Wat wordt er toch altijd een onzin beweerd zodra het over rating gaat.rijmer wrote:400 rating punten stijgen?
en dan een rating van 1050 hebben?
en dan zeggen dat je lang niet gespeeld hebt? volgens mij verlies je dan niet zoveel rating. Zeker gezien de leeftijd is dit een uiterst dubieus verhaal. Mensen die niet actief zijn van oudere leeftijd verliezen rating maar zakken nooit en te nimmer naar de 600. Dan is het iemand die nooit heeft kunnen dammen en nooit een rating hoger dan 800 had.
En die man heeft wel alles tegen zeg...jeetje, ik denk opeens aan singh farma
Maar weer wat dingetjes rechtzetten:
- De rating verandert uitsluitend door het spelen van partijen. Wie niet actief is, verliest dus geen rating. Wel kan hij verhuizen van de A- naar de B-lijst.
- De naam Ben Meeren duikt voor het eerst op in de ratinglijst van juli 2000. Op dat moment heeft hij 12 partijen gespeeld en een rating van 650. Zijn vroegere partijen stammen waarschijnlijk uit het pre-ratingtijdperk en zijn nooit verwerkt in de lijst.
- In de lijst van juli 2001 heeft Meeren 20 partijen en een rating van 889, d.w.z. een stijging van 239 punten in 8 partijen. Dat is fors, maar simpel verklaarbaar. Jan Masselink schreef ooit:
Voor spelers die nog geen rating hebben of aan het begin van het seizoen minder dan 25 wedstrijden hebben gespeeld wordt de rating anders bepaald. Alle afzonderlijke uitslagen worden verzameld evenals de rating van de tegenstanders. Op basis van methode b. wordt uit de gemiddelde tegenstanderrating en het behaalde resultaat de eigen rating berekend.
We kunnen dus berekenen dat Meeren in het seizoen 2000/2001 gespeeld heeft op een niveau van:
(20*889 - 12*650) / 8 = 1248.
- In het seizoen 2001/2002 speelt Meeren 24 partijen en stijgt zijn rating met 74 punten. In het seizoen 2002/2003 gaat het om 24 partijen en een stijging van 84 punten. Zoals ik eerder in deze thread heb aangetoond, is daar niets bijzonders aan.
Anton van Berkel schreef dat Meeren vroeger een sterke speler was. Zijn ratingverloop is simpel te verklaren door er vanuit te gaan dat zijn eerste seizoen na lange tijd afwezigheid pet was, en dat hij daarna snel terugkeerde naar een voor hem normale speelsterkte van zo'n 1200.
In elk geval vind ik dat mensen die niets van de rating begrijpen, gewoon hun mond moeten houden, en niet verdenkingen moeten baseren op een fundament van onwetendheid.