Meest prestigieuze toernooi van 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wat is het meest prestigieuze, in Nederland georganiseerde, individuele toernooi van 2004?

Axioma Orap ICT Open NK (Den Haag Open)
10
16%
Bijlmertoernooi
12
19%
DuWo Kennisstadtoernooi
14
22%
Hiltex Zeeland Open
5
8%
NK-finale
7
11%
Nijmegen Open
11
17%
Ander toernooi (graag de naam!)
5
8%

Total votes: 64

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 07, 2004 21:49

Gerard de Groot wrote:Ik was gebleven bij pagina 18. Jullie hebben de zaak plotseling tot pagina 30 volgekalkt. Ik heb eigenlijk geen zin om alles te lezen. Mis ik iets als ik dat niet doe?
Ik zal het nog sterker vertellen.
Ergens wordt jouw naam genoemd.
Ik zeg lekker niet waar.
Veel leesplezier!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Aug 07, 2004 22:25

Fred van Amersfoort wrote:Zeg me even meneer De Witt, zit er nog een klein addertje onder het gras waardoor De Dikke Van Dale nog een remisegaatje bevat of lees ik nu toch een vrij ernstige direkte scheldpartij over mijn geestelijk nivo? Indien het laatste het geval is zal ik eens kijken of ik je met je eigen handtasje om de oren kan slaan.
Fred Flintstone! Ja jij Keienkop!! Laat ik eens direct het woord tot je richten. Nee, laat je kroes bier nu even staan, sommige zinnen zijn langer dan drie woorden, je zult al je concentratievermogen (oh mijn god wat doe ik je aan met zo'n woord) nodig hebben.
Jij zit hier helemaal op de verkeerde draad, beste kerel. Dit gaat over het meest prestigieuze (oh, wat een woord al weer, t'is nie anders) toernooi van Nederland. Hier moet jij helemaal niet zijn. Dit onderwerp interesseert jou niet, je hebt er inhoudelijk (oh, mijn god) niets, maar dan ook werkelijk niets over te melden. Er zijn andere draden, keikerel. De felicitatiedienst bijvoorbeeld. Jij kent toch wel driehonderdvijfenzestig dammers. Niet? Neem dan even contact op met het bondsbureau 026-4954198. Men is daar altijd zeer behulpzaam en zal jou met alle soorten van genoegen de geboortedata van 365 dammers, die op verschillende dagen zijn geboren, verstrekken. (Wat een zin... Oh!)

Hier ben ik weer. Ik heb even een kleine pauze ingelast om jou de gelegenheid te geven de tekst drie keer over te lezen. Gaat het, beste kerel?
Okee, wat jij gaat doen is verhuizen naar een andere draad, dat heet 'Wij feliciteren' en op die draad kun jij elke dag een posting doen en iemand feliciteren (gelukwensen) die jarig is.
Nee, nee dit is niet moeilijk. Nee, ben je gek, daar hoeft geen gedichtje bij of een originele zin. Gewoon simpel 'Ik feliciteer jou'. En dat elke dag 1 keer. Dat gaat toch wel lukken? 'Ik feliciteer jou'.
Want beste Stenentijdperkman, dat dispuut tussen heer Wieger en mij, dat is niks voor jou. Geloof me nou maar. Jij koos intuitief (oooh!) de kant van Wieger. Dat begrijp ik wel, want jij dacht met die De Witt dan is d'r verandering op til, dat mot ik niet, want verandering dan mot je altijd een bietsie nadenken, da's verdomde lastig. En jij dacht die Wieger heb een andere mening dan De Witt, dus die Wieger is tegen verandering. Dus (ergo) ik ben voor Wieger.
Maar die Wieger wil eigenlijk nog veel meer verandering! Ziej nou wel dat ie op de heul verkeerde draad zit?

Pauze voorbij. Jij gebruikt een idioom (manier van zeggen, karakteristieke, oh god vergeet dat woord meteen, ik bedoel jij hebt een heel eigen woordgebruik. 'Dimmen', 'opzouten', 'richt maar een knikkerbond op' en dat soortement dingen. Dat wil die luu op dizze draad nie. Die willen een beetje beschaafd met elkaar leuteren.
Maar jij hebt iets heul, veul erges gedaan. Jij hebt beweerd dat ik -ik ben De Witt weet je nog wel?- heb gespeeld met het edele deel van de heer Kosmos. Dat had jij nooit, nooit mogen zeggen. Dat edele deel van de Kosmopolitische heer, daar mag nooit over gesproken worden. Dat is een soort van heilig iets. Begrijp ie dat een bietje, Fredje?
Nou, dat was nog tot daar aan toe, maar je hebt nog iets nog veul, veul erger dinges gedaan. Jij hebt dit geheime, edele deel, waar dus helemaal niet over gesproken mag worden, PIELENMUISJE genoemd.
Ja, geachte forumlezers, zeker gij die later heeft ingetuned op deze draad, dat is even schrikken, he? Heer Kei heeft dit gedaan. Ergens in het begin van deze draad. Welke pagina precies weet ik niet meer, deze draad is een soort van uitdijend heelal geworden.

PIELENMUISJE

't Is vreselijk. Het geheime, edele deel van de Kosmopolitische heer, die even op en neer wipt van Ljouwert naar Brunssum alsof het niks is en en passant het Ktardammen voor drie-om-een fetisjisten heeft uitgevonden.
En passant, Flint, is zoiets as onderweegs. Van Ljouwert naar Brunssum, of van Brunssum naar Ljouwert. Zoiets. Ach laat ook maar zitten, breek je granieten kop er nou maar niet te veel over. Onderweegs, da's genog.

Ik neem het je niet zo kwalijk, dat je dit vreselijke hebt gedaan, je had er geen kwaad mee in de zin. Maar dat kan hier niet Hunebedman. Voor de heer Kosmos is het onverdraaglijk dat Homo Keiensis Neanderthalis zo maar in het openbaar over zijn geheime, edele deel praat. Daarvoor is het juist geheim!
En dan ook nog PIELENMUISJE.

Dus doe je zelf en anderen een lol. Zoek een draad die bij je past. Waar je 'Dikke lul, drie bier!' kunt roepen en lekker kunt boeren.
Of, de felicitatiedraad. Elke dag een posting. Niet meer of minder. En elke dag hetzelfde, dan ken je ook niet in de war rake.
Nog een keer: 'IK FELICITEER JOU'.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 02:17

Denk je dat verhalen over het pielemuisje van Tjalling een extra stimulans zullen zijn voor Wieger om hier spoedig te reageren op jouw stuk over zijn remises in het NK?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Aug 08, 2004 03:46

Hanco Elenbaas wrote:Hoe dan ook, onze grote vriend Fokkink was de uitvinder niet. Het idee alleen al!
Het Abcoude-toernooi was ergens in de jaren tachtig. Had Oudshoorn zijn idee toen al gelanceerd?
Die mening deel ik uiteraard niet, maar waar het me nu om gaat is dat ik me niet meer precies kan herinneren in wat voor verband dan wel jij vorig jaar tijdens het Bijlmertoernooi iets zei als "Het moet vooral niet teveel op sport gaan lijken dat dammen", als karakterisering voor de houding van topdammers die de boot afhouden.
Ik vermoed dat ik dat toen gezegd heb n.a.v. Clerc die weigerde de sneldambarrage met Prosman te spelen. Maar het zou ook kunnen gaan over sneller spelen, twee partijen op een dag, elke willekeurige oplossing om er maar voor te zorgen dat er op de slotdag van een kampioenschap een kampioen is, op zondag spelen, of andere zaken die in de meeste sporten doodnormaal zijn, maar die dammers revolutionair in de oren klinken.
Ik ben ook benieuwd wat Wiebo en jij eventueel wel als een verbetering zien om 'het remiseprobleem' aan te pakken.
Zoals ik eerder al eens heb aangegeven, heb ik geen concrete oplossing in gedachten, maar wel een stappenplan naar een oplossing. Het begin daarvan is om elkaar niet eindeloos om de oren te slaan met nieuwe ideeen, maar om nu eindelijk eens wat praktijkervaring op te doen met verschillende spelregels, zodat we in elk geval weten waar we over praten.
Als sneldammen zo'n heel andere discipline is, waarom dan toch een Drost-sneldamproloog?
Een sneldambarrage na afloop van elke partij is heel wat anders dan een sneldambarrage na afloop van (c.q. voorafgaand aan) een toernooi.
In het eerste geval wint de beste sneldammer het toernooi, in het tweede geval wint de beste dammer het, met als kleine toevoeging dat als meerdere personen gelijk eindigen, de beste sneldammer van de beste dammers het toernooi wint.

Dieter

Post by Dieter » Sun Aug 08, 2004 07:59

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Hoe dan ook, onze grote vriend Fokkink was de uitvinder niet. Het idee alleen al!
Het Abcoude-toernooi was ergens in de jaren tachtig. Had Oudshoorn zijn idee toen al gelanceerd?
Die mening deel ik uiteraard niet, maar waar het me nu om gaat is dat ik me niet meer precies kan herinneren in wat voor verband dan wel jij vorig jaar tijdens het Bijlmertoernooi iets zei als "Het moet vooral niet teveel op sport gaan lijken dat dammen", als karakterisering voor de houding van topdammers die de boot afhouden.
Ik vermoed dat ik dat toen gezegd heb n.a.v. Clerc die weigerde de sneldambarrage met Prosman te spelen. Maar het zou ook kunnen gaan over sneller spelen, twee partijen op een dag, elke willekeurige oplossing om er maar voor te zorgen dat er op de slotdag van een kampioenschap een kampioen is, op zondag spelen, of andere zaken die in de meeste sporten doodnormaal zijn, maar die dammers revolutionair in de oren klinken.
Ik ben ook benieuwd wat Wiebo en jij eventueel wel als een verbetering zien om 'het remiseprobleem' aan te pakken.
Zoals ik eerder al eens heb aangegeven, heb ik geen concrete oplossing in gedachten, maar wel een stappenplan naar een oplossing. Het begin daarvan is om elkaar niet eindeloos om de oren te slaan met nieuwe ideeen, maar om nu eindelijk eens wat praktijkervaring op te doen met verschillende spelregels, zodat we in elk geval weten waar we over praten.
Als sneldammen zo'n heel andere discipline is, waarom dan toch een Drost-sneldamproloog?
Een sneldambarrage na afloop van elke partij is heel wat anders dan een sneldambarrage na afloop van (c.q. voorafgaand aan) een toernooi.
In het eerste geval wint de beste sneldammer het toernooi, in het tweede geval wint de beste dammer het, met als kleine toevoeging dat als meerdere personen gelijk eindigen, de beste sneldammer van de beste dammers het toernooi wint.
Met het goede denkwerk van Jan Pieter mogen we in deze discussie wel heel blij zijn. Hij blijft tenminste de doelen voor ogen houden waarom het allemaal is begonnen als we over de remise marge spreken.
Ik zou nog willen toevoegen (al meermaals gedaan hoor).
Als we al een remiseprobleem hebben in Nederland dat is dat uitsluitend op het hoogste niveau, de NK finale dus en heel misschien ook de halve finale al zal het daar wel vooral liggen aan het kwalificatie systeem.
Het grootste probleem dat de meerderheid heeft met DT is dat het internationale spel aangetast wordt en dus zal de DT altijd (hoe dan ook) de damwereld in twee kampen verdelen en er zal gedamd worden in twee varianten in Nederland wat een zeer kwalijke ontwikkeling is. Geen enkele dammer met goede bedoelingen moet dit willen maar vreemd genoeg drijven de veranderaars maar door in die richting, wat willen ze eigenlijk? deze verdeeldheid?
Jan Pieters idee (of van wie dan ook) is simpel en doelmatig, een sneldam toernooi vooraf of achteraf van het normale toernooi, of misschien niet sneldammen maar rapid dammen. en de beslissing in de eindstand van een toernooi is gegarandeerd op het geplande moment.
Het geeft verder extra spanning en het belangrijkste, het damspel blijft onaangetast, het damspel waarvoor wij allen gekozen hebben.
De normale bedenktijd zou ik verder in toptoernooien ook nog ingekort willen zien, de koffie en wandeltijd kan er rustig vanaf zodat per dag misschien wel twee ronden gespeeld kunnen worden ook weer heel leuk voor het publiek, al zullen de topdammers dan wel harder moeten gaan werken natuurlijk.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 08, 2004 09:36

Jan Pieter wrote: Een sneldambarrage na afloop van elke partij is heel wat anders dan een sneldambarrage na afloop van (c.q. voorafgaand aan) een toernooi.
Zo is het inderdaad.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Aug 08, 2004 11:06

Onjuist diagram
Ik moet excuus vragen voor het feit dat ik een onjuist diagram heb afgedrukt. Onderstaand diagram geeft de slotstand Wesselink-Van Dusseldorp weer uit het NK 2002. Wit aan zet.
Image
Per abuis had ik in het eerdere diagram schijf 31 al op 27 geplaatst.
Dan zou wit behoorlijke winstkansen hebben, cq kans op een puntenoverwinning.
De goede diagramstand is m.i. potremise. Sorry.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 11:10

Jan Pieter wrote: Het Abcoude-toernooi was ergens in de jaren tachtig. Had Oudshoorn zijn idee toen al gelanceerd?
Paul heeft waarschijnlijk nooit van dat toernooi gehoord en nogmaals: bij Paul krijg je geen plusje met slechts één schijf verschil.
Hanco wrote:Ik ben ook benieuwd wat Wiebo en jij eventueel wel als een verbetering zien om 'het remiseprobleem' aan te pakken.
Jan Pieter wrote: Zoals ik eerder al eens heb aangegeven, heb ik geen concrete oplossing in gedachten, maar wel een stappenplan naar een oplossing. Het begin daarvan is om elkaar niet eindeloos om de oren te slaan met nieuwe ideeen, maar om nu eindelijk eens wat praktijkervaring op te doen met verschillende spelregels, zodat we in elk geval weten waar we over praten.
Met welke spelregels dan? Ik ben het eens dat er eerst praktijkervaring moet worden opgedaan, maar met welke spelregels zou jij graag willen experimenteren?
Hanco wrote:Als sneldammen zo'n heel andere discipline is, waarom dan toch een Drost-sneldamproloog?
Jan Pieter wrote: Een sneldambarrage na afloop van elke partij is heel wat anders dan een sneldambarrage na afloop van (c.q. voorafgaand aan) een toernooi.
Grote onzin.
In de eerste plaats is de beste dammer bijna altijd ook de beste sneldammer. Sneldammen is niet een volstrekt andere discipline dan het gewone dammen. De spelregels blijven hetzelfde. Kijk eens naar het dikke pak analysemateriaal van Sijbrands over de 'vluggertjes' uit de schitterende match Schwarzman-Tsjizjov.

Verder vallen in de reguliere partijen in reguliere toernooien ook onder topdammers nog talloze beslissingen. Je hebt het zelf kunnen waarnemen tijdens de Bijlmertoernooien, waar je toch heel vaak aanwezig was.
Neem alleen het Bijlmertoernooi van 2001:
Thijssen wint van Valneris, Valneris wint van Ndjofang, Meijer wint van Valneris, Samb wint van Meijer, Tsjizjov was zeer dicht bij enkele verliespartijen, Thijssen wint van Boezjinski, Meijer wint van Thijssen, Tsjizjov wint van Samb, Kalmakov wint van Ndjofang, Ndjofang wint van Samb, Samb wint van Kalmakov, Meijer grijpt Ndjofang, Samb verslaat Boezjinski, Boezjinski wint van Kalmakov, Thijssen wint van Ndjofang.

Als dit soort uitslagen in een DUWO-toernooi waren gevallen dan zou zo'n Bondsraad juichend overstag zijn gegaan voor Henk de Witt.
Het is nog maar de vraag of de beste sneldammer onder de beste dammers zo'n toernooi zal winnen, want twee keer met 3-0 winnen en een keer verliezen met 1-2 is nog altijd een punt meer waard dan drie keer met 2-1 winnen.
En nog leuker is dat de vele puntjesdrukkers lekker moeten sneldammen na hun kruipremises. Dat zal die categorie niet zo leuk vinden, maar voor hen is het systeem dan ook niet uitgevonden!
Natuurlijk zullen de beste sneldammers de meeste 2-1 beslissingen op hun naam schrijven. Spelers als Erno Prosman, Aleksander Georgiev en Alexander Schwarzman zullen zeer vele 2-1 overwinningen gaan boeken. Maar is dat onverdiend? Ik vind van niet en ik zal in de praktijk proberen te bewijzen dat een dergelijke opzet heel levensvatbaar is. Ik heb goede hoop dat de sneldambarrages zelfs op tv voor een kleine sensatie zouden kunnen zorgen, als ze met de elektronische demonstratieborden van Aleksander Kandaoerov kunnen worden overgebracht. Aleksej Tsjizjov kent nog iemand anders die ook mooie elektronische borden heeft ontwikkeld.
Ik hoop dat ik bij het uitvoeren op steun van jou en Wiebo mag rekenen, lukt dat? Wiebo wordt natuurlijk Hoofdarbiter, als hij wil, en als Bart het goed vindt.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 08, 2004 11:41

Jan Pieter wrote:Een sneldambarrage na afloop van elke partij is heel wat anders dan een sneldambarrage na afloop van (c.q. voorafgaand aan) een toernooi.
Dat is een op zich juiste bewering.
Met een onjuiste veronderstelling erin. Of denkt Jan Pieter dat ELKE partij in remise eindigt?

Overigens lijkt zich een consensus af te tekenen.
Kijk wat Dieter schrijft over de speelduur (koffie en wandeltijd, 2 rondes per dag). Dat past bij de DriePunter. Want kennelijk is er tijd te maken voor de barrages.
Één DriePunter per dag lijkt aantrekkelijker dan 2 reguliere rondes per dag.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Sun Aug 08, 2004 12:07

Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop dat ik bij het uitvoeren op steun van jou en Wiebo mag rekenen, lukt dat? Wiebo wordt natuurlijk Hoofdarbiter, als hij wil, en als Bart het goed vindt.
Van mij mag ie [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Last edited by Vengaboy on Sun Aug 08, 2004 12:30, edited 1 time in total.
......door politie en dominee geweerd.....

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 08, 2004 12:10

Vengaboy, door onnodig de hele tekst over te nemen wordt de draad onoverzichtelijk.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Aug 08, 2004 13:13

Hanco Elenbaas wrote:Met welke spelregels dan? Ik ben het eens dat er eerst praktijkervaring moet worden opgedaan, maar met welke spelregels zou jij graag willen experimenteren?
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de Koningsdam, het verwijderen van de velden 5 en 46, en nog wat exotische varianten waarbij remise niet meer bestaat zoals lombokdammen. Wat me ook wel aardig lijkt is een soort schaakdammen: een schijf wordt tot koning uitgeroepen en zodra je die schijf (het kan natuurlijk ook een dam worden) geslagen wordt, verlies je de partij. Eigenlijk sta ik open voor nagenoeg elk experiment, vandaar dat ik, als het maar even kan, meedoe aan het experidammen.

Ook wanneer een bepaalde variant geen kanshebber is om het tot serieuze spelvorm te schoppen, vind ik een test geen verspilde moeite. Door van alles te spelen, krijg je namelijk wel goed inzicht in de sterke en zwakke punten van het damspel. Zo heb ik Ktardammen nooit een serieus idee gevonden, maar dankzij het ktartoernooi in Leeuwarden ontdekte ik wel dat ik partijen met wederzijds 25 schijven te lang vind duren.
Verder vallen in de reguliere partijen in reguliere toernooien ook onder topdammers nog talloze beslissingen. Je hebt het zelf kunnen waarnemen tijdens de Bijlmertoernooien, waar je toch heel vaak aanwezig was.
De discussie over het aantal remises is al talloze malen gevoerd op dit forum. Ik volsta met de melding dat ik vind dat er tussen grootmeesters onderling veel te vaak (niet altijd dus, Ben, maar dat maakt voor mijn stellingname niet uit) een remise uit de bus rolt.
Ik hoop dat ik bij het uitvoeren op steun van jou en Wiebo mag rekenen, lukt dat? Wiebo wordt natuurlijk Hoofdarbiter, als hij wil, en als Bart het goed vindt.
Als ik in het land ben, ben ik bij damactiviteiten rond Amsterdam altijd wel bereid wat hand- en spandiensten te verrichten, maar het lijkt me dat de organisatie gedragen moet worden door mensen die in het idee geloven.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 08, 2004 13:34

Jan Pieter wrote: (...)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de Koningsdam, het verwijderen van de velden 5 en 46, en nog wat exotische varianten waarbij remise niet meer bestaat zoals lombokdammen. Wat me ook wel aardig lijkt is een soort schaakdammen: een schijf wordt tot koning uitgeroepen en zodra je die schijf (het kan natuurlijk ook een dam worden) geslagen wordt, verlies je de partij. (...)
JP, waarom vind jij al deze zeer exotische oplossingen beter dan de eenvoudige, naturelle demotiedam, die het damspel voor het grootste deel in tact laat?

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Sun Aug 08, 2004 13:41

Eric van Dusseldorp wrote:
Jan Pieter wrote: (...)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de Koningsdam, het verwijderen van de velden 5 en 46, en nog wat exotische varianten waarbij remise niet meer bestaat zoals lombokdammen. Wat me ook wel aardig lijkt is een soort schaakdammen: een schijf wordt tot koning uitgeroepen en zodra je die schijf (het kan natuurlijk ook een dam worden) geslagen wordt, verlies je de partij. (...)
JP, waarom vind jij al deze zeer exotische oplossingen beter dan de eenvoudige, naturelle demotiedam, die het damspel voor het grootste deel in tact laat?
Beter lezen, Eric. De vraag was met welke varianten ik graag wil experimenteren en die heb ik beantwoord. Demotiedammen staat er niet bij, omdat we daar vorig jaar in Rijnsburg al mee gespeeld hebben. Voor Lombokdammen geldt dat natuurlijk ook, maar daarvoor heb ik een licht gewijzigde variant in gedachten: degene die in de slotstand de oudste dam op het bord heeft staan, wint.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 08, 2004 13:52

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik hoop dat ik bij het uitvoeren op steun van jou en Wiebo mag rekenen, lukt dat? Wiebo wordt natuurlijk Hoofdarbiter, als hij wil, en als Bart het goed vindt.
Als ik in het land ben, ben ik bij damactiviteiten rond Amsterdam altijd wel bereid wat hand- en spandiensten te verrichten, maar het lijkt me dat de organisatie gedragen moet worden door mensen die in het idee geloven.
Steun is voldoende Jan Pieter, dank je. Het dragen doen Bart en ik en eventuele andere believers wel. Bart vindt het goed dat Wiebo Hoofdarbiter is!
Of het in of rond Amsterdam wordt gehouden is niet zeker. Wat mij betreft mag het ook in Limburg of Friesland.

Post Reply