ouderdomsdiscriminatie ?
-
-
NK vrouwen 2006?
Beste Lorelei, Best Hans, Beste Rijmer,
Ik richt mij in eerste instantie tot jullie
De Nederlandse meiden hebben het tijdens het EK jeugd in Kluczbork beter gedaan dan ooit tevoren. Vooral bij de meisjespupillen was er sprake van een sterk veld. De Nederlandse Mei Jhi Wu hield zich hierin goed staande. Ze eindigde als vierde en ze bleef als enige speelster ongeslagen. De Russische Europees meisjeskampioene Matrena Nogovitsina, waartegen Mei-Jhi al twee EK’s achtereen remise wist te spelen, was echter onlangs alweer te bewonderen op het EK vrouwen in Mlawa. Ze eindigde er als derde en ze wist empassant te winnen van Tanja Chub en Georgieva. Ik had het niet verzonnen, maar overweeg indien de EDC vaker EK’s op deze manier organiseert, te overleggen binnen het bestuur van onze club, Damgenootschap Het Noorden, met als doel om de meisjestalenten Mei Jhi Wu (13) en Heike Verheul (11), mogelijk ook af te vaardigen naar zo’n toernooi. Ze kunnen er veel leren. Mei-Jhi Wu, Heike Verheul, Rebecca van Beek, Renee Doeleman, Karlijn Overes, Marjan van Maurik, Arfidah Besset, Laura Andriessen, Saskia Veltman, om uit de losse pols zomaar een groot groep meiden te noemen, die ook in competitie met de jongens uitstekend presteren. Op het NK pupillen 2004 waren vier meiden actief! Zoals je op een andere draad kunt lezen bestaan in de clubcompetitie pupillen twee sterke teams uit een mix van twee jongens en twee meiden.
De 17 jarige Saskia Veltman speelt al enkele jaren in het team van Franeker op het een na hoogste niveau. Ze weet zich hier uitstekend te handhaven. Een Saskia Veltman zou ik enorm graag een Nederlands Vrouwen NK zien spelen. Ook Laura Andriessen, Mei Jhi Wu, Judith van Beek, Rianka Rentmeester, Judith Fritschy en Carlijn Aalbers zullen qua mentaliteit en talent op mijn iets bredere Zwitserse NK vrouwen niet misstaan, en ze zouden er heel veel kunnen leren. Met het niveau van de meisjestoppers gaat absoluut de goede kant op.
Een open NK vrouwen, Zwitsers 9 ronden, biedt Nederlandse vrouwen, die anders nooit een NK finale spelen, een uitgelezen kans. Door het Zwitserse karakter van het toernooi speelt iedereen voornamelijk partijen op z’n eigen niveau. Ook in de halve finales van nu zie ik deelneemsters, die nooit de finale zullen halen. Ik mis echter ook speelsters.
Ik zou het fantastisch vinden om bijvoorbeeld Karen van Lith, veelvoudig Nederlandse kampioene, weer eens een NK te zien spelen. Ze behaalde veel Nederlandse titels, maar de eerste twee waren in 1986 en 1987 in Groningen.
Je kunt een open Zwitsers toernooi natuurlijk ook afwisselen met een toernooi en een gehele opzet zoals we dat ook dit jaar kennen.
Misschien heb je als damster geen tijd of zin om de halve finales enkele weekends te spelen op Papendal?
Hoewel dat dit jaar met summiere poules van vier deelneemsters, met alle respect, ook niet zoveel voorstelde.
Meiden, als Rosa Brinkman, kunnen als juniorenfinalist (zes finalisten) deelnemen aan dit Open NK. Ze kan zich als ze senioren damster wordt altijd inschrijven voor een Open NK.
Het internet biedt ons de mogelijkheid om NK's veel beter te verkopen.
Ik zou vooral Lorelei willen uitnodigen om de berichtgeving op DamZ! omtrent het NK meiden van 2004 in Heino nog eens te lezen.
Ik denk niet dat we er hiermee zijn. Het Zwitsers NK vrouwen is niet het ei van Columbus. Meiden/vrouwen zullen zich thuis moeten voelen in damwereld. Ze zullen (simpel gezegd) moeten integreren in een toch vooral jongens en mannen wereld. Maar ik vind aansprekende interessante vrouwentoernooien, met voorop het NK, een absolute must!
Anne-Wil Kopman en Laura Andriessen tijdens het EK jeugd 2004.
Ik richt mij in eerste instantie tot jullie
De Nederlandse meiden hebben het tijdens het EK jeugd in Kluczbork beter gedaan dan ooit tevoren. Vooral bij de meisjespupillen was er sprake van een sterk veld. De Nederlandse Mei Jhi Wu hield zich hierin goed staande. Ze eindigde als vierde en ze bleef als enige speelster ongeslagen. De Russische Europees meisjeskampioene Matrena Nogovitsina, waartegen Mei-Jhi al twee EK’s achtereen remise wist te spelen, was echter onlangs alweer te bewonderen op het EK vrouwen in Mlawa. Ze eindigde er als derde en ze wist empassant te winnen van Tanja Chub en Georgieva. Ik had het niet verzonnen, maar overweeg indien de EDC vaker EK’s op deze manier organiseert, te overleggen binnen het bestuur van onze club, Damgenootschap Het Noorden, met als doel om de meisjestalenten Mei Jhi Wu (13) en Heike Verheul (11), mogelijk ook af te vaardigen naar zo’n toernooi. Ze kunnen er veel leren. Mei-Jhi Wu, Heike Verheul, Rebecca van Beek, Renee Doeleman, Karlijn Overes, Marjan van Maurik, Arfidah Besset, Laura Andriessen, Saskia Veltman, om uit de losse pols zomaar een groot groep meiden te noemen, die ook in competitie met de jongens uitstekend presteren. Op het NK pupillen 2004 waren vier meiden actief! Zoals je op een andere draad kunt lezen bestaan in de clubcompetitie pupillen twee sterke teams uit een mix van twee jongens en twee meiden.
De 17 jarige Saskia Veltman speelt al enkele jaren in het team van Franeker op het een na hoogste niveau. Ze weet zich hier uitstekend te handhaven. Een Saskia Veltman zou ik enorm graag een Nederlands Vrouwen NK zien spelen. Ook Laura Andriessen, Mei Jhi Wu, Judith van Beek, Rianka Rentmeester, Judith Fritschy en Carlijn Aalbers zullen qua mentaliteit en talent op mijn iets bredere Zwitserse NK vrouwen niet misstaan, en ze zouden er heel veel kunnen leren. Met het niveau van de meisjestoppers gaat absoluut de goede kant op.
Een open NK vrouwen, Zwitsers 9 ronden, biedt Nederlandse vrouwen, die anders nooit een NK finale spelen, een uitgelezen kans. Door het Zwitserse karakter van het toernooi speelt iedereen voornamelijk partijen op z’n eigen niveau. Ook in de halve finales van nu zie ik deelneemsters, die nooit de finale zullen halen. Ik mis echter ook speelsters.
Ik zou het fantastisch vinden om bijvoorbeeld Karen van Lith, veelvoudig Nederlandse kampioene, weer eens een NK te zien spelen. Ze behaalde veel Nederlandse titels, maar de eerste twee waren in 1986 en 1987 in Groningen.
Je kunt een open Zwitsers toernooi natuurlijk ook afwisselen met een toernooi en een gehele opzet zoals we dat ook dit jaar kennen.
Misschien heb je als damster geen tijd of zin om de halve finales enkele weekends te spelen op Papendal?
Hoewel dat dit jaar met summiere poules van vier deelneemsters, met alle respect, ook niet zoveel voorstelde.
Meiden, als Rosa Brinkman, kunnen als juniorenfinalist (zes finalisten) deelnemen aan dit Open NK. Ze kan zich als ze senioren damster wordt altijd inschrijven voor een Open NK.
Het internet biedt ons de mogelijkheid om NK's veel beter te verkopen.
Ik zou vooral Lorelei willen uitnodigen om de berichtgeving op DamZ! omtrent het NK meiden van 2004 in Heino nog eens te lezen.
Ik denk niet dat we er hiermee zijn. Het Zwitsers NK vrouwen is niet het ei van Columbus. Meiden/vrouwen zullen zich thuis moeten voelen in damwereld. Ze zullen (simpel gezegd) moeten integreren in een toch vooral jongens en mannen wereld. Maar ik vind aansprekende interessante vrouwentoernooien, met voorop het NK, een absolute must!
Anne-Wil Kopman en Laura Andriessen tijdens het EK jeugd 2004.
Ik heb zo het een en ander gelezen en ik wilde wel even reageren op een aantal dingen. Voor mij maakt het eigenlijk niet echt uit of ik nu tegen een jongen of meisje speel en al helemaal geen reden om daarom met dammen te stoppen. Bijvoorbeeld de HF junioren vond ik minstens net zo leuk om te spelen als het NK meisjes alhoewel ik het wel leuk vind dat er een apart NK is voor meisjes. Maar ja, wie weet, ben ik wel een uitzondering...
Enne wat betreft de HF's vrouwen in Papendal...Papendal zal best een mooie locatie zijn maar (bijna) onbereikbaar en het ligt nou ook niet direct naast de deur. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik mee zou doen als het ergens anders gehouden wordt maar dat komt door andere wedstrijden en studie.
Enne wat betreft de HF's vrouwen in Papendal...Papendal zal best een mooie locatie zijn maar (bijna) onbereikbaar en het ligt nou ook niet direct naast de deur. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik mee zou doen als het ergens anders gehouden wordt maar dat komt door andere wedstrijden en studie.
Ik heb die berichtgeving gelezen op DamZ Henk, en nu.... [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] ?
-
Re: NK vrouwen 2006?
Beste Henk,Henk Stroetinga wrote:Beste Lorelei, Best Hans, Beste Rijmer,
Ik richt mij in eerste instantie tot jullie.
................. etcetera
Je roert veel zaken aan in je uitvoerige stuk. Ik weet, dat je veel tijd en energie steekt in jeugddamzaken en dat waardeer ik enorm. Als ik me kritisch uitlaat over je plannen, dan is dat beslist niet om je af te katten. Integendeel, maar soms moet je een beetje afgeremd worden.
De meiden hebben het zeker beter gedaan dan ooit op het EK. Zeker de pupillen en onze welp (ook bij de jongens). De gedeeld zesde plaats voor Laura bij de aspiranten mocht er ook wezen en mocht ze zich volgend jaar weer plaatsen dan hoop ik dat ze mee kan spelen om een podiumplaats. Dus voor haar sta ik open voor kansen om zich te verbeteren en verder te ontwikkelen.
Maar laten we met haar en met alle jeugd voorzichtig zijn. Bij RDC worden de jeugdspelers voorzichtig gebracht. De eerste stap is meespelen op de club bij de senioren. We hebben elk half jaar een nieuwe competitie met promotie en degradatie. In de klasse waarin je speelt zijn de spelers ongeveer even sterk. Word je sterker, dan promoveer je vanzelf naar een sterkere klasse en kun je je daar verder ontwikkelen. Als je eraan toe bent kun je mee doen in de tweede klasse van de nationale competitie. En daar geldt hetzelfde. Als je tot de sterkeren bent gaan horen kan je naar het eerste team (hoofdklasse). Op die manier speel je per jaar zo'n 30 wedstrijden op je niveau.
Daarnaast heb je de vele jeugdwedstrijden. Ben je te goed voor je eigen categorie, dan speel je gewoon een categorie hoger; maar niet te veel! Stapje voor stapje. En bij de jeugd speel je tegen jongens. Dat is best zwaar voor meisjes en daardoor al een uitdaging.
Jij wil graag bepaalde vrouwen en meisjes op het NK vrouwen zien spelen. Wel, er is een vrije (niet open, dat is wat anders) inschrijving voor de HF. Je moet dan wat presteren om de finale te halen. Dat moet ook zo, vind ik. Als de finale een vrije inschrijving zou kennen (zoals in jouw plan), dan is het toch geen prestatie meer om dat te halen. Ze moeten er om knokken, hoor, dat moeten de jongens ook als die mee willen doen bij de senioren. De meiden moeten mentaal sterker gemaakt worden, niet zwakker. En als de jeugd het niet haalt, dan zullen ze er wel komen als ze senior zijn. Je noemt Saskia. Ik vind haar een heel goede speler. Maar met een rating van ongeveer 1000 redt ze het nog niet op het NK vrouwen. Maar dat komt nog wel, als ze zich verder ontwikkeld heeft en een rating van 1200 heeft. Dan kan ze partij geven. Dat geldt ook voor Rianka. Maar dan zullen ze wel al senior zijn. Meh-Jhi bijvoorbeeld zal er op jongere leeftijd aan toe zijn; dus nog voor ze senior is. Maar zij komt er op eigen kracht wel. Zij heeft heus geen vrije inschrijving nodig.
Je wilt aansprekende interessante vrouwentoernooien. Ik ben helemaal je man. In november zal wel weer in Delft het 2-jaarlijks toernooi gehouden worden (topspelers, clubspelers, recreanten apart); maar dat is sneldammen. Zo'n NK als jij voorstelt: prima. Maar schaf nou niet meteen het gewone NK-vrouwen af. Dat is namelijk een kampioenschap; jij wilt een toernooi. Ik wil je niet op woorden vangen. Maar zie het zo. We hebben nu een NK-vrouwen en een NK-meisjes. Jij wilt een nieuw soort NK organiseren, dat het NK-vrouwen vervangt, maar het NK-meisjes wel behouden. Je zou in jouw plan vrouwen en meisjes eens moeten vervangen door mannen en jongens. Wat zou men daarvan vinden. De mannen zouden waarschijnlijk zeggen dat hun NK een serieuze zaak is. Daar willen ze geen snot-apen bij, tenzij die zich geplaatst hebben. Het NK-vrouwen is ook een serieuze zaak.
Dan de leermogelijkheden. Daar sta ik voor open, maar in de praktijk zal het tegen vallen. Want je past het zwitsers systeem toe. Zoals je zelf aangaf speelt men dan op eigen niveau. Dus ik zie het al voor me. Na 2 ronden spelen de spelers met rating boven 1200 onderling, dan een groepje met 900 tot 1200 en daaronder de jeugd (aspiranten en pupillen). De jeugd speelt onderling. Ook leerzaam, maar moet je daarvoor de hele zaak overhoop gooien? Zoals ik boven al aangaf zijn er via de clubs veel meer wedstrijden te spelen die erg leerzaam kunnen zijn. Daar voegt zo'n vrij NK niet veel aan toe. Maar een vrij NK kan wel veel propagandistische waarde hebben.
Kanari (wie is dat?) speelt net zo makkelijk tegen jongens als meisjes. Zij is beslist geen uitzondering. Het geldt voor elk meisje. Meisjes spelen hun meest wedstrijden tegen jongens. En dat vinden ze blijkbaar best leuk, want anders waren ze allang gestopt met dammen. Niks leuker toch dan een jongen verslaan.
Nou, Henk, ik hoop dat je hier wat aan hebt. En nogmaals: een extra toernooi zie ik best zitten. En dan open, dus met een paar buitenlandse erbij. En de pers, natuurlijk. Schudt Nederland maar wakker!