Linkdump

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Dammertje
Posts: 88
Joined: Fri Oct 08, 2004 11:59

Post by Dammertje » Mon Sep 21, 2009 11:27

Wiersma in programma rond match Karpov - Kasparov http://www.matchkarpovkasparov.com/ingl ... ok-sil.doc

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: De alvervulde zingt

Post by Kosmos » Fri Oct 09, 2009 17:38

Kosmos wrote:Ik las net een beschrijving van de relativiteitstheorie, ontdekt door Albert Einstein, in de oeroude Bhagavad Gita (Het lied van de Alvervulde, berijmd en toegelicht door Hendrik van Teylingen):

13:27

Wat je hier ook in de wereld ziet
Of het zich nu beweegt of niet
Behoor je altijd te erkennen
Als de eenheid van veld en kenner

Image

Krishna bezweert de slang Kaliya.
Wow!
Ik lees over de Bhagavat Gita (onderricht van Krishna) op wiki en kom daarin de volgende passage tegen:
De Bhagavad Gītā verhoudt zich tot het Bhâgavatam zoals de bergrede zich verhoudt tot de christelijke Bijbel. Naast de vele groten uit de geschiedenis als Robert Oppenheimer, en Albert Einstein die inspiratie putten uit de Gītā, schreef Mahatma Gandhi, zelfs een eigen versie van de Gītā. Hij interpreteerde de slag als "een allegorie waarin het slagveld de ziel is en Arjuna, het hogere streven van de mens die worstelt tegen het kwaad."
Het is mij volkomen duidelijk dat Einstein ge-inspireerd is door vers 13:27.
De Gita bevat louter wijsheid! Het blijkt mij dat de Boeddha nooit iets nieuws heeft bedacht, al zijn opvattingen worden al door Krishna onderwezen aan Arjuna in de Bhagavat Gita, het lied van de alvervulde (Krishna). Vishnu, Shiva en Brahmaan zijn trouwens aspecten van Krishna.

Image
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: De alvervulde zingt

Post by Kosmos » Sat Oct 10, 2009 01:55

Kosmos wrote:
Kosmos wrote:Ik las net een beschrijving van de relativiteitstheorie, ontdekt door Albert Einstein, in de oeroude Bhagavad Gita (Het lied van de Alvervulde, berijmd en toegelicht door Hendrik van Teylingen):

13:27

Wat je hier ook in de wereld ziet
Of het zich nu beweegt of niet
Behoor je altijd te erkennen
Als de eenheid van veld en kenner

Image

Krishna bezweert de slang Kaliya.
Wow!
Ik lees over de Bhagavad Gita (onderricht van Krishna) op wiki en kom daarin de volgende passage tegen:
De Bhagavad Gītā verhoudt zich tot het Bhâgavatam zoals de bergrede zich verhoudt tot de christelijke Bijbel. Naast de vele groten uit de geschiedenis als Robert Oppenheimer, en Albert Einstein die inspiratie putten uit de Gītā, schreef Mahatma Gandhi, zelfs een eigen versie van de Gītā. Hij interpreteerde de slag als "een allegorie waarin het slagveld de ziel is en Arjuna, het hogere streven van de mens die worstelt tegen het kwaad."
Het is mij volkomen duidelijk dat Einstein ge-inspireerd is door vers 13:27.
De Gita bevat louter wijsheid! Het blijkt mij dat de Boeddha nooit iets nieuws heeft bedacht, al zijn opvattingen worden al door Krishna onderwezen aan Arjuna in de Bhagavat Gita, het lied van de alvervulde (Krishna). Vishnu, Shiva en Brahmaan zijn trouwens aspecten van Krishna.

Image
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Ganesha
Posts: 676
Joined: Sun Feb 24, 2008 22:07

Re: De alvervulde zingt

Post by Ganesha » Sat Oct 10, 2009 10:24

Kosmos wrote:
Kosmos wrote:
Kosmos wrote:Ik las net een beschrijving van de relativiteitstheorie, ontdekt door Albert Einstein, in de oeroude Bhagavad Gita (Het lied van de Alvervulde, berijmd en toegelicht door Hendrik van Teylingen):

13:27

Wat je hier ook in de wereld ziet
Of het zich nu beweegt of niet
Behoor je altijd te erkennen
Als de eenheid van veld en kenner

Image

Krishna bezweert de slang Kaliya.
Wow!
Ik lees over de Bhagavad Gita (onderricht van Krishna) op wiki en kom daarin de volgende passage tegen:
De Bhagavad Gītā verhoudt zich tot het Bhâgavatam zoals de bergrede zich verhoudt tot de christelijke Bijbel. Naast de vele groten uit de geschiedenis als Robert Oppenheimer, en Albert Einstein die inspiratie putten uit de Gītā, schreef Mahatma Gandhi, zelfs een eigen versie van de Gītā. Hij interpreteerde de slag als "een allegorie waarin het slagveld de ziel is en Arjuna, het hogere streven van de mens die worstelt tegen het kwaad."
Het is mij volkomen duidelijk dat Einstein ge-inspireerd is door vers 13:27.
De Gita bevat louter wijsheid! Het blijkt mij dat de Boeddha nooit iets nieuws heeft bedacht, al zijn opvattingen worden al door Krishna onderwezen aan Arjuna in de Bhagavat Gita, het lied van de alvervulde (Krishna). Vishnu, Shiva en Brahmaan zijn trouwens aspecten van Krishna.

Image
Beste Tjalling,

Je bent blijkbaar erg onder de indruk van bovenstaande want je hebt het 2 maal verplaatst.
Ik heb de Bhagavat Gita natuurlijk ook in huis.
Wat ik nog niet gevonden heb is de evolutieleer van Darwin, of lees ik daar gewoon overheen?

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Re: De alvervulde zingt

Post by Kosmos » Sun Oct 11, 2009 17:13

Ganesha wrote:
Kosmos wrote:
Kosmos wrote: Wow!
Ik lees over de Bhagavad Gita (onderricht van Krishna) op wiki en kom daarin de volgende passage tegen:
Het is mij volkomen duidelijk dat Einstein ge-inspireerd is door vers 13:27.
De Gita bevat louter wijsheid! Het blijkt mij dat de Boeddha nooit iets nieuws heeft bedacht, al zijn opvattingen worden al door Krishna onderwezen aan Arjuna in de Bhagavat Gita, het lied van de alvervulde (Krishna). Vishnu, Shiva en Brahmaan zijn trouwens aspecten van Krishna.

Image
Beste Tjalling,

Je bent blijkbaar erg onder de indruk van bovenstaande want je hebt het 2 maal verplaatst.
Ik heb de Bhagavat Gita natuurlijk ook in huis.
Wat ik nog niet gevonden heb is de evolutieleer van Darwin, of lees ik daar gewoon overheen?
Bijzonder onder de indruk ja.
Evolutie en creatie gaan prima samen. Overigens is er zoals ik altijd al vermoed heb (heb het hier weleens geschreven) inderdaad sprake van schepping (Vishnu) en vernietiging (Shiva), duizelingwekkend vaak per seconde! (1 keer per Planck-seconde vermoed ik) Dat levert maya (illusies) op, zoals de perceptie van tijd.

De leer van Darwin ben ik niet tegengekomen in de Gita.
In het commentaar van Sri Srimad A.C. Bhaktivedanta Swami Prabhupada op het Srimad Bhagavatam (waarvan de Bhagavad Gita een onderdeel is, waarin Meester-psycholoog Krishna uitlegt hoe het leven werkt) wordt echter gezegd dat Krishna een miljoen jaar geleden de Gita al had onderwezen. De fossiele vondsten ondersteunen de visie dat er toen al mensen waren. Hoe die wezens zijn ontstaan wordt echter er niet bijverteld, wel dat er sprake is van evolutie. Evolutie binnen een soort is een feit in tegenstelling tot amoebe - tot - mens - evolutie.
Het is goed mogelijk dat de soorten (baronomen volgens de Nieuwe Biologie) los van elkaar zijn ontworpen en dat evolutie daarna zorgt voor ondersoorten, zoals Darwin waarnam. Darwin heeft nooit waargenomen dat de ene soort kan overgaan in een andere soort.
Zelforganisatie is belangrijker dan natuurlijke selectie. Zelforganisatie is van goddelijke oorsprong, de inherente neiging van deeltjes om de meest intelligentie structuur aan te nemen). Natuurlijke selectie zorgt ervoor dat organismen zich aanpassen aan hun omgeving. De wetenschap weet best dat natuurlijke selectie alleen geen ontwikkeling oplevert. De evolutie (binnen soorten!) is Kosmisch gestuurd.
Wat ook duidelijk wordt uit het comentaar is dat er veel meer bewoonde planeten zijn, weer volkomen geloofwaardig gezien de stelling van wetenschappers op dit gebied dat de kans op buitenaards leven 99,999% is. Op die andere planeten heb je niet altijd oceanen van zout water, maar ook van olie, drank of melk.
Mijn studie is nog lang niet afgerond, maar nog een leuke: De wetenschap twijfelde onlangs of ze met hun visie op zwaartekracht niet helemaal fout zitten (ze vinden maar geen gravitonen) en de Gita geeft een interessante, van de wetenschap afwijkende visie op de zwaartekracht...
Waar de wetenschap geheel de mist in gaat is op het punt dat ze denken dat alles is opgebouwd uit materie. Dit zal men over 50 jaar heel achterlijk vinden. Materialisme is de visie dat alles uit materie is opgebouwd en dat bewustzijn is opgebouwd uit onbewuste elementen. Dit materialistische tijdperk zal de Middeleeuwenvan de wetenschap genoemd worden (dit is mijn eigen vermoeden). De wetenschap reduceert alles tot zijn onderdelen en is dus niet holistisch van aard en daarom vals. De Drie-eenheid van de Medische Wetenschap bestaat uit afhakken, uitsnijden en kapotstralen (liefst met hooggeavanceerde apparaten van miljoenen euro's). Maar nu moet men toegeven dat de holistsiche benadering die uitgaat van meridianen (energiebanen, ai, wat zweverig!), domweg zeer accuraat is!
Materialisten begrijpen maar niet dat het geestelijke aspect boven het materiele aspect staat. Materie ontstaat en vergaat, maar de hogere, energetische werkelijkheid is en blijft altijd.
Het is mind over matter. De essentie is de ziel en niet de materie.
De geest is de brug tussen lichaam en ziel. Maar de wetenschap ontkent een ziel en begrijpt de geest niet. De ziel is gewoon de energetiche mens (de energie die een mens omhult), het fysieke lichaam de stoffelijke mens en de geest de brug tussen stof en energie. De energie die een mens omhult (Chakra's en auraschillen) kun je gewoon waarnemen, niks zweverigs aan. Materialisten hebben altijd het bestaan van meridianen en chakra's ontkend, maar acupunctuur (holistische geneeskunst, gebaseerd op meridianen en harmonie tussen verschillende organen) behoort inmiddels ook in Nederland tot de reguliere geneeskunst.
Zou Freud de Gita ook gelezen hebben trouwens?
De symboliek van de Strijdwagen (zie illustratie) zie ik zo:
De strijdwagen is het innerlijk van de mens, waar het steeds om gaat.
Arjuna is het Ego.
Krishna is de Superziel (superego volgens Freud), dat deel van de ziel dat van Goddelijke oorsprong is) die de touwtjes (de teugels) in handen heeft.
De paarden staan voor het driftleven, de driften (het Id volgens Freud) die beteugeld moeten worden door de Superziel (het superego).
In sommige verklaringen wordt beweerd dat de paarden de zintuigen voorstellen, maar dat lijkt me onjuist, er zijn immers 6 zintuigen volgens de Gita en 4 paarden voor de wagen.
De strijd die plaatsvindt te Kurukshetra staat uiteraard symbool voor de Innerlijke Strijd, die gevoerd MOET worden om tot ontwikkeling (Krishna-bewustzijn) te komen.
Heaven is no location, but a state of mind

Dammertje
Posts: 88
Joined: Fri Oct 08, 2004 11:59

Post by Dammertje » Fri Nov 06, 2009 14:10


Dammertje
Posts: 88
Joined: Fri Oct 08, 2004 11:59

Re: Linkdump

Post by Dammertje » Wed Jun 30, 2010 01:43


Post Reply