles niet meedeelt aan de andere speler, laat staan hem de kans biedt te controleren of de tijden correct zijn overgenomen, kan de speler die niet van dit alles in kennis gesteld is dan na afloop nog met succes protesteren tegen deze gang van zaken?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 03, 2004 22:57

jannet wrote:mankeert het speler B aan de (lange) benen?
Waarom blijf je nou toch steeds op speler A afgeven, en geef je eens toe dat je niet objectief bent? Ik zie namelijk geen nieuwe argumenten of feiten.
Speler A speelde een thuiswedstrijd. De thuisspelende vereniging is verantwoordelijk voor het materiaal. Maar je hebt gelijk, Kees had een andere klok moeten regelen, toen Evert er niet voor zorgde.

Ik heb het verhaal nu uit voor mij zoveel zeer betrouwbare, door en door sportieve monden gehoord en gelezen, dat ik een heel objectieve kijk heb op wat er gebeurd is.
En in dat beeld zit Evert helemaal fout, hoewel hij reglementair het recht heeft zijn 'overwinning' op te eisen.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Nov 03, 2004 22:59

Ik heb de oorspronkelijke tekst weggehaald. Ik heb geen zin om 'over de rug van religie' een discussie te voeren over een daarvan geheel losstaand onderwerp, daarmee het tegendeel bereikende van hetgeen ik poogde uit te dragen in mijn bijdragen over op zondag spelen e.d.
Last edited by Vraagje on Wed Nov 03, 2004 23:12, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 03, 2004 23:04

Vraagje wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote: Een wat merkwaardige vergelijking, die m.i. enigszins neigt naar ijdel gebruik van Zijn naam. Bovendien een situatie, die maar moeilijk voor te stellen is. Ik denk echter niet dat Hij zo zou handelen als Evert en ik. Voor Evert kan ik verder niet spreken, maar ik denk niet dat Jezus mij veroordelen (in de betekenis van het woord zoals in mijn eerdere posts in dit topic) veroordelen zal op grond van het feit dat ik anders zou handelen. ''Met de maat waarmede gij meet zult gij gemeten worden.'' Als ik het dus niet onsportief vindt om niets te zeggen, ook niet wanneer mijn tegenstander zo van mij zou winnen, zal Hij er ook geen problemen mee hebben als ik zo win.
Jezus zou handelen als Wieger en Casper, dat weet jij ook wel Erik. De vergelijking is niet ijdel. Of misschien wel een beetje, omdat Jezus niet zo makkelijk door Kees zal zijn op te rollen als Evert.
En omdat Jezus zo zou handelen als Casper en Wieger, zal Hij het vanzelfsprekend ook meer waarderen als Broeder Erik niet iets doet wat minderwaardig is.

Lucas 11:23
"Wie niet vóór Mij is, is tegen Mij. Wie niet met Mij meewerkt om de mensen bijeen te brengen in mijn koninkrijk, jaagt ze uiteen."

of, als vertaald in jouw bijbel:

"Wie met Mij niet is, die is tegen Mij en wie met Mij niet bijeenbrengt, die verstrooit."
Dan zal Hij blij zijn met jouw opbouwende bijdragen.
Soms moet je eerst verstrooien, het kaf van het koren scheiden, voordat je bijeen kunt brengen.

jannet

Post by jannet » Wed Nov 03, 2004 23:06

Quote:
"Stom, onproffessioneel, eigen schuld". Dit werd na deze wedstrijd geuit door enkele Hiltex spelers(!) Vergeet je dit niet even te vemelden?. Je blijft alleen maar fitten op Evert. Dus Kees treft geen enkele blaam?
Ik heb net even de Hiltexsite bezocht, met het bijbehorende wedstrijdverslag. Sneu. Hiltex verliest (alweer) van Hijken. Nooit de schuld bij jezelf zoeken! (dat zou wel eens confronterend kunnen zijn)

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Nov 04, 2004 02:59

jannet wrote:Help!
Waar ben ik beland? Voor het eerst na jaren weer eens gekeken hoe het gaat in de damwereld. Als dit een voorbeeld moet zijn ter promotie van de damsport........
Waar gaat het over? Kan iemand mij nou eens duidelijk maken hoe ik al deze onzin kan filteren, en dan objectieve info overhoud??
Feiten:
Er is een dampartij gespeeld (namen en rugnummers doen hierbij niet terzake!)
Tijdens de partij wordt een gebrek aan de damklok geconstateerd door beide spelers. Meerdere keren attendeert speler A de andere speler (B) op het defect van de klok van speler (B).(deze info is een feit, maar heb ik nog nergens gelezen van de vele aanwezigen op dit forum.... Hoe kan dit? ) Verdere actie ontbreekt.
50e zet, speler B heeft de zetten gehaald en loopt weg bij het dambord.
Toch valt zijn vlag, door (alweer) niet goed indrukken van de klok. Speler A heeft dus gewonnen, het betreft een reglementaire nederlaag!!!!
PUNT, UIT.
Lijkt mij dat als er een onderwerp wordt aangeboden op dit forum (speler A wordt niet gehoord; speler B wordt via Elenbaas en Goedemoed gequoot), eerst de feiten gepresenteerd moeten worden, en niet zo Zielig doen!
Jannet, ik ben het met je eens dat Kees beter op had moeten letten (natuurlijk!). Maar in Evert's positie had ik Kees gewaarschuwd voor dat zijn vlag viel (of hoe je dat ook maar zegt over een digitale klok). Het is trouwens wel relevant wat je zegt over het eerder waarschuwen door Evert, en dat nuanceert de zaak wat.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Nov 04, 2004 03:35

Vraagje wrote:
Casper van der Tak wrote:
Vraagje wrote: Toen ik smerig spel kocht wenste Kraijenbrink me iets toe in de trant van ''veel succes met voor je zelf uitmaken met wat wel en niet kan," alleen dan iets fraaier geformuleerd, de exacte formulering kan ik me zo gauw niet meer voor de geest halen. Jammer dat sommige mensen niet voor deze discussie openstaan, en mensen met een andere mening op dit vlak direct veroordelen.
Niet zo gek dat die andere mensen dat doen - je hebt het bijvoorbeeld over arbiters die je een kunstje zouden flikken als ze gewoon in overeenstemming met het wedstrijdreglement handelen...

Als iemand je overspeelt, de 50e zet doet, de klok indrukt maar gezien een materiaaldefect niet goed genoeg, en dan wegloopt, dan waarschuw je hem. Dat lijkt me zo klaar als een klont. Ik zie niet in wat voor plezier je uit een klokoverwinning (in deze vorm) kan halen - eentje die enkel tot stand komt door efect materiaal.

Neem maar een voorbeeld aan Bronstring: 1. 32-28 18-23 2. 37-32?? 12-18! omdat hij niet door onoplettendheid van zijn tegenstander in de opening aan de punten wilde komen.
Alinea 1: Indien je dat bedoelt, heb je vermoedelijk een verkeerd citaat gepost en/of onvoldoende argumentatie gegeven. Je zegt nu dat je (mede) op mijn opmerking over arbitraal ingrijpen reageert, terwijl je mijn instemming met Evert Dollekamp citeert en het daar uitsluitend over had. Ik lees ook wel dat een arbiter die taak heeft, maar er is er niet één die dat doet. Dan is het toch logisch dat ik me bestolen voel als een arbiter het opeens bij hoge uitzondering wel zou doen en ik daar de dupe van zou worden.

Alinea 2: nou dan verschillen we hierover van mening, ik zou het zelf doen en zal niemand veroordelen die het ook niet doet.

Alinea 3: getuigt van wel erg weinig respect voor je tegenstander, ik herinner me nog de woorden van Cor van Dusseldorp op het damwebforum, iets als: 'ik heb weleens in een provinciale bekerwedstrijd een combinatie na een zet of 12 bewust niet genomen, van de reactie van mijn tegenstander heb ik veel geleerd.' Opletten lijkt me een vrij essentieel onderdeel van het spel.
Alinea 1: Ik reageerde hier op al je posts in deze draad, en eerder inderdaad op je instemming met Evert's actie.

Alinea 2: Dat is in ieder geval consequent. Maar ik denk dat je je moet afvragen of je niet een van de meerderheid afwijkend standpunt inneemt. Als bijvoorbeeld 90% van de dammers in een dergelijk geval zijn tegenstander waarschuwt, dan kun je je beter daaraan aan passen. Obv mijn ervaringen schat ik in dat het overgrote deel van de Nederlandse topdammers hun tegenstander zouden waarschuwen, vooral als dat een (nog) sterkere speler is dan zijzelf. Wieger's mening heb je al, maar als je de kans hebt en geinteresseerd bent je standpunt verder te nuanceren of te onderbouwen, vraag het dan na bij een Scholma, Heusdens, Prosman, Hans Jansen, Gerard Jansen, Wim van der Kooy, etc.

Een ander behandelen zoals je zelf behandeld wenst te worden is een test waaraan je je gedrag kan toetsen; een ander behandelen zoals de ander zou handelen in "jouw" geval is een andere test, en vaak zeker zo nuttig.

Alinea 3: Correctie, mijn tekst was te kort - het is niet zo dat Bronstring aannam dat hij sowieso zou winnen. Hij kwam om een partij te dammen, daar ging het hem om, niet om koste wat het kost 2 punten te halen. Hoeveel voldoening heb je van het uitvoeren van een Haarlemmertje op de tweede zet? Hoeveel voldoening heb je van het spelen van een volwaardige partij, onafhankelijk van het resultaat?

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Nov 04, 2004 09:16

Damsaurus wrote:Hou toch op met dat slappe gelul, mikkeltje.

Het wordt tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan die intolerantie en verharding van de samenleving. De foto toont de WAARHEID van vandaag en als je die niet wil zien, dan is dat jammer voor jou. Nederland moet de ogen openen en hier echt wat aan gaan doen (veel minder toleren en veel zwaarder straffen) voordat het nog verder escaleert. De tijd van goedpraterij, relativering en "ontoerekeningsvatbaar" is wat mij betreft voltooid verleden tijd. Dit mag niet geaccepteerd worden.
Wanneer wordt Nederland wakker.

Gegroet,
Damsaurus.
Stad der blinden.

Mokum, ooit trots als Oranjevrijstaat, het Weimar van Holland, smeekt nu om een Leider en demoniseert een complete bevolkingsgroep.
(Onze) Regels, normen en waarden gelden alleen als het onze Kaste goed uitkomt. Overtreders uit eigen kring worden met zalvende teksten, goedpraterij en relativering gespaard. Maar als het om een heidense Fries gaat, of iedereen die niet voor Hiltex is, moet Barbertje hangen.
Het licht Hanco, is al gedooft. Ook in de damwereld.

Tip: Zie het boek "Stad der blinden", nu met een bon uit de Volkskrant voor 7,50 EURO in de boekhandel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 04, 2004 10:25

Klaas van der Laan wrote:
Damsaurus wrote:Hou toch op met dat slappe gelul, mikkeltje.

Het wordt tijd dat er paal en perk wordt gesteld aan die intolerantie en verharding van de samenleving. De foto toont de WAARHEID van vandaag en als je die niet wil zien, dan is dat jammer voor jou. Nederland moet de ogen openen en hier echt wat aan gaan doen (veel minder toleren en veel zwaarder straffen) voordat het nog verder escaleert. De tijd van goedpraterij, relativering en "ontoerekeningsvatbaar" is wat mij betreft voltooid verleden tijd. Dit mag niet geaccepteerd worden.
Wanneer wordt Nederland wakker.

Gegroet,
Damsaurus.
Stad der blinden.

Mokum, ooit trots als Oranjevrijstaat, het Weimar van Holland, smeekt nu om een Leider en demoniseert een complete bevolkingsgroep.
(Onze) Regels, normen en waarden gelden alleen als het onze Kaste goed uitkomt. Overtreders uit eigen kring worden met zalvende teksten, goedpraterij en relativering gespaard. Maar als het om een heidense Fries gaat, of iedereen die niet voor Hiltex is, moet Barbertje hangen.
Het licht Hanco, is al gedooft. Ook in de damwereld.

Tip: Zie het boek "Stad der blinden", nu met een bon uit de Volkskrant voor 7,50 EURO in de boekhandel.
Veel kletskoek Klaas!
Bij Hiltex is echt wel zelfspot en zelfkritiek. Dat hysterische gegil van zo'n Jannet Andries is voor mij alleen niet waard om verder nog op in te gaan. Soms is zwijgen iets anders dan toestemmen.
Nog even en de bestolene hoort volgens mensen als Jannet Andries net zo zwaar bestraft te worden als de dief.

We hadden het over sportiviteit.
Regelmatig denk ik met veel plezier terug aan de legendarische wedstrijd VAD 2 - Hiltex 2, september 1996, en hoe we met VAD onze 'aartsvijand' Pieter Hildering razend kregen om onze 'onsportiviteit'. Ik plaag Pieter Hildering of andere Hiltex-betrokkenen er nog wel eens mee en hoewel Pieter er nog steeds een beetje boos om is, kan hij er ook wel om lachen als een boer met kiespijn.

Je zegt dat het licht al gedoofd is. Onzin, gelukkig!
Tijdens de Amerikaanse verkiezingsnacht schrok ik opeens van twee verlichte momenten. Rond een uur of drie, vier zag ik plotseling in een compilatie van interviewfragmenten met Bush en Kerry hoe die twee gevraagd werden naar hun lidmaatschap van de Skull and Bones Society, volgens de NOS een 'zeer geheim dispuut aan de elite-universiteit Yale', maar in werkelijkheid de leidinggevende vrijmetselaarsloge in de USA, waar slechts de elite onder de elite mag toetreden. Lachend antwoordden Bush en Kerry, beiden al sinds hun studententijd lid, dat het om een zeer geheim genootschap ging en dat ze er dus niks over konden zeggen.

Niet veel later een nog veel verlichter moment. Onder leiding van Ferry Mengele becommentarieerden drie experts de gebeurtenissen. Maarten van Rossum was er, een andere man en een dame van middelbare leeftijd, ze heette Ruth Oudeziel of iets dergelijks.
Aan de orde waren de verkiezingsresultaten van Florida. Florida was vier jaar geleden nog de sleutel tot de gestolen verkiezingsoverwinning van Bush, zoals je weet.
Gisteren werd Florida een makkelijke prooi voor Bush. Zeer tegen de verwachting in, want Ruth Oudeziel vertelde meteen dat dit wel bijzonder vreemd was, omdat er een bijzonder groot verschil van 7% bestond tussen alle polls van vlak voor de verkiezingen en dit resultaat in het voordeel van Bush.
En toen gebeurde het. Tegen alle afspraken in begon Ruth Oudeziel over dat zij sterk rekening hield met verkiezingsfraude en Ruth noemde de naam Diebold , de (Republikeinse) fabrikant van de omstreden electronische stem- en telmachines die ook gebruikt zijn tijdens deze verkiezingen.
Ferry Mengele schrok zich een ongeluk, maar Ruth was even niet te stoppen! Ze dwong Maarten van Rossum af toe te geven dat fraude tot de mogelijkheden behoorde en dat 7% een wel heel erg groot verschil is!
Een heldendaad van Ruth, want Ruth zien we voorlopig niet meer terug in dergelijke programma's. Dit soort informatie hoort de kijker helemaal niet onder ogen te krijgen Klaas! Een strafbare handeling van Ruth. Maar ik was er blij om. Een lichtpuntje tussen alle ellende!

En Klaas, jij noemt het demoniseren van een hele bevolkingsgroep, mijn uitlatingen over islam en islamieten.
Als tijdens '40-'45 jouw ouders en grootouders zouden hebben gezegd dat al die SS-ers gehypnotiseerde zwijnen zijn, zou jij dat dan ook demoniseren van een bevolkingsgroep durven noemen?
Theo van Gogh had het vaak over 'geitenneukers'. Vooral nadat Paul Oudshoorn op het Gezonde Rokerforum in de tijd vlak na de moord op Pim Fortuyn enkele keren dit woord tot groot plezier van Theo had gebruikt.
Maar Theo van Gogh zei ook terecht dat hij hoewel hij een bloedhekel had aan de Islam, hij toch erg te doen had met al die zielige gemanipuleerde islamieten. Zo zie ik het zelf ook, maar omdat Islam en terreur in deze tijd wel heel nauw verstrengeld zijn, wordt het steeds moeilijker om medelijden te blijven houden.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Nov 04, 2004 10:49

Ik zag een exitpoll van Florida op het amerikaanse Fox TV . Op grond daarvan leek Kerry op een ruime overwinning in die staat af te stevenen.

Een definitie van Fascisme is dat de staat haar wil oplegt aan de burgers door dat niet direct te doen, maar door bepaalde industrieen met diezelfde wil te stimuleren / zoniet de vrije hand te geven. Op grond hiervan kan je concluderen dat de VS een fascistische staat is.

ikke

Post by ikke » Thu Nov 04, 2004 10:52

Ikzelf zou de tegenstaander ook altijd waarschuwen als hij zijn klok vergeet in te drukken, of i.d. Maar ik zou ook niet aan de gang blijven. Heb ik het een of twee keer gezegd, dan is het volledig zijn eigen verantwoording!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 04, 2004 11:10

ikke wrote:Ikzelf zou de tegenstaander ook altijd waarschuwen als hij zijn klok vergeet in te drukken, of i.d. Maar ik zou ook niet aan de gang blijven. Heb ik het een of twee keer gezegd, dan is het volledig zijn eigen verantwoording!
Een gastheer hoort goed voor zijn gasten te zorgen. Constateer jij dat het door jouw club verstrekte materiaal niet goed functioneert, dan wandel je naar de materiaalcommissaris van je vereniging, vraag je vervangend materiaal en overhandig je dat vervolgens aan de arbiter.
Bij Hijken DTC houdt men er niet van om de gasten goed te verzorgen. Naïef van Kees. Hij had moeten weten dat men daar niet gastvrij is.
Dat weet Kees nu dan ook weer.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 04, 2004 11:27

Bert Zwart wrote:Ik zag een exitpoll van Florida op het amerikaanse Fox TV . Op grond daarvan leek Kerry op een ruime overwinning in die staat af te stevenen.

Een definitie van Fascisme is dat de staat haar wil oplegt aan de burgers door dat niet direct te doen, maar door bepaalde industrieen met diezelfde wil te stimuleren / zoniet de vrije hand te geven. Op grond hiervan kan je concluderen dat de VS een fascistische staat is.
Niet alleen de Verenigde Staten helaas Bert. Ook heel West- en Oost-Europa is fascistisch. En dus is zo'n beetje de hele wereld fascistisch. The New World Order heeft de touwtjes behoorlijk strak in handen. Voorlopig... Onze democratie is een schijndemocratie. En alle belangrijke verkiezingen worden hoogstwaarschijnlijk al tientallen jaren gemanipuleerd. Hoe komt zo'n flapdrol als Balkenende anders aan al die stemmen?? Zie bijvoorbeeld http://www.daanspeak.com/VoteScam06.html
En omdat ook de media bijna volkomen gecontroleerd worden heeft bijna niemand iets in de gaten. Maar gelukkig is er Internet!!!

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Thu Nov 04, 2004 11:58

Ik lees hier regelmatig de term geitenneukers en dat roept bij mij veel weerstand op. Ik vind het sneu voor die geiten

Post Reply