STAND VAN ZAKEN ENQUETE TOP 199

Discussies over damsport (in het Nederlands)
kneeltje

Post by kneeltje » Sun Oct 12, 2003 14:21

[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Lijkt me overtuigend genoeg. Laat Henk de Wit en zijn kornuiten eerst maar een jaar of wat gaan experimenteren op andere toenooien en met een gedegen en goed voorbereide beredenering naar de bondsraad komen indien zij de DT toch willen doorvoeren.

Vooral de opmerkingen van Richard Kromhout doen mij erg goed. Wellicht dat ik wat bevooroordeeld ben omdat ik zijn clubgenoot ben en het meestal (niet altijd) wel eens ben met hem eens ben, maar er zijn veel belangrijkere problemen!!

Mark Hees

Post by Mark Hees » Sun Oct 12, 2003 16:34

Ik ben erg benieuwd of de commissie of de bondsraad zich hier iets van aan zullen trekken. Doen ze dat wel, dan lijkt me de enig oplossing dat het hele voorstel van DT de prullenbak in verdwijnt, maar nogmaals, volgens mij zitten ze in een ivoren torentje. De grote dag is 8 november, toch? Zou toch fijn zijn als we van te voren al wat zouden horen van leden van de bondsraad, wat ze van deze uitslag vinden.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Oct 12, 2003 20:52

Ondanks de kritiek die ik had en heb op de opzet van de enquête (en die Dieter van Gortel deed besluiten om mij in het eindverslag voor leugenachtig uit te maken) is de uitkomst overtuigend. Een snelle scan van de individuele resultaten doet mij inzien dat ik als vertegenwoordiger van West-Holland met gerust geweten voor de puntenoverwinning kan stemmen (al wil ik bij mijn definitieve oordeelvorming nog nagaan of ik me ook zou moeten laten leiden door andere meningen buiten West-Holland, lijkt me wel), maar de tegenstand in de andere provincies is overweldigend. Ik vermoed dan ook dat het besluit van juni teruggedraaid zal worden, al heb ik geen invloed op het stemgedrag van de andere 32 leden.

Ik wil voor mezelf ook nagaan welke persoonlijke consequenties ik zal gaan trekken. Het gegeven dat een meerderheid van de topdammers aangeeft geen remiseprobleem te zien, en dus blijkbaar niet wil nadenken over enige vorm van modernisering, ontneemt mij de motivatie om mij constructief aan het topdammen in Nederland mee te werken. De vraag is dan of het stimuleren van het dammen als breedtesport voor mij een lidmaatschap van de bondsraad rechtvaardigt.

Gerard de Groot

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Oct 12, 2003 20:58

kneeltje wrote::D
Lijkt me overtuigend genoeg. Laat Henk de Wit en zijn kornuiten eerst maar een jaar of wat gaan experimenteren op andere toenooien en met een gedegen en goed voorbereide beredenering naar de bondsraad komen indien zij de DT toch willen doorvoeren.

Vooral de opmerkingen van Richard Kromhout doen mij erg goed. Wellicht dat ik wat bevooroordeeld ben omdat ik zijn clubgenoot ben en het meestal (niet altijd) wel eens ben met hem eens ben, maar er zijn veel belangrijkere problemen!!
Richard heeft natuurlijk helemaal gelijk met zijn opmerking ("Ik vind het huidige remise percentage totaal geen probleem. Het lijkt mij beter dat iedereen die hier tijd insteekt, zijn/haar tijd steekt in een goed jeugdplan en een sterk kader van zijn eigen vereniging. ").

Ik kan echter niet nalaten om op te merken dat voorstanders van de puntenoverwinning met name te vinden zijn in Den Haag, Delft en Culemborg, de nummer 1, 2 en 3 op het laatste NK pupillen voor clubviertallen.

Dieter

Post by Dieter » Sun Oct 12, 2003 21:03

Gerard ik heb jou zeker niet bedoeld waar ik het over leugenachtig had.
Het is verder niet zo dat dammers niet willen nadenken over verbetering van imago er kwamen zelfs veel voorstellen en ik denk dat er veel te berijken valt maar er moet overleg zijn en er moet voldoende steun zijn. Vandaag nog in Amsterdam zijn er diverse plannen besproken, prachtig maar wel eerst onderzoek, testen, steun vergaren enz. niet eerst proberen en als het niet lukt, dan maar weer iets anders.

kneeltje

Post by kneeltje » Sun Oct 12, 2003 21:33

Ik vindt het erg raar dat je je aangevallen voelt door het aanhalen van de opmerking van Richard Kromhout en snap niet dat je hierop reageert. Ik weet wel dat de damclub in Den Haag weldegelijk goed met jeugd bezig is(ik heb meerdere malen met mijn jeugd meegedaan aan de WHDB-cup en de onderlinge strijd tussen Stefan en Frerik staan mij ook nog goed bij. Ik heb die opmerking echter wel gequote (is dit goed Nederlands?) om andere fourmdeelnemers aan het denken te zetten. Een ieder die dit leest zal hoop ik Richards stukje lezen en wie de schoen dan past trekke hem aan. De opmerking dat Den Haag, Delft en Culemborg 1,2 en 3 zijn geworden op het NK is wat mij betreft flauw. Ik ben tegenstander van DT en jeugdleden van RDC zijn in de afgelopen 10 jaar 6 keer kampioen van Nederland geweest en Michiel Kloosterziel miste op een haar na de wereldtitel bij de junioren vorig jaar (om maar wat te noemen)

De opmerking dat je je wil beraden op je positie in de bondsraad vindt ik ook wat raar. Je trekt de conclusie dat topdammers niet constructief willen meewerken aan enige verandering. Ze hebben echter tegen DT gestemd, niet tegen enige vorm van verandering! Ik wil je dan ook oproepen om je voor de bondsraad te blijven inzetten. Ondanks het feit dat ik het niet met je eens ben voor wat betreft de DT bewonder ik wel het feit dat je je hoofd boven het koren wil uitsteken en met daden (en niet met woorden alleen zoals sommigen op wat voor forum dan ook) de damwereld probeert uit het slop te trekken. Dus wat mij betreft: Kop op, en met zijn allen de schouders eronder!

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Oct 12, 2003 21:51

kneeltje wrote:Ik vindt het erg raar dat je je aangevallen voelt door het aanhalen van de opmerking van Richard Kromhout en snap niet dat je hierop reageert. Ik weet wel dat de damclub in Den Haag weldegelijk goed met jeugd bezig is(ik heb meerdere malen met mijn jeugd meegedaan aan de WHDB-cup en de onderlinge strijd tussen Stefan en Frerik staan mij ook nog goed bij. Ik heb die opmerking echter wel gequote (is dit goed Nederlands?) om andere fourmdeelnemers aan het denken te zetten. Een ieder die dit leest zal hoop ik Richards stukje lezen en wie de schoen dan past trekke hem aan. De opmerking dat Den Haag, Delft en Culemborg 1,2 en 3 zijn geworden op het NK is wat mij betreft flauw. Ik ben tegenstander van DT en jeugdleden van RDC zijn in de afgelopen 10 jaar 6 keer kampioen van Nederland geweest en Michiel Kloosterziel miste op een haar na de wereldtitel bij de junioren vorig jaar (om maar wat te noemen)

De opmerking dat je je wil beraden op je positie in de bondsraad vindt ik ook wat raar. Je trekt de conclusie dat topdammers niet constructief willen meewerken aan enige verandering. Ze hebben echter tegen DT gestemd, niet tegen enige vorm van verandering! Ik wil je dan ook oproepen om je voor de bondsraad te blijven inzetten. Ondanks het feit dat ik het niet met je eens ben voor wat betreft de DT bewonder ik wel het feit dat je je hoofd boven het koren wil uitsteken en met daden (en niet met woorden alleen zoals sommigen op wat voor forum dan ook) de damwereld probeert uit het slop te trekken. Dus wat mij betreft: Kop op, en met zijn allen de schouders eronder!
Beste kneeltje,

Ik voelde me niet aangevallen door de opmerking van Richard hoor. Het was me alleen iets dat me al veel eerder was opgevallen (nog voordat 'jullie van Rijnsburg' je tot tegenstander van de puntenoverwinning verklaarden) en dat ik nu kwijt kon.

Wat betreft het terugtreden uit de bondsraad. Ik doelde op de uitslag van de poll op de vraag of er een remiseprobleem bestaat. De meerderheid zag geen probleem. Die uitslag is wat mij betreft vele malen ernstiger dan het afwijzen van de puntenoverwinning. Dat is immers slechts één van de mogelijke oplossingen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Oct 12, 2003 23:46

Gerard de Groot wrote: Ik doelde op de uitslag van de poll op de vraag of er een remiseprobleem bestaat. De meerderheid zag geen probleem. Die uitslag is wat mij betreft vele malen ernstiger dan het afwijzen van de puntenoverwinning. Dat is immers slechts één van de mogelijke oplossingen.
Ik denk dat veel dammers gezegd hebben geen remiseprobleem te zien, omdat erkenning van het probleem uitgelegd kan worden als steun voor de Delftse telling.

Stel je voor dat er in Nederland een grote campagne gevoerd wordt onder het motto 'Als het weer je hier niet bevalt, dan moet je maar emigreren.' Wat denk je dat mensen dan antwoorden op de vraag: 'Wat vindt u van het weer in Nederland?'

ktarinus

mijn mening

Post by ktarinus » Mon Oct 13, 2003 01:46

Ik vind het een geweldig iniatief van Dieter om eens aan de spelers te vragen wat zij ervan vinden.

De manier waarop bepaalde lieden de laatste tijd hun mening proberen op te dringen is gewoon machtsmisbruik.
Ik ben blij dat er door deze polsing van de spelers nu duidelijkheid is.

Blijf met jullie poten van het damspel!

Met vriendelijke groet Katrinus Posthumus

Hanco Elenbaas

Dieter en Tijn en vrienden

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 13, 2003 02:19

Mijn vriend Tjalling, bondsraadlid, is de hoogstgenoteerde ratingspeler (nummer 46 van de laatste ratinglijst) die voor de DT heeft gestemd, bij uitblijven (protest?!?) van stem Thijssen, Clerc, Prosman. Allen met een hogere rating dan onze vriend Tjalling, die wèl de moeite namen hun mening te laten meetellen, stemden TEGEN.
Aanstaande woensdag of donderdag komt de mening van Harm Wiersma in De Telegraaf, als de redaktie van het meest gelezen ochtendblad van Nederland begrijpt hoe belangrijk deze affaire is voor de damwereld.
Ton Sijbrands, sinds twee weken ook op het World Wide Web aanwezig(!), was aanvankelijk net zo verbijsterd als Johan Bastiaannet en worstelde met dezelfde vragen als Baba Sti: stoppen of een andere bond oprichten. Men kan zich hopelijk zijn opluchting voorstellen!!
Met grote dank aan Dieter en Tijn van Gortel en hun prachtig vormgegeven en inhoudrijk document, dat zij vandaag presenteerden tijdens de eerste ronde van het 7de Bijlmertoernooi!!!

PS: Hopelijk gaat een belangrijk stimulerend talent als Gerard de Groot niet verloren voor onze organisatie.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 13, 2003 12:12

Gerard,

Over de wens om niets te veranderen: Dat kun je ook anders bekijken.

Zou je het commentaar van Frits Luteyn eens willen lezen?

Ik hoop dat je in de bondsraad blijft.

groeten

Bert

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 13, 2003 13:07

De mening van Gep Leeflang, journalist van beroep (daarnaast ook reeds jaren lang in de top 200 verkerend):

"Drie corners penalty, drie keer tegen de lat en je hebt gewonnen. Lachwekkend gewoon en naar buiten toe (lees: naar de pers, mijn beroep is journalist) ongeloofwaardig."

steenslag

rapport werkgroep modernisering puntentelling

Post by steenslag » Mon Oct 13, 2003 13:38

Het rapport werkgroep modernisering puntentelling staat sinds kort op de kndb-site.

http://www.kndb.nl/puntentelling/Rapportwerkgroep.doc

DeletedProfile

De berichtgeving

Post by DeletedProfile » Mon Oct 13, 2003 15:01

Wat mij opvalt (ze komen gelukkiger wijs tegelijk met hun conclusies) dat beide publicaties niets van de andere mening publiceren.

Dieter verteld in zijn enqueteconclusie niet dat bekende voorstanders van de DT (lees: prosman en clerc) niet gestemd hebben. Hierbij moet ook gezegd worden dat de vraagstelling (dus niet alleen de inleiding) zeer gekleurd wordt overgebracht, want er wordt doorgeharkt op vragen die tegen de Dt zijn.
En de werkgroep verwacht zomaar zonder zeer gefundeerde redenen (ze worden in ieder geval neit genoemd) dat het winstpercentage met zo'n 10% omhoog zal gaan terwijl bv heusdens al heeft aangekondigd vlak te gaan spelen en op kleine voordeeltje te gaan peuteren. Vele topspelers zullen dit gaan doen. Eigenlijk is de DT ook eigenlijk alleen van de suprematie van Tsjitsjov want die speelt al jaren zo. Schwarzmannen zullen nu zeker ondersneeuwen. Maar hierover lees je niks in het verslag.

ps excuses voor eventuele fouten ik heb de verslagen slechts vluchtig doorgelezen

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 13, 2003 19:03

De werkgroep had slechts de taak om het besluit (DT in 2004) nader uit te werken.

Onderzoeken of er wel of geen draagvlak was, was volgens de commissie (ik heb de mening van Frank Teer nog in een email staan) niet haar taak.

[
Daarnaast schrijft GMI Prosman,, die net als zijn werkgroep-collega Rob Clerc op voet van oorlog verkeert met de enige dammer met charisma (opvatting Fokkink die ik inmiddels deel) die we in nederland hebben, in het bondsblad van de KNDB dat draagvlak ook niet nodig is.
]

Op dit punt stelt de commissie zich dus zeer strak op. Niet mijn stijl, maar valt te respecteren.

Desondanks gaat de commissie toch buiten haar boekje (inderdaad, wanneer het haar uitkomt):

Behalve bovengenoemde column van Prosman, die hij nooit had mogen ondertekenen als lid van de werkgroep, en het verrichten van propaganda-activiteiten op de KNDB website, benoemt de werkgroep zichzelf ook als begeleidend orgaan tijdens het evaluatietraject.

Maar goed, de commissie heeft denk ik al met al een acceptabel rapport afgeleverd. Vraag is of dit rapport relevant is of niet.
Wat mij betreft laat de enquete van Dieter zien van niet.

Ik roep de vertegenwoordigers van de UPDB op om niet langer in te stemmen met een DT in het NK 2004. Hopelijk doet iedereen die tegen is hetzelfde in zijn/haar provincie.

Overigens: Ik hoop niet dat de bondsraad zich zal gaan verschuilen achter allerlei procedurele details. (Een voorbeeld: resultaten Dieter zijn niet zes weken voor de bondraadvergadering bekend gemaakt).

In dat geval zouden de tegenstanders ook maar volgens deze wijze moeten handelen en een rechtzaak toch maar moeten doorzetten. Het argument dat zo'n rechtzaak de damsport kapot zou kunnen maken gaat dan immers niet meer op.
Last edited by Bert Zwart on Tue Oct 14, 2003 09:45, edited 1 time in total.

Post Reply