FMJD: Delftse telling onacceptabel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Dieter

Post by Dieter » Mon Dec 15, 2003 17:38

Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote:
Dieter wrote:Derhalve moeten de statuten aangepast worden en dus zullen die wel niet op 10 januari passeren. maar pas op een later tijdstip er is dan ook voldoende tijd om een nieuwe bondsraad samen te stellen.
Dieter wrote:Ik kom naar die vergadering samen met bonsraadlid Bram Verhoef die naar ik hoop na een volwaardige ALV het roer voor Limburg over mag nemen in de bondsraad.
Dieter, wat wil je nou eigenlijk?
Lijkt me duidelijk.
Dieter wil dat Bram Verhoef Limburg vertegenwoordigt in de bondsraad.
Maar Dieter wil niet, zoals het KNDB-bestuur voorstelt, een bondsraadvergadering op 10 januari.
Helemaal juist

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2003 17:47

Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote:
Dieter wrote:Derhalve moeten de statuten aangepast worden en dus zullen die wel niet op 10 januari passeren. maar pas op een later tijdstip er is dan ook voldoende tijd om een nieuwe bondsraad samen te stellen.
Dieter wrote:Ik kom naar die vergadering samen met bonsraadlid Bram Verhoef die naar ik hoop na een volwaardige ALV het roer voor Limburg over mag nemen in de bondsraad.
Dieter, wat wil je nou eigenlijk?
Lijkt me duidelijk.
Dieter wil dat Bram Verhoef Limburg vertegenwoordigt in de bondsraad.
Maar Dieter wil niet, zoals het KNDB-bestuur voorstelt, een bondsraadvergadering op 10 januari.
Dat lijkt mij nogal onduidelijk. Beide zinnetjes van Hanco staan er duidelijk niet, dat maakt hij er zelf van.

Dieter heeft niks te willen over de vertegenwoordiging van Bram Verhoef in de bondsraad, behalve dat hij zijn stem een jaar geleden heeft uitgebracht. Hij zegt ook helemaal niet of hij Bram in de bondsraad wil of niet.

Dieter zegt niet of hij wel of geen bondsraadsvergadering wil op 10 januari. Hij verwacht alleen een aanpassing in de statuten, die om de een of andere reden niet op 10 januari zouden kunnen passeren.

Mijn vraag was natuurlijk: wil Dieter nu wel of niet dat er na 10 januari statutair gezien een bondsraad bestaat? Ik weet het zo onderhand niet meer.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Mon Dec 15, 2003 17:52

De rode draad in deze discussie is (heel terecht) de vraag of het draagvlak onder de dammers voldoende is om DT te mogen invoeren, en de vraag hoe groot het verschil tussen gewoon dammen en dammen met DT is. Wat de meesten echter lijken te vergeten is dat het gros van de leden van de bondsraad helemaal niet in deze kwesties geïnteresseerd is. Ze hebben zelfs nog nooit enig initiatief getoond om het antwoord op deze vragen te achterhalen. Het zou mij daarom verbazen als de uitslag van een nieuwe stemming van de bondsraad nu opeens veel anders zou zijn dan 21-1. Als er al opnieuw over wordt gestemd, want Gerard de Groot schreef eerder dat dit misschien niet eens zal gebeuren. Wat kan de DT nu nog tegenhouden? Massaal emails en brieven sturen naar de provinciale vertegenwoordigers + bondsraadleden? Beschikt iemand een over een lijst van (email-)adressen van deze personen?

Guest

Post by Guest » Mon Dec 15, 2003 17:52

Eric Sanders wrote:Ik probeer als tegenstander van DT op het NK zonder hakken in het zand mee te denken met DT voorstanders en ook objectief te bekijken of NK met DT als plaatsingstoernooi zou kunnen gelden. Wat je verder ook van de DT mag vinden.
Volgens mij zijn er veel dammers die zich met name aan het proces rond de invoering van de DT storen. De discussie gaat namelijk vaker over dit proces dan over of de DT een goede oplossing zou zijn.

Ik kan me hier iets bij voorstellen omdat het proces tot nu toe absoluut geen schoonheidsprijs verdient.

Mijn mening:

1. Het gaat slecht met de damsport

2. Dat wordt oa gedreven door het belabberde imago van de damsport

3. Dit slechte imago wordt sterk gedreven door de vele remises aan de top (de mensen die het als sport beoefenen)

4. Het is daarom cruciaal dit aantal remises terug te dringen (toppers kunnen zich profileren als winnaars, imago verbetert etc. dit zal veel tijd in beslag nemen, daarom hebben we haast..)

5. Terugdringen van remises kan op een aantal manieren:
- Spelvorm (sneldambarrages)
- Spelsoort (DT, andere vormen)

Kortom: ik zie veranderingen als noodzakelijk, hoe vervelend veranderen ook is. Inhoudelijk voel ik veel voor Delfts maar als de toppers liever sneldammen dan vind ik dat ook prima. Hakken in het zand is niet zinvol. Niet voor mij, niet voor anderen.

Als we daar eenmaal uit zijn dan is invoering van de verandering op het hoogste niveau onvermijdelijk. Het is een illusie dat we deze beslissing in een consensus vorm zouden moeten gieten. De toekomst van de toppers staat op het spel, zij zullen de vruchten van de verandering moeten plukken en het moeten uitdragen naar het grote publiek. Ik zou dus graag zien dat Wieger, Erno, Kees etc. hier een leidende rol spelen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 17:58

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote: Dat is nu juist het probleem. Niemand kan het weten, ook Wiersma en Sijbrands niet, omdat er niet genoeg mee geexperimenteerd is.
Iedere dammer zou het kunnen weten Eric, als hij maar de moeite nam.
Sla jij maar eens als Rob van Eijk wat willekeurige standaardremises in het klassiek op en waardeer diezelfde posities dan eens op zijn Delfts. Er zal een wereld voor je open gaan.
En waarom denk je dat Ben Smeenk zich met de andere voorstanders zo verheugt op al die nieuwe eindspelletjes?
Nee, ook Ben realiseert zich heel goed dat Delfts dammen veel meer is dan een puntentellingverandering. Zelfs Marcel Kosters geeft dat toe.
Natuurlijk zijn standaardremises niet altijd meer remise, omdat er een fijnere puntentelling is. Dat was nou de hele bedoeling van de DT.
Maar het gaat over kwalificatie voor een WK. De bedoeling achter DT is niet dat er een andere volgorde in de eindstand komt, maar dat de door velen gehate 1-1tjes verminderen. Dammen met DT kan volgens mij prima als plaatsingstoernooi voor WK internationaal dammen dienen.
Hanco Elenbaas wrote: Ik raad je aan Wieger's http://www.win.tue.nl/~wieger/puntenoverwinning/
eens onbevooroordeeld proberen door te nemen.
Ik vraag mij werkelijk af of er iemand meer onbevooroordeeld is dan ik op dit forum. Ik probeer als tegenstander van DT op het NK zonder hakken in het zand mee te denken met DT voorstanders en ook objectief te bekijken of NK met DT als plaatsingstoernooi zou kunnen gelden. Wat je verder ook van de DT mag vinden.
Deze 'fijnere puntentelling' beïnvloed heel sterk de theorie en de bestaande kennis en de wijze waarop een partij moet worden opgezet en afgerond. Omsingelen wordt zeer, zeer riskant en zal nog maar weinig toepassing vinden.
Dat jij Delfts in het begin van deze discussie 'een lichte puntentellingverandering' (eufemisme van het jaar!) noemde, overtuigt mij niet van je kennis van zaken, dus ook niet van je objectiviteit.
Wat denk je Eric, waarom richt Henk de Witt niet gewoon een eigen Delftse bond op?
Mij doet het steeds meer denken aan van die mannetjes, die zeggen veel van hun vrouw te houden, maar deze dame vervolgens wel dwingen plastisch chirurg en psychiater te bezoeken.
Zij die uit ontevredenheid zo dolgraag van alles willen veranderen aan het traditionele damspel, omdat er van alles mee mis zou zijn, kunnen toch beter hun eigen dambond oprichten? Zoals mannetjes die niet tevreden zijn met hun vrouw ook beter maar een andere partner kunnen nemen?
Uit Dieter's Enquête is gebleken dat de ruime meerderheid van de top-199 ons damspel nog steeds zeer liefheeft.
Het is nu aan types als Marcel en Henk de Witt om al die mensen in hun waarde te laten.
Als jij plezier hebt van je vriendin en van haar kunt genieten, dan neem je toch ook niet iemand in huis die jou er steeds aan wil herinneren wat er aan die vrouw allemaal niet deugt? Of jij zeker wel, Eric?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Dec 15, 2003 18:12

Hanco Elenbaas wrote:Deze 'fijnere puntentelling' beïnvloed heel sterk de theorie en de bestaande kennis en de wijze waarop een partij moet worden opgezet en afgerond. Omsingelen wordt zeer, zeer riskant en zal nog maar weinig toepassing vinden.
Dat jij Delfts in het begin van deze discussie 'een lichte puntentellingverandering' (eufemisme van het jaar!) noemde, overtuigt mij niet van je kennis van zaken, dus ook niet van je objectiviteit.
Het is een licht puntentellingverandering. Dat die nogal wat gevolgen kan hebben, is niet uit te sluiten. Maar daarvoor zou geexperimenteerd moeten worden.

Maar je hebt het steeds over de nadelen van de DT. Daar hebben we het met z'n allen al uitgebreid over gehad. Maar blijf nou eens bij het onderwerp van deze (door jezelf aangemaakte) draad.
Probeer me eens uit te leggen, waarom het zo belachelijk zou zijn als de FMJD de kampioen van een eventueel NK dammen met DT accepteert voor het WK dammen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 18:23

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Deze 'fijnere puntentelling' beïnvloed heel sterk de theorie en de bestaande kennis en de wijze waarop een partij moet worden opgezet en afgerond. Omsingelen wordt zeer, zeer riskant en zal nog maar weinig toepassing vinden.
Het is een licht puntentellingverandering. Dat die nogal wat gevolgen kan hebben, is niet uit te sluiten. Maar daarvoor zou geexperimenteerd moeten worden.

Maar je hebt het steeds over de nadelen van de DT. Daar hebben we het met z'n allen al uitgebreid over gehad. Maar blijf nou eens bij het onderwerp van deze (door jezelf aangemaakte) draad.
Probeer me eens uit te leggen, waarom het zo belachelijk zou zijn als de FMJD de kampioen van een eventueel NK dammen met DT accepteert voor het WK dammen.
Als ik je niet kan bijbrengen dat Delfts bij lange na niet een lichte puntentellingverandering is, dan laat ik verder wat jou betreft alle hoop varen. Sorry Eric.
Voor mij betekent Delfts zoiets als een sexeverandering van mijn vriendin en omdat ik er al lang geleden achter ben gekomen dat ik niet geboren ben voor een bisexueel bestaan, zou die sexeverandering me dwingen een nieuwe partner te kiezen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Dec 15, 2003 18:38

Hanco Elenbaas wrote:
Eric Sanders wrote:

Als ik je niet kan bijbrengen dat Delfts bij lange na niet een lichte puntentellingverandering is, dan laat ik verder wat jou betreft alle hoop varen. Sorry Eric.
Voor mij betekent Delfts zoiets als een sexeverandering van mijn vriendin en omdat ik er al lang geleden achter ben gekomen dat ik niet geboren ben voor een bisexueel bestaan, zou die sexeverandering me dwingen een nieuwe partner te kiezen.
Jammer dat je me niet begrijpt en geen antwoord geeft op mijn vraag. Het enige dat ik aan probeer te geven is dat je tegen een NK met DT kunt zijn, maar mocht het er komen, het toch kunt accepteren als plaatsingstoernooi voor het WK.

Laat ik het nog eens anders proberen met een gedachtenexperiment.

Stel dat Henk de Witt een keuzeplaats voor het NK krijgt, hij heeft een jarenlange ervaring met de DT. Baljakin speelt geen enkele partij met de DT voor het NK. Wie denk je dat er boven de ander eindigt bij een NK met DT? Henk de Witt, omdat hij al tien jaar met DT damt of Baljakin omdat hij de betere dammer is?
Ik weet het antwoord wel.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 18:52

Wieger Wesselink wrote:De rode draad in deze discussie is (heel terecht) de vraag of het draagvlak onder de dammers voldoende is om DT te mogen invoeren, en de vraag hoe groot het verschil tussen gewoon dammen en dammen met DT is. Wat de meesten echter lijken te vergeten is dat het gros van de leden van de bondsraad helemaal niet in deze kwesties geïnteresseerd is. Ze hebben zelfs nog nooit enig initiatief getoond om het antwoord op deze vragen te achterhalen. Het zou mij daarom verbazen als de uitslag van een nieuwe stemming van de bondsraad nu opeens veel anders zou zijn dan 21-1. Als er al opnieuw over wordt gestemd, want Gerard de Groot schreef eerder dat dit misschien niet eens zal gebeuren. Wat kan de DT nu nog tegenhouden? Massaal emails en brieven sturen naar de provinciale vertegenwoordigers + bondsraadleden? Beschikt iemand een over een lijst van (email-)adressen van deze personen?
Duidelijk lijkt dat we naar twee dambonden op weg zijn, maakt niet uit wat die (niet-representatieve) bondsraad op 10 januari beslist.
Opmerkelijk is ook dat die bondsraad het beter denkt te weten dan de achterban en daarom die achterban maar niet hoort. Zogenaamd omdat Delfts dammen in de finale van ons NK alleen maar een aangelegenheid zou zijn van topspelers.
Wat Wieger in de quote zegt over bondsraadleden die helemaal niet geïnteresseerd zijn in het verschil tussen ons damspel en het Delftse dammen, en geen moeite doen dit te achterhalen, blijkt ook steeds meer de waarheid te zijn.
Toen ik een groep VAD-ers, Hoofdklassers dus, een maand geleden vertelde over die 21-1 stemverhouding werd ik door allen ongelovig aangestaard.
Bondsraadleden Ben Smeenk en Hans Vermeulen verkeren nog steeds in de veronderstelling dat die 21-1 slechts ging om het instellen van een commissie die de puntenoverwinning in het NK 2004 zou onderzoeken.
De voorstanders van het Delfts proberen nu van de KNDB de Delftse bond te maken, terwijl uit de enquête van Dieter blijkt dat de ruime meerderheid van de top-199 geen Delfts wil.

reiger56

Post by reiger56 » Mon Dec 15, 2003 18:52

Dieter wrote: Een lichte puntentellingverandering??? Nee Eric het is een ander spel. een totaal ander spel vraag dat maar eens aan mensen die het weten kunnen zoals Wiersma en Sijbrands. En daarom terecht geen acceptatie door de FMJD.
Wiersma? Bedoel je die Wiersma die al 3 jaar voorzitter van het comité van aanbeveling is van het DuWo Damfestival, je weet wel, dat toernooi waar ze met de DT spelen? Die Wiersma die in al zijn toespraken voor en na het toernooi de delftse telling een verrijking van de damsport noemde, en die toen in de enquete van Dieter op alle fronten tegenstemde, omdat hij of dacht dat hij anoniem stemde, of dacht dat hij als tegenstander toch meer profijt had?
Last edited by reiger56 on Mon Dec 15, 2003 23:24, edited 1 time in total.

Guest

Post by Guest » Mon Dec 15, 2003 19:02

Wieger Wesselink wrote:Wat kan de DT nu nog tegenhouden?
Wieger, vergeef me als je dit al een keer ergens hebt opgeschreven maar wat is eigenlijk jouw visie mbt de toekomst van de damsport? Moeten we ernaar streven het aantal remises van toppers te verlagen? Is een spelsoort aanpassing mogelijk of moeten we het louter zoeken in de spelvorm?

Wat zou ongeveer de tijdsplanning zijn die acceptabel is voor invoering?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 19:04

Eric Sanders wrote: Het enige dat ik aan probeer te geven is dat je tegen een NK met DT kunt zijn, maar mocht het er komen, het toch kunt accepteren als plaatsingstoernooi voor het WK.
Een NK met Delfts zal ik nooit meer accepteren Eric, sorry.
Een besluit 'NK 2004 met Delfts dammen' betekent voor mij dat een nieuwe bond moet worden opgericht, die lid wordt van de FMJD en die een NK traditioneel dammen organiseert. (Maakt niet uit wat Hans Vermeulen zei over 'dreigementen' en de gevolgen daarvan.)
Maar ik heb nog steeds lichte hoop dat bij sommige bondsraadleden nog voor 10 januari het licht aangaat.
Lichte hoop op Licht.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 19:12

reiger56 wrote:
Dieter wrote: Een lichte puntentellingverandering??? Nee Eric het is een ander spel. een totaal ander spel vraag dat maar eens aan mensen die het weten kunnen zoals Wiersma en Sijbrands. En daarom terecht geen acceptatie door de FMJD.
Wiersma? Bedoel je die Wiersma die al 3 jaar voorzitter van het comité van aanbeveling is van het DuWo Damfestival, je weet wel, dat toernooi waar ze met de DT spelen? Die Wiersma die in al zijn toespraken voor en na het toernooi de delftse telling een verijking van de damsport noemde, en die toen in de enquete van Dieter op alle fronten tegenstemde, omdat hij of dacht dat hij anoniem stemde, of dacht dat hij als tegenstander toch meer profijt had?
Alweer verdraai je alles. Dom uilskuiken!
Ik geloof dat het tijd wordt voor je jaarlijkse pak slaag. Zullen we een afspraak maken?
Laat Wiersma met rust.
Hij heeft gezegd dat hij tegen Delfts in een NK is.
Maar hij is voor experimenteren in particuliere toernooien met varianten als Delfts.

Guest

Post by Guest » Mon Dec 15, 2003 19:27

Hanco Elenbaas wrote:Dom uilskuiken!
Ik geloof dat het tijd wordt voor je jaarlijkse pak slaag. Zullen we een afspraak maken?
Niet zo boos worden, Hanco. Verhindert elke vorm van een nuttige opbouw vd thread.

Bovendien is het tegen de regels zoals verwoord door Alexander Presman (die eerder vandaag zeer terecht mogelijk beledigend materiaal van dit forum heeft verwijderd!)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 19:31

Guest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dom uilskuiken!
Niet zo boos worden, Hanco. Verhindert elke vorm van een nuttige opbouw vd thread.

Bovendien is het tegen de regels zoals verwoord door Alexander Presman (die eerder vandaag zeer terecht mogelijk beledigend materiaal van dit forum heeft verwijderd!)
Zo boos ben ik nog niet. Ik krijg alleen onweerstaanbare zin om deze smeerlap op praktische wijze wat heldere gedachten bij te brengen.

Post Reply