Finale NK Aspiranten

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie wordt er eerste?

Robin vogelaar
13
17%
Frerik andriessen
11
14%
Zainal palmans
16
21%
Joeri hezemans
2
3%
Stefan stapper
10
13%
Yuen wong
6
8%
Thijs gerritsen
3
4%
Pieter steylen
12
16%
Casper remeijer
1
1%
Jeroen stolwijk
3
4%

Total votes: 77

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Mon Jul 18, 2005 14:19

Jaap van Galen wrote:Barbecue-partij tussen Ndjofang en Frerik Andriessen

Image

Sow, Frerik aan bier en sigaretten?? waar gaat het toch heen met die aspirantjes.. Image
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Jul 18, 2005 14:32

Jaap van Galen wrote:
Arjen de Mooij wrote:Ik vind dat je "Jasper" moet betalen voor zijn kunstzinnige bijdrag. 50 euro lijkt me wel gepast
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Ik zal de poster bij opbod verkopen en dat verrekenen met de rekening. Winst gaat naar nevenactiviteiten voor de aspiranten.
Jouw openingsbod is 50 Euro?
Persoonlijk ben ik niet zo'n kunstliefhebber

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Mon Jul 18, 2005 15:54

Damkoningin wrote: Sow, Frerik aan bier en sigaretten?? waar gaat het toch heen met die aspirantjes.. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Tja, je zou bijna gaan denken dat deze foto ook is "bewerkt".

Damkoningin

Post by Damkoningin » Mon Jul 18, 2005 16:01

Jaap van Galen wrote:
Damkoningin wrote: Sow, Frerik aan bier en sigaretten?? waar gaat het toch heen met die aspirantjes.. [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Tja, je zou bijna gaan denken dat deze foto ook is "bewerkt".
Haha, wel knap gedaan als dat zo zou zijn [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Jul 19, 2005 12:35

Koploper Yuen Wong (6 uit 4) bestudeert het spel van zijn achtervolgers Robin Vogelaar en Pieter Steijlen (beiden 5 uit 4)

Image[/quote]

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Tue Jul 19, 2005 17:16

De strijd is begonnen bij het nk aspiranten, maar liefst 4 van de 5 partijen werden beslist!! het topduel vogelaar-stapper is gewopnnen door robin!
ook Yuen Wong blijft onverstoord doorgaan met winnen.

voor meer info zie http://www.damclubdenhaag.nl/NK_Aspiranten_2005.htm

Leuke foto's Jaap!!

Zainal rukt op naar de gedeeld 3de plaats, hij heeft nu de smaak te pakken! Zet um op!!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Jul 19, 2005 17:51

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 13-08-2004

Dertienjarige dammer Yuen Wong: ‘Het leukste aan Dammen is het Winnen’

BORNE - De dertienjarige Yuen Wong is een getalenteerde Bornse dammer. Begin augustus deed hij nog mee aan de Europese Kampioenschappen in Polen. Daar werd hij zevende. Yuen is echter niet de enige in de familie die damt.

In de Linnenstraat in Borne woont een familie waarvan drie kinderen bekend staan om hun damtalent.

Drie kasten in de huiskamer staan vol met bekers, allemaal gewonnen bij damwedstrijden door drie van de vier broers. Elke broer heeft een eigen kast. Yuen Wong hoopt er nog wat bekers en medailles bij te plaatsen. ‘Al wordt het wel moeilijk, de kast is al zo vol.’

Yuen Wong damt al zes jaar bij de Bornse Dam Vereniging. Zijn broer Hin damt daar ook. Yuen: ‘Ik heb nog een broer, maar die heeft nooit echt gedamd. Waarom weet ik niet.’ Broer Hin (18) damt wel, ook op nationaal niveau. Volgens broer Sil (20) heeft hij dit jaar echter niet zo veel bereikt als Yuen. Deze neemt het op voor zijn oudere broer. ‘Dat komt omdat Hin in een oudere klasse zit. Daar is het veel moeilijker om wat te bereiken.’

Af en toe dammen Hin en Yuen tegen elkaar. Yuen vertelt dat hij niet vaak wint. ‘Hij is beter.’

Sil is pas met dammen gestopt. ‘Dammen is voor saaie sukkels’, vindt hij. ‘Het is een suffe wereld. De mensen op wedstrijden kunnen alleen maar over dammen praten. Bovendien neemt een partij teveel tijd in beslag.’ Dit laatste is Yuen het roerend mee eens. ‘Dat is het nadeel aan dammen. De duur van een partijtje ligt aan de tegenstander. Of hij goed is of niet. Ik vind dammen heel erg leuk. Ik ben er goed in en ik ben geen sukkel.’

Yuen vindt het leukste aan de sport het winnen. Volgens Sil is dat logisch en waarschijnlijk ook de reden dat zijn kleine broertje damt. ‘Als hij niet zou winnen, zou het dammen snel bekeken zijn. Winnen motiveert.’

Begin augustus is Yuen naar Kluczbork in Polen geweest om daar mee te doen aan de Europese Kampioenschappen Dammen. Hij eindigde op de zevende plaats. Er deden 33 deelnemers mee in zijn leeftijdscategorie, waaronder 5 Nederlanders. Yuen: ‘Ik ben er best wel trots op. Het is niet niks.’ In totaal is hij een week in Polen geweest. ‘Op de eerste dag moest ik heel lang wachten op de andere deelnemers uit andere landen. Daarna moest ik melden dat ik er was.’ Het is de eerste keer dat Yuen mee mocht doen aan het kampioenschap.

Niet alles ging goed. Tijdens het EK werd hij namelijk gestoken door een wesp. ‘Dat deed erg pijn. Ik heb een paar dagen last gehad, maar ik kon wel gewoon spelen.’ Tijdens het EK won hij vier wedstrijden, verloor er twee en speelde er drie gelijk.

Het kampioenschap in Polen was anders dan andere wedstrijden waar Yuen aan mee heeft gedaan. ‘Ze waren hier veel strenger en er waren meer regels.’ Hij was erg zenuwachtig voor de eerste partij. ‘Maar toen ik die had gewonnen, niet meer. Ik had in de eerste partij wel een hele gemakkelijke tegenstander en die heb ik vet ingemaakt.’ Tijdens het EK was er ook een toernooi sneldammen. ‘Daarmee ben ik vijfde of zesde geworden. Wat precies weet ik niet, want ik heb niet op de standen gekeken. Gewoon dammen vind ik wel makkelijker en leuker, want met sneldammen krijg je in totaal maar vijf minuten om een partij te spelen per persoon. Dan moet je heel vaak op het klokje drukken.’

<center>Image
Yuen op het EK 2004 in Polen</center>

In de vakantie damt Yuen er wat af. Hij oefent bijna elke dag met een map van de vereniging waarin trainingsonderdelen als strategie en combinaties staan. Hij heeft veel over voor het dammen. ‘Ik heb het wel eens moeilijk om het te combineren met school.’ Ook heeft hij het voetballen ervoor op moeten geven. ‘Op een gegeven moment moet je kiezen en ik ben beter in dammen.’

Yuen weet niet waarom hij ooit is begonnen met de denksport. ‘Ik denk dat mijn broers me hebben aangestoken.’ Hij hoopt nog veel te bereiken. ‘Ik stop er nog lang niet mee. Ik wil eerst regionaal en Nederlands kampioen worden.’

http://www.damclubdenhaag.nl/

Damkoningin

Post by Damkoningin » Tue Jul 19, 2005 18:00

Misschien een rare opmerking, maar ik vind Frerik Andriessen een beetje tegenvallen. Ik had gedacht dat hij ook wel met de top 3 zou meegaan, maar niet dus.... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

FDA

Post by FDA » Tue Jul 19, 2005 20:43

ik weet ook niet hoe het komt.... ik kom bij bijna elke pratij er weer achter dat mijn berkeningen voor het grootste deel klopte, maar dat er dan ergens nog een schijf stond.....

en ik trapte in een paar zetjes.. [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img] weet ook niet waarom ik die niet zag

hans andriessen

Post by hans andriessen » Wed Jul 20, 2005 00:38

Damkoningin wrote:Misschien een rare opmerking, maar ik vind Frerik Andriessen een beetje tegenvallen. Ik had gedacht dat hij ook wel met de top 3 zou meegaan, maar niet dus.... [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Nou, dat is geen rare opmerking, hoor.
Het hele West-Hollandse trio scoort niet naar verwachting. Ook Remeijer valt wat tegen.
Anderen, Wong (eerstejaars!) en Gerritsen, doen het beter dan verwacht.
De vijfde ronde was wellicht een kentering: 4 beslissingen, 1 remise.
Iedereen kan nog kampioen worden of heeft kans op het EK.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Jul 20, 2005 08:23

Maartuhhh wrote:De strijd is begonnen bij het nk aspiranten!
De strijd lijkt inderdaad losgebarsten. Ook begint er tekening in de strijd te komen. Yuen Wong maakt vooralsnog de meeste indruk. Zijn twee remises hadden beide ook een winstpartij kunnen zijn!
Vandaag had hij echter geluk. Jeroen Stolwijk had zijn lastige stand koelbloedig naar een remisepositie gespeeld, maar een blunder leverde Yuen alsnog de winst op. Yuen gaat aan kop met 8 uit 5.

Image
Yuen en Jeroen in de beslissende fase van de wedstrijd

Het Haagse onderonsje leverde zowaar een winnaar op. Stefan wist zich niet meer uit zijn lastige middenspelpositie te verlossen. Robin pakte gedecideerd de winst en daarmee de tweede plaats, een punt achter Yuen.

Image
Stefan en Robin analyserend na de wedstrijd

Pieter en Frerik speelden als enige remise. Dat lag echter vooral aan de enorme tijdnood waarin Pieter zich had laten spelen. Zijn positie op het bord was gewonnen. Pieter, met 6 uit 5, staat gedeeld derde met Zainal Palmans die Casper Remeijer wist te verslaan.

Image
Pieter wist zijn winnende stand tegen Frerik niet te winnen

Hoe serieus de aspiranten het kampioenschap benaderen bleek wel na de wedstrijden. Het geplande uitstapje naar Scheveningen werd door de groep ingeruild voor een rustig bijkomen in huiselijke kring.

Fanatiek supporter Daniel (vooral ook van de nevenactiviteiten) was voor het eerst teleurgesteld in de spelers en moest dus alleen naar Scheveningen

Image
Daniel zonder de NK-aspiranten-deelnemers in Scheveningen

Voor alle partijen zie:

http://www.damclubdenhaag.nl/NK_Aspiranten_2005.htm

Alex

Post by Alex » Wed Jul 20, 2005 10:35

FDA wrote:ik weet ook niet hoe het komt.... ik kom bij bijna elke pratij er weer achter dat mijn berkeningen voor het grootste deel klopte, maar dat er dan ergens nog een schijf stond.....

en ik trapte in een paar zetjes.. weet ook niet waarom ik die niet zag
Misschien moet je 's naar de opticien?

FDA

Post by FDA » Wed Jul 20, 2005 10:39

*bitchslap*

ktarinus

Post by ktarinus » Wed Jul 20, 2005 13:42

In mijn ogen ging het ook tussen Yuen en Vogelaar..
Met een voorkeur voor Yuen omdat hij vele senioren om vog compleet inmaakt en zijn rating daar ver boven de 1150 spelers uitsteekt!
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Wed Jul 20, 2005 14:44

ktarinus wrote:In mijn ogen ging het ook tussen Yuen en Vogelaar..
Met een voorkeur voor Yuen omdat hij vele senioren om vog compleet inmaakt en zijn rating daar ver boven de 1150 spelers uitsteekt!
Yuen en Hin hebben vaak 1 account Katrinus, dus die rating is wat vertekend wellicht.

Goed presterend vind ik ook Tilburger Joeri Hezemans die goed klaargestoomd is door zijn trainer Ad van Tilborg, complimenten aan Ad.
En Frerik Andriessen, niet zoveel praatjes maken, en meer trainen jongen, dan komen de resultaten vanzelf!

Post Reply