Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 13-08-2004
Dertienjarige dammer Yuen Wong: ‘Het leukste aan Dammen is het Winnen’
BORNE - De dertienjarige Yuen Wong is een getalenteerde Bornse dammer. Begin augustus deed hij nog mee aan de Europese Kampioenschappen in Polen. Daar werd hij zevende. Yuen is echter niet de enige in de familie die damt.
In de Linnenstraat in Borne woont een familie waarvan drie kinderen bekend staan om hun damtalent.
Drie kasten in de huiskamer staan vol met bekers, allemaal gewonnen bij damwedstrijden door drie van de vier broers. Elke broer heeft een eigen kast. Yuen Wong hoopt er nog wat bekers en medailles bij te plaatsen. ‘Al wordt het wel moeilijk, de kast is al zo vol.’
Yuen Wong damt al zes jaar bij de Bornse Dam Vereniging. Zijn broer Hin damt daar ook. Yuen: ‘Ik heb nog een broer, maar die heeft nooit echt gedamd. Waarom weet ik niet.’ Broer Hin (18) damt wel, ook op nationaal niveau. Volgens broer Sil (20) heeft hij dit jaar echter niet zo veel bereikt als Yuen. Deze neemt het op voor zijn oudere broer. ‘Dat komt omdat Hin in een oudere klasse zit. Daar is het veel moeilijker om wat te bereiken.’
Af en toe dammen Hin en Yuen tegen elkaar. Yuen vertelt dat hij niet vaak wint. ‘Hij is beter.’
Sil is pas met dammen gestopt. ‘Dammen is voor saaie sukkels’, vindt hij. ‘Het is een suffe wereld. De mensen op wedstrijden kunnen alleen maar over dammen praten. Bovendien neemt een partij teveel tijd in beslag.’ Dit laatste is Yuen het roerend mee eens. ‘Dat is het nadeel aan dammen. De duur van een partijtje ligt aan de tegenstander. Of hij goed is of niet. Ik vind dammen heel erg leuk. Ik ben er goed in en ik ben geen sukkel.’
Yuen vindt het leukste aan de sport het winnen. Volgens Sil is dat logisch en waarschijnlijk ook de reden dat zijn kleine broertje damt. ‘Als hij niet zou winnen, zou het dammen snel bekeken zijn. Winnen motiveert.’
Begin augustus is Yuen naar Kluczbork in Polen geweest om daar mee te doen aan de Europese Kampioenschappen Dammen. Hij eindigde op de zevende plaats. Er deden 33 deelnemers mee in zijn leeftijdscategorie, waaronder 5 Nederlanders. Yuen: ‘Ik ben er best wel trots op. Het is niet niks.’ In totaal is hij een week in Polen geweest. ‘Op de eerste dag moest ik heel lang wachten op de andere deelnemers uit andere landen. Daarna moest ik melden dat ik er was.’ Het is de eerste keer dat Yuen mee mocht doen aan het kampioenschap.
Niet alles ging goed. Tijdens het EK werd hij namelijk gestoken door een wesp. ‘Dat deed erg pijn. Ik heb een paar dagen last gehad, maar ik kon wel gewoon spelen.’ Tijdens het EK won hij vier wedstrijden, verloor er twee en speelde er drie gelijk.
Het kampioenschap in Polen was anders dan andere wedstrijden waar Yuen aan mee heeft gedaan. ‘Ze waren hier veel strenger en er waren meer regels.’ Hij was erg zenuwachtig voor de eerste partij. ‘Maar toen ik die had gewonnen, niet meer. Ik had in de eerste partij wel een hele gemakkelijke tegenstander en die heb ik vet ingemaakt.’ Tijdens het EK was er ook een toernooi sneldammen. ‘Daarmee ben ik vijfde of zesde geworden. Wat precies weet ik niet, want ik heb niet op de standen gekeken. Gewoon dammen vind ik wel makkelijker en leuker, want met sneldammen krijg je in totaal maar vijf minuten om een partij te spelen per persoon. Dan moet je heel vaak op het klokje drukken.’
<center>
Yuen op het EK 2004 in Polen</center>
In de vakantie damt Yuen er wat af. Hij oefent bijna elke dag met een map van de vereniging waarin trainingsonderdelen als strategie en combinaties staan. Hij heeft veel over voor het dammen. ‘Ik heb het wel eens moeilijk om het te combineren met school.’ Ook heeft hij het voetballen ervoor op moeten geven. ‘Op een gegeven moment moet je kiezen en ik ben beter in dammen.’
Yuen weet niet waarom hij ooit is begonnen met de denksport. ‘Ik denk dat mijn broers me hebben aangestoken.’ Hij hoopt nog veel te bereiken. ‘Ik stop er nog lang niet mee. Ik wil eerst regionaal en Nederlands kampioen worden.’
http://www.damclubdenhaag.nl/