Hoe nu verder?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 13:38

Guest wrote:
Dominique wrote: 1985: 1888 jeugdleden
1990: 1636
1995: 1474
2000: 1367
Ok, hartstikke bedankt.

Dieter, wat vind je van deze getallen?

Mark, je zegt dat de enige optie is om er hard tegenaan te gaan. Ik zou dat iets anders willen formuleren:
- er moet inderdaad keihard worden geknokt. Maar daar gaan we het echt niet mee redden. De afgelopen 20 jaar hebben ook tal van mensen keihard geknokt en kijk naar het resultaat: helaas een sterke ledendaling
- in aanvulling daarop moeten er door bestuurders binnen FMJD en KNDB aggressieve initiatieven worden genomen waardoor onze topspelers niet als saaie remise-oenen bekend komen te staan maar als winnende helden
Guest, dat knokken bedoel ik voor de jeugdopleiding. Ik ga niet mijn vrije tijd steken in het binnen halen van 50+ ers (hoe welkom die ook zijn, maar dat mogen andere mensen doen). Het jeugdledenaantal laat weer een stijging zien.

En wat mij betreft hoeven er helemaal geen agressieve initiatieven ontplooid te worden. Wat er ontplooid moet worden zijn voorstellen die kunnen bogen op een groot genoeg draagvlak om ingevoerd te worden.

En ook ik ben wel benieuwd naar je antwoord op Hans zijn vraag.

Guest

Post by Guest » Sun Jan 25, 2004 15:43

hans andriessen wrote:Nee, en ik ben nog steeds geinteresseerd.
Ik heb ervoor gekozen om anoniem aan dit forum deel te nemen. Zie andere threads hierover. Ik kom helaas niet op die keuze terug. Dat betekent dat ik ook niet in zal gaan op de vraag naar de specifieke jeugdafdelingen/ spelers in mijn buurt. Er zal wel weer behoefte zijn om daar over te discussieren maar laten we dat aub in de daarvoor bestemde thread doen.

Dieter, ik probeer om niet al te negatief te zijn maar ik wil wel dat de feiten ook onder ogen gezien worden. Jouw eerdere statement dat het goed gaat met de jeugd moet op zijn minst genuanceerd worden met de feitelijke getallen van de jeugd-ledenaantallen. Die getallen liegen niet en driftig mooi weer spelen heeft geen enkele zin.

Eric van Dusseldorp

Re: Hoe nu verder?

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jan 25, 2004 16:27

Guest wrote: Denk eens aan Tsjizjov; wat voor cult-goeroe-uitstraling die had kunnen hebben bij de jeugd als hij ipv 20-20 of 21-19 in een paar WK matches gewoon met 21-3 kampioen had kunnen worden; als een echte sporter.
Toch weer mis, vind ik, en wel om twee redenen.

1. In iedere serieuze topsport is de strijd om de hoogste titel een nek-aan-nekrace tussen de beste sporters. (We leven niet meer in de tijd van wijlen Fanny Blankers-Koen.) Een 21-3 uitslag tussen Tsjizjow en -laten we zeggen- Georgiew is derhalve uiterst irreëel. Zelfs al zouden beide heren volgens het ban-de-remise-systeem van Jaap van Galen spelen.

2. Het is m.i. helemaal niet goed voor het imago van een sport als er zulke afgetekende uitslagen in de strijd om de hoogste titel worden genoteerd. De beslissende tiende van een seconde, het laatste pijltje, de goal in de allerlaatste minuut: dat is spannend, daar praat en schrijft men over. Liever 21-19 dus dan 36-4 o.i.d., even los van de remisediscussie overigens.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sun Jan 25, 2004 17:30, edited 1 time in total.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 16:41

Guest wrote:
Ik heb ervoor gekozen om anoniem aan dit forum deel te nemen. Zie andere threads hierover. Ik kom helaas niet op die keuze terug. Dat betekent dat ik ook niet in zal gaan op de vraag naar de specifieke jeugdafdelingen/ spelers in mijn buurt. Er zal wel weer behoefte zijn om daar over te discussieren maar laten we dat aub in de daarvoor bestemde thread doen.

Dieter, ik probeer om niet al te negatief te zijn maar ik wil wel dat de feiten ook onder ogen gezien worden. Jouw eerdere statement dat het goed gaat met de jeugd moet op zijn minst genuanceerd worden met de feitelijke getallen van de jeugd-ledenaantallen. Die getallen liegen niet en driftig mooi weer spelen heeft geen enkele zin.
Dit is wat overdreven laf. Er is niet gevraagd naar specifieke jeugdafdelingen. Er werd gevraagd naar jouw ervaringen met de jeugd in jouw omgeving (en die mag je zo breed maken als je wilt. Voor mijn part geef je een reactie op de jeugd in heel nederland).

En verder, voor zover je cijfers kunt vertrouwen, zitten we nu weer in een stijgende lijn que jeugdleden. Net als dat het NK 2003 weer meer beslissingen liet zien... Maar ik was zelf al een van de eerste hier om aan te geven dat het nog wel even duurt voordat gezegd kan worden dat de jeugd weer echt in de lift zit. Maar driftig pessimise verstrooien heeft ook geen enkele zin.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 16:41

Guest wrote:

Dit is wat overdreven laf. Er is niet gevraagd naar specifieke jeugdafdelingen. Er werd gevraagd naar jouw ervaringen met de jeugd in jouw omgeving (en die mag je zo breed maken als je wilt. Voor mijn part geef je een reactie op de jeugd in heel nederland).

En verder, voor zover je cijfers kunt vertrouwen, zitten we nu weer in een stijgende lijn que jeugdleden. Net als dat het NK 2003 weer meer beslissingen liet zien... Maar ik was zelf al een van de eerste hier om aan te geven dat het nog wel even duurt voordat gezegd kan worden dat de jeugd weer echt in de lift zit. Maar driftig pessimise verstrooien heeft ook geen enkele zin.

Guest

Post by Guest » Sun Jan 25, 2004 17:18

Mark Hees wrote:Maar driftig pessimise verstrooien heeft ook geen enkele zin.
Driftig pessimisme? Ik constateer alleen dat het ledental flink is gedaald sinds 1985. Laten we het daar over eens zijn en ons niet teveel op de borst kloppen dat alles zogenaamd zo goed gaat. That's all.

Eric: je constatering dat 21-19 op zich een mooiere score is dan zeg 36-4 deel ik eigenlijk wel.

Echter: als 21-19 bestaat uit 19 remises en 1 overwinning dan is het verschrikkellijk. Als 21-19 bestaat uit om-en-om winnen en verliezen, een enkele remise en een bloedstollende slotpartij, dan heb je echter volledig gelijk.

Ik zat een beetje teveel in de dam-realiteit toen ik de vergelijking maakte... meer dan de helft gelijkspelen is niet verkoopbaar, saai en zal mensen makkelijk kunnen afschrikken om ons spel te gaan spelen. Verder biedt een dergelijk wederkerend scoreverloop onze toppers nauwelijks de kans om zich te profileren als winners of als tragische verliezers; hetgeen nog meer mensen zal afhouden van interesse voor ons spel.

Sorry, Dieter, zo simpel is het. En daarom is het niet wonderbaarlijk dat we steeds minder jeugd krijgen. Alle goede initiatieven ten spijt.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 17:33

Guest wrote:
Sorry, Dieter, zo simpel is het. En daarom is het niet wonderbaarlijk dat we steeds minder jeugd krijgen. Alle goede initiatieven ten spijt.
Guest, hoe krijg je het voor elkaar te zeggen dat we STEEDS minder jeugd krijgen. De cijfers laten zien dat er nu weer een opleving is. Goed, het niveau van 1985 is er nog niet, maar je kunt in 3 jaar ook niet goed maken wat in 15 jaar verdwenen is. Dit bedoelde ik met driftig pessimisme.

Guest

Post by Guest » Sun Jan 25, 2004 17:36

Mark Hees wrote:
Guest wrote:
Guest, hoe krijg je het voor elkaar te zeggen dat we STEEDS minder jeugd krijgen. De cijfers laten zien dat er nu weer een opleving is. Goed, het niveau van 1985 is er nog niet, maar je kunt in 3 jaar ook niet goed maken wat in 15 jaar verdwenen is. Dit bedoelde ik met driftig pessimisme.
Is dat zo? Ik heb gewoon naar de data van Dominique gekeken die een consistente daling liet zien. Als het inmiddels weer gestegen is dan is dat geweldig nieuws.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 17:50

Dominique wrote:
Inderdaad is er wel sprake van een daling in de periode 1985 - 2000 (en waarschijnlijk ook wel daarvoor).

Maar niet te negatief:
ten opzichte van 2000 (1367 jeugdleden) is er in ieder geval geen sprake van een daling. Einde 2003 zijn er, als ik goed opgeteld heb, zo'n 1428 jeugdleden.
En zoals Mark Hees al aangaf, er staat (hopelijk) op het gebied van jeugddammen, ons nog heel wat te wachten in de komende jaren. Te starten met het aanstellen van regiocoördinatoren en een grote groep van trainers die cursussen kunnen en willen geven.
Hierboven de tekst van Dominique op pagina 3. Ik heb toen ook al aangegeven dat het nog te vroeg is om te juichen van een stijgende lijn, maar de goede weg is ingezet. Qua senior leden deel ik wel de bezorgdheid. We zijn het alleen niet eens over de manier waarop dit aan te pakken. Er zijn al wat suggesties gedaan om de oudere jeugd te behouden voor de damclub. Daar zijn wij in lelystad in ieder geval nog niet aan toe. Het oudste jeugdlid is 12, dus die moet eerst nog maar lekker met de jeugd mee blijven doen.

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Sun Jan 25, 2004 18:40

Mark Hees wrote:[ Er zijn al wat suggesties gedaan om de oudere jeugd te behouden voor de damclub. Daar zijn wij in lelystad in ieder geval nog niet aan toe. Het oudste jeugdlid is 12, dus die moet eerst nog maar lekker met de jeugd mee blijven doen.
Hoi Mark,

De precieze situatie bij Damclub Lelystad ken ik niet, maar een jeugdlid
van 12 kan op zich prima een partijtje met een senior spelen. Het is
waarschijnlijk één van de redenen waarom ikzelf ben blijven dammen.
Bij de Haarlemse Damclub is in het verleden zoveel mogelijk competitie
gespeeld tussen jeugd én senioren. Daarbij is het uitgangspunt duidelijk:
De senioren moeten wat bedenktijd betreft het nodige water bij de wijn
doen, zodat de kinderen op tijd naar huis kunnen. Vaak spelen de senioren daarna onderling nog een partij.

Bij Damclub IJmuiden betrekt men per 1 maart (dan lopen de 10 gratis
damlessen af) de senioren bij de jeugddammers. Dit alles is bedoeld ter
stimulering en verlevendiging. Het is een aardige wisselwerking tussen
jonger en ouder, waar beide partijen over het algemeen enthousiast over
zijn.

Belangrijkste punt is, dat je als club niet met het dogma moet blijven zitten dat jeugdspelers pas tegen senioren kunnen spelen als ze ook na
donker thuis mogen komen en geen melktanden meer hebben. Er kan al
veel eerder worden gemixed.

Marcel

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jan 25, 2004 19:04

Leuk om te lezen, Marcel.

Dit is een ideale situatie. Hoe krijgen jullie die senioren zover? Ik mag aannemen, dat ze niet allemaal enthousiast zijn, zeker als de speeltijd beperkt wordt.
Valt de jeugdclub op dezelfde avond als de senioren-avond? En komen de senioren dan vroeger voor het potje met de jeugd. Kan je er wat meer over schrijven. Dit is zeer interessant.

Dat van die 12 jaar: helemaal mee eens. Mijn dochter Vicky speelde als 9-jarige al mee.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Sun Jan 25, 2004 20:15

Mark Hees wrote:Nu DT niet aangenomen is door de BR, wat moeten we nu? Welke richting willen we uit? Zijn er al andere ideeën om het dammen uit het slop te halen waar het volgens sommigen inzit? Laten we hier nu eens een topic van maken waar we niet elkaar aan gaan vallen op details. Geen persoonlijke vetes uitvechten.
Sinds Guest op 21 en 25 januari Dieter persoonlijk begon te benaderen loopt dit weer mis. Er is onderlinge irritatie en Guest stelt zelf zijn anonimiteit aan de orde.

Guest heeft in het verleden zijn anonimiteit verdedigd, met de opmerking dat hij een bekende dammer is en niet aangesproken wil worden op wat hij op dit forum schrijft.
Anderen hebben daarop gezegd, dat hij zich dan in moet houden.

Ik heb een voorstel voor de persoon, die achter "Guest" schuilgaat:
1. gebruik naast "Guest" ook een niet-anonieme gebruikersnaam (misschien doe je dat al?); wij weten toch niet dat jij ook nog Guest bent, toch?
2. je hebt beslist serieuze bijdragen geleverd en die willen we in de toekomst ook graag zien. Doe dat dan niet-anoniem en laat Guest op andere threads de "knorrige oom" spelen, maar niet hier. Je hebt nu zelf gemerkt, dat je geen bijdrage kunt leveren over je eigen club, hetgeen ons best interesseert.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Jan 25, 2004 22:04

Marcel Kosters wrote:
Mark Hees wrote:[ Er zijn al wat suggesties gedaan om de oudere jeugd te behouden voor de damclub. Daar zijn wij in lelystad in ieder geval nog niet aan toe. Het oudste jeugdlid is 12, dus die moet eerst nog maar lekker met de jeugd mee blijven doen.
Hoi Mark,

De precieze situatie bij Damclub Lelystad ken ik niet, maar een jeugdlid
van 12 kan op zich prima een partijtje met een senior spelen. Het is
waarschijnlijk één van de redenen waarom ikzelf ben blijven dammen.
Bij de Haarlemse Damclub is in het verleden zoveel mogelijk competitie
gespeeld tussen jeugd én senioren. Daarbij is het uitgangspunt duidelijk:
De senioren moeten wat bedenktijd betreft het nodige water bij de wijn
doen, zodat de kinderen op tijd naar huis kunnen. Vaak spelen de senioren daarna onderling nog een partij.

Bij Damclub IJmuiden betrekt men per 1 maart (dan lopen de 10 gratis
damlessen af) de senioren bij de jeugddammers. Dit alles is bedoeld ter
stimulering en verlevendiging. Het is een aardige wisselwerking tussen
jonger en ouder, waar beide partijen over het algemeen enthousiast over
zijn.

Belangrijkste punt is, dat je als club niet met het dogma moet blijven zitten dat jeugdspelers pas tegen senioren kunnen spelen als ze ook na
donker thuis mogen komen en geen melktanden meer hebben. Er kan al
veel eerder worden gemixed.

Marcel
Op zich heb je gelijk Marcel, maar in deze situatie is het niet verstandig. We hebben weinig senior leden die een leuke partij kunnen spelen tegen jeugdleden die niet zo sterk zijn. Dit jeugdlid is nog niet zo sterk. De bedoeling bij ons is wel om te mixen zodra zich de situatie voordoet dat het ook te doen is. We hebben een aantal leden van 6-7 jaar, die het heel leuk doen. Heb wel eens een reactie hier gehad dat die toen hij op die leeftijd was vooral zat te tekenen op het papier met oefenmateriaal. Dat is bij ons ook het geval, maar ze zijn toch een half uurtje wel bezig met dammen.

Guest

Post by Guest » Mon Jan 26, 2004 08:00

hans andriessen wrote: Sinds Guest op 21 en 25 januari Dieter persoonlijk begon te benaderen loopt dit weer mis. Er is onderlinge irritatie en Guest stelt zelf zijn anonimiteit aan de orde.
Ik vind dat er helemaal niets mis gaat. Ik vind Dieter te positief; hij mij te negatief. Zonder persoonlijke aanvallen etc.

Als jij daar nu de nadruk op gaat leggen en mijn anonimiteit weer gaat becommentarieren, dan wordt het vanzelf vervelend.

Ik zou het prettiger vinden als we doorgaan met het onderwerp.

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Mon Jan 26, 2004 13:22

Dominique wrote:
1985: 1888 jeugdleden
1990: 1636
1995: 1474
2000: 1367
Deze getallen laten een duidelijke achter uitgang zien. Echter voor een definitief waardeoordeel over deze getallen gegeven kan worden, lijkt het mij noodzakelijk na te gaan of en hoe dit correleert met de omvang van de Nederlandse bevolking in de desbetreffende leeftijd categorieën. Tevens lijkt het mij interessant na te gaan hoe het aantal jeugdleden is voor 1985 (liefst zover mogelijk terug). Kunnen we zien of er spraken is van een Sijbrands en/of Wiersma effect.

Het lijkt mij voor de hier gevoerde discussie zo wie zo essentieel om de leeftijdsopbouw van de KNDB leden door de jaren heen ter beschikking te hebben en of het handig is al onze wervingsinspanningen op de jeugd te richten. Met deze gegevens kunnen wij mogelijk beter zien waar de echte problemen liggen en of Dieter gelijk heeft dat de natuurlijk omvang van de dampopulatie tussen de 8000-10000 ligt (persoonlijk ben ik hier niet van overtuigd). Helaas beschik ik niet over de benodigde middelen om zo'n overzicht te genereren. Wie kan hiermee helpen?

Post Reply