Brief betreffende indeling nationale competitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Klaas Bruinsmeer

Post by Klaas Bruinsmeer » Sun Apr 17, 2005 15:25

Jaap van Galen wrote: En ontevreden? Je zou toch mogen hopen dat, als mensen proberen mee te denken, zeker ook positief, je in elk geval een antwoord mag verwachten. Zie onderstaand onbeantwoord mailtje van mij aan Leo van een week geleden. Voor de duidelijkheid, het spreadsheet waar ik het over heb maakt het mogelijk je eigen indeling te maken, waarbij je rekening houdt met zowel afstanden als de sterkte van de teams.
Mail Jaap aan Leo wrote: Leo,

bijgaand een update van het spreadsheet dat ik je afgelopen jaar stuurde voor de indeling.
Ik hoop dat je het zinvol vindt.
Dit betreft de indeling voor de hoofdklassen. Uiteraard kon ik het niet laten om ook alvast zelf een indeling te maken (op het eerste gezicht niet zo gunstig voor Den Haag, ik probeer objectief te blijven).
Inmiddels heb ik ook vrijwel gereed een spreadsheet voor de 1e klasse. Ik weet echter nog niet welke club de plaats van Bart Smit zal gaan innemen, is dat al bekend?
Als je me voor alle clubs in de tweede klasse de viercijferige postcodes geeft, dan kan ik zonder al te veel moeite ook een spreadsheet maken voor de tweede klasse. De afstandentabellen kan ik nml. inmiddels geautomiseerd aanmaken via een bestand dat we hiervoor hebben op mijn werk.

Ik wacht je reactie wel af,

Met vr.groet,
Jaap van Galen
Was dat advies gevraagd of aangekondigd?

Karvinen

Post by Karvinen » Sun Apr 17, 2005 15:41

Jaap van Galen wrote:
Bert Zwart wrote:de indeling is bekend, zie
http://www.kndb.nl/kndb/documenten/05indelingnc0506.pdf
De hoofdklasse indeling is grotendeels wat verwacht kon worden en ziet er evenwichtig verdeeld uit, zowel qua gemiddelde sterkte, promotiekandidaten als degradatiekandidaten.
Wat opvalt is de uitruil in de hoofdklasse tussen Troesoe, Huissen 2 en Lunteren enerzijds en Hiltex-2, VAD en IJmuiden anderzijds. Terwijl de teams in sterkte nauwelijks verschillen "kost" deze ruil wel op jaarbasis 650 km extra reizen.

De eerste klasse is weer geheel geografisch ingedeeld. EDC-Enschede heeft blijkbaar de extra plek in de eerste klasse toegewezen gekregen. Gevolg: Van de veertien op papier zwakste teams in de eerste klasse zitten er ook nu weer 8 in 1A. Poule 1C is nu op papier het sterkst, en gemiddeld qua rating 27 punten sterker dan 1A. De verdeling van de promotie kandidaten lijkt ook wat onevenwichtig, in 1C zijn vier van de acht sterkste teams ingedeeld. In 1B zit geen van de vier sterkste teams.
Met ongeveer 750 km extra reizen op jaarbasis was een naar mijn mening veel evenwichtigere indeling te maken:
1A (Nijverdal,Oldehove,Dammers uit Oost 2,MTB,Ons Genoegen U,Gorredijk,Hijken DTC 2,Fortuin Dokkum,Huizum 2,Ons Genoegen W,Warffum,DEZ/NGKZ)
1B (Denk en Zet H-G,Zaanstreek,Leids Damgenootschap,Samen Sterk,RDG-DIO,DOS,Amstelland,Barnsteen,Source+ NDG,GDC,Ghandi,RDC 2
1C (DIOS,WSDV,CEMA 2,PSV Dammen,Lent,Angarde Informatica 2,EAD,NOAD,Denk en Zet,EDC,BDV,DDC)

De enquete zal wel uitgewezen hebben dat clubs liefst zo dicht mogelijk bij huis spelen, maar per wedstrijd 82 km per wedstrijd reizen i.p.v. 78 km had een mooie verdeling in de eerste klasse opgeleverd. En in de hoofklasse gaan we 96 km per wedstrijd rijden i.p.v. 91 km, maar waarom eigenlijk?
(Al is het natuurlijk wel mooi dat ik door de "ruil" met Den Haag tegen Lunteren mag spelen!)
De Vaste Zet zit in die "sterke" klasse 1C, maar ons zul je niet horen jammeren hoor...Rating is indicatief en staat niet garant voor een promotie of degradatie.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Apr 17, 2005 16:25

Jaap van Galen wrote:Sorry Guido, als ik jou ten onrechte beschuldig van meedenken over de indeling.
En nee, natuurlijk is Leo uiteindelijk diegene die beslist. Maar ook dan moet je kunnen verantwoorden waarom de hoofdklasse-ploegen wel 5 km per wedstrijd meer mogen gaan reizen, terwijl blijkbaar voor de eerste klasse 4 km al te veel is.
Ik ontken niet dat ik heb meegedacht over de ondeling. Maar het is mijn indeling niet, laat dat duidelijk zijn.
Mail Jaap aan Leo wrote: Leo,

bijgaand een update van het spreadsheet dat ik je afgelopen jaar stuurde voor de indeling.
Ik hoop dat je het zinvol vindt.
Dit betreft de indeling voor de hoofdklassen. Uiteraard kon ik het niet laten om ook alvast zelf een indeling te maken (op het eerste gezicht niet zo gunstig voor Den Haag, ik probeer objectief te blijven).
Inmiddels heb ik ook vrijwel gereed een spreadsheet voor de 1e klasse. Ik weet echter nog niet welke club de plaats van Bart Smit zal gaan innemen, is dat al bekend?
Als je me voor alle clubs in de tweede klasse de viercijferige postcodes geeft, dan kan ik zonder al te veel moeite ook een spreadsheet maken voor de tweede klasse. De afstandentabellen kan ik nml. inmiddels geautomiseerd aanmaken via een bestand dat we hiervoor hebben op mijn werk.

Ik wacht je reactie wel af,

Met vr.groet,
Jaap van Galen
Dit mailtje kende ik niet. Zou het misschien kunnen dat je het hebt gestuurd, nadat Leo de indeling heeft gemaakt? Natuurlijk had het geholpen om de afstandentabel voor de 1e en 2e klasse te hebben. Als jij daar makkelijk aan kon komen, dan lijkt het erg nuttig als de wedstrijdleider daar in de toekomst gebruik van maakt. Verwacht echter niet dat er altijd gekozen wordt voor de kleinste afstand. Er spelen meer dingen (bv de sterkte van de teams), die kunnen zorgen voor een (kleine) verhoging van de gemiddelde afstand.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Apr 17, 2005 17:16

GuidoB wrote:Verwacht echter niet dat er altijd gekozen wordt voor de kleinste afstand. Er spelen meer dingen (bv de sterkte van de teams), die kunnen zorgen voor een (kleine) verhoging van de gemiddelde afstand.
Is dit nou cynisch bedoeld, Guido?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Post Reply