DUWO Kennisstadtoernooi Delft

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply

Wie gaat de grootmeestergroep winnen?

Georgiev
14
37%
Golubjeva
0
No votes
Ndjofang
1
3%
Thijssen
19
50%
Samb
2
5%
Valneris
2
5%

Total votes: 38

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Jul 12, 2004 19:14

Wieger beschuldigen van sabotage ook.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jul 12, 2004 19:20

Voelt de damduivel zich eigenlijk gedemoniseerd? Frederik, graag uw relaas! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Jul 12, 2004 20:50

Bert Zwart wrote:Voelt de damduivel zich eigenlijk gedemoniseerd? Frederik, graag uw relaas!
Frederiks nieuwe rating is 1110
Het was 1116 = 1x 6 1x6 1x6 = 666
Nu: 1x0 1x0 1x0 = 3 x 0 en 3 keer een nul blijft een nul!
Zo als dat geen demonisering is.

Haha, Arjen, 'sabotage plegen' demoniseren noemen? Je maakt een grapje zeker?
Heaven is no location, but a state of mind

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Jul 12, 2004 20:56

Jij toch ook Tjalling? Ik vind de vergelijking van Henk de Witt met George Bush niet gechargeerder dan de vergelijking van 'het van beide kanten bekijken' met 'sabotage'.
Heeft de bondsraad cq het bestuurd nou al een stappen genomen om een keer met een andere telling te oefenen??? Zo halen we niemand over!!

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jul 12, 2004 21:23

Arjen de Mooij wrote:Jij toch ook Tjalling? Ik vind de vergelijking van Henk de Witt met George Bush niet gechargeerder dan de vergelijking van 'het van beide kanten bekijken' met 'sabotage'.
Heeft de bondsraad cq het bestuurd nou al een stappen genomen om een keer met een andere telling te oefenen??? Zo halen we niemand over!!
De bondsraad noch het KNDB-bestuur heeft stappen ondernomen in die richting. Het WHDB-bestuur echter wel. Het WHDB-kampioenschap wordt voortaan met de puntenoverwinning gespeeld. Dat is toch een aardig toernooitje. De voorlopige deelnemerslijst:

G.E.F. van den Berg
W. Bremmer
A. Burgerhout
F.C.H. Ivens
J. Kos
D. van Schaik jr.
P.J. van der Stap
P. Stork of J. van Galen
R. Vogelaar
H. de Witt

Dit moet toch wel 45 interessante partijen opleveren!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Jul 12, 2004 21:26

GuidoB wrote:
Arjen de Mooij wrote:Jij toch ook Tjalling? Ik vind de vergelijking van Henk de Witt met George Bush niet gechargeerder dan de vergelijking van 'het van beide kanten bekijken' met 'sabotage'.
De bondsraad noch het KNDB-bestuur heeft stappen ondernomen in die richting. Het WHDB-bestuur echter wel. Het WHDB-kampioenschap wordt voortaan met de puntenoverwinning gespeeld. Dat is toch een aardig toernooitje. De voorlopige deelnemerslijst:

G.E.F. van den Berg
W. Bremmer
A. Burgerhout
F.C.H. Ivens
J. Kos
D. van Schaik jr.
P.J. van der Stap
P. Stork of J. van Galen
R. Vogelaar
H. de Witt

Dit moet toch wel 45 interessante partijen opleveren!
Ga je het weer tot een barrage brengen Guido?

Kosmos

Resepct voor De Witt

Post by Kosmos » Mon Jul 12, 2004 22:27

Henk de Witt is door een grote groep dammers met van alles en nog wat vergeleken. Van Hitler en Stalin, leugenaar tot manipulator en weetikveelwat en dan nu weer George Bush.
En jij stelt dat op één lijn met dat (1) iemand een keer beweert dat Wieger de DT-plannen saboteerde (= fiks tegenwerkte) door op zijn site in 1 kamp te gaan zitten met mensen met wie hij het eigenlijk radicaal oneens is?
Ik had van jou toch meer verwacht, Arjen, dan deze kortzichtigheid.
Waar het om gaat is dat het wel een keer afgelopen mag zijn met die beschimpingen van Henk De Witt. Het is tijd dat er eens wat resepct komt voor het jaarlijks organiseren van dit fantastische damfestival.
Ik wordt misselijk van dat gebrek aan respect.
Wieger - en niet alleen Wieger! - moet gewoon een keer komen kijken!

Kosmos

Fries Dagblad over Delft

Post by Kosmos » Mon Jul 12, 2004 22:38

Fries Dagblad:

Het DUWO Kennisstad Damfestival bestaat uit een groot aantal damactiviteiten, die met elkaar een record aantal deelnemers opleveren. Door het slechte weer werd het traditionele openluchttoernooi, waarmee het damfestival wordt geopend dit jaar binnen in het Delftse Denksportcentrum gespeeld. Er werd een vrouwentoernooi, een universiteitentoernooi, een match DOS – Sranti en een sneldamtoernooi gespeeld. De open groep (7 ronden Zwitsers) kende enkele buitenlandse deelnemers zoals Lugoda (Oekraïne), Sekongo (Ivoorkust) en Gantjargal (Mongolië). Het open toernooi werd echter net als vorig jaar gewonnen door Peter van der Stap. Jan Terpstra uit Leeuwarden eindigde op een keurige 9e plaats.
De topgroep bestond dit jaar uit louter grootmeesters. Wereldkampioen Georgiev wist met het nodige fortuin tweevoudig Nederlands kampioen Kees Thijssen nipt voor te blijven. Samb (Senegal), Ndjofang (Kameroen), Valneris (letland) en Golubjeva (de 11-voudige wereldkampioene uit Letland) waren de andere deelnemers. Uiteraard werd het toernooi evenals voorgaande edities gespeeld met de Delftse telling. Winst wordt gehonoreerd met 5 – 0, remise 2 – 2 en een puntenoverwinning (duurzame voorsprong van 3 schijven, waarbij een dam voor 2 telt) levert 3 – 1 op. Dit systeem sluit volgens Thijssen perfect aan bij de aard van het spel. Immers, in voordelige standen kan de verdedigende kleur bijna altijd ontsnappen in een 1 om 3 dammeneindspel. Nu wordt dit (grote) voordeel beloond. Bovendien vallen er door de dreiging van een puntennederlaag meer gewone winstpartijen. De bonus van 1 vol punt (5 – 0 i.p.v 4 – 0 bij winst) nog een extra stimulans op om voor het volle pond te gaan. De invloed van de puntenoverwinning liet zich al meteen in de eerste ronde gelden.

Image

Thijssen – Golubjeva

Deze partij zou bij gewone telling allang in een bloedeloze remise zijn geëindigd. Nu gaat Thijssen voor een puntenoverwinning!
Als de zwartspeelster gewend was geweest aan de nieuwe telling zou ze hier een puntennederlaag hebben aangeboden (3 – 1 voor Thijssen) aangezien wit niet van 3 dammen af te houden is. Golubjeva blunderde echter verschrikkelijk.

67… 43-49?? 68.26-21 49x16 69.7-2 16x7 70.2x16

en wit kreeg twee extra punten cadeau!

Volgens Georgiev blijven de partijen dankzij de Delftse telling veel langer spannend. Ook Guntis Valneris was positief over de nieuwe telling. De Delftse telling stuit in de damwereld echter nog steeds op weerstand. Tekenend is de reactie van Harm Wiersma, NB voorzitter van het aanbevelingscomité(!), die in de beruchte enquête van Dieter van Gortel, aangaf tegen invoering van de Delftse telling te zijn en zelfs aangaf een nieuwe bond op te willen richten als de DT ingevoerd zou worden! In de Telegraaf verscheen van Wiersma’s hand een gekleurd, van elke objectiviteit verstoken, anti-stuk over de Delftse telling. Prominente voorstanders van DT zijn naast Kees Thijssen, en Georgiev, Rob Clerc, Anatoli Gantwarg en 9-voudig wereldkampioen Alexeï Tsjizjow.

Image

Samb – Georgiev

In de tweede ronde vergaloppeerde Georgiev zich lelijk tegen Samb.

35… 14-20?

Stelt de Senegalees in staat in 1 zet de winst te forceren!

36.36-31!!

Dreigt 24-19 31-27, terwijl op 36… 22-27 37.31x22 28x17 eenvoudig 24-19 37-32 + volgt.

Volgende week meer aandacht voor dit toernooi. We zullen dan ook de door uw damredacteur samen met Olga Kamysleeva gewonnen meestergroep beschouwen.
U kunt zelf het toernooi bekijken op http://www.damclub-dos-delft.nl/

Tjalling Goedemoed
Christiaan Kerkhofstraat 12
8923 GB Leeuwarden

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Jul 12, 2004 23:01

Juist ja, zo mag ik het horen! Waarom wordt er niet eens tijdens een van de zomertoernooien met een alternatieve spelvorm geexperimenteerd? Het open NK is daar toch een prachtige gelegenheid voor?

Wieger Wesselink

Re: Resepct voor De Witt

Post by Wieger Wesselink » Mon Jul 12, 2004 23:34

Kosmos wrote: Henk de Witt is door een grote groep dammers met van alles en nog wat vergeleken. Van Hitler en Stalin, leugenaar tot manipulator en weetikveelwat en dan nu weer George Bush.
En jij stelt dat op één lijn met dat (1) iemand een keer beweert dat Wieger de DT-plannen saboteerde (= fiks tegenwerkte) door op zijn site in 1 kamp te gaan zitten met mensen met wie hij het eigenlijk radicaal oneens is?
Waar het om gaat is dat het wel een keer afgelopen mag zijn met die beschimpingen van Henk De Witt. Het is tijd dat er eens wat resepct komt voor het jaarlijks organiseren van dit fantastische damfestival.
Kosmos, als je anderen wilt overtuigen van het nut van de DT zul je meer moeite moeten doen dan alleen maar halleluja te roepen en te smijten met termen als "sabotage" en "kortzichtigheid" richting mensen die in "het andere kamp" zitten. Kun je mij uitleggen wat DT voor meerwaarde heeft gehad in dit toernooi behalve de open deur dat de partijen langer duurden en langer spannend waren (om vervolgens toch massaal in 2-2 te eindigen)?

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Jul 12, 2004 23:54

Wieger Wesselink wrote:
Kosmos wrote: Henk de Witt is door een grote groep dammers met van alles en nog wat vergeleken. Van Hitler en Stalin, leugenaar tot manipulator en weetikveelwat en dan nu weer George Bush.
Kosmos, als je anderen wilt overtuigen van het nut van de DT zul je meer moeite moeten doen dan alleen maar halleluja te roepen en te smijten met termen als "sabotage" en "kortzichtigheid" richting mensen die in "het andere kamp" zitten. Kun je mij uitleggen wat DT voor meerwaarde heeft gehad in dit toernooi behalve de open deur dat de partijen langer duurden en langer spannend waren (om vervolgens toch massaal in 2-2 te eindigen)?
Arjen zit in hetzelfde kamp als ik, Wieger.
Zat jij ook niet in het progressieve kamp?

Om te beginnen zou je moeten concluderen dat er meer overwinningen vallen dan zonder Delfts. Lees ook mijn artikel voor het FD.

Maar Wieger, jij bent VOOR doordammen, een radicalere voorm van remisebeperking, ik vind dat prima.
Maar jij begrijpt toch wel dat als je samen met de conservatievelingen in 1 kamp gaat zitten, je je eigen glazen ingooit? Je stelt je op 1 lijn met mensen die jouw doordamideaal HELEMááL zullen verguisen!!!
Dus geen DT en zeker geen doordammen!!!

En hallo, teentjes in, jij noemt Henk de Witt een Bush. Denk je dat De Witt daar blij mee is?

Ik wil je graag een aantal vragen stellen:

- Waarom kom je nooit kijken in Delft?
- Waarom heb je zo weinig respect voor iemand die probeert de damwereld van de ondergang te redden (Bush??? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] )
- Wat doe je nu eigenlijk zelf om te zorgen dat we richting modernisering gaan?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Jul 13, 2004 07:40

Waar is de liefde?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Jul 13, 2004 09:06

Kosmos wrote: Arjen zit in hetzelfde kamp als ik, Wieger.
Zat jij ook niet in het progressieve kamp?

Om te beginnen zou je moeten concluderen dat er meer overwinningen vallen dan zonder Delfts. Lees ook mijn artikel voor het FD.

Maar Wieger, jij bent VOOR doordammen, een radicalere voorm van remisebeperking, ik vind dat prima.
Maar jij begrijpt toch wel dat als je samen met de conservatievelingen in 1 kamp gaat zitten, je je eigen glazen ingooit? Je stelt je op 1 lijn met mensen die jouw doordamideaal HELEMááL zullen verguisen!!!
Dus geen DT en zeker geen doordammen!!!

En hallo, teentjes in, jij noemt Henk de Witt een Bush. Denk je dat De Witt daar blij mee is?

Ik wil je graag een aantal vragen stellen:

- Waarom kom je nooit kijken in Delft?
- Waarom heb je zo weinig respect voor iemand die probeert de damwereld van de ondergang te redden (Bush??? )
- Wat doe je nu eigenlijk zelf om te zorgen dat we richting modernisering gaan?
Ik heb niet de intentie om me bij een of ander kamp aan te sluiten. Mijn 'sabotage'-pagina was slechts een antwoord op de zwaar gecensureerde berichtgeving vanuit de DT-hoek. Ook voorstanders hadden de mogelijkheid om hier hun mening te uiten, lees het maar na op http://www.win.tue.nl/~wieger/puntenoverwinning/. Dat ik Henk de Witt met Bush vergeleek was inderdaad nogal flauw; dat kwam voort uit irritatie over jouw opmerkingen. Voor het werk dat Henk doet om dammen te promoten heb ik wel degelijk grote waardering. De manier waarop hij geprobeerd heeft om DT ingevoerd te krijgen, daar heb ik echter geen goed woord voor over.

Dat ik niet in Delft ben wezen kijken is vooral mijn eigen zaak lijkt me. En je hebt gelijk, ik ben zelf niet aktief bezig op het gebied van spelregelwijziging. Wellicht zou dat kunnen veranderen als de KNDB/bondsraad zou aangeven dat ze een serieuze afweging willen maken van de voor- en nadelen van remisebeperkende maatregelen. Er is echter niets wat er op wijst dat men zoiets van plan is. Het beleid van de afgelopen jaren (in het wilde weg maatregelen als 3-0 en DT invoeren) werkt op mij nogal demotiverend.

Tenslotte, om nog even terug te komen op mijn vraag wat de meerwaarde van de DT is geweest: je hebt het er over dat er meer overwinningen zijn gevallen vanwege de DT. Daarmee doel je kennelijk op de partij tussen Thijssen en Golubeva. De manier waarop die overwinning tot stand is gekomen vind ik zelf afzichtelijk: het lijkt een gevolg van vermoeidheid na een (te) lange partij. Maar het gaat niet om deze ene partij. Zoals ik al aangaf heeft DT in het Delft-toernooi tot dusverre gevolgen voor 1 op de 6 remisepartijen. Vind je dat acceptabel?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Jul 13, 2004 09:21

Respect...

Tjalling, een paar gouden kettingen om en we gaan je Winston noemen!

[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Tue Jul 13, 2004 11:34

De Delftse Telling, Doordammen, loten, sjoelen het hoeft voor mij allemaal niet. Remises kunnen zeer boeiend zijn en voor hele volksstammen een verdiende beloning tegen een op papier sterkere tegenstander. Als je echt wat wilt veranderen zou je een remise tegen een sterkere tegenstander (ratinglijst bindend) moeten belonen met een half punt extra. Dus als een Sijbrands tegen een Clerc speelt zal eerstgenoemde gewoon vol voor de winst moeten en niet na 4 zetten zonder handschudden het pand verlaten. Misschien kun je zelfs uberhaupt de reguliere uitslagen weglaten en slechts telkens de verschillen in rating weergeven. De meeste ratingwinst is winnaar van het toernooi. Verder is het remiseprobleem meer een mentaliteitsprobleem: iedereen is zo zielig bezig met het resultaat dat het spel zelf soms vergeten wordt.

Post Reply