Aha, [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]Henk Stroetinga wrote:Alex, wel even opletten: de leeftijdsgrens, die ik heb genomen voor de lijst is 1 januari 1989.
Al deze spelers zijn op 1 januari 2005 dus nog aspirant.
De lijst is er om de scores van de "jongste" spelers in de Nationale Competitie met elkaar te kunnen vergelijken.
De jongste speler in de Nationale Competitie
Re: de jongste speler in de Nationale Competitie
-
De jongste speler en de halve finale pupillen
Een klein zijspoor. Een item wat zijdelings veel met de jongste speler in de nationale competitie te doen heeft.
De halve finale pupillen 2005.
Er zijn 64 halve finalisten. Nog niet alle namen zijn bekend.
Toch zijn er al een aantal dingen duidelijk
Ongeveer 10 spelers, die afgelopen jaar in de welpenfinale speelden, plaatsen zich nu voor de halve finales. Dat is een redelijk aantal. In het verleden vielen voormalige topwelpen als eerstejaars pupillen vaak buiten de boot (en dan vooral in de kleinere damprovincies). De overgang was (te) groot. De twee jaar oudere derdejaars pupil pakte automatisch de finaleplaats. Nu is er voor 10 topwelpen uit 2004 in ieder geval een tweedaags optreden op het een na hoogste niveau.
Er zijn volgens mijn telling op dit moment negen meisjes die zich gaan plaatsen voor de halve finale pupillen. Ik ben nieuwsgierig hoeveel meisjes zich straks plaatsen voor de finale.
En ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig of we al deze meiden terugzien in de meisjes pupillenfinale.
Het lijkt er op dat vrijwel zeker een welp zich gaat plaatsen voor de halve finales.
In de Gelderse Finale met 16 spelers (waaronder vier terugvallers uit de finale 2004) is er maar eentje die buiten de boot valt.
(Ik durf te schrijven topwelp:) Pepijn van den Brink uit Huissen maakt dus een goede kans om zich te plaatsen.
Ook een andere topwelp Michiel Rusch uit Noord-Brabant is nog in de race voor een ticket.
Ik denk dat er de komende jaren voortdurend enkele welpen zullen zijn, die zich weten te plaatsen voor de halve finale pupillen, en die dus nuttige leerervaring op zullen doen.
Op dit moment hebben zich voor de halve finale zeven spelers geplaatst die regelmatig actief zijn in de nationale competitie, en nummer 8 (of moet ik schrijven nummer 1?) Roel Boomstra is reeds geplaatst voor de finale in Culemborg.
Ik ben nieuwsgierig of deze nuttige vorm van trainen ook de garantie geeft, dat Nick Hoving, Heike Verheul, Bas van Engelen, Dirk Joosten, Rik Verboon, Martijn de Leeuw en Michiel Torn zich zullen plaatsen voor de finale.
Het zullen 25 en 26 maart hele mooie halve finales worden in Leeuwarden, Noordeloos, Tilburg en Bunschoten.
Deze vier pupillen van VGO uit Hoornaar zullen allemaal actief zijn in een halve finale.
v.l.n.r Karlijn Overes (welpenkampioen meisjes 2004), Marjan van Maurik, Rik Verboon (welpenkampioen 2003) en Martijn de Leeuw (welpenkampioen 2004)
Ongeveer 10 spelers, die afgelopen jaar in de welpenfinale speelden, plaatsen zich nu voor de halve finales. Dat is een redelijk aantal. In het verleden vielen voormalige topwelpen als eerstejaars pupillen vaak buiten de boot (en dan vooral in de kleinere damprovincies). De overgang was (te) groot. De twee jaar oudere derdejaars pupil pakte automatisch de finaleplaats. Nu is er voor 10 topwelpen uit 2004 in ieder geval een tweedaags optreden op het een na hoogste niveau.
Er zijn volgens mijn telling op dit moment negen meisjes die zich gaan plaatsen voor de halve finale pupillen. Ik ben nieuwsgierig hoeveel meisjes zich straks plaatsen voor de finale.
En ik ben natuurlijk ook nieuwsgierig of we al deze meiden terugzien in de meisjes pupillenfinale.
Het lijkt er op dat vrijwel zeker een welp zich gaat plaatsen voor de halve finales.
In de Gelderse Finale met 16 spelers (waaronder vier terugvallers uit de finale 2004) is er maar eentje die buiten de boot valt.
(Ik durf te schrijven topwelp:) Pepijn van den Brink uit Huissen maakt dus een goede kans om zich te plaatsen.
Ook een andere topwelp Michiel Rusch uit Noord-Brabant is nog in de race voor een ticket.
Ik denk dat er de komende jaren voortdurend enkele welpen zullen zijn, die zich weten te plaatsen voor de halve finale pupillen, en die dus nuttige leerervaring op zullen doen.
Op dit moment hebben zich voor de halve finale zeven spelers geplaatst die regelmatig actief zijn in de nationale competitie, en nummer 8 (of moet ik schrijven nummer 1?) Roel Boomstra is reeds geplaatst voor de finale in Culemborg.
Ik ben nieuwsgierig of deze nuttige vorm van trainen ook de garantie geeft, dat Nick Hoving, Heike Verheul, Bas van Engelen, Dirk Joosten, Rik Verboon, Martijn de Leeuw en Michiel Torn zich zullen plaatsen voor de finale.
Het zullen 25 en 26 maart hele mooie halve finales worden in Leeuwarden, Noordeloos, Tilburg en Bunschoten.
Deze vier pupillen van VGO uit Hoornaar zullen allemaal actief zijn in een halve finale.
v.l.n.r Karlijn Overes (welpenkampioen meisjes 2004), Marjan van Maurik, Rik Verboon (welpenkampioen 2003) en Martijn de Leeuw (welpenkampioen 2004)
-
Re: De jongste speler en de halve finale pupillen
Een andere ex-topwelp die buiten de boot is gevallen is Amory Darmohoetomo. In de Oost-Gelderse pupillenkampioenschappen was er dit jaar namelijk maar 1 plaats te verdienen voor deelname aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Jelle van Rossum werd eerste en mag komende zaterdag dus deelnemen aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Voor Amory (vorig jaar 5e op NK welpen), die bij de Gelderse pupillenkampioenschappen denk ik goed mee zou kunnen komen, zit het seizoen er hierdoor helaas nu al op.Henk Stroetinga wrote:Een klein zijspoor. Een item wat zijdelings veel met de jongste speler in de nationale competitie te doen heeft.
Het nieuwe systeem, dat de doorstroom van topwelpen zou moeten bevorderen, is dus (nog) niet helemaal waterdicht.
-
Hoeveel deelnemers zijn er bij het GK?Jochem Zweerink wrote: Een andere ex-topwelp die buiten de boot is gevallen is Amory Darmohoetomo. In de Oost-Gelderse pupillenkampioenschappen was er dit jaar namelijk maar 1 plaats te verdienen voor deelname aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Jelle van Rossum werd eerste en mag komende zaterdag dus deelnemen aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Voor Amory (vorig jaar 5e op NK welpen), die bij de Gelderse pupillenkampioenschappen denk ik goed mee zou kunnen komen, zit het seizoen er hierdoor helaas nu al op.
Het nieuwe systeem, dat de doorstroom van topwelpen zou moeten bevorderen, is dus (nog) niet helemaal waterdicht.
Er mogen 11 spelers uit GLD deelnemen aan de HF pupillen; normaal was dat ca. 5. Dan verwacht je nu toch ook een grotere finale GK; en dus meer deelnemers uit GLD-Oost. Of kwam het besluit van de KNDB voor invoering van een HF bij de pupillen te laat?
-
Het missen van de Gelderse finale door Amory was mij al opgevallen.
Hij is inderdaad zo ongeveer de enige welp uit de top 10 van 2004 die de halve finale mist.
Persoonlijk denk ik ook dat hij zelfs outsider is voor plaatsje in de finale.
Het is dus enorm jammer dat hij er niet bij zit.
Misschien dat we nog iets voor hem kunnen doen als er uitvallers zijn bij de rechthebbenden.
Oost-Gelderland heeft maar 1 plaats in de Gelderse finale.
In feite hetzelfde probleem als dit jaar Drenthe, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg landelijk.
Iedere provincie maar ook ieder Gelders district zou m.i minimaal twee plaatsen moeten hebben dan is een goede doorstroming van topwelpen (nog) beter verzekerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Bondsraad deze toevoeging voor het volgend jaar wat betreft het landelijk verdelen ook al heeft aangenomen.
Het nieuwe pupillensysteem heeft bijkomend ook nog andere aspecten.
Stel Jelle van Rosum, de nummer 1 van Oost Gelderland, plaatst zich nu voor de finale in Culemborg:
volgend jaar zit hij dan meteen in de halve finale.
Hij is inderdaad zo ongeveer de enige welp uit de top 10 van 2004 die de halve finale mist.
Misschien dat we nog iets voor hem kunnen doen als er uitvallers zijn bij de rechthebbenden.
In feite hetzelfde probleem als dit jaar Drenthe, Zeeland, Noord-Brabant en Limburg landelijk.
Iedere provincie maar ook ieder Gelders district zou m.i minimaal twee plaatsen moeten hebben dan is een goede doorstroming van topwelpen (nog) beter verzekerd.
Ik weet eerlijk gezegd niet of de Bondsraad deze toevoeging voor het volgend jaar wat betreft het landelijk verdelen ook al heeft aangenomen.
Stel Jelle van Rosum, de nummer 1 van Oost Gelderland, plaatst zich nu voor de finale in Culemborg:
-
Er nemen 12 spelers deel aan de Gelderse pupillenkampioenschappen; 9 uit district zuid, 2 uit district noord en 1 uit district oost.hans andriessen wrote:Hoeveel deelnemers zijn er bij het GK?Jochem Zweerink wrote: Een andere ex-topwelp die buiten de boot is gevallen is Amory Darmohoetomo. In de Oost-Gelderse pupillenkampioenschappen was er dit jaar namelijk maar 1 plaats te verdienen voor deelname aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Jelle van Rossum werd eerste en mag komende zaterdag dus deelnemen aan de Gelderse pupillenkampioenschappen. Voor Amory (vorig jaar 5e op NK welpen), die bij de Gelderse pupillenkampioenschappen denk ik goed mee zou kunnen komen, zit het seizoen er hierdoor helaas nu al op.
Er mogen 11 spelers uit GLD deelnemen aan de HF pupillen; normaal was dat ca. 5. Dan verwacht je nu toch ook een grotere finale GK; en dus meer deelnemers uit GLD-Oost. Of kwam het besluit van de KNDB voor invoering van een HF bij de pupillen te laat?
-
Het feit dat de organisatie van de Oost-Gelderse pupillekampioenschappen van tevoren tegen de deelnemers zei dat er twee plaatsen recht zouden geven op deelname aan de Gelderse kampioenschappen maakte de uitschakeling extra zuur. Amory kwam er pas een paar weken na het toernooi (tijdens de regionale schooldamkampioenschappen) achter dat hij was uitgeschakeld.Henk Stroetinga wrote:Het missen van de Gelderse finale door Amory was mij al opgevallen.
-
de jongste speler en de halve finale pupillen
Er nemen 16 spelers deel, de door Jochem genoemde 12 plus de vier terugvallers uit de NK finale 2004.
In de brief die ik uit Gelderland ontving staat verder dat er natuurlijk ook plaatsing voor de jeugddamdag op het spel staat.
In de brief die ik uit Gelderland ontving staat verder dat er natuurlijk ook plaatsing voor de jeugddamdag op het spel staat.
- Hanco Elenbaas
Is Hoornaar een nieuwe plaats, zoiets als Almere? Op de kaart vind ik alleen een Hoornaar in de Alblasserwaard, Zuid-Holland.Henk Stroetinga wrote:
Wie heeft al die kampioenen in Hoornaar opgeleid?
-
Hanco, schaam je, dat je dat niet weet [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Is Hoornaar een nieuwe plaats, zoiets als Almere? Op de kaart vind ik alleen een Hoornaar in de Alblasserwaard, Zuid-Holland.
Jan Voortman uit HOOGBLOKLAND (directeur van de basisschool waar deze talenten vandaan komen) heeft daar, als niet-dammer (!), een groot wonder verricht.
Hij maakt sinds kort deel uit van de jeugdcommissie van de KNDB.
- Hanco Elenbaas
In het KNDB Handboek heb ik net gevonden dat VGO toch uit het Zuidhollandse Hoornaar in de Alblasserwaard komt.hans andriessen wrote:Hanco, schaam je, dat je dat niet weet [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Is Hoornaar een nieuwe plaats, zoiets als Almere? Op de kaart vind ik alleen een Hoornaar in de Alblasserwaard, Zuid-Holland.
Jan Voortman uit HOOGBLOKLAND (directeur van de basisschool waar deze talenten vandaan komen) heeft daar, als niet-dammer (!), een groot wonder verricht.
Hij maakt sinds kort deel uit van de jeugdcommissie van de KNDB.
Ik hoor de naam van Jan Voortman voor het eerst, inderdaad een formidabele prestatie! Ken jij Jan goed Hans? Geeft Jan ook cursussen aan jeugdleiders? Ik zou graag een paar lessen van hem willen volgen om zo te kunnen achterhalen wat er beter kan in de jeugdopleiding bij ons in Amsterdam.
-
Nee, ik ken Jan niet echt. Wel een paar keer meegemaakt bij toernooien en daar heb ik voorzichtig gevraagd naar zijn achtergrond.Hanco Elenbaas wrote: In het KNDB Handboek heb ik net gevonden dat VGO toch uit het Zuidhollandse Hoornaar in de Alblasserwaard komt.
Ik hoor de naam van Jan Voortman voor het eerst, inderdaad een formidabele prestatie! Ken jij Jan goed Hans? Geeft Jan ook cursussen aan jeugdleiders? Ik zou graag een paar lessen van hem willen volgen om zo te kunnen achterhalen wat er beter kan in de jeugdopleiding bij ons in Amsterdam.
Hij is van oorsprong geen dammer, maar nu een jaar of 10 bezig op zijn basisschool. Hij is vooral zeer ENTHOUSIAST en dat is een goede basis. De school is een paar keer kampioen geweest. Dus aanvankelijk schooldammen. De laatste paar jaar maken zijn kids nu de gewone NK's "onveilig". En met succes. De laatste 2 welpenkampioenen komen uit zijn opleiding.
Daarbij moet je bedenken dat zijn school slechts zoiets van 100 leerlingen heeft. Saillant, die twee welpenkampioenen zijn buurjongens. Op zo'n kleine schaal speelt zich dit af.
Zijn methode?
Volgens mij weet hij zijn enthousiasme goed over te brengen op de kids en die steken elkaar dan verder aan en stimuleren elkaar. Maar je hebt zijn adres; vraag het hem zelf eens.
- Hanco Elenbaas
Dank je Hans! Ik heb zijn adres niet, maar ik neem aan dat ik het wel kan vinden op de KNDB-site onder jeugdcommissie.
Waarschuw me alsjeblieft als je hoort dat Jan een keer een voordracht geeft over zijn manier van onderwijzen.
Misschien is dat kleinschalige: kleine school, klein dorp juist wel een van de redenen, wat denk jij?
Hier in Amsterdam gaat veel mis als de kinderen een jaar of 13, 14 zijn. Islamitische kinderen (70 % van de damjeugd in Amsterdam) mogen dan van hun vader niet meer naar de damclub, want daar drinken mensen wel eens de duivelsdrank bier, terwijl sommigen zelfs roken. Hebben jullie in Delft en Rijnsburg ook last van dat probleem?
Waarschuw me alsjeblieft als je hoort dat Jan een keer een voordracht geeft over zijn manier van onderwijzen.
Misschien is dat kleinschalige: kleine school, klein dorp juist wel een van de redenen, wat denk jij?
Hier in Amsterdam gaat veel mis als de kinderen een jaar of 13, 14 zijn. Islamitische kinderen (70 % van de damjeugd in Amsterdam) mogen dan van hun vader niet meer naar de damclub, want daar drinken mensen wel eens de duivelsdrank bier, terwijl sommigen zelfs roken. Hebben jullie in Delft en Rijnsburg ook last van dat probleem?
-
Ja, zijn adres staat op de KNDB-site; ik wilde dat niet zomaar op het forum zetten.Hanco Elenbaas wrote:Dank je Hans! Ik heb zijn adres niet, maar ik neem aan dat ik het wel kan vinden op de KNDB-site onder jeugdcommissie.
Ik denk overigens niet dat Jan een dam-goeroe is met een bepaald revolutionair plan; hij is gewoon lekker bezig en de kids doen de rest. Wel krijgen ze, geloof ik, tegenwoordig training van iemand van de naburige damclub.
Dat kleinschalige heeft wel vaker tot succes geleid. Ik bedoel het niet oneerbiedig, maar dorpsclubs doen het beter dan stadsclubs. Scholen vormen ook vaak de basis voor damsuccessen. Zie ook Michael2000 van Henk Stroetinga, die ook zijn onstuimige enthousiasme op de kinderen weet over te brengen.
Het gaat overal mis rond die leeftijd, t.g.v. de middelbare school c.q. puberteit?Hanco Elenbaas wrote: Hier in Amsterdam gaat veel mis als de kinderen een jaar of 13, 14 zijn. Islamitische kinderen (70 % van de damjeugd in Amsterdam) mogen dan van hun vader niet meer naar de damclub, want daar drinken mensen wel eens de duivelsdrank bier, terwijl sommigen zelfs roken. Hebben jullie in Delft en Rijnsburg ook last van dat probleem?
Ik had me niet gerealiseerd dat voor islamitische jeugd het drankgebruik van anderen een beletsel vormt. Als dat waar is, dan moet een damclub die aan zijn toekomst denkt, maar eens goed overwegen wat te doen. Geldt hetzelfde voor roken?
In Delft en Rijnsburg wordt weinig gerookt, zeker onder de jongere senioren. Het drankgebruik is beheersd; mij stoort het niet, ook niet m.b.t. mijn kinderen.
Vaak zie je dat na afloop een neutje genomen wordt om de uitslag te vieren, wat de uitslag ook is [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Bedoel je hiermee op een overwinning van vorige week vrijdag. Het viel me op dat de koelkast snel leeg was! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]Vaak zie je dat na afloop een neutje genomen wordt om de uitslag te vieren, wat de uitslag ook is