STAND VAN ZAKEN ENQUETE TOP 199

Discussies over damsport (in het Nederlands)
kneeltje

Post by kneeltje » Mon Oct 13, 2003 20:12

(nog voordat 'jullie van Rijnsburg' je tot tegenstander van de puntenoverwinning verklaarden)

Even om allerlei misverstanden te voorkomen, "Jullie van Rijnsburg"zijn in dit geval de persoonlijke meningen van Richard en mijn persoontje.

En wat betreft het ontkennen van hetremiseprobleem, ik denk dat dit probleem alleen speelt in de absolute top. Om dit probleem uit te bannen kun je door het spelen van knock-out wedstrijden zoals tijdens het EK gemakkelijk een einde maken. Het bezwaar dat ik van menig persoon heb gehoord is dat je dan al na een ronde naar huis kan wordt veel te serieus genomen. Om de vergelijking met voetbal te maken, als bvb NEC die dit jaar UEFA-cup speelt tegen FC Perestroika in Ver weg Rusland loot is een van de twee ook na een ronde al uitgeschakeld rn kost het ze ook veel geld.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Oct 14, 2003 10:24

Wat mij vooral opvalt is dat het een wel heel erg eenzijdig verhaal is, waar ook weer een aantal kwantitatieve meningen in het voordeel van de DT uitgelegd wordt. Voorbeeld: 'een meerderheid van de KNDB zou voor symetrische telling zijn'. Het lijkt mij dat van de MINDERHEID van de KNDB die voor DT is, een meerderheid voor symetrie is. Dit is echt wel iets anders dan in het rapport wordt gesuggereerd.

In aansluiting op een vorig stukje, hoop ik vurig dat de vertegenwoordigers van de PODB ook tegen zullen stemmen. Onze voorzittersvergadering is jammer genoeg na de bijeenkomst van de bondsraad.

steenslag

Re: De Rotterdamse Remise

Post by steenslag » Wed Dec 10, 2003 23:19

steenslag wrote:
Kosmos wrote:(...)Dit sterkt me in de drang om de dammende mens van het uitsterven te behoeden, zoals niet alleen de Neanderthaler, maar duizenden diersoorten! Dieter wil de noodzakelijke mutaties tegenhouden, uitsterving van het damras ten gevolge hebbend! Ik wil evolueren!
In huize Steenslag wist mijn huisgenote laatst door middel van een lafhartige vlucht in een drie om een-eindspel aan haar welverdiende nederlaag te ontkomen. Toen ik haar duidelijk maakte dat het nu niet echt remise was, maar dat ik meer punten had behaald dan zij, hoewel nog niet bekend was hoeveel meer,en dat dit in Delft bedacht was, reageerde zij uitgesproken laatdunkend met "val dood".
"Dit sterkt me in de drang om de dammende mens van het uitsterven te behoeden", wierp ik nog tegen, maar ze was niet bijzonder onder de indruk. Van de daaropvolgende discussie herinner ik me niet veel meer, maar het eindigde ermee dat ik haar aanvloog met de schrille kreet "ik wil evolueren!" .

Dat nu was het begin van een revolutionaire ontwikkeling in het damspel: de Rotterdamse Remise.
In drie-om-een-stellingen en dergelijke (we kijken niet zo nauw) mag de meerderheidspartij de minderheidspartij een slag met een lichtmetalen koekepan toebrengen. Het is, mag ik wel zeggen, een groot succes. Toeschouwers in overvloed - de hele buurt komt kijken. Het betreft hier natuurlijk een experiment. Ik stel dan ook voor dat de bondsraad zo spoedig mogelijk een commissie instelt, die proefondervindelijk moet onderzoeken welke lijfstraffen publicitair en sportief het meest geschikt zijn. Dit advies moet natuurlijk terstond ingevoerd worden in de eerstvolgende WK-finale.
Maar wij van steenslag adviseren de koekepan.

Als u mij toestaat ga ik nu even een compres uit de koelkast halen.
De schakers zijn ons weer voor...http://www.chessbase.com/newsdetail.asp?newsid=1348

Post Reply